VCV Rack 2 en VCV Drums

Screenshot 2021-09-11 at 19.55.45.png


VCV Rack 2 & Studio Edition zijn aangekondigd voor november​


Het grote hoogtepunt van VCV Rack 2 en de functie waar velen al lang op hebben gewacht, is de VST-versie. Hierdoor kan VCV Rack rechtstreeks worden geïntegreerd in Ableton Live, Cubase en andere DAW's zonder oplossingen als Blackhole. De VST-versie is alleen beschikbaar in de commerciële Studio-editie van VCV Rack. En niet te vergeten: ook hebben ze in deze update de motor verder verfijnd en up-to-date gebracht. Zie voor details de onderstaande video.

video:



VCV-drums​


VCV Drums is een set van 9 nieuwe stand-alone drummodules voor VCV Rack. Elk van de 9 drummodules simuleert het geluid van een analoog circuit met behulp van de VULT-technologie. Het bevat

- kick met 808-style and 909-style modellen
- snare module is gebaseerd op het TR-909 snare circuit
- tom met drie modellen, waaronder laag, midden en hoog, met verschillende harmonischen van de oscillatoren
- rim en clap zijn weer gebaseerd op de TR-909-circuits
- gesloten hi-hat
- open hihat
- crash
- ride

Je kunt de drummodules triggeren door op de triggerknop te klikken of een triggersignaal (sequencer...) in de trig-ingang van elke module patchen. Dankzij de modulaire omgeving kun je alle drumparameters met CV aansturen, waardoor ze super veelzijdig zijn. Het wordt ook geleverd met een mixermodule die globale tune- en accentingangen biedt met speciale attenuverters.

video:



bron:

 
Last edited by a moderator:
Het fijnste aan VCV vind ik het zonder doel geluid maken, ik heb het niet binnen mijn DAW nodig.
Misschien koop ik de plugin versie toch, om het beste virtueel modulaire platform te steunen. Het is echt niet normaal wat 'the community' hier neerzet.
 
(thanks mod!)

VCV Drums zijn direct verkrijgbaar in de library en werken ook met de huidige VCV 1.x versie.


Dit is een clipje van een aantal maanden geleden tijdens het testen ervan.
Ik vind ze zelf heerlijk punchy klinken, maar ik ben natuurlijk biased 😇

 
Ben geen echte modular plugger, ben ik dan beter af met reaktor?Staat op Blac friday meestal op 99 euro.
 
Ben geen echte modular plugger, ben ik dan beter af met reaktor?Staat op Blac friday meestal op 99 euro.
Nee. Het enige juiste antwoord is natuurlijk dat je ze allebei nodig hebt!

Maar kwa serieus. In mijn beleving nodigt de UI van VCV uit tot patchen. Niet dat je anders kunt (daar is ‘ie immers voor gebouwd), maar het is waanzinnig laagdrempelig. In VCV 1.x ligt de nadruk op het bouwen van complete composities (logisch aangezien het een standalone app is). In 2.x is integratie met DAWs juist de grote feature, dus het ligt voor de hand dat er heel veel ‘instrument patches’ gaan komen. Ik vind het wel te gek hoe ver VCV als open-source product is gekomen, hoe ze een enorme community hebben weten te activeren, dus alleen daarom al verdienen ze mijn sympathy vote (maar daar heb jij niet zo veel aan).

Reaktor daarentegen vind ik wat minder uitnodigend om even wat in elkaar te patchen. Ik gebruik het vooral als instrumenten ‘player’ (voor dingen als Razor, overigens een betaalde synth, gebouwd in Reaktor). Er komen wel geweldig klinkende dingen uit Reaktor, dus allerminst kritiek. Zal heel persoonlijk zijn. Is maar net welke interface je het best ligt.
 
Laatst gewijzigd:
wow wat vet. dit maakt het simplistische gebruik van vcv rack voor mij interessanter. ik had nooit echt zin om de hele dag te zitten muizen om setups te bouwen. ik hoop dat het niet zo cpu hungry is als de eerste versies. wel gaaf dat je nu in je daw gewoon een leipe techno setup met bleeps en sequencer kan laden. als een soort vst die je zelf bouwt. of iets van een zelf gepatchde drum machine.
interessant. en dat het al die tijd gratis is geweest... bizar. ik ga ze zeker supporten al heb ik weinig tijd. er zullen vast de nodige setups komen die je als starting point kan gebruiken. heb op een blauwe maandag nog wel eens flink wat drone setups lopen bouwen, benieuwd of ik ze wederom kan inladen. die randomize optie per module is geniaal, die tackelt het hele fysieke geneuzel nog eens, en dan dat total recall principe haha... gekkenwerk het is echt eindeloos, misschien ook wel het issue. qua sound karakter ben ik nooit echt helemaal gevallen voor vcv, nog niet. maar prima voor spacey drones. drum dingen vond ik allemaal wat dun klinken.
 
