plakkerige minibrute opgelost met goedkope jumbo zooi

statiksky

Stamgast
Lid sinds
2 mei 2005
Berichten
180
Locatie
bejaardenflat
al tijden had ik last van de bekende plakkerige laag op de zijkanten en knoppen van m'n minibrute, vandaag is gaan zoeken naar een oplossing(ja nu al, leven kwam er even tussen), vervangende stukjes hout van 100 euro zag ik niet echt zitten en overal werd 99% isopropyl alcohol aangeraden. nou had ik dat net ff niet staan en kon ik dat bij de doehetzelvers niet zo snel vinden op de websites maar zag ik wel nog de glanzende glas reiniger van de jumbo bij m'n oude tv-meubel staan en dacht ach kan het altijd proberen. en verdomd, dat werkte prima. paar keer spuiten op zo'n microvezel doekje en wrijven en tot mijn verbazing heb ik nu een niet plakkerige minibrute. ik dacht zal het ff delen hier.
 
Bedankt voor de tip. maar heel voorzichtig denk ik dat de microvezel doek een grotere rol heeft gespeeld dan de glasreiniger.

De witte magische spons (als verkocht bij o.a. aldi (paar in een pakje)) werken voor mij ook goed voor die rubberzooi verwijderen.
 
Bedankt voor de tip. maar heel voorzichtig denk ik dat de microvezel doek een grotere rol heeft gespeeld dan de glasreiniger.

De witte magische spons (als verkocht bij o.a. aldi (paar in een pakje)) werken voor mij ook goed voor die rubberzooi verwijderen.
nja het is echt een coating die erop zit die soort van verteert, zou wel heel erg slecht zijn als je dat eraf krijgt door met een droge doek erover te wrijven, daarnaast zou je dan van die rubberen rolletjes moeten krijgen

net toch maar even geprobeerd en je hebt deels gelijk, het gaat er met een redelijk droge doek (de doek was nog een klein beetje vochtig van de glanzende glas reiniger) het veegt er deels af maar de plek bleef nog wel plakkerig aanvoelen.

ik ga echt zo geen zin hebben om alle knoppen ook nog te doen, die beginnen ook redelijk plakkerig te worden, nja zolang ik m'n vingers er nog vanaf kan krijgen kan ik er opzich wel mee leven... denk ik
 
Je kan ook doodgewone spiritus gebruiken i.p.v. isopropyl als een klus isopropyl voorschrijft en je hebt het even niet staan. Alleen op printplaten zou ik er voorzichtig mee zijn. In spiritus zitten een paar toevoegingen (kleurstof, braakmiddel) maar is verder ook 99% alcohol (ethyl en methyl).
 
SubPhatty had ook van die vieze smeuiige rubberen zijkanten. Die heb ik schoon gekregen met babydoekjes die ik nog voorhanden had.
Werkte ook prima, maar kostte wel wat tijd.

Zou toch wel fijn zijn als alle fabrikanten dit probleem erkennen en het niet meer gebruiken. Te smerig voor worden :smeris:
 
Dat spul gaat idd altijd verteren, nu m'n midikeyboard pitch en mod wheels. Van het weekend maar eens even uit elkaar halen en weghalen.
 
Je kunt Isopropanol ook goed bij de (online) 3D print shops krijgen, want het wordt gebruikt om de printplaat schoon te maken.
 
Kan ook via bol.com en DA drogist



Als ik zo naar de ingredienten van de Jumbo Glasreiniger kijk (AQUA, PROPYLENE GLYCOL BUTYL ETHER, ALCOHOL, SODIUM LAURETH SULFATE, AMMONIUM HYDROXIDE, CITRIC ACID, PARFUM, ISOPROPYL ALCOHOL, COLORANT) dan moet het daar ook wel mee lukken
 
Laatst gewijzigd:
Ik zag een Marktplaats-adv waarin een verkoper 'de methode' heeft gevonden:


"Maanden geleden wilde ik haar gaan fotograferen voor de verkoop en kwam er achter dat ook zij niet ontkomen was aan “ sticky sidepanels and knobs “.
Op internet diverse niet werkende oplossingen gevonden en dus zelf maar gaan experimenteren. Heb zowaar DE oplossing gevonden en haar behandeld. Paar maanden “ onder zeil “ gezet dus en af en toe haar betast.Zij is ruim half jaar kleefvrij dus gereed voor de verkoop nu.
"

Geen idee wat het precies is, heb 't 'm gevraagd maar nog niets terug gehoord. Wellicht is bewuste verkoper Ton uit Dordrecht onder ons hier?
 
Plakkerig geworden kunststof coating met alcohol behandelen is een gekende methode, ik heb het eens gebruikt om de sticks van mijn oude PS3 te 'ontplakken', die hebben daar ook erg veel last van. Het wordt er alleen meestal niet mooier op.
 
Back
Top