Volca House Series II

René Schmitt

Ingeburgerd
Lid sinds
7 mei 2021
Berichten
66
Locatie
Den Haag


Na een dik half jaar klooien met Volca's begin ik het volgens mij wel door te krijgen. Ben benieuwd waar jullie nog verbetering zien!

Over een dik half jaar wil ik ze verkopen en een dikke Groovebox halen. Tips?
 
Klinkt lekker.
Tijd voor een A en B sectie. :)

Qua grooveboxen heb je wel wat keus.
Volgens mij zijn ze allemaal vet en capabel.
Maar ook redelijk complex en best duur prijzig.

Mijn opties (en redenen) waren deze toen ik de mijne koos:

Deluge :
Pro : Vet, gaaf, experimenteel, vernieuwend, fijne sequencer, disk streaming, echt portable en stand alone (als je dat wilt).
Con : Geen extra uitgangen, geen velocity sensitive pads, maar 1 ingang, geen mogelijkheid om makkelijk te multitracken richting de DAW (of te exporteren).
Gebrek aan een 'echt' display is voor mij een brug te ver. Ik kan niet dagelijks met m'n hobby bezig zijn (zou ik wel willen, maar....) en dan moet je het toch hebben van wat je ziet op zo'n schermpje qua menu opties, namen etc. etc. (anders blijf je zoeken).
Geen dedicated knoppen, maar van die multi task knoppen die van alles doen. Net naar gelang op welk knopje je ervoor hebt gedrukt.
Alles went, maar voelde voor mij als een brug te ver.
Ik heb er onlangs weer erg goed naar gekeken (wat anderen er mee deden), maar nog altijd een 'nee'.

AKAI MPC :
Vooral de Live 2 heeft aantrekkingskracht op mij.
Pro : Komt heel dicht bij een DAW in de buurt, maar dan in een 'doos'. Uitgebreid. Goede sampling opties. 2x midi in en uit, 3 stereo uitgangen, stand alone (met redelijke speaker zelfs), top sequencer, fijne pads (al moet je ze wel hard aanslaan, lees je her en der), USB hub functionaliteit, interface aansluiten is mogelijk, toetsenbord werkt ook gewoon. (dat typt lekker)
Con : Minder performance georiënteerd. (je kunt (nog) niet met clips werken oid), nog geen disk streaming, interne sound engine niet super overtuigend (laatste update heeft wel verbetering gebracht). Best wel lomp (vooral door de speaker), 'net' geen apparaat om complete sessies op te nemen door gebrek aan intern geheugen.
(ongeveer 50 minuten stereo sample tijd beschikbaar, wat best veel is, maar niet genoeg als je heel veel op wilt nemen tijdens een jam sessie oid)
De workflow lijkt soms best onhandig.
Al met al zou ik de MPC graag een x proberen, maar hij is het (nog) net niet geworden.

AKAI Force :
Pro : Clips. Performance georiënteerd, macro's , velocity sensitive pads, DAW in een 'doos' (ongeveer zoals de MPC), super veel mogelijkheden.
Con : Groot. Mist de standaard midi poorten (klein dingetje, maar toch). Best complex, lijkt wat minder inspirerend om op te spelen (kan ik mis hebben).Minder fijne sample workflow dan de MPC. Interne engine net wat minder. Nog iets minder geheugen vrij voor samples dan de MPC. Workflow is ongeveer gelijk aan de MPC (dus lijkt mij soms wat onhandig). Kleinere pads minder geschikt voor finger drumming.

Maschine+:
Pro : Heel fijne pads, super mooie geluiden, in principe ook een DAW in een 'doos'. Heel mooie effecten.
Con : Workflow is vrij specifiek. Kun je aan wennen natuurlijk, maar ligt verder van mij af. Hij was erg prijzig. (dat hebben ze zelf ook ingezien). Weinig in- outputs. Sequencer net wat minder dan de MPC (wat ik er van gezien heb iig)
Volgens mij is de M+ ongeveer vergelijkbaar met de MPC, maar dan beter qua interne sound engine en net wat minder gericht op samplen.

