Waarom die connectie tussen modular synths en de natuur?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Vooral bij modular synth video's zie ik steeds die connectie met de natuur. Modular perfomance in een bos. Nabij het strand. Bij een meer. Thuis naast een plant etc etc.

Is het om het contrast aan te geven: complexe techniek vs de pure natuur? Of moet zo'n modular jam rust uitstralen.. en zoekt me men een rustig spot? Of is het gewoon een mode dingetje omdat iedereen elkaar na doet op Youtube?
 
dus toch...
 
Voor mij zou het om de natuur gaan. Ik ben wel op plekken geweest op vakantie waar ik graag met mijn modular of andere gear muziek had gemaakt.
En in NL hei , bis en strand. Maarja zonder auto al die shit meeslepen is het ook niet helemaal.

Sinds een paar jaar neem ik wel mijn axoloti + recordertje mee op vakantie, met een drone + looper patch.
En ik zit wel eens aan het water met mijn tablet+ linnstument te jammen, maar om dan ook nog een leuk fimpje nog te maken is teveel gedoe, anders zou ik het ook doen : )
 
Deels zal het inderdaad misschien kopieergedrag zijn, maar kan zijn dat er toch iets anders speelt.

Een diepere oorzaak is waarschijnlijk dat er een verband is tussen geluiden in de natuur en wat je met een modular doet. Ga maar 'ns luisteren in de natuur, vogeltjes bijvoorbeeld klinken als oscillatoren met soms zeer complexe modulaties. Op de achtergrond hoor je ruis door de wind, verderop tikt een specht ritmisch tegen een boom, etc. Dat zijn de dingen die mensen bewust, maar waarschijnlijk ook onbewust, aanspreken. Dat zit ingebakken in de mens en het werkt inspirerend.
 
Doet het leuk op insta. Natuur is nu de achtergrond voor de modieuze influencer, tot een jaar of 2-3 terug waren het verlaten fabrieken of andere 'urban' locaties. Tattoosleeves, houthakkershemden en manbuns kunnen wel nog steeds geloof ik. Die grote holle gaten in je oorlid zijn weer een beetje passé.
 
Het nieuwe ding is toch dat je je modular laat bespelen door een paddestoel of plant?
Verder ja op alles, vooral vetplantjes zijn populair. Het is in elk geval fijner dan mensen die hun jam opfleuren met allemaal plastic Chinees speelgoedmeuk. Hoewel vetplantjes blijkbaar ook niet altijd even ethisch meer zijn.
 
Het oog wil ook wat.
Geen andere reden dan dat.
Het is bijv. ook veel gezien bij 'jam' video's met een minimale groovebox setup (alleen een digitakt, OP-1, MPC etc.) .
Ergens op een steen aan een stroompje, in het bos etc. etc. .
Handig is anders, maar het slaat wel aan.

Beetje een zijspoor, maar bij ons op het werk is onderzoek gedaan naar de invloed van de omgeving op je 'smaak' (we verkopen vlees aan restaurants).
Meer dan 50% van de smaakbeleving hangt samen met dingen die helemaal niks met het product te maken hebben.
Niet dat je slecht spul moet verkopen, maar daar begint het pas.

En in dit geval zijn die video's gewoon (vaak) aantrekkelijker om naar te kijken en wordt het totaalplaatje meer gewaardeerd.
 
Meer dan 50% van de smaakbeleving hangt samen met dingen die helemaal niks met het product te maken hebben.
Er is een aflevering van Heston Blumenthal's kookprogramma waarin hij zijn gasten oesters laat eten met verschillende type achtergrond geluiden/muziek; de oesters waren te zout als hij de zee 'afspeelde'

Geen andere reden dan dat
Het idee modular = analoog = organisch/'natuurlijk' speelt denk ik ook mee (VA = digitaal en dus matched dit niet met een vetplantje, maar wel met Chineze speelgoedmeuk), maar goed uiteindelijk komt het allemaal neer op kopieergedrag
 
Ik vind het bij een modular ook wel passen.. Het is een soort no-nonsense synth. Ik zie ook weinig mensen er echt ‘muziek’ mee maken. Het zijn meer organische geluiden, diepe dikke sounds creeeren.. zelf genererende patches.. Back-to-basic. Gewoon lekker relaxt pielen met je patchkabels zonder de druk om een track te moeten maken..

