Bim bam dub (Bluetech achtige dub).

Kobboi

Stamgast
Lid sinds
18 februari 2021
Berichten
463
Locatie
Amsterdam
Dag allemaal,
Ik heb even een break genomen van de Polyend tracker en mijn synths weer wat aandacht gegeven. Deze keer heb ik wel een vrij specifieke vraag. De hoofdlijn van de track is een bass sequence op de Behringer Crave die ik door de Bim heb gehaald. In plaats van de basfrequenties uit de reverb te filteren heb ik ze zelf wat extra aangezet, waardoor je een soort schaduwbas creëert. Zowel iedereen die er iets van kent zegt dat je beter geen reverb op de bas zet want dat maakt voor een muddy mix. Mijn vraag is nu of jullie dat ook vinden? Ik vind het zelf wel meevallen en hou wel van het ongedefinieerde, maar ik heb lichte speakers zonder bass boosters, dus het zou kunnen dat ik het gewoon niet hoor. Als iemand een echt goed speakersysteem heeft dan zou op prijs stellen als je er een keer naar kan luisteren. En mijn tweede vraag: als het storend is, zijn er technieken om een dergelijke reverbbas alsnog strakker te krijgen? Ik dacht aan combinaties van compressie en gating, zodat de bas afgeknipt wordt beneden een bepaalde treshold en zo afgelijnder en compacter wordt. Andere mogelijkheid is een multiband compressor eventueel? Maar misschien zijn er beter manieren om dit te proberen op te lossen...

 
Heb een licht andere versie erop gezet omdat de vorige nogal wat ruis bevatte over een synthpartij, en ook een heel licht reverbje op de hihats gezet.
 
Ik heb niets nuttigs toe te voegen, maar ik vind dit tof! Je/jullie hebt wel echt een eigen stijl.

Lekkere ploink en bitchslap-percussie ook. Persoonlijk zou ik wat meer aanwezige drums en een wat meer snappy snare waarderen.
 
Luister het niet op een goede set, maar klinkt prima alhoewel het wat sparkling hoog mist in de mix.
Hoor ik daar de 101 :)

Wat je met je bass reverb kan doen (of bij een volgende track waar de bass dan wel een probleem wordt) is een aparte reverb voor alleen je bass en deze op een apart kanaal laten terug komen.
Dat kanaal kan je goed sculpten met eq om storende frequenties eruit te halen en hou je toch een reverbbass ;)
 
Dank voor de feedback allemaal! Ik heb wat wijzigingen aangebracht, onder andere de snare wat prominenter gemaakt en er een lichte dub delay opgezet, het geeft ietwat meer afwisseling maar wat mix betreft klinkt het misschien iets te muddy nu.




En Monotron, dat is inderdaad een goede suggestie. Probleem was hier dat ik de bas met reverb had opgenomen, dus ik kon ze niet meer scheiden (en het was een Crave patch die ik ondertussen had gewijzigd en dus niet onmiddellijk reproduceerbaar was).
 
Als je het basje bedoelt? Nee, dat is een Behringer Crave. Vind ik eigenlijk best wel een leuke synth, zeker voor de belachelijk lage prijs.
Ik bedoel die synth die rond 2:26 ff op de voorgrond komt, filter open, af en toe een glide en wat retriggers.
 
Ik bedoel die synth die rond 2:26 ff op de voorgrond komt, filter open, af en toe een glide en wat retriggers.
Ja, dat is hetzelfde Crave basje maar met meer resonantie en door te spelen met de decay van de envelope. Daardoor worden de glides wat prominenter (maar die zaten er even goed al in het begin van de track)
 
Back
Top