Elektron (Digitakt, Octatrack):
Beide lijken me erg gaaf, maar de digitakt is mss wat beperkt als groovebox en de octatrack mist overbridge. Ooit komt er een Elektron box, maar nu nog niet. Eigenlijk willen ze bij Elektron dat je meer boxen van ze koopt (duh) en dat merk je in de verschillende apparaten die ze uitgebracht hebben die elkaar perfect aanvullen, maar waar ook dingen weggelaten zijn die ze minder geschikt maken als 'alles in 1'.
De octatrack wordt niet meer verder ontwikkeld (iets met de ontwikkelaar, ik weet even niet meer wat) waardoor nieuwe functies niet verwacht worden.
Uiteindelijk niet voor een Elektron box gekozen, het paste net niet bij mij als 'eerste' box.

Roland MC-707:
Pro : Top sound engine. Fijne effecten. Je hebt in no time een basis staan om overheen te jammen. Display is groot genoeg om info te geven en niet zo groot dat hij de boel overneemt. 8 tracks met faders en eigen knoppen zijn perfect voor performance.
Step knoppen en pads om te drummen is heel overzichtelijk en past goed bij hoe ik 'denk'.
Flexibele routing van in- en outputs. Sound over USB (ook multitracken), sample via USB (dus bijv. via laptop iets afspelen en direct samplen).Veel mogelijkheden, maar je verzuipt niet in opties, dus ga je je eerder richten op spelen ipv klikken en kiezen. Scenes werkt heel prettig om je track op te bouwen en te performen/ jammen. Mutes etc. werkt ook als een trein.
Heel geschikt voor een 'kleine' setup zoals ik heb (met een paar synths)
Best vaak updates gehad die mooie dingen toevoegden.
Con : 8 tracks (lijkt weinig, maar ik heb er nog niet meer nodig gehad). Maar 1 effect per kanaal (naast het master effect). Drum tracks zijn alleen sample based. Voice stealing als je intensief gebruik maakt van de interne sound engine (hebben andere machines ook trouwens, maar dan heet het anders).
Ik heb een aantal bugs of 'onvoorziene eigenschappen' die me soms in de weg zitten (dat hebben alle grooveboxen overigens, wat je online zo leest). Beperkt sample geheugen. (6 minuten stereo, dus niet zo geschikt om hele partijen op te nemen. )
Geen handige manier om de sound presets te ordenen (en dat zijn er super veel, maar niet alles hoeft bij je te passen).

Toen ik de 707 voor 'weinig' op MP zag staan, heb ik daarvoor gekozen. Ondertussen 26 projecten mee gedaan en op wat kleinigheden na (soms best frustrerend, maar dat zul je overal hebben), is het een box die momenteel goed bij me past.
M'n hoofd wil wel meer, maar de realiteit van beschikbare tijd, geld en ruimte maakt dat ik nog niets anders heb gekocht.
Hij is simpel genoeg om snel onder de knie te krijgen en lekker mee te jammen.

Er zijn er vast nog meer, maar dit was mijn lijstje.

Stuk voor stuk kun je overal heerlijk muziek mee maken. Het belangrijkste onderdeel staat psvr achter de knoppen :)
 
Dank voor de uitgebreide lijst en tips!

Ik had een aantal weken de 707 op het oog, maar kreeg van iemand in een muziekwinkel de Force als tip. Een soort van MPC + Ableton Push pad met veel CV/Gate outputs.

Ik dacht voor de Force te gaan, waarbij ik de Neutron en de Volca Keys houd om te samplen. Ik ben benieuwd hoe de synth engine van de Force klinkt.
 
Dank voor de uitgebreide lijst en tips!

Ik had een aantal weken de 707 op het oog, maar kreeg van iemand in een muziekwinkel de Force als tip. Een soort van MPC + Ableton Push pad met veel CV/Gate outputs.