nu is het wachten op macbooks met touchscreens

en dan wachten dat VCV touch enabled is.. of multi-touch, of gewoon met een touchscreen overweg kan. wellicht zit het er in, er is vaak om gevraagd, maar de developer ziet alleen moeilikheden... goed, het is/was een heel projekt... het kan komen.....
 
wow wat vet. dit maakt het simplistische gebruik van vcv rack voor mij interessanter. ik had nooit echt zin om de hele dag te zitten muizen om setups te bouwen. ik hoop dat het niet zo cpu hungry is als de eerste versies. wel gaaf dat je nu in je daw gewoon een leipe techno setup met bleeps en sequencer kan laden. als een soort vst die je zelf bouwt. of iets van een zelf gepatchde drum machine.
interessant. en dat het al die tijd gratis is geweest... bizar. ik ga ze zeker supporten al heb ik weinig tijd. er zullen vast de nodige setups komen die je als starting point kan gebruiken. heb op een blauwe maandag nog wel eens flink wat drone setups lopen bouwen, benieuwd of ik ze wederom kan inladen. die randomize optie per module is geniaal, die tackelt het hele fysieke geneuzel nog eens, en dan dat total recall principe haha... gekkenwerk het is echt eindeloos, misschien ook wel het issue. qua sound karakter ben ik nooit echt helemaal gevallen voor vcv, nog niet. maar prima voor spacey drones. drum dingen vond ik allemaal wat dun klinken.
Ben dus niet de enige die, niet weg is van het vcv rack geluid.

Ik vind het vrij slapjes klinken in mijn beleving. Kom ook nooit een demo tegen waarbij ik dit niet heb.

Staat mij wat tegen en de afgrijselijke implementatie van het module menu. Heb geen arendsogen.

Maar dit wordt opgelost in de update zo te zien.

En ook gewoon te veel modules van zeer uiteenlopende kwaliteit qua sound en gui.

In een daw vst of hardware aansturen met vcv, zeer interessant.
 
Ben dus niet de enige die, niet weg is van het vcv rack geluid.

Ik vind het vrij slapjes klinken in mijn beleving. Kom ook nooit een demo tegen waarbij ik dit niet heb.

Staat mij wat tegen en de afgrijselijke implementatie van het module menu. Heb geen arendsogen.

Maar dit wordt opgelost in de update zo te zien.

En ook gewoon te veel modules van zeer uiteenlopende kwaliteit qua sound en gui.

In een daw vst of hardware aansturen met vcv, zeer interessant.
Staat mij wat tegen en de afgrijselijke implementatie van het module menu. Heb geen arendsogen.

haha ja dat is ook mijn grootste ergernis.. en eigenlijk ook het feit dat het gelijk is vol geramd.... ik verdwaal echt... dat module menu is zo irritant dat je bijna denkt dan maar geen module..
het is een enorme vergaarbak geworden. lastig kiezen.. en dat is al zo moeilijk in een wereld vol gear..
 
Staat mij wat tegen en de afgrijselijke implementatie van het module menu. Heb geen arendsogen.

haha ja dat is ook mijn grootste ergernis.. en eigenlijk ook het feit dat het gelijk is vol geramd.... ik verdwaal echt... dat module menu is zo irritant dat je bijna denkt dan maar geen module..
het is een enorme vergaarbak geworden. lastig kiezen.. en dat is al zo moeilijk in een wereld vol gear..
Herkenbaar....Er is een module om je favoriete modules bij te houden. Scheelt een jas. Gebruik ik vaak en graag. MB van Stoermelder.
Nu maar hopen dat er zoiets als favoriten bijkomt in V2.
Omri Cohen heeft een yt video over dit soort tools:
 
Laatst gewijzigd:
2.0 source code en dev builds zijn vrijgegeven:

 
Gister gebouwd, zie nog niet echt veel verschil eigenlijk (behalve dat de plugin store nog niet werkt. je kunt wel v2 ported plugins zelf bouwen natuurlijk)
 
^ volgens mij is het idee dat je gewoon alle modules die je in de community editie hebt ook in de "studio" versie kunt gebruiken.

Zou niet weten waarom niet, eigenlijk.

Ben nu aan het kijken of ik met hvcc Rack modules kan gaan genereren.
 
en nu eindelik; te koop of gewoon gratis te downloaden, wanneer de server meewerkt....

Rack 2 Free is de gratis versie

de betaalde heet nu: Rack 2 Pro, en komt met VCV Drums + VCV Soundstage bundel, als aanbieding, voor $99 tot 2021

 
Back
Top