Buchla & Tiptop Eurorack 200 series

buchla-tiptop-audio-200-series.jpg


Buchla & Tiptop Eurorack 200 series​


Buchla en Tiptop Audio kondigen een samenwerking aan om de Buchla 200-serie in eurorackformaat op de markt te brengen. Deze kostbare en relatief zeldzame apparaten, die bijna een halve eeuw geleden werden ontworpen, zullen opnieuw beschikbaar zijn, en dit keer voor een breed publiek.


Op de website staan de volgende modules aangekondigd:

  • 258t – Dual Oscillator – available Winter 2021 $160-200
  • 281t – Quad Function Generator – available Winter 2021 $170-210
  • 292t – Quad Lopass Gate – available Spring 2022
  • 257t – Dual Voltage Processor – available Spring 2022
  • 266t – Source of Uncertainty – available Spring/Summer 2022
  • 245t – Sequential Voltage Source – available Winter/Spring 2022
Eric Fox, de CEO en mede-eigenaar van Buchla zegt hierover:

When the opportunity presented itself to work with such a reputable company as Tiptop Audio to help reimagine the original 200 series in a new form factor, I jumped at the chance. I knew they had the talent and infrastructure to bring eurorack users for the first time ever an official and genuine sense of the classic Buchla experience at a price anyone could afford. Gur’s (Gur Milstein from Tiptop Audio) enthusiasm and passion towards these designs is very infectious and clearly points to a long and creative partnership for years to come.

Gur Milstein, de hoofdontwikkelaar en CEO van Tiptop Audio vertelt:

I’m excited about the collaboration with Buchla. Working with Eric, Joel and the rest of their team gives us additional access to original documents and knowhow that Don shared with his close colleagues who worked with him in the 70s and recent years before he passed away. These designs require a full understanding of the how and why the circuits should work in order to reach that specific sound and workflow. My team and I are excited to bring Don’s work from those early days of
synthesis back to life knowing we are doing it as accurately as it can be done. Our goal is to recreate as much of the original 200 series as possible and have the full line available through our dealer network with the full customer support Tiptop has built for over a decade.

bron:

video:



 
whoah! al was ik wel even een momentje verward over de patchpunten en -kabels. Zijn dat nou bananen of jacks? maar gelukkig is het allemaal gewoon minijack :)
 
Dit is een serieuze vraag... ik waardeer de vrijheid van geest van Buchla, in tegenstelling tot de meer pragmatische instelling van Bob Moog, maar kun je met zo'n systeem ook - en ik chargeer misschien een beetje - meer dan eindeloos veel variaties op een bongo maken? Ik denk aan kicks, bassen, leads... of ben ik gewoon meer een 'east coast'-liefhebber?
 
Ik weet niet precies wat je met "eindeloos veel variaties op een bongo" bedoelt, maar bij deze acht artiesten (Ciani, Barbieri, Barton e.a.) hoor ik veel klanken die echt heel weinig van een bongo weghebben:

 
I stand corrected, zoals ze zeggen. En dank je voor de links, ik vond vooral het optreden van Cortini en Buchla erg mooi. Het blijft gewoon niet helemaal mijn sound, maar ik hoor nu voor het eerst, met name in je Bandcamp-link, dat je er inderdaad veel, en echt veel meer mee kunt. Ik ga me er eens wat meer in verdiepen.

Wel cool dat TipTop dit gewoon in samenwerking met en goedkeuring van Buchla kan en doet. Daar zouden anderen wat van kunnen leren...
 
.. ik vond vooral het optreden van Cortini en Buchla erg mooi.

Voor specifiek de 'Buchla-sound à la Cortini' kan ik je zijn "Forse"-trilogie van harte aanbevelen.. gemaakt met een Buchla Music Easel.
 
Aiaiaiai lekker hoor. Goeie move. Volgend jaar de euro easel ? 😉
 
Voor zo'n 1200 euro heb je straks een Buchla systeem die gelijk staat aan de 200 series.. Dat is het beste synthnieuws van het jaar! :okdan:
 
Zou me niks verbazen dat Buchla en Tiptop Audio Behringer de pas willen afsnijden als zij met deze prijzen de markt gaan bestormen.
De kans dat er nu Behringer-Buchla gaat komen is niet echt groot meer denk ik. :D
 
Dus dan heb je dan bij Buchla straks de keus tussen een systeem van 20.000 euro en eentje van 1200 euro. Businessmodel? Op een gegeven moment hebben al die rappers en hiphoppers wel hun statussymbool binnen. Is dat het?
 
Ze vertrouwen op de werking van het stepping stone effect, en gas.....een deel van de mensen die begint met een "goedkoop" Buchla euro setje, koop een half jaar later zijn/haar 1e 4U module :duivels:
 
Voor zo'n 1200 euro heb je straks een Buchla systeem die gelijk staat aan de 200 series.. Dat is het beste synthnieuws van het jaar! :okdan:
De euroland verkoophit van 2022? ... al dacht/zei ik dat ook over de Behr. 2500 modules... :P

Daar kan je zelfs niet tegenop knutselen imo....
De prijs voor een gebouwde 292, maakt het verkopen van 2 ongebruikte dual LPG pcb's en bijbehorende panels een heel stuk makkelijker te verklaren :)
 
Dit is wel echt serieus vet. Denk niet dat het qua businessmodel kwaad kan voor Buchla. als je een echte Buchla wil dan koop je een echte. If that's what cures your itch...

Had de 200 series ook een complex oscillator eigenlijk? Die zie ik er zo nog niet tussen.

Ben benieuwd of we dit in allerlei setups gaan terugzien, of dat het toch iets te abstract is voor de meesten.
 
Back
Top