Latency via USB versus Thunderbolt - wat kan ik verwachten?

Salem

Kabels en knoppen
Lid sinds
31 juli 2009
Berichten
22
Hallo! Ik gebruik in mijn studio een Focusrite 18i20 (2e generatie) die via USB aan mijn computer vastzit. Aan de Focusrite zitten diverse synths. Momenteel heb ik in Ableton een input- en outputlatency van 3 tot 6 milliseconden op (dus totale latency varieert van 6 tot 12 ms) met de kleinst mogelijke buffer.

Nu heeft mijn moederbord ook een Thunderbolt 3 aansluiting en dat ondersteunt de Focusrite 18i20 ook. Heeft het zin om de 18i20 via Thunderbolt te gaan aansluiten? Wat zou ik kunnen verwachten, of heeft dit geen enkele invloed op de latency omdat dat grotendeels alleen intern speelt (AD/DA conversie)? Zonde om een Thunderbolt-kaart aan te schaffen en in te bouwen en te ontdekken dat je er niks mee opschiet.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat je geen grote verschillen zult waarnemen. Loop je nu tegen problemen aan dan? Focusrite eens mailen en vragen naar de waarden kan helpen. Eens je OS tweaken ook - maar dat heb je wellicht al gedaan. Verder "Google is your friend" in deze...
 
Hallo! Ik gebruik in mijn studio een Focusrite 18i20 (2e generatie) die via USB aan mijn computer vastzit. Aan de Focusrite zitten diverse synths. Momenteel heb ik in Ableton een input- en outputlatency van 3 tot 6 milliseconden op (dus totale latency varieert van 6 tot 12 ms) met de kleinst mogelijke buffer.

Nu heeft mijn moederbord ook een Thunderbolt 3 aansluiting en dat ondersteunt de Focusrite 18i20 ook. Heeft het zin om de 18i20 via Thunderbolt te gaan aansluiten? Wat zou ik kunnen verwachten, of heeft dit geen enkele invloed op de latency omdat dat grotendeels alleen intern speelt (AD/DA conversie)? Zonde om een Thunderbolt-kaart aan te schaffen en in te bouwen en te ontdekken dat je er niks mee opschiet.
Ik gok op Mac toch?
(thunderbolt)
Of heb je een Windows machine met firewire?
 
Thunderbolt heb je ook op PC's al is dat niet vaak standaard. Tegenwoordig is TB3 best ok te verkrijgen - maar dan wel op de duurdere moederborden. De Gigabyte Vision series bijv (260euro +) - De oudere PC's hebben vaak de optie om een insteek kaart te kopen en op zo'n manier toch een Thunderbolt 1 of 2 of zelfs 3 aansluiting te verkrijgen.
 
Thunderbolt heb je ook op PC's al is dat niet vaak standaard. Tegenwoordig is TB3 best ok te verkrijgen - maar dan wel op de duurdere moederborden. De Gigabyte Vision series bijv (260euro +) - De oudere PC's hebben vaak de optie om een insteek kaart te kopen en op zo'n manier toch een Thunderbolt 1 of 2 of zelfs 3 aansluiting te verkrijgen.
Ik zit al heel wat jaartjes aan de laptop, dus ben er een beetje uit.
Maar on topic : latency kan door heel veel zaken veroorzaakt worden.
Je interface is er één van, maar zou niet mijn eerste target zijn.
Zeker bij Windows ben je overgeleverd aan de interne hardware, software en hoe snel audio verwerkt wordt in Ableton.
Eerlijk gezegd vind ik je latency niet heel gek, maar als je via je DAW audio terugkrijgt tegelijk met 'live' geluid kan het zeker opvallen.

Ik heb ooit een avond zitten pielen in Windows met Google ernaast en dat heeft mij toen wel geholpen.
 
