Cherry Audio brengt met Mercury-4 polyphonic synth een Roland Jupter-4 emulatie

merc4_blowup_main2.jpg


"
‎Mercury-4 is een gedetailleerde emulatie van een van de best klinkende en eigenzinnigste polyfone synthesizers van de late jaren 1970, de Roland Jupiter-4. Het is de zeldzaamste en meest sonisch unieke van de legendarische Jupiter-serie, en we hebben er alles aan gedaan om de subtiele (en niet zo subtiele) nuances en het karakter van deze geliefde klassieker na te bootsen. Elk aspect van Mercury-4 is vakkundig gemodelleerd naar een vintage Jupiter-4 die oorspronkelijk eigendom was van Greg Hawkes van de legendarische new wave band ‎‎The Cars‎‎uit de jaren 80, en speelde op hun dubbel platina album Shake ‎‎It Up‎‎uit 1981. In Greg's woorden, Mercurius-4 "klinkt net als mijn oude Jupiter! Het is fijn om het terug te hebben."‎

‎De Jupiter-4 had zijn deel van de nadelen, waaronder beperkte patchopslag, slechts vier stemmen van polyfonie en bootverankergewicht. Cherry Audio's Mercury-4 verbetert het ontwerp van het origineel door 16-stemmige polyfonie, oneindige patchopslag, snelheidsgevoeligheid, MPE-ondersteuning en nog veel meer te bieden. We hebben het zelfs gecombineerd met een fantastisch model van de klassieke Roland Space Echo-tapevertraging.‎

‎Kwik-4‎‎ Functies: ‎​

  • ‎Authentiek gemodelleerde oscillator met sub-oscillator‎
  • ‎Alle filtereigenschappen gemodelleerd, inclusief krachtige laagfrequente resonantie‎
  • ‎Tot 16-stemmige polyfonie‎
  • ‎Meer dan 400 presets, geprogrammeerd door veteranen uit de industrie‎
  • ‎Exact gerepliceerde unieke arpeggio-sectie met temposynchronisatie‎
  • ‎Zorgvuldig gemodelleerde LFO-modulatie met "omgekeerde" mod-kenmerken‎
  • ‎Driftregeling voor meer analoog realisme‎
  • ‎Nauwkeurig gerepliceerd stereo-ensemble-effect‎
  • ‎Warme en organische tape echo met meerdere reverb modi‎
  • Tempo-syncable LFO
  • ‎Detunable unisonomodus‎
  • ‎Geheugenmodus met één toetsakkoord‎
  • ‎Sterk geoptimaliseerde codering voor hoge prestaties met ultralage CPU-belasting‎
  • ‎Door de gebruiker instelbare oversamplingregeling‎
  • ‎Geavanceerde UI-vergroting met één klik‎
  • ‎Uitgebreide MPE-ondersteuning‎
  • ‎Volledige MIDI-besturing en DAW-automatisering voor alle bedieningselementen‎
‎Mercury-4 ‎‎is verkrijgbaar in AU-, VST-, VST3-, AAX- en standalone-indelingen.‎

‎Er is ‎‎een gratis 30-daagse demo van ‎‎ ‎‎Mercury-4‎‎ ‎‎ ‎‎ ‎‎beschikbaar.‎‎ Deze demo speelt regelmatig witte ruis af, maar is verder onbeperkt.‎

‎macOS-vereisten:‎‎ macOS 10.9 of hoger (inclusief macOS 12), 64-bits vereist. Compatibel met M1-processor (via Rosetta 2). Quad-core computer met 8 GB RAM aanbevolen. ‎

‎Windows-vereisten:‎‎ Windows 7 of hoger, 64-bits vereist. Quad-core computer met 8 GB RAM aanbevolen. ‎



bron/source: website Cherry Audio
 
En weer in the pocket, lekker lijstje van vintage bakken hebben die cherry lieden.
En voor dat er hier ook weer van die curquesnuivers op af komen, als je 100% wilt moet je 100% betalen en lekker om de 3 maanden naar een servicetech.
Deze kan je gewoon oneindig inladen en hoef je niet op een tafel te tillen.
 