Soms zie ik ook wel mensen die zo’n video buiten maken met hun Maschine en hun laptop.. Tja, da’s toch wat geforceerd he, volgens mij kunnen ze hun scherm geeneens goed zien in de volle zon :)
 
Meer dan 50% van de smaakbeleving hangt samen met dingen die helemaal niks met het product te maken hebben.
Er is een aflevering van Heston Blumenthal's kookprogramma waarin hij zijn gasten oesters laat eten met verschillende type achtergrond geluiden/muziek; de oesters waren te zout als hij de zee 'afspeelde'

Geen andere reden dan dat
Het idee modular = analoog = organisch/'natuurlijk' speelt denk ik ook mee (VA = digitaal en dus matched dit niet met een vetplantje, maar wel met Chineze speelgoedmeuk), maar goed uiteindelijk komt het allemaal neer op kopieergedrag
Ja idd. Heel interessant om je in te verdiepen iig.

De gemiddelde youtuber wil i.i.g. 'iets' uitstralen. En een 'vrije' en 'natuurlijke' omgeving past daar blijkbaar bij.
Het lijkt mij vooral een heel gedoe om alles mee naar buiten te slepen (misschien wat minder als je alleen een OP-1 hebt)

Maar het wordt inderdaad vaak gekopieerd.
Ik heb er ook over nagedacht, maar ben tot dusver nog liever in m'n hok bezig (makkelijk en alles bij de hand)

Ik vind die 'outdoor' filmpjes vaak ook wel geinig om te zien en het is toch 'video' en niet alleen 'sound'.
 
Ik vind het bij een modular ook wel passen.. Het is een soort no-nonsense synth. Ik zie ook weinig mensen er echt ‘muziek’ mee maken. Het zijn meer organische geluiden, diepe dikke sounds creeeren.. zelf genererende patches.. Back-to-basic. Gewoon lekker relaxt pielen met je patchkabels zonder de druk om een track te moeten maken..

Soms zie ik ook wel mensen die zo’n video buiten maken met hun Maschine en hun laptop.. Tja, da’s toch wat geforceerd he, volgens mij kunnen ze hun scherm geeneens goed zien in de volle zon :)
Ja helemaal waar. Die jams buiten vind ik vaak best te pruimen.
En ook als je een track afspeelt buiten (of enkel wat scenes selecteert) dan voegt het voor de 'sfeer' nog wel wat toe.
Je moet wat, als je de visualisatie software een beetje zat bent.
 
Eerlijk gezegd lijkt het mij ook hartstikke leuk om dit te doen en wil het ook gaan doen als de mogelijkheid zich straks aandient. Eigenlijk al sinds ik deze video jaren geleden zag op YT.
 
Denk idd. ook dat het zogezegde meditatieve aspect meespeelt, link tussen ambient muziek en de natuur.
Ik heb alvast nog geen modulair filmpje gezien die keiharde gabber loslaat in het bos.
 
Het zal een combinatie van dingen zijn, kopieergedrag is er zeker een van. Tim Held van Podular Modcast is bijvoorbeeld een fanatiek natuur-noodeler, en veel mensen luisteren naar wat hij doet.
Modulaire synths zijn ook makkelijk mee te nemen en op een battery pack te draaien. Dus de techniek leent zich er goed voor. Er wordt ook veel ambient met modulair gemaakt. Dus de muziek past ook goed bij settings in de natuur.
En het zal ook met de tijd te maken hebben. Feestjes mochten een tijd niet dus mensen zijn op zoek naar andere plekken om muziek te maken en te laten horen. Er is nu ook een beetje een overschot aan modular youtube filmpjes op zolderkamers, en dan is in de buitenlucht noodelen een goed alternatief.
 
Back
Top