"Thunderbolt heeft meer Audiochannel bandbreedte" of dat zegt RME, k heb zelf alleen Firewire in gebruik

k denk dat het hier ergens stond: RME USB - Transport audio with lowest latency and industry leading stability - RME Audio Interfaces | Format Converters | Preamps | Network Audio & MADI Solutions

Ik pas voor thunderbolt, want ik heb maar één thunderbolt poort, en die is voor de 2de monitor, via belkin docks

Via de Profire DSP mixer, kan ik latency free recorden, (en de midi met een Atari)
 
Ik werk met de focusrite claret thunderbolt op mac en dat werkt toch super strak met extreem lage latency values

Maar je spreekt hier over de Focusrite 18i20 (2e generatie) die werkt niet met thunderbolt! Ja je hebt de usb c poort als aansluiting die ook gebruikt word als poort vr thunderbolt drie dat wel
maar die kaart werkt niet met thunderbolt :beard:
 
Wat een informatie over dit onderwerp, dank!

Mijn eerste gedachte is ook dat de meeste latency voortkomt uit de tijd die nodig is voor A/D-conversie van het signaal van de synths, de bewerkingen/fx en de conversie D/A naar de monitors. Het type verbinding tussen de pc en Focusrite Scarlett 18i20 is daarvan maar een klein onderdeel. Deze pagina van Ableton heeft daar informatie over: How latency works

Ik ken de term thunderbolt enkel via Mac, maar dat kan ik verkeerd hebben.
Vandaar de vraag.

Bij Thunderbolt ben je inderdaad geneigd om meteen aan Apple te denken maar het gaat in dit geval om een pc met Windows 10. In dit geval zit op mijn moederbord Thunderbolt 3 dat snelheden tot maximaal 40 Gbps kan halen. Of in dit geval voordelen biedt... ik zou het niet weten. Misschien is USb voldoende voor snelle dataoverdracht voor audio. Ga ik nog uitzoeken.

Ik vermoed dat je geen grote verschillen zult waarnemen. Loop je nu tegen problemen aan dan? Focusrite eens mailen en vragen naar de waarden kan helpen. Eens je OS tweaken ook - maar dat heb je wellicht al gedaan. Verder "Google is your friend" in deze...
Nee, geen grote problemen. Alleen soms merkbare vertraging als je er bijvoorbeeld een gitaar aanhangt. Het voelt met latency van boven de 4 ms toch onnatuurlijk. Maar dat komt misschien ook door de fx chain die dan weer in de computer zit ipv de hardware. Verder hou ik van optimale instellingen en het maximale halen uit beschikbare apparatuur :)
"Thunderbolt heeft meer Audiochannel bandbreedte" of dat zegt RME, k heb zelf alleen Firewire in gebruik

k denk dat het hier ergens stond: RME USB - Transport audio with lowest latency and industry leading stability - RME Audio Interfaces | Format Converters | Preamps | Network Audio & MADI Solutions

RME heeft goede high-end apparatuur, dat draagt ook bij aan snellere AD/DA-conversie. Focusrite zie ik meer als midrange en als ik zo rondkijk zie ik dat sommige gebruikers die beide kennen de voorkeur hebben voor RME.

Je interface is er één van, maar zou niet mijn eerste target zijn.
Zeker bij Windows ben je overgeleverd aan de interne hardware, software en hoe snel audio verwerkt wordt in Ableton.
Eerlijk gezegd vind ik je latency niet heel gek, maar als je via je DAW audio terugkrijgt tegelijk met 'live' geluid kan het zeker opvallen.

Ik heb ooit een avond zitten pielen in Windows met Google ernaast en dat heeft mij toen wel geholpen.

Ja, ik denk dat ik hier nog verder in kan duiken. Tweaken binnen het systeem. Als je tracks bouwt en daarna de live audio vanuit je synths opneemt in Ableton kun je de latency makkelijk achteraf corrigeren, maar als je bezig bent met live looping dan is het altijd eerst even alles goed instellen zodat alles in de pas loopt. Ik vind het sowieso vreemd dat het per dag varieert, er zijn goede dagen (6 ms) en minder goede (12 ms).