Ik dacht voor de Force te gaan, waarbij ik de Neutron en de Volca Keys houd om te samplen. Ik ben benieuwd hoe de synth engine van de Force klinkt.
Ja, die Force is een krachtig ding.
Ik zou je wel aanraden om een aantal 'Force voor dummies' filmpjes te kijken.
Hij is bijzonder uitgebreid en complex en de workflow moet je liggen.
Iets minder op samplen gericht en meer op 'performen' (met die ableton achtige manier van werken).
Overigens heeft de 707 dat ook goed voor elkaar (vind ik zelf) met scenes en kunnen hergebruiken van clips. Maar dan mis je het grote grid, dus moet je het met 4 knoppen doen (werkt prima overigens, je hebt 4 x 2 x 16 scenes, dat is meer dan genoeg voor een hele track).

Ik heb een paar keer op het punt gestaan er 1 (Force) te kopen om hem te proberen.
2e hands zijn ze trouwens goed te verkrijgen. Hier op MP staat er ook nog 1 te koop. Al een tijdje.
Het lijkt alsof de MPC populairder is (geworden) de laatste tijd, die houden het nooit lang vol op marktplaats en hier ook niet.
Wat mij bij de Force nog 'tegenhoudt' is het gevoel dat het een controller met ingebouwde mini PC is, in plaats van een instrument om op te jammen met jezelf.
Maar dat kan natuurlijk groeien als je hem gebruikt.

En de interne synth klinkt 'ok' maar lijkt voor mij wat diepte te missen.
Ik heb heel veel MPC en Force 'only' tracks beluisterd op YT. Het klinkt 'ok', maar in m'n beleving (net) niet zo lekker als de Maschine+ of de 707.
Dat maakt hij overigens weer goed met de sample functionaliteiten. De hype synth is de beste en die benadert de 707 wat ik er van heb gehoord.
Mocht je van 'dieper' sound design houden, dat bieden de AKAI's wat minder dan de 707. Die gaat heel ver met de ZEN core. (het kleine schermpje is minder fijn dan, maar het is er allemaal wel)

Maar ik denk dat je met geen van de genoemde boxen echt een miskoop zult doen. Je moet je vooral verdiepen in hoe ze werken en je daar een beetje omheen wringen.
De verschillen zijn er wel, maar met wat creativiteit kom je op allemaal heel ver.
 
Hm. Lastig. Dit is wat ik nu denk nodig te hebben en hoe ik het wil aanvullen: zo'n Force wordt het brein, i.c.m. een DAW. Van de Groovebox zelf verwacht ik geen ultieme prestaties qua interne synth, want ik verwacht externe hardware daarvoor te gebruiken. En de met de CV/Gate outs moet dat meer dan lukken. Ik hoef ook geen sh*tload aan samples er op te hebben (ik gebruik er nooit meer dan een paar tegelijk), en zoals ik begrijp het je met de Force Splice integratie. Maar voor live performance moet je wel wat er op kunnen opslaan. Hoe de Force en MPC Live II bijv. verschillen qua sample bewerking weet ik niet en of dat voor mijn doel (goede house muziek) heel belangrijk is. Ook ben ik benieuwd of de Force standaard goede drumsamples aan boord heeft, want ik neem aan dat de drums sample-based zijn (zijn de drums wel analoog op de 707?). Dan komt het op workflow aan. Machine + is ook interessant, maar ik heb gezien moeilijk met een DAW te combineren?

Afijn, flink wat YT-en nog de komenden maanden.
 
Hm. Lastig. Dit is wat ik nu denk nodig te hebben en hoe ik het wil aanvullen: zo'n Force wordt het brein, i.c.m. een DAW. Van de Groovebox zelf verwacht ik geen ultieme prestaties qua interne synth, want ik verwacht externe hardware daarvoor te gebruiken. En de met de CV/Gate outs moet dat meer dan lukken. Ik hoef ook geen sh*tload aan samples er op te hebben (ik gebruik er nooit meer dan een paar tegelijk), en zoals ik begrijp het je met de Force Splice integratie. Maar voor live performance moet je wel wat er op kunnen opslaan. Hoe de Force en MPC Live II bijv. verschillen qua sample bewerking weet ik niet en of dat voor mijn doel (goede house muziek) heel belangrijk is. Ook ben ik benieuwd of de Force standaard goede drumsamples aan boord heeft, want ik neem aan dat de drums sample-based zijn (zijn de drums wel analoog op de 707?). Dan komt het op workflow aan. Machine + is ook interessant, maar ik heb gezien moeilijk met een DAW te combineren?

