De goede producten van Behringer (positiviteit voor de verandering ;))

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Behringer bashen hebben we veel gedaan de afgelopen jaren. Vroegâh hadden ze goedkope slecht gemaakte accessoires en nu maken ze, a la de Japanners in de jaren 70, alles na.

Maar nagemaakt of niet ik vind dat ze toch echt wel mooi spul maken soms hoor! Ik kan geen "echte" 808 betalen en ik zit ook niet te wachten op de Boutique micro versie (ja, voor mijn Action Man). Om nog maar te zwijgen over de prijzen van de concurrenten. Voor mij persoonlijk zijn er een paar die ik wel redelijk gelukt vind:
  • Neutron: een v/d weinige niet-klonen met superveel mogelijkheden voor een budgetprijs en te combineren met je Euro rack
  • Deep Mind serie: keuze te over voor elk budget van een niet-kloon
  • Minimoog kloon: de meest beroemde synth ooit, betaalbaar
  • 808 en 909 klonen: full size en betaalbaar
  • 303 kloon: supergoedkoop en 100% fun
  • ARP 2600 en Odyssey klonen: betaalbaar en giga interessante unieke synths

Wat vind jij positief aan Behringer? Lekker bashen doen we straks weer, oké? ;)
 
Ik heb er zeker een paar.
- X32 (ideale mixer voor live, met de S32 digital snake)
- XR18 (top voor de oefenruimte)
- X Touch. (Heel fijne controller voor de DAW)
- HA400 (ideaal als je stereo monitor kanalen (headphone) wilt versterken en splitten naar 4 uitgangen.

Qua instrumenten heb ik nog geen ervaring met ze overigens.
 
Ik heb me vooral verdiept in de 303, 808 en 909 klonen en die vind ik meer dan netjes, zowel qua looks als qua feel als qua sound. Van mij zul je ook geen anti-Behringer geluid horen. Ze zien gewoon een markt en die voorzien ze van producten. Niet altijd zo netjes, maar wel slim.
 
Al dat gebash ;) Laten we een nieuwe behringer thread openen :D

Ongeveer het enige apparaat hier in de studio dat permanent niet onder een cover staat is een behringer mixer uit 2000.
Doet het nog steeds prima en kraakt zelfs niet echt. Zou die kapot zijn, die horen toch te kraken? :P

Zie het maar zo, we leven in de meest fantastische synth-tijd. Oke de 70's hebben nog steeds de beste synths geleverd, maar wat een aanwas aan nieuwe gear, bijna dagelijks.
Vergis je niet, veel mensen die starten met een goedkope behringer gaan later ook duurdere apparaten kopen. Dus voor de gehele markt is dit een geweldige boost.

Daarnaast doen mijn behringer monitors het ook al jaren prima en heb ik zelfs wat gelezen dat mensen ze ophemelen omdat ze zo goed zijn gemaakt (thruth B2031)
behringer dj mixer DDM4000 werkt ook al jaren prima, erg tevreden mee.
 
De prijs-kwaliteit vind ik over het algemeen meer dan prima!
En voor de hobby-ist met een kleiner budget heel fijn om toch je klankpallet uit te breiden.
Dat het geen 1 op 1 versie qua geluid zou zijn, kan IK mee leven, want de echte kan/wil ik toch niet aanschaffen. 🙂

Kortom: dikke prima 👍
 
Ik heb vaak monosynths vergeleken en het viel me vaak op hoe enorm veel overlap er zit tussen synths. En zelfs al klinken ze niet hetzelfde, dan nog kan je je afvragen of die verschillen de aanschaf waard zijn.

Tot zover de theorie ;)
Ik kon de verleiding niet weerstaan en kocht een Odyssey.
Eerste wat me opviel, na vele moderne synths gehad te hebben die vaak compacte user interfaces hebben: wat een grote metalen bak! Erg vet.
Qua klank: fantastisch ook. Ik ben er erg blij mee.

Erg indrukwekkende synth om te hebben, en doet zeker niet onder voor mijn Leipzig-S.
 
Ik heb vaak monosynths vergeleken en het viel me vaak op hoe enorm veel overlap er zit tussen synths. En zelfs al klinken ze niet hetzelfde, dan nog kan je je afvragen of die verschillen de aanschaf waard zijn.

