Korg Wavestate 2.0, nieuwe firmware

e213207da46854f534b4eeda1662f70e_pc.jpg



Er is een nieuwe versie van het OS voor de Wavestate uitgekomen, dit keer versie 2.0. Dit is een OS-versie die je, Korg doet het wel vaker, stijl achterover doet slaan.

In het kort de hoofdfeatures:

- User sample import:
Je kunt nu de korg wavestate met maar liefst 4Gigabyte aan eigen gemaakte samples uitbreiden. Dit was 1 van de meest gevraagde features en het is geweldig dat we nu een wavestate volledig naar onze eigen hand kunnen zetten

- Software editor: Je kunt nu de wavestate volledig programmeren via een nieuwe software editor voor de wavestate

- Hold Notes and Chords: met 1 druk op de knop kun je nu een layer in hold mode zetten (voor bijvoorbeeld drones of specifieke noten, hier was ook veel om gevraagd)

- Scale support: als je arps of patterns maakt kun je die nu routen door een toonladder zodat het altijd klopt met wat je speelt

- Gain Scaling voor de korg MS20 en Polysix filter


Met deze update krijg je eigenlijk een Wavestate on Steroids!

bron:
Version 2.0 | wavestate - WAVE SEQUENCING SYNTHESIZER | KORG (USA)

De algemene thread op SF over de Korg Wavestate vind je hier: Korg Wavestate



Software editor
237cf608e526689f645228e420cd8b9a_pc.png


Sample import proces


walkthrough van de nieuwe features
 
Last edited by a moderator:
thanks, sinds gisteren ben ik ook eigenaar van een Wavestate. ingewikkeld toestel!
 
Tijdje gehad. Mega diep... Zoveel te tweaken dat ik niet eens toekwam aan het daadwerkelijke wavesequencing of de volledige suite aan effecten!
 
Ik zou de WS eerder 'complex' noemen. Ingewikkeld is wat anders imo. ;-)

THX Quifster voor de post. Was er anders wellicht pas binnen een jaar achter gekomen... :D

Complex zeker, maar dat is niet anders dan voor FM, modulair, subtractive, tenzij je alles uit het doosje wil. Alleen: nu ook nog eens je eigen samples kunnen toevoegen, maakt het er niet minder complex op :).

Gisteren veel te lang bezig geweest. Samples laden is overzichtelijk, maar een beetje bruikbare bank maken zodat je er in combinatie ook in een performance wat aan hebt is nog heel wat anders. En multisamples maken, zodat het in alle registers nog een beetje goed klinkt en loops bruikbaar blijven, kost erg veel tijd.

Vindt de editor een uitkomst. Niet om nu alles vanaf beeldscherm te tweaken, daar koop ik geen hardware voor, maar zeker wat betreft alle lanes wordt het zo een stuk overzichtelijker,
 
Oooh, dat maakt dit toch wel een heel interressant ding!

Dus, binnenkort een Korg Microsampler MKII? Ik ben er klaar voor :D
 
Lekker! Ga ik volgende week checken. Zit de mogelijkheid om lanes van een andere layer als modulatie bron te gebruiken er nu ook in?
 
Lekker! Ga ik volgende week checken. Zit de mogelijkheid om lanes van een andere layer als modulatie bron te gebruiken er nu ook in?
helaas niet
 
Mmm, even aan't prutsen geweest. Ik kan maar 1 ding zeggen : Met deze update is de Wavestate een waanzinnige synth geworden.


Complex zeker, maar dat is niet anders dan voor FM, modulair, subtractive, tenzij je alles uit het doosje wil. Alleen: nu ook nog eens je eigen samples kunnen toevoegen, maakt het er niet minder complex op :).

Gisteren veel te lang bezig geweest. Samples laden is overzichtelijk, maar een beetje bruikbare bank maken zodat je er in combinatie ook in een performance wat aan hebt is nog heel wat anders. En multisamples maken, zodat het in alle registers nog een beetje goed klinkt en loops bruikbaar blijven, kost erg veel tijd.

Tja sampling is al een kunst op zich. Maar heb ik na 20 jaar onderhand wel onder de knie.
Eerste home brew samples in de WS gezet en, oh boy...:okdan:

BTW, heb wat last van RTFM. Weet iemand hoe ik snel 4 layers tegelijk kan editten ? (dus bv AMP ENV of FLTR ?) THX 4 Help.
 
Laatst gewijzigd:
BTW, heb wat last van RTFM. Weet iemand hoe ik snel 4 layers tegelijk kan editten ? (dus bv AMP ENV of FLTR ?) THX 4 Help.

Ik heb dit met de 1.04 firmware nooit kunnen doen - of tutorials gezien waarbij men dit doet. Dan zou het in de update moeten zitten.
 
BTW, heb wat last van RTFM. Weet iemand hoe ik snel 4 layers tegelijk kan editten ? (dus bv AMP ENV of FLTR ?) THX 4 Help.
er is geen linked parameter mode, wat je wel kan doen is de amp envelopes of filters routen naar de performance knoppen via de modulation matrix, dan kun je wel 4 layers in 1 keer bedienen in je performance.

ik heb vanmiddag even een snelle tutorial gemaakt voor het importeren van samples in de wavestate.

