Akai MPC Live / One / X / Keys thread

Van die schoonmaakdoekjes zijn funest voor dat soort coating.. Had dat ook op mn stanton lp speler, heb oo een gegeven moment maar doorgeschrobd om t eraf te krijgen ghehe. Swiffers en stofdoekjes zijn t beste
 
die met streaming van (naar?) SD card?
Hopelijk komt dat goed met cpu-load en latency enzo, zeker als we er ook nog een USB hub met midi controllers en usb-mixers aanhangen.
De Force gebruikt wel hetzelfde hardware platform meen ik?
Soms wel jammer dat ze hun codes niet open source maken (enkele fabrikanten daargelaten).
Ik begrijp dat je er dan minder aan verdient (verdienmodel zit er in dat wij af en toe nieuwe hardware kopen, niet de perfecte box die alles al kan)
Maar ergens is dat 1982 denken en past het steeds minder in dat wat ik hoop wat de toekomst is.
Blijven hopen jongen......
 
alle MPC's (en de Force) gebruiken exact hetzelfde HW platform/moederbord

ja, update zou (8 track!) streaming vanaf HD/SD kaart mogelijk maken

is streaming dan meer CPU intensive dan een VST of samples vanaf RAM ?
 
alle MPC's (en de Force) gebruiken exact hetzelfde HW platform/moederbord

ja, update zou (8 track!) streaming vanaf HD/SD kaart mogelijk maken

is streaming dan meer CPU intensive dan een VST of samples vanaf RAM ?
Tja, dat weten alleen de ontwikkelaars die hebben bedacht wat er na het streamen moet gebeuren.
In het geval van het MPC / Force ecosysteem moet de audio omgezet worden naar hun formaat.
Dat kost rekenkracht.
En tevens is de hardware druk met het verwerken van de gegevens vanaf een schijf, terwijl dit normaliter gewoon uit het geheugen kon.
Ook dat vraagt meer van de hardware (niet perse CPU, maar er zitten grenzen aan wat een 'computer' kan verwerken, zeker als de hardware oorspronkelijk hier niet voor is).
Ik merk bijv. dat er echt wel een beperking zit bij mijn laptop wat ik tegelijk met USB aangesloten apparaten kan doen.
Die bandbreedte (intern verwerken etc.) is gewoon beperkt.
Niet alleen van het laatste stuk (USB poort, want die is snel genoeg), maar wat de 'hardware' er zelf nog mee moet doen.

Ik ben geen hardware expert verder, dus verwacht geen technische termen in dit verhaal, maar er is een reden dat het werken met geheugen sneller en makkelijker is dan als je (ongevalideerde) data van elders plukt.
 
Ik heb getest met het gelekte 3.1 OS voor de Force. Bij een project met 8 tracks audiostreaming (380mb totaal) nam het CPU verbruik met 14 % ongeveer toe. Maar wellicht hebben audiotracks een zwaardere tax op de CPU? Samples kunnen ook gestreamed worden in dit OS maar vind ik minder interessant en nog niets mee gedaan. Geheugenverbruik was drastisch lager en ook de laadtijd van dit project met 8 tracks was supersnel doordat het maar een paar procent is wat geladen hoeft te worden.

Werd trouwens na het posten van de video op de vingers getikt door een ouwe kennis van me.. hij bleek betatester.. :) Maar dit gelekte OS is verre van perfect dus hopelijk wordt het nog verder geoptimaliseerd.. ik merkte wel meer dingen die niet helemaal smooth gingen.. en edits van samples ineens alsnog in het geheugen geladen werden..

Streaming zal altijd een tax geven op de CPU ja. Dan nog de USB over audio.. ook 10% ongeveer CPU verbruik erbij met een Behringer X18 USB audio interface/mixer. Ik heb aan mijn MPC een hub met 10 poorten hangen.. dat valt erg mee qua CPU verbruik.
Er zijn ook mensen die wachten gaan op een MPC/Force V2 hardware upgrade versie.. tja.. ooit misschien?? Als je meer/ betere prestaties wilt moet je gewoon op een computer gaan werken. Toch als je de MPC/Force vergelijkt met de huidige lijn grooveboxen is het echt een workhorse. Heb ook een Elektron Digitakt die me evenveel kostte, en inmiddels nog meer dan een MPC ONE. Totaal andere, meer performance gerichte ervaring natuurlijk. En op dat ding is het gewoon een soort sport om zoveel mogelijk samples op 1 track te plaatsen (omdat je maar 8 mono tracks tot je beschikking hebt..) En dan klagen over de MPC's en Force dat de CPU en het RAM misschien volhoopt ey.. :D

Ik heb eerst de Force gekocht, juist ook als alternatief voor een HD recorder door de toegevoegde Mic pre-amps.. één HD recorder die helemaal stil is. Had niet verwacht dat het interne geheugen het ding zo in de weg zou zitten. Later ook een MPC ONE gekocht.. en daar kan ik inmiddels door USB audio hetzelfde mee (mic recordings).

Ik hoop ook dat DiscStreaming voor de MPC lijn geïntroduceerd wordt. Waarschijnlijk wel, maar de Force heeft 2 updates terug de Arranger gekregen, iets waar ik heel blij mee ben en naar uitkeek ook. Dat lijkt voor de MPC niet te gebeuren vooralsnog. Maar het wordt afwachten dus.
 
Laatst gewijzigd:
Zijn er hier al positieve testresultaten binnen met usb audio/usb mixer?
Die Tascam lijkt me wel tof maar te duur voor erbij.

Ik heb nu een gratis usb ding die ik ergens bij kreeg geprobeerd maar klopt het dat het of usb audio is of de interne audio?
Kwam wel audio binnen maar niet over headphone of main out.

En dan nog iets....

Samplede/sampelde? laatst een drumