Het moment waarop je je realiseert : er zit geen reverb op......

De slacker in mij is sterker dan de autist ;) Ik vind het ook wel bij muziek maken passen, definitieve keuzes maken en dan gelijk toepassen anders is het weg.

Reverb bij mij is wel iets wat integraal onderdeel is van de soundesign. Alles wordt nat opgenomen en in mijn daw zelf gebruik ik nauwelijks send fx.

Overigens denk ik dat een goede reverb het geluid niet laat verzuipen. Tenzij je dat wilt wilt.
Ja, dat zou ik niet kunnen.
Ik wil terug kunnen naar waar ik was en dan verder borduren.
Dat is één van de redenen dat ik nog niet aan iets modulairs ben begonnen.
Als het geen presets op kan slaan, dan gaat het voor mij nu niet werken.

Dat vrije halve uurtje wat ik heb op een avond wil ik lekker kunnen beginnen zonder dat het af hoeft te zijn.
Maar de dag erna heb ik misschien weer inspiratie voor een andere track en zo pingpong ik heen en weer. Jammen, opnemen, track A, track B. Net hoe m'n hoofd waait.

Op dit moment werkt dat het beste voor mij.

Klopt hoor, reverb hoort niet te laten verzuipen. Ik maak vaak redelijk 'kale' muziek (niet teveel tegelijk) waardoor er best wat meer mag klinken.
Liever 3 lekkere lijntjes tegelijk, dan een heel epistel aan details waar ik geen overzicht meer over kan houden.
 
Dat vrije halve uurtje wat ik heb op een avond wil ik lekker kunnen beginnen zonder dat het af hoeft te zijn.
Maar de dag erna heb ik misschien weer inspiratie voor een andere track en zo pingpong ik heen en weer. Jammen, opnemen, track A, track B. Net hoe m'n hoofd waait.
Héél herkenbaar en de reden dat ik ooit helemaal ben teruggegaan naar software. Niks zo erg als eerst een half uur alles te moeten "inregelen" en weer opzoek moet naar waarom je kanaaltje X nou weer niet hoort. Bam, tijd weer voorbij. Heb nu wel weer meer hardware, maar meer voor schetsen/livejams waar ik dan weer uit sample.

OT: ik hou teveel van reverb en verzoop er letterlijk in steeds, dus probeer tegenwoordig zo lang mogelijk zonder te doen. Alle reverbs/FX doe ik met software, dat moet je altijd kunnen bijstellen later. Kicks vrijwel nooit, metalen dingen als hats enzo meestal ook niet, dat klinkt al snel vermoeiend. Eén type reverb voor de hele mix, waar ik met sends bepaalde dingen naartoe laat lekken. Omdat het een ruimte/setting/sfeer moet creëren. Of gebruiken anderen wel meerdere reverbs door elkaar?
 
Héél herkenbaar en de reden dat ik ooit helemaal ben teruggegaan naar software. Niks zo erg als eerst een half uur alles te moeten "inregelen" en weer opzoek moet naar waarom je kanaaltje X nou weer niet hoort. Bam, tijd weer voorbij. Heb nu wel weer meer hardware, maar meer voor schetsen/livejams waar ik dan weer uit sample.

OT: ik hou teveel van reverb en verzoop er letterlijk in steeds, dus probeer tegenwoordig zo lang mogelijk zonder te doen. Alle reverbs/FX doe ik met software, dat moet je altijd kunnen bijstellen later. Kicks vrijwel nooit, metalen dingen als hats enzo meestal ook niet, dat klinkt al snel vermoeiend. Eén type reverb voor de hele mix, waar ik met sends bepaalde dingen naartoe laat lekken. Omdat het een ruimte/setting/sfeer moet creëren. Of gebruiken anderen wel meerdere reverbs door elkaar?
Gebruik vaak meerdere revurbs door elkaar. Soms ook wel 2 revurbs op een kanaal. Heb ik bijvoorbeeld een geluid uit een synth, met de revurb van die synth, daarachter een side chain met daar weer achter een revurb. Gaat heel goed samen.

Layers groep ik en krijgen daar een revurb, en soms hebben alle layers weer een andere revurb. Dit werkt voor mij het beste.

Kick idd nooit, alleen wanneer ik techno maak om dan de rumble sound te maken. De groep met claps/snares Komen samen op een kanaal met een revurb. Zelfde geldt voor de hi hats die ook samen op een kanaal een revurb krijgen.