In het audio voorbeeld in de eerste minuut heb ik een granular pad gemaakt in pigments 3, die gesampled, en vervolgens een lead sound in de arturia jup-8 en die sample ik dan in de tutorial om ze daar ook samen te voegen in 1 performance, dat eindresultaat van die performance (waarin ik nog nauwelijks sound design in toegepast heb) hoor je dan in die eerste minuut, zo komt dat dan live gespeeld uit je wavestate zonder bewerking met eigen samples.

 
Ik krijg bijna jeuk om de Wavestate aan te schaffen maar zit eigenlijk te wachten op de Modwave. Maar doe ik daar goed aan zijn het twee verschillende synth's? Ben al in het bezit van de Opsix en is ook wel bruikbaar.
 
er is geen linked parameter mode, wat je wel kan doen is de amp envelopes of filters routen naar de performance knoppen via de modulation matrix, dan kun je wel 4 layers in 1 keer bedienen in je performance.

Dank voor de info Quifster. Dat vind ik toch wel een ernstig 'minpuntje' Wat ook een aan te passen iets is :
In de Sample Builder is het blijkbaar niet mogelijk om de USB MIDI te kiezen als midi poort.
Ik zie alleen de 8 I/O's van mijn Midi interface.
Een looppoint kiezen is dus een k*t gedoe want ik kan niet op het klavier spelen en tegelijk het looppoint instellen.
:-(
 
Ik krijg bijna jeuk om de Wavestate aan te schaffen maar zit eigenlijk te wachten op de Modwave. Maar doe ik daar goed aan zijn het twee verschillende synth's? Ben al in het bezit van de Opsix en is ook wel bruikbaar.
geen idee of je daar goed aan doet, het zijn twee compleet verschillende synths, die modwave is een wavetable synth en daar ook compleet op gericht, de wavestate is een wavesequence synth en ondersteunt ook wel wavetables (door de samples op te delen in stapjes) maar ook dingen als vector synthese. Het sterke van die wavestate is dat je op alles ook wave sequencing kunt toepassen.


Dank voor de info Quifster. Dat vind ik toch wel een ernstig 'minpuntje' Wat ook een aan te passen iets is :
In de Sample Builder is het blijkbaar niet mogelijk om de USB MIDI te kiezen als midi poort.
Ik zie alleen de 8 I/O's van mijn Midi interface.
Een looppoint kiezen is dus een k*t gedoe want ik kan niet op het klavier spelen en tegelijk het looppoint instellen.
:-(

Dat linken is inderdaad wel jammer, maar aan de andere kant, ze hebben er voor gekozen om je 4 wavestate endinges te geven in plaats van 1 door elke layer eigenlijk een complete wavesequence engine te geven. Die witte Performance knoppen zijn dan om alle vier de wavestate engines aan te sturen. Dus stel je maakt een substractive sound over 4 layers dan heb je als sound designer de vrijheid om bijvoorbeeld die Amp En filter Envelopes te mappen naar de witte knoppen. Ik doe dat zelf vooral voor de cutoff, resonance, velocity en volume levels per layer. Maar dat maakt het juist mooi dat je dat helemaal naar je eigen idee kunt invullen. Moeilijk is dat niet dus het is een kwestie van even die modulation matrix vullen.

Wat betreft die midi IO in de samplebuilder, dat heb ik niet, bij mij zie ik alle midi porten die in mijn systeem beschikbaar zijn, zowel midi als USB midi porten staan daar gewoon in (van de native komplete tot de wavestate midi en de hardware midi porten op mijn motu systeem).

Geen idee waarom dat bij jou niet zo is, het zou gewoon moeten werken, misschien iets in je registry?
(wat je zou kunnen proberen is om loopbe in te installeren om je probleem te omzeilen en dan je midi te routen naar zo'n virtuele poort).

Het lijkt me inderdaad erg onhandig om steeds met je muis op dat keyboard te klikken om die looppoints te zetten, dus ik gebruik zelf ook mijn native komplete master keyboard voor het maken van die samples en het bedienen van de wavestate voor de editor
 
Ik krijg bijna jeuk om de Wavestate aan te schaffen maar zit eigenlijk te wachten op de Modwave. Maar doe ik daar goed aan zijn het twee verschillende synth's? Ben al in het bezit van de Opsix en is ook wel bruikbaar.
Toen ik onlangs deze vraag stelde, was het antwoord waar ik het meest aan had:

Denk bij de Wavestate aan de Wavestation. Denk bij de Modwave aan de DW-8000.
 
Ik zal ze binnenkort beide eens uitproberen. Wat ik veel zie is dat de Wavestate zich goed ontleend voor Ambient. Ik wil een van beide ook gebruiken voor Ambient
 
Toen ik onlangs deze vraag stelde, was het antwoord waar ik het meest aan had:

Denk bij de Wavestate aan de Wavestation. Denk bij de Modwave aan de DW-8000.
Uh nee , de dw 8000 had enkel single cycled waveforms
Korg modwave is wavetable ala waldorf
 
Back
Top