Laat het los

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.899
Locatie
Utrecht, NL
Weer eentje klaar.

Iets stevigere beat deze keer. In tegenstelling tot mijn eerdere nummers is de kick iets langer en de song in majeur wat ik doorgaans ook niet zp veel doe.
Weet niet waarom maar bijna al mijn nummers zijn tot nu toe in mineur. Maar ik vind deze leuk, bijna een club knallertje miesschien?

Ik ben benieuwd naar de reacties.

122 BPM | B maj

 
Algehele indruk : klinkt lekker.
De vocals vind ik zelf iets minder geslaagd. Beetje veel van hetzelfde, nietszeggend, wat op zich niet erg is, maar het komt nu wel vaak terug en begint op te vallen.
(ik zou niet weten hoe ik het beter moet doen, heb geen beschikking over een aantal vocalisten die even wat in komen zingen)
De blokjes komen wat kort op elkaar (waardoor ik er niet lekker in kom), misschien wat minder wisselingen en de blokken zelf langer maken (met opbouw).
Bij 3:48 komt een string arp die wat wringt met de rest.
Lekkere reversed percussie bij 4:25, dat stukje mag voor mij wel langer.

Kleine dingen hoor, overall erg lekker!
 
Kick past niet in de track,vervangen of layeren met eentje die meer weight heeft en hem dat minder luid zetten,en denk dat je de freq van de kick iets moet aanpassen ook.
 
@egres ik had een tuner op de kick gezet maar het is zo'n legato pitch kick die het hele frequentie spectrum afspeelt dus kon de toonaard nie herleiden en een beetje op gehoor gepithced. Maar beter zet ik er een andere kick onder. Dank voor deze helpvolle feedbck
 
Ik vond'm in't begin wel lekker, maar na 3 minuten had ik het eerder gezegd wel gehoord. Die herhaling van de kick en de clap maken het vrij eentonig, daar kun je nog wat aan doen, veel succes ermee :)
 
Ik begin een patroon te ontdekken in je producties. Je luistert, selecteert wat loops die je lekker vindt, perst ze via je daw ā€œin keyā€ en doet dan kanaaltje aan, kanaaltje uit. In het begin denk je vanā€˜ā€˜hĆ© klinkt leukā€ maar wanneer je daar hoorheen luistert mist het ziel, het klinkt bij elkaar gesprokkelt. Er is geen cohesie.
probeer nou eens bijv de groove wel uit loops te halen, maar maak zelf eens een thema?
 
@Eclectic grappig dat je mijn werkwijze probeert de doorgronden. ik beschouw mezelf niet echt als muzikant. Ik ben van huis uit DJ en ik verzamel dingen die goed klinken en die mix ik tot een geheel. Maar uiteindelijk maak ik er toch muziek mee. De wereld zit wonderlijk in elkaar. Wat boedoel je met 'maak zelf eens een thema'? Een thema onstaat bij mij meestal vanzelf
 
Ja dat is het probleem juist, je hebt een goed (DJ) oor voor wat lekker klinkt, maar iets minder voor hoe het SAMEN lekker combineert.
Daardoor heb je bijv een vette percussie loop, die het met een kick samen prima doet, maar dan komt daar bijv zoā€™n flauw slaapverwekkend lounge stabby orgel rifje prefab stock sampleloop overheen die dan alle vaart eruit uit. Al dan niet ā€œin keyā€ gezet waardoor muziekaal de kippevel totaal weg blijft. Hierdoor mist er dus cohesie. Wanneer je zelf speelt, vullen zaken elkaar aan, is er interactie: actie/reactie vraag/antwoord. Hier hoor je dus dat hoewel de loops individueel hoogwaardig kunnen zijn, het resultaat dus kleiner is dan de som der delen. Ik denk wanneer je zelf wat partijen inspeelt bovenop een goede basis, het veel beter landt. Nu klinkt het echt voor mij als of je persĆ© 4 of 5 sporen met loops moet combineren en je persĆ© een keuze moet maken uit je sample collectie, zo van ā€œhet moet maarā€ want dit is het beste wat ik kan vinden. Samples en loops zijn prima, maar er is een balans. Maar goed, dat is slechts mijn mening. Met drums en percussie pakt het vaak beter uit, maar die library rifjes zijn zo flauw man.
 
Het klinkt goed, maar ik mis wel een verhaal, het wisselt veel af maar bouwt niet echt op. Dat hoeft niet voor alle tracks zo, maar bij deze mis ik het wel. En de kick klinkt niet helemaal goed bij de rest van de instrumenten.
 
@Kobbol. De kick vervangen wordt aan gewerkt maar dat is niet zo makkelijk. Ik begin altijd met de kick en bouw daar het hele nummer omheen. Het is alsof je een huis bouwt en dan als het net bijna klaar is beluit je ineens de fundering te vervangen.

het verhaal van opbouw ga ik daarna nog naar kijken.
 
Heb andere vocalen geprobeerd, ook eentje van @Dilago maar tot nu toe ben ik nog bij de oude gebleven. Wel iets aangepast weer. Verder:

- de kick vervangen.
- kick, snare en clap getuned.
Lukte eerst moeilijk maar ik heb een goede tutorial gevonden die mij erg gehoplen heeft. Heb het meteen op andere songs toegepast die ik nog aan het maken ben:



- en de song structuur iets minder voorspelbaar gemaakt.

Kan wellicht nog beter allemaal maar alweer een hele verbetering vind ik.
 
@Kobbol. De kick vervangen wordt aan gewerkt maar dat is niet zo makkelijk. Ik begin altijd met de kick en bouw daar het hele nummer omheen. Het is alsof je een huis bouwt en dan als het net bijna klaar is beluit je ineens de fundering te vervangen.

het verhaal van opbouw ga ik daarna nog naar kijken.

Dat werkt eventueel als je niet met loops werkt,want dan tune je de mood van je track en sounds af op de fundamentale frequenties van de kick/bass.

Elke percussie loop zal meestal passen op een kick maar je merkt pas als je gaat proberen dat je fout zit,in principe moet je dit meteen aanvoelen,maar dat is niet het geval,in begin spotte ik het zelf ook niet.

een regel die altijd werkt voor verbetering is durven veranderen,safe gewoon je werk op een andere naam en ga dan max klooien en proberen, als het beter is ga je verder met deze nieuwe versie.

simpel,het is ZO PAS dat je zelf zal ondervinden als een kick niet goed was terwijl je die zelf wel uitstekend vond,het is zo dat je beter wordt in producen.

PS: de kick is nu veel beter maar hij kan nog beter,ik miss een thump,de attack iets naar hogere freq.peak verschuiven,mid dus iets dempen en lower thump erbij.
 
Back
Top