Droomsfeer - Paddy Fields [Ambient]

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
368
Locatie
Limburg
Wederom één van mijn pogingen om een dromerige ambient track te maken met de Roland MC-101 en MC-707. De track klinkt wat Oost-Aziatisch door de fluit en typische belletjes uit die streek. Een beetje New Age eigenlijk, alhoewel dat soort termen bij mij altijd dubieuze beelden oproept over fanatieke Hippies in onmogelijke yogaposes. Verder zitten er een hoop random elementen in verwerkt qua compositie. De nieuwe Roland MC serie heeft een hele berg aan trucs in huis om polyrhythms te maken, die in combinatie met de zweverige effects het resultaat geven van een serie eeuwig veranderende melodieën en zachte pad sounds met akkoorden.



De eerste helft is opgenomen i.c.m. de externe effects van de Boss gitaarpedalen:
  • Boss DC-2W Dimension C
  • Boss DD-8 Digital Delay
  • Boss RV-6 Reverb
  • Boss TE-2 Tera Echo
De tweede helft is nog een aparte opname zonder effects, die vervolgens achterstevoren is afgespeeld i.c.m. de gratis VST plugin Valhalla Super Massive. Vooral het tweede gedeelte klinkt alsof je ieder moment uit je luie stoel zult zweven.

chopsticks-on-the-loose-_75I7lCDgY8-unsplash-1024x683.jpg
aaron-greenwood-Hn-I5TApKHg-unsplash-1024x683.jpg
 
Last edited by a moderator:
De ruis was in dit geval bewust toegevoegd als extraatje. Had zelf het idee dat het iets meer sfeer geeft aan het geheel, alhoewel dat natuurlijk niet voor iedereen een fijne toevoeging zal zijn. Ik zal eens een versie opnemen zonder ruis en met wellicht nog één of twee andere elementen erbij, en die daarna hier posten op het forum.

Qua speelduur van de tracks zeiden mensen in het verleden vaak dat tracks te kort waren. Dus ben momenteel aan het experimenteren met tracks van langer dan vijf minuten.
 

Heb vandaag een nieuwe kortere versie opgenomen, waarin de ruis ook wat minder is. De vorige versie was per ongeluk ook wat zacht opgenomen en daarna normalized, wat natuurlijk ook nog extra ruis toevoegt. Helaas voegt de Valhalla Super Massive plugin ook nog altijd wat extra ruis toe in de tweede helft van de track. De zachte ruis van de fluitjes zal wel worden opgekrikt door de algoritmes van die spacy reverb. Dat krijg ik niet zomaar weggepoetst met mijn huidige audio engineering skills, dus hier moeten we het verder maar bij laten.
 
Vet hoor.
Hoeveel is stock 707 / 101 qua geluid?
Of heb je veel samples gebruikt in de 707 / 101?
Het grootste gedeelte zijn licht aangepaste presets van de Zen Core engine uit de MC's. Daar zitten ook wat presets tussen die je alleen kunt kopen via de Roland Cloud Manager applicatie. Slechts één track speelt willekeurig een reeks samples af die zijn ondergebracht in een drum track.

MC-707:
  1. HipHop Flangepad
  2. Phase Shift
  3. Vintage Flutevox
  4. Bells Driven
  5. Wind Circles
  6. Vintage Flutevox
  7. Ambient Noise
  8. Tremelo Cloud
MC-101:
  1. Samples van een Hang en Halo drum/handpan
  2. Vector Bells
  3. Sine Echoes
  4. Sine Echoes
 
Het grootste gedeelte zijn licht aangepaste presets van de Zen Core engine uit de MC's. Daar zitten ook wat presets tussen die je alleen kunt kopen via de Roland Cloud Manager applicatie. Slechts één track speelt willekeurig een reeks samples af die zijn ondergebracht in een drum track.

MC-707:
  1. HipHop Flangepad
  2. Phase Shift
  3. Vintage Flutevox
  4. Bells Driven
  5. Wind Circles
  6. Vintage Flutevox
  7. Ambient Noise
  8. Tremelo Cloud
MC-101:
  1. Samples van een Hang en Halo drum/handpan
  2. Vector Bells
  3. Sine Echoes
  4. Sine Echoes
Nice!
 
Back
Top