Bespoke modulaire synth/DAW

jando

schelpdier
Lid sinds
29 januari 2014
Berichten
1.050
Locatie
IJmuiden
Hey, hier is nog geen topic over. Release van de bespoke modulaire synth/DAW. De devoper is er een jaar of 10 zoet mee geweest.

Te gek speelgoed met een leuke interface. Tal van opties, instrumenten, modules, effecten, vst host, sequencers, opties voor live coding, enz!



Gratis, plus voor 5 euro, pro voor 15 euro. Alle drie met exact dezelfde functionaliteit ;)

Beschikbaar voor Mac/Windows/Linux. https://www.bespokesynth.com
 
Ja vet! We proberen om het naar JUCE6 te krijgen (en hopelijk een betere manier om python scripts te draaien, omdat het nu te veel afhangt van het systeem van de gebruiker), maar al zeer goed bruikbaar!

Benn Jordan heeft er vanacht een toffe live-stream over gedaan:


Ik draai nu een eigen build met JUCE6, alleen het plugin scannen/hosten is nog wat instabiel, maar verder werkt het erg goed!
Dat de patch-kabels meteen je scopes zijn is zulke toffe immediate feedback, geeft je ook echt het gevoel dat je patch leeft, ofzo.

De maker heeft verder eigenlijk 0 ervaring met modular zoals eurorack en noemt daardoor sommige zaken wat "onconventioneel". Verder is de navigatie soms ook wat "eigenaardig", maar iedereen die een beetje modular snapt kan er erg snel mee aan de slag.
Een goede howto/documentatie ontbreekt nog wel, maar de interesse is deze week ineens heel erg groot dus dat soort zaken kunnen nog vanuit de community ontwikkelen natuurlijk.

Heel nice dat dit gewoon opensource en crossplatform is. Heb een donatie gedaan omdat ik het kan missen en ik het 'm gun om iets terug te zien voor z'n harde werk!
 
@bikkel in welk opzicht, dat het modulaire blokjes zijn die je met elkaar verbind?
Daar stopt alle vergelijking denk ik. Het heeft ten eerste al geen tracker interface, ziet er totaal anders uit, is opensource en draait cross-platform.

Het lijkt eigenlijk helemaal nergens op.
 
@bikkel in welk opzicht, dat het modulaire blokjes zijn die je met elkaar verbind?
Daar stopt alle vergelijking denk ik. Het heeft ten eerste al geen tracker interface, ziet er totaal anders uit, is opensource en draait cross-platform.

Het lijkt eigenlijk helemaal nergens op.

Ik heb de video net gecheckt het lijkt er wel degelijk op. Buzz heeft de sequencer ingebouwd in de synths en effecten in plaats van los en er zijn wat meer kant-en-klare synths in Buzz, maar er zijn ook zat losse modules met alleen een gekke oscillator of filter met envelope die je creatief met elkaar kunt combineren.

Uiteraard is het geen tracker, maar dat was nooit het belangrijkste aan Buzz, dat was gewoon de 90's hacker intro aesthetics waar het uit voort kwam.

Dit is de evolutie die Buzz nooit heeft gehad naar mijn idee. Betere scheiding tussen control en audio paths en natuurlijk klinkt het veel frisser.
 
Ik zie de referentie naar Jeskola Buzz ook in de YT comments van Benn Jordan voorbij komen.

Het ziet er wel 100x gelikter uit in ieder geval ;)
(en voor zover ik weet is de ontwikkelaar niet echt door andere systemen geinspireerd)
 
Ik heb nog niet veel met TheGrid gespeeld, maar ik zie niet zoveel vergelijking om eerlijk te zijn.

TheGrid heeft totaal geen sequencers bijvoorbeeld. Ook kun je geen plugins binnen TheGrid gebruiken (wel in bitwig zelf natuurlijk, maar dan zou je meer losse stukjes Grid in je chain moeten stoppen).
Wel zitten daar meer "utility" modules in.

In Bespoke is het trouwens een stuk eenvoudiger om op een parameter een lfo te knallen -> rechter muis klik. klaar.
Daarnaast alle visuele feedback van je patch natuurlijk.