Ik werk met de focusrite claret thunderbolt op mac en dat werkt toch super strak met extreem lage latency values

Maar je spreekt hier over de Focusrite 18i20 (2e generatie) die werkt niet met thunderbolt! Ja je hebt de usb c poort als aansluiting die ook gebruikt word als poort vr thunderbolt drie dat wel
maar die kaart werkt niet met thunderbolt :beard:
Welke latencywaarden heb jij met een Clarett via Thunderbolt op een Mac?

Overigens, de informatie dat mijn interface wel werkt met Thunderbolt heb ik hier vandaan: Focusrite product compatibility with USB 3.1 and Thunderbolt 3 ports

Ik interpreteer 'compatibel' als dat het werkt met dat protocol en niet dat alleen het kabeltje in een poortje past met een adapter :)
 
Wat een informatie over dit onderwerp, dank!

Mijn eerste gedachte is ook dat de meeste latency voortkomt uit de tijd die nodig is voor A/D-conversie van het signaal van de synths, de bewerkingen/fx en de conversie D/A naar de monitors. Het type verbinding tussen de pc en Focusrite Scarlett 18i20 is daarvan maar een klein onderdeel. Deze pagina van Ableton heeft daar informatie over: How latency works



Bij Thunderbolt ben je inderdaad geneigd om meteen aan Apple te denken maar het gaat in dit geval om een pc met Windows 10. In dit geval zit op mijn moederbord Thunderbolt 3 dat snelheden tot maximaal 40 Gbps kan halen. Of in dit geval voordelen biedt... ik zou het niet weten. Misschien is USb voldoende voor snelle dataoverdracht voor audio. Ga ik nog uitzoeken.


Nee, geen grote problemen. Alleen soms merkbare vertraging als je er bijvoorbeeld een gitaar aanhangt. Het voelt Overigens, de informatie dat mijn interface wel werkt met Thunderbolt heb ik hier vandaan: Focusrite product compatibility with USB 3.1 and Thunderbolt 3 ports

Ik interpreteer 'compatibel' als dat het werkt met dat protocol en niet dat alleen het kabeltje in een poortje past met een adapter :)
Sorry maar je interpreteert de info verkeerd volgens mij
Die focus 18i20 werkt niet op het thunderbolt protocol

dat kan je ook zien op de achterkant van de ai daar staat boven de usb c poort enkel het symbool van usb en niet het symbool van
Overigens, de informatie dat mijn interface wel werkt met Thunderbolt heb ik hier vandaan: Focusrite product compatibility with USB 3.1 and Thunderbolt 3 ports
je interpreteert die info verkeerd
Uit link lees ik het volgende
they are different protocols despite the fact that the ports themselves are identical.

De 18i20 heeft niet het thunderbolt protocol
Dat kan je zien op de ai boven de usb c poort daar staat enkel het sumbool van isb en niet het symbool van thunderbolt
Dus die ai bezit niet het thunderbolt protocol
 
vind het sowieso vreemd dat het per dag varieert, er zijn goede dagen (6 ms) en minder goede (12 ms).
Dat kan toch niet bij zelfde buffer settings, gebruik van de zelfde plugins ?
Ik vind dat toch raar
 
Oei sorry vr de dubbele post
Via smartphone aan het antwoorden en is niet zo evident als op pc blijkbaar :D
 
Sorry maar je interpreteert de info verkeerd volgens mij
Die focus 18i20 werkt niet op het thunderbolt protocol

dat kan je ook zien op de achterkant van de ai daar staat boven de usb c poort enkel het symbool van usb en niet het symbool van

je interpreteert die info verkeerd
Uit link lees ik het volgende
they are different protocols despite the fact that the ports themselves are identical.

De 18i20 heeft niet het thunderbolt protocol
Dat kan je zien op de ai boven de usb c poort daar staat enkel het sumbool van isb en niet het symbool van thunderbolt
Dus die ai bezit niet het thunderbolt protocol
Ja daar heb je misschien wel een punt. Hoewel ze in het artikel praten over aanwezigheid van het symbool aan de kant van de computer zou je dat dan ook aan de zijde van de 18i20 mogen verwachten. Ik heb Focusrite gevraagd hoe dit nu zit.
 
