0v vs ground in elektor formant

talkboxert

De man achter Exceeder
Lid sinds
9 augustus 2005
Berichten
679
Locatie
Amsterdam
Ik ben een formant aan het herkabelen, nu zie ik ineens dat 1 van de modules (com module, waar het interne signaal pad ,hoe ik het begrijp nu, uiteindelijk beland) geen ground symbool heeft zoals de andere modules. In plaats daarvan zie ik 0v. Ik ben heel slecht in electronica en schema's lezen, dus begrijp aub even dat dit allemaal al best ingewikkeld is voor mij. Als ik de schema's bekijk lijkt het me dat die 0v wellicht ergens op de print wordt opgewekt vanuit de +/- 15v (bij c11/c12?) . En dat er dus geen aarde aan deze module hoeft zoals bij de VCO/VCF/VCA? Ik heb trouwens een 12v doepfer DIY supply met 5v adapter gebruikt en dat werkt voor VCO en VCF tot nu toe goed. Als ik het goed begrijp kan ik het interne signaalpad niet aftappen bv bij de VCF of VCA maar moet dat helemaal doorlopen en komt het bij juiste bekabeling dan uiteindelijk uit de output op de COM module.
 

Attachments

  • Screenshot 2021-08-30 at 19.42.51.png
    Screenshot 2021-08-30 at 19.42.51.png
    868,3 KB · Bekeken: 153
  • Screenshot 2021-08-30 at 19.43.30.png
    Screenshot 2021-08-30 at 19.43.30.png
    401,2 KB · Bekeken: 120
De andere modules hebben allen het "aarde" symbool, dat is verbonden met ground op het doepfer bus board (aan de DC-out zijde)
Screenshot 2021-08-31 at 10.17.14.png
 
Ik heb hier helaas geen Formant of boeken meer beschikbaar, maar ik ben behoorlijk zeker dat "0V", "omgekeerde T" en "aarde" in dit geval allemaal naar hetzelfde verwijzen. Aarde dus. Als die "0V" niet aan GND verbonden zou zijn, zou ze zweven en dat lijkt me niet echt gewenst. Het is ook typisch dat de opamps met GND verbonden zijn.

Het is trouwens een goed idee om +/- 12V te gebruiken in plaats van +/-15V; werkt net zo goed en is gezonder voor de IC's die dan een beetje meer ademruimte hebben.
 
Op de volgende pagina van de COM module wordt in dit overzicht het aarde symbool gebruikt.De volgorde GATE , D5, D4 ect. is hetzelfde als op de printplaat.
Ik zou ook denken dat hier met 0V en aarde hetzelfde wordt bedoeld.
20210831_232750.jpg
 
Ben er inmiddels achter, de ground gaat gewoon op de 0v en het werkt! Alleen de verbindingen nog solderen, dan wellicht nog de gate/CV bus erin hangen, of gewoon er wat euro envelopes inhangen ;)

Het is trouwens een goed idee om +/- 12V te gebruiken in plaats van +/-15V; werkt net zo goed en is gezonder voor de IC's die dan een beetje meer ademruimte hebben.

Dank voor deze tip @Nicolas 2000, ik heb de originele PSU proberen te repareren maar is net een beetje boven mijn skills. Ik was verbaasd over hoe goed alles werkte (bv tracking VCO's) maar was ook nog een beetje huiverig van gaat het wel goed allemaal. Ook een wonder dat ik niks heb gesloopt in het hele proces (even afkloppen) :stupid
 
Wat een rotklus joh. Voor de looks is het wel mooi als je de Formant Envelopes gebruik imo. Die paar extra draadjes is nu ook de moeite niet meer : )
 
Een ground is pas een ground als het echt contact maakt met de aarde.
Als je stekker niet geaard is heb je te maken met een andere 0V referentie, vaak het chassis.
Onze aarde is eigenlijk de ultieme 0V referentie, zo zie ik het althans.
 
Back
Top