Afijn, flink wat YT-en nog de komenden maanden.
Ja
Splice integratie wel, maar ik weet niet of je daar elke maand voor wilt betalen.
Tikt wel aan na verloop van tijd.

Verschil qua sample bewerken tussen MPC en Force heeft met name met het 'samplen' van externe audio en bewerken van samples te maken. Dat werkt in de MPC beter (makkelijker)
Of je dat wel of niet nodig hebt hangt natuurlijk af van 'of' je veel denkt te gaan samplen (als ik het zo lees denk ik dat niet).En dan is de Force wel heel vet met z'n clips enzo.

Ik weet niet of er veel bruikbaar spul op zit qua meegeleverde samples.
Ga er van uit dat je iig een eind komt en verder zelf samples toe gaat voegen (of samplepacks kopen).

707 is qua drum geheel sample based en de synth is 'virtueel analoog'. De MPC en Force hebben ook een drum synth, ik ga er van uit dat die ook virtueel analoog is, maar dat weet ik niet zeker.

De Machine+ heeft z'n eigen DAW. Maar werkt ook goed als VST binnen je daw (heb ik iig begrepen).
Ik ben al vrij lang aan het kijken idd en pingpong heen en weer tussen de genoemde boxen (als ik denk over het vervangen van de 707, of een extra box ernaast zetten).
Voorlopig blijf ik bij de 707, maar het kriebelt wel.
 
Ja
Splice integratie wel, maar ik weet niet of je daar elke maand voor wilt betalen.
Tikt wel aan na verloop van tijd.

Verschil qua sample bewerken tussen MPC en Force heeft met name met het 'samplen' van externe audio en bewerken van samples te maken. Dat werkt in de MPC beter (makkelijker)
Of je dat wel of niet nodig hebt hangt natuurlijk af van 'of' je veel denkt te gaan samplen (als ik het zo lees denk ik dat niet).En dan is de Force wel heel vet met z'n clips enzo.

Ik weet niet of er veel bruikbaar spul op zit qua meegeleverde samples.
Ga er van uit dat je iig een eind komt en verder zelf samples toe gaat voegen (of samplepacks kopen).

707 is qua drum geheel sample based en de synth is 'virtueel analoog'. De MPC en Force hebben ook een drum synth, ik ga er van uit dat die ook virtueel analoog is, maar dat weet ik niet zeker.

De Machine+ heeft z'n eigen DAW. Maar werkt ook goed als VST binnen je daw (heb ik iig begrepen).
Ik ben al vrij lang aan het kijken idd en pingpong heen en weer tussen de genoemde boxen (als ik denk over het vervangen van de 707, of een extra box ernaast zetten).
Voorlopig blijf ik bij de 707, maar het kriebelt wel.

Helder. Nogmaals, bedankt voor de tips/info en ben benieuwd naar je keuze!
 
Een aantal jaren terug gebruikte ik een Maschine mk1 controller met de v2 software. Die software gaf me toendertijd frustratie.. irritant en onlogisch.



Nu heb ik op dit moment weer een Maschine Mikro mk3 met v2 software. Ik dacht ik geef het weer een kans en koop de goedkoopste optie om weer te proberen maar weer heb ik dat gevoel.. 

 Software ontwikkeling voor Maschine bij NI is ook re-te-traag...

Die Maschine+ is qua software hetzelfde.. Het is een hardware machine, maar zoals ik begrijp kan je er niks mee totdat je hem hebt gekoppeld aan je online account. Wie wil dat? Die afhankelijkheid van internet?
Dat geldt ook voor online sample services als Splice of Sound.com, die wil ik juist uit m'n hardware houden. Samples download ik wel via m'n computer en transfer ik via usb of sd card. Voor hardware wil ik gewoon onafhankelijk zijn van internet..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top