Hoewel ze in het artikel praten over aanwezigheid van het symbool aan de kant van de computer zou je dat dan ook aan de zijde van de 18i20 mogen verwachten
waarom? die redenering gaat toch niet op
Het is toch niet omdat jouw pc beschikt over het thunderbolt protocol dat alle hardware daardoor ook het thunderbolt protocol bevat.

het artikel gaat eerder over dat je via een thunderbolt poort (de welke de zelfde poort is als usb3.1 2de generatie of dus de usb c poort) via een juiste adapter hardware kan op aansluiten welke werkt met usb firewire of thunderbolt protocol op een usb3.1 met usb c aansliuiting kan je da tniet
uit artikel
Thunderbolt 3 - supports USB, FireWire and Thunderbolt devices via adapters

je zou dus jouw focusrite op die thunderbolt aansluiting op jouw moeder bord kunnen aansluiten maar je zal niet werken via het thunderbolt protocol !!
 
Dus schiet je er weinig mee op om naar TB over te gaan, wat ik ook al dacht. De verschillen zijn minimaal als de drivers goed zijn.
Als je last hebt van extra latency via de "fx chain", zou dat ook wel eens door de third-party plugins en/of DAW plugins kunnen gebeuren. Maak dan een sound en zet ze daarna uit als je de gitaar opneemt. Daarna weer aanzetten om af te luisteren...

Als je latency in de driver 2x zo groot wordt, dan is dat vermoedelijk vanwege driverinstellingen (buffer of samplerate)
 
Dus schiet je er weinig mee op om naar TB over te gaan, wat ik ook al dacht. De verschillen zijn minimaal als de drivers goed zijn.
Omdat de ai het thunderbolt protocol niet bezit
Verschil kan soms inderdaad minimaal zijn maar ik zie toch (veel)lagere latency values van ai’s met thunderbolt
En al zeker als het gaat over een ai met veel inputs en nog een adat inputs enz enz
Echter als je dan de prijs begint te vgl
Van die ai met 8 ins enz
Tja dan kan je zeggen dat het verschil minimaal is
 
Klopt, vandaar dat ik zei dat als de drivers goed zijn er nagenoeg geen verschil is. Zijn de drivers niet goed, tja dan is er vaak wel een verschil, maar dan laat ik dat soort interfaces vaak al links liggen. Maar bijv bij de RME UFX+ is er bar weinig verschil.
 
Inderdaad was ik net nog aan het posten dat je wel een goed punt maakte met de kwaliteit van de drivers
Is eigenlijk nog belangrijke vr strakke latency values dan de soort aansluiting die gebruikt word

en inderdaad RME en hun drivers zijn daar een goed voorbeeld van
 
waarom? die redenering gaat toch niet op
Het is toch niet omdat jouw pc beschikt over het thunderbolt protocol dat alle hardware daardoor ook het thunderbolt protocol bevat.

het artikel gaat eerder over dat je via een thunderbolt poort (de welke de zelfde poort is als usb3.1 2de generatie of dus de usb c poort) via een juiste adapter hardware kan op aansluiten welke werkt met usb firewire of thunderbolt protocol op een usb3.1 met usb c aansliuiting kan je da tniet
uit artikel
Thunderbolt 3 - supports USB, FireWire and Thunderbolt devices via adapters

je zou dus jouw focusrite op die thunderbolt aansluiting op jouw moeder bord kunnen aansluiten maar je zal niet werken via het thunderbolt protocol !!
Ja, wij bedoelen hetzelfde. Als de Focusrite Thunderbolt 3 zou ondersteunen dan had er ook een symbool op moeten staan. Ben benieuwd naar de reactie van Focusrite.

Misschien zal ik in de toekomst nog eens denken aan RME, dat is toch ook mooi spul.
 
Back
Top