Tot zover de theorie ;)
Ik kon de verleiding niet weerstaan en kocht een Odyssey.
Eerste wat me opviel, na vele moderne synths gehad te hebben die vaak compacte user interfaces hebben: wat een grote metalen bak! Erg vet.
Qua klank: fantastisch ook. Ik ben er erg blij mee.

Erg indrukwekkende synth om te hebben, en doet zeker niet onder voor mijn Leipzig-S.
Een deel van de pret is toch ook het plaatje wat je voor je ziet.
Als dat 'klopt' dan is mijn ervaring dat ik er meer klik mee heb en eigenlijk 'automatisch' meer inspiratie krijg.
 
28378551_2009887582360275_7227230047977008568_n.jpeg
 
- Pro One ( heb ik )
- Model D ( heb ik )
- Deepmind
- Neutron

Tja dan laat ik Klark en Tc Electronic achterwegen.
 
Leuk spul voor het geld! Heb de ms-1, rd-6, td-3, rd-8, model d, en 2600 gehad. Maar... Toch allemaal binnen een paar maanden weer weg... Je koopt die goedkope dingen zo makkelijk en voor je het weet ligt je desk weer vol met allemaal kleine apparaten en kabels en adapters... Gaat bij mij weer ten koste van productiviteit. En het zijn gewoon de eerste apparaat die ik weer verkoop als ik iets anders moois wil hebben. Ik vind één dikke polysynth met goed klavier dan toch veel fijner werken dan veel kleine doosjes.

Die 2600 is imo een koopje. Sequencer, quantizer en wat extra utility modules erbij en je hebt een dik systeem
 
Ik ben echt compleet weg van mijn Neutron. Wat een fantastisch apparaat, ik krijg er waanzinnig veel verschillende geluiden uit en Behringer heeft er voor mij mee bewezen wel degelijk zelf serieus synths te kunnen ontwerpen en bouwen. De software is ook goed, ding is zo patchbaar als t maar kan, enige puntje is de waanzinnig lelijke frontplaat. Maar daar is Heinakroon.net voor :-)

De 303-kloon vind ik ook enorm goed gelukt. Hulde, want de prijzen van de originelen zijn compleet van de pot gepleurd.
 
*2600 blijft want fascinerend geluid, experimenteel te gebruiken, genot voor het oog en erg goede prijs/prestatieverhouding
*Crave blijft want leuk en creatief te gebruiken als je er enige aandacht aan besteed. werkt samen met 2600 en Moog Werkstatt

-Deepmind6 (gesampled en daarna geloosd)
-Model D (gesampled en daarna geloosd)
-Neutron (gesampled en daarna geloosd)

Algemeen: prima spul voor redelijke kwaliteit en weinig euros. Nadeel je koopt gauw teveel van dat goedkope spul en dat wordt dan helaas weer dumpen op marktplaats =(
 
Heb wat pedaaltjes van Behringer, telt dat ook?

Ja, die reeks is (ik heb het dan met name over de plastic modellen) :

- nogal lelijk
+het plastic is onverwacht stevig genoeg
-het batterijvak openen is een slechte grap
+de meeste van die dingen klinken prima, da's nog ongeacht de prijs

Ik gebruik ze samen met de 'echte'/originelen door elkaar, en dat gaat prima.

Qua het 'morele' aspect is het natuurlijk een rotstreek, maar niemand is volledig heilig;
zo is het relevante fuzz-deel van die steeds duurder wordende BOSS FZ-2 ook gewoon een Univox SuperFuzz.
Waarbij bij BOSS de balans qua zelf verzonnen vs gejat uiteraard behoorlijk anders ligt ;-)
 
Ik ben het eigenlijk gewoon met name niet eens met de Model D rip-off, dezelfde replica's als Korg (MS-20, Oddysey) tegelijkertijd in de markt zetten vond ik ook niet grappig, voor de rest gaat het om producten van fabrikanten die allemaal ruimschoots de tijd hebben gehad om ze zelf in de markt te zetten en het gewoon nagelaten hebben.

Je dreigt inderdaad wel steeds impulsaankopen te doen gezien het prijspeil. Maar goed ik heb wel jaren gedroomd van een Pro One, MiniMoog, 909 of 303 dus het zou een beetje gek zijn om ze dan niet te proberen.
 
Back
Top