Droomsfeer

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
369
Locatie
Limburg
Hallo allemaal! Ik ben Marco, een hobbymuzikant uit Nederlands-Limburg. Droomsfeer is de naam van mijn muzikale hobbyproject: Droomsfeer – The Background Music of Your Dreams.

Droomsfeer is tot stand gekomen uit de jarenlange persoonlijke interesse voor (hardware) synthesizers, drumcomputers, grooveboxen, sequencers, MIDI-klavieren en effectpedalen. Ergens rond het jaar 2008 kocht ik mijn eerste synthesizer. Destijds aangeschaft in verband met een riante financiële meevaller van de Nederlandse belastingdienst. En inderdaad, leuker konden ze het niet maken. Uiteindelijk heb ik daardoor een hele plezante hobby gekregen, waar steeds opnieuw iets leuks uit valt te halen. Inmiddels zijn we alweer een dikke tien jaar verder en heeft de muzikale hobby een hele transformatie doorgemaakt. Door de jaren heen heb ik muziek gemaakt in verschillende genres. Hierbij hadden twee stijlen de overhand: elektronische dansmuziek (een mix van house/techno/trance) en achtergrondmuziek waarbij het oproepen van sfeer belangrijker is dan compositie/structuur. In het Engels zouden de aanverwante genres voor de achtergrondmuziek benoemd kunnen worden als: Ambient, Berlin School, Lounge, New Age, Soundscape en Space. De laatste paar jaar is de interesse steeds meer richting achtergrondmuziek gegaan. Deze muziekstijl past goed bij mijn algehele persoonlijkheid, en het maken ervan is veelal een rustgevend proces.

Het Nederlandse themapark Efteling zou wellicht een goede thematische omschrijving zijn van mijn muzikale stijl. Een fantasierijke en sprookjesachtige wereld, waar je stiekem wilt blijven overnachten. Alleen is de ticketprijs van de Efteling wat hoger en moet je daar vaak lang wachten in de rij. Alhoewel het soms ook klinkt als een spannende sessie met de roltrap, in een futuristisch winkelcentrum met palmbomen en fonteinen. En natuurlijk niet te vergeten: de zwoele neonverlichting die weerkaatst op de blinkende marmeren vloer. 8)

De achtergrondmuziek krijgt bewust geen specifiek genre mee, omdat het simpelweg niet toe te wijzen valt aan één exact genre én omdat ikzelf he-le-maal niks heb met de dubieuze cultuur die gekoppeld is aan bepaalde genres. Hier in huize Droomsfeer ruikt het nooit naar wietjes, hangen geen glitterplaatjes met Carl Jung erop aan de muur, staan geen hekserijboeken in de kast en hallucinogene zalfjes op tafel, en vinden geen occulte rituelen plaats zoals in de film Eyes Wide Shut. Ook liggen hier geen gekleurde stenen op een plank van zelf gekapt magisch hout uit Tibet, waarmee je via speciale ademhalingstechnieken in contact zou kunnen komen met vliegende kabouters. Maar dat even terzijde… *D

Droomsfeer klinkt een beetje zweverig, maar blijft wel met beide voetjes op de grond. Perfect voor als je even wilt ontsnappen aan de dagelijkse realiteit, onder het genot van een bakje thee.

Het is de bedoeling om de komende tijd extra aandacht te gaan besteden aan het maken van muziek, om zo de kwaliteit wat op te krikken en regelmatig enkele nieuwe tracks uit te brengen. Daarnaast is het natuurlijk leuk om contact te houden met andere synth enthousiastelingen en de laatste nieuwtjes te blijven volgen, allemaal in je eigen taal. Nieuwe tracks zal ik allemaal posten op mijn eigen website en hier op het forum. Bij voldoende interesse volgt eventueel een fysieke release in beperkte oplage.



Huidige studio setup:
  • Hardware
    • MIDI Controller Keyboards
      • Arturia KeyStep 37 Black Edition
      • Studiologic SL73 Studio
    • Audio Generation
      • Roland MC-101
      • Roland MC-707
      • Roland TR-6S
    • Audio Effects
      • Boss DC-2W Dimension C
      • Boss DD-8 Digital Delay
      • Boss RV-6 Reverb
      • Boss TE-2 Tera Echo
    • Audio Processing and Recording
      • Olympus LS-P4
      • Yamaha MG12
    • Headphones
      • Sennheiser HD 660S
  • Software
    • Audio Effects
      • Valhalla Super Massive
    • Audio/Video Processing and Recording
      • Audacity
      • iZotope Ozone 9 Elements
      • Movavi Video Suite 2021 Steam Edition
Momenteel ben ik nog zoekende naar een desktop/expander formaat analoge synth die crèmige bass sounds kan produceren: Moog Minitaur, Vermona Mono Lancet, of iets dergelijks.
 
Welkom!
En leuk om te lezen.
We hebben iig één overeenkomst (qua hardware) : MC-707
En ik heb de Minitaur (naast een Subsequent 37 en Peak)
Die Minitaur is volgens mij de goedkoopste manier om de Moog sound naar binnen te halen.
Hij gaat 'maar' tot C4, dus is wat beperkt qua bereid (en daardoor minder flexibel), maar je krijgt wel een bak bas voor dat geld (zeker tweede hands).
Ik gooi hem nog wel door een effectenbox heen (nog niet helemaal tevreden, maar m'n Zoom B3 werkt best ok) voor wat chorus en bas amp emulatie, maar ook zonder klinkt hij erg lekker.
Er zijn natuurlijk veel meer analoge mono synths (ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je ziet ze voorbij komen)

Ik kan Reaper aanraden als je multitrack op wilt nemen. Niet duur en bijzonder uitgebreid qua DAW (minus de instrumenten, die zul je er zelf in moeten prikken met VST's)
 
Back
Top