En weer in the pocket, lekker lijstje van vintage bakken hebben die cherry lieden.
En voor dat er hier ook weer van die curquesnuivers op af komen, als je 100% wilt moet je 100% betalen en lekker om de 3 maanden naar een servicetech.
Deze kan je gewoon oneindig inladen en hoef je niet op een tafel te tillen.
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen! 39$ is geen geld en het ziet er iig erg goed verzorgd uit.
 
omg... hoor wel het karakter van de juup... voor 39 ga ik hem wel ff proberen...
hoewel ik eigenlijk nooit plugins gebruik ;)
 
Die Oberheim 8 voices zou ook een hele goede softsynth zijn 29$,interface omschreef het als uitmuntende klanken.
 
Die Oberheim 8 voices zou ook een hele goede softsynth zijn 29$,interface omschreef het als uitmuntende klanken.

die is ook waarschijnlik de beste van de reeks, omdat de filter níet door Cherry Audio ontwikkeld is, maar door Mark Barton, ook bekend als MRB, voor Voltage Modular, die had al een SEM filter.

ik ben een groot liefhebber van Voltage Modular, heb ook alle Cherry Audio modules, maar ik ben minder onder de indruk van de instrumenten.

al heb ik de module versie van de 8 voice gekocht, maar goed dat is dan een module...

de MG-1, gratis overigens, vind ik lekker klinken. het enige instrument dat ik heb gekocht is de DCO106 (of is dat module naam, heb m ook in modules), was in een werkelikke sale bij Plugin Boutique en had nog rewards.

die is aardig, MPE, en ik denk dat m wel eens zal gebruiken. er zit wel een tonaliteit in, die me bevalt.

het zal wel een kwestie van smaak zijn, en vintage synths blijven me wel verleiden, maar niet meer zo als 2 jaar geleden, ook de nieuwe arturia, zeer verleidelik, doe ik (nog) niet.

uiteindelik gaat het erom wat je er mee kunt en doet in je muziek, maar op of andere wijze kunnen ze me amper overtuigen, een ms-20 met MPE, me like the ms-20, heb de korg plugin (waar altijd kritiek op is, maar knarst als een echte...), deed me niet veel.

dus ik ben wat kritisch op hun vst-plugins.

wel een voordeel dat in deze laatste, de prijzen gaan wel omhoog overigens, oversampling in zit, ga kijken of dat wat uitmaakt, en deze is MPE, dus ga m zeker testen, met ruis.

overigens al verkrijgbaar via JRRSHOP (GROUP geeft de meeste discount).

er is wat diskussie over deze synths, ook over arturia, altijd over arturia..., maar prefereer nog immer de 2600 V boven de CA 2600, heb m wel uitgeprobeerd, wellicht vanwege dat ik de 2600 V zo goed ken, weet wat ie doet en kan, as is, dat een andere emulatie me niet veel brengt, of ik doe gewoon niet genoeg mijn best...

uiteindelik, zijn het arturia prijzen... goed, smaak is zeker een faktor en ook het genre muziek is een grote faktor of een synth werkt of niet, zelfs met mastering suites; die werken niet voor alle genres even goed, eindelik iemand die dat zelf zei, en ik dacht daar heb je wat aan.

dus, mijn kritiek is persoonlik, en prefereer eigenlik modules.... voor Voltage Modular, die zoals al gezegd, de meest gebruikte soft modular is naast Reaktor en Softube Modular.

ik maak geen aanspraak op algemeengeldigheid met mijn uitspraken, zoals @Septic de Cherry Audio synths geweldig vind, betekent gewoon, zeer bruikbaar, maar nog niet voor mij...
 
Dat is nu eens exact de combo die me het meest heeft gepleased de afgelopen jaren. Zo zalig, zeker die PWM icm resonance hoog en de freq ook hoog... En zo een Space Echo blijft de max... Zalige combinatie.
 
Dat is nu eens exact de combo die me het meest heeft gepleased de afgelopen jaren. Zo zalig, zeker die PWM icm resonance hoog en de freq ook hoog... En zo een Space Echo blijft de max... Zalige combinatie.
Ben wel benieuwd wat jij ervan vind. Uit je tekst begrijp ik dat je naast de jp4 ook een re201 hebt, dus je kan de kwik_4 goed beoordelen!
 