Voor de syths gebruik ik meestal wel de zelfde instelling waar alleen de decay en wet/dry instelling verschild.
 
ik kan de keren dat ik echt reverb heb gebruikt in produkties op 1 hand tellen in 25+ jaar plaatjes maken. en als ik het dan doe, is het op een shoegazegitaarpart, een vocal odf heel soms een snare. maar verder? geen effecten, behalve 1 lexicon vortex delay.
 
Ja de power van delay om gevoel van ruimte te creeeren word vaak onderschat.
En als je te veel reverb gebruikt neemt de reverb het karakter van de sound over. Zo klink een drol door een shimmer vrij cool :)
Reampen in een goede ruimte is ook cool.
 
Ik hou niet zo van reverb, heb wel een lexicon lxp-15 en een berg delays. Vaak trek ik gewoon de decay van een geluid verder open in plaats van maar met reverb te gaan smeren. Boards of Canada gebruikt het ook niet zo veel terwijl ze wel heel ruimtelijk klinken. Beetje claustrofobische room reverb op drums kan leuk zijn. Of een soort Joy Division lofi galm.
 
Veel of weinig reverb, het kan allemaal... Het is positiebepaling van een geluid. Weinig of geen reverb is het geluid dichtbij, veel reverb is geluid in de verte. Als je veel diepte wil in je mix wil je sommige geluiden dichtbij en anderen veraf. 100% reverb kan ook weer een sound design keuze zijn waardoor het geluid totaal veranderd.
 
Ik hou gewoon van gortdroge in your face drums en bass.
Ieder zo z'n ding.
Ik kan beide wel waarderen, maar merk dat de Peak's reverb soms wel heel lekker klinkt.
En die van de Source Audio Collider ook trouwens.
Maar dan zie ik het meer als een sound design optie dan om diepte te creëren.
Overigens prop ik bij de band nagenoeg geen reverb op de instrumenten.
Het hangt dus echt van de beoogde 'sfeer' af bij mij.
 
Veel of weinig reverb, het kan allemaal... Het is positiebepaling van een geluid. Weinig of geen reverb is het geluid dichtbij, veel reverb is geluid in de verte. Als je veel diepte wil in je mix wil je sommige geluiden dichtbij en anderen veraf. 100% reverb kan ook weer een sound design keuze zijn waardoor het geluid totaal veranderd.
Bij bepaalde sferen is reverb (voor mij) onderdeel van het sound design inderdaad.
Dan heeft het weinig meer met de plaats van het instrument te maken.
Maar dat is lang niet altijd zo (dat ik veel reverb gebruik bij m'n sounds). Net waar ik naar op zoek ben.
 
Ieder zo z'n ding.
Ik kan beide wel waarderen, maar merk dat de Peak's reverb soms wel heel lekker klinkt.
En die van de Source Audio Collider ook trouwens.
Maar dan zie ik het meer als een sound design optie dan om diepte te creëren.
Overigens prop ik bij de band nagenoeg geen reverb op de instrumenten.
Het hangt dus echt van de beoogde 'sfeer' af bij mij.
De Peak heeft ook gewoon een sound die er goed bij past en de reverb klinkt gewoon goed. Maar ik zou alsnog proberen de breedte en lengte op een andere manier in de patch inbouwen voordat ik de reverb douche open draai. Chorus > Delay > Reverb
 
De Peak heeft ook gewoon een sound die er goed bij past en de reverb klinkt gewoon goed. Maar ik zou alsnog proberen de breedte en lengte op een andere manier in de patch inbouwen voordat ik de reverb douche open draai. Chorus > Delay > Reverb
Ja, absoluut.
Het is net wat ik zoek qua geluid.
 
Volgens mij zijn we het met elkaar eens maar kijken we vanaf een ander standpunt maar observeren het zelfde ding.

- Peak FX zijn goed
- Peak sound past goed bij reverb

En de rest is bijzaak
 
Volgens mij zijn we het met elkaar eens maar kijken we vanaf een ander standpunt maar observeren het zelfde ding.

- Peak FX zijn goed
- Peak sound past goed bij reverb

En de rest is bijzaak
Ja hoor. Helemaal mee eens.
Ik zie geen probleem.
We delen ervaringen en respecteren meningen en dat is een mooi gegeven van dit forum!
 
Volgens mij zijn we het met elkaar eens maar kijken we vanaf een ander standpunt maar observeren het zelfde ding.

- Peak FX zijn goed
- Peak sound past goed bij reverb

En de rest is bijzaak
Ik heb me er niet heel erg in verdiept maar ben het er mee eens.

Een plate kan in ieder geval nooit kwaad
 
Back
Top