Nee, behalve dat het modular is zie ik eigeniljk geen overeenkomsten.
 
Net ff een testrondje gedraaid. Square osc naar uit met random note trigger. Wilde de PWM met een LFO moduleren maar ik vond alleen een looping envelope. Werkte allemaal prima zonder in een handleiding te duiken. Ik hoop dat ik er tijd voor kan maken.
 
Zoals ik eerder zei: rechter muis op elke parameter -> lfo er op
Haha ja ik had de post al een tijdje open staan voordat ik op "Send" klikte, nu ziet het er een beetje raar uit!

Ik vind simpelweg de square wave met een LFO op de PWM en het filter met een beetje Q op de envelope al lekker klinken.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben er nu een tijdje mee bezig en voor MIDI sequencing werkt het perfect. Er zitten nog wel wat ruwe kantjes aan, bijvoorbeeld op de Mac popt hij geen Microfoon permissie dialoog en kun je daardoor geen audio opnemen. Ook crasht hij rondom wisselingen in audio interface en/of herstarten vanuit slaap.

Ik blijf het gebruiken omdat het erg creatief is, bijvoorbeeld laatst een LFO gezet op het tempo van een sequencer. Het voelt meer als een soort van mini-modular studio dan een DAW. Ook het visuele aspect is belangrijk. Hoe veel mensen hadden vroeger wel niet permanent een MP3 playlist met WinAmp of WMP visualisaties aan staan? Hypnotiserend. Bespoke heeft het zelfde soort visualisaties ingebakken, je ziet je kabels zeg maar pulseren met control data en audio en sommige audio gerelateerde modules hebben ook een soort van 3D visualisatie. Voor mij werkt dat inspirerend, des te mooier je je muziek maakt des te meer je scherm tot leven komt. Dat in schril contrast tot de "Excel sheet voor muziek" stijl van Cubase en consorten.
 
Ik vind het ook met name voor sequencing erg leuk. Soms heb ik gewoon geen zin in een standaard arpeggio of iets dergelijks. Even in Bespoke wat in elkaar klikken en dat inspireerd vaak al erg snel!
 
Ik heb Bespoke nu ook aan de praat, weliswaar via Wine maar dat is mij goed genoeg. Wat ik nog mis is een uitgebreide Manual. De bediening van de modules is soms wat merkwaardig, en dan is het wel handig als ergens heel precies staat hoe het werkt. Verder heel leuk speelgoed!!
 
Klopt er zijn ook best wel wat keycombi’s die niet beschreven worden, maar die vind je wel terug in de beknopte handleiding van de modules.
 
Net ontdekt dat het gebruik van VST plugins in Bespoke bij mij niet werkt. Maar ik gebruik de Windows-versie van Bespoke via Wine op mijn Linux computer. Het installeren van de Linux-versie van Bespoke lukte mij niet. Werken plugins in Bespoke wel voor mensen die Bespoke onder Windows draaien?

Ik krijg een dergelijke melding:

scan.png
 
Heb je wel windows plugins geinstalleerd in dezefde wine omgeving, dan? (op DelayLama.dll na dan). Misschien moet je wat install-paths toevoegen?

Raar dat de Linux versie niet voor je werkt, ik zou toch echt kijken of je die niet beter aan de praat krijgt. Stuk betere performance en integratie met de rest van je systeem.

Ik bouw het altijd zelf, maar ja nerd he ;)
 
Ja - ik heb ook wat plugins in de .wine directory in het aangegeven path gezet zodat ze daar gevonden konden worden. Maar dan krijg ik nog steeds dezelfde fout-melding.
 
Ik ben aan het proberen er daadwerkelijk een track mee te lopen maar ik loop met twee dingen vast:
  • Ik kan op geen enkele manier makkelijk snel bepaalde sequences aan of uit zetten, bijvoorbeeld in een breakdown
  • Ik kan op macOS geen audio in horen
  • Ik kan ook niet switchen tussen patterns of iets dergelijks
Iemand hier had het over interessante MIDI exporteren, hoe werkt dat? Ik heb wel leuke sequences die ik in Logic oid wil openen.
 
Back
Top