Ben wel benieuwd wat jij ervan vind. Uit je tekst begrijp ik dat je naast de jp4 ook een re201 hebt, dus je kan de kwik_4 goed beoordelen!
De demo's die ik hoor doen de JP-4 heel goed recht aan. Ik hoor duidelijk de Jupiter 4 sound. Hoe goed hij 1 op 1 is, dat kan ik natuurlijk niet direct beoordelen daarvoor zou je ze samen moeten testen. De RE-201 emulatie vind ik iets minder. Daar kan je beter de outer space vst voor gebruiken, dat is de beste RE-201 emulatie. Van alle synths die ik heb gehad is de Jupiter 4 me het meest lief. Een slok borrel en de JP-4 aan en je vergeet dat het 2021 is.

Voor de Jupiter 4 emulatie: voor 39 euro, go for it!!!!!!! Close enough. Hoor het toch niet omdat elke patch anders is. 1 op 1 vergelijk weet ik niet. Kan het eens proberen en de Mercury 4 kopen en vergelijken.
 
Ik ben een groot fan van de Cherry Audio virtual instruments (en uiteraard van hun flagship voltage modular) en ook van deze nieuwe Mercury-4. Lekkere synth!
Ik heb alle VSTs van CA en er is er niet één waar ik geen mooie geluiden uit weet te krijgen. Ik heb nog weinig tijd genomen om met Mercury-4 te spelen, ik heb ook nog een 2600 Gray Meanie binnen gekregen donderdag die om aandacht schreeuwt.

Ik heb wel even een testtrack in elkaar geflanst op basis waarvan ik mijn oordeel over Mercury-4 heb gevormd. Alle geluiden komen uit Mercury-4, wel wat compressie & EQing, geen andere effecten (anders dan van Mercury-4)

 
De demo's die ik hoor doen de JP-4 heel goed recht aan. Ik hoor duidelijk de Jupiter 4 sound. Hoe goed hij 1 op 1 is, dat kan ik natuurlijk niet direct beoordelen daarvoor zou je ze samen moeten testen. De RE-201 emulatie vind ik iets minder. Daar kan je beter de outer space vst voor gebruiken, dat is de beste RE-201 emulatie. Van alle synths die ik heb gehad is de Jupiter 4 me het meest lief. Een slok borrel en de JP-4 aan en je vergeet dat het 2021 is.

Voor de Jupiter 4 emulatie: voor 39 euro, go for it!!!!!!! Close enough. Hoor het toch niet omdat elke patch anders is. 1 op 1 vergelijk weet ik niet. Kan het eens proberen en de Mercury 4 kopen en vergelijken.
Thanks! 1op1 is ook niet zo boeiend, gaat meer om de sound en feel zelfs en bovenstaande voorbeeldje van @3ddie hoor ik de jp4 wel terug.

heb zelf een re201 en diverse andere tape delays dus dat gedeelte zit wel snor ;)
 
Ik heb nog eens een demo geluisterd.

Zeer getrouw!!!!!!



De tape echo: ça va, maar je mag de rate niet realtime wijzigen want dan vliegen de bitjes in het rond.

Nice synth!!!!!!!!!!!!!
 
Zijn deze plugins net zo goed als die van Arturia?
Is de Cherry Audio Mercury-4 net zo goed als de Jup-8 V van Arturia? Andijvie met worteltjes vergelijken... Download een trial versie en oordeel zelf. Hoe goed een synth volgens anderen is doet er niet toe. Het gaat erom of hij je inspireert.
 
Is de Cherry Audio Mercury-4 net zo goed als de Jup-8 V van Arturia? Andijvie met worteltjes vergelijken... Download een trial versie en oordeel zelf. Hoe goed een synth volgens anderen is doet er niet toe. Het gaat erom of hij je inspireert.
Ik doelde op algemeenheid bijv. hoe klinkt de vst’s tegenover de echte synths en niet individuele vergelijking zoals jij hier schetst.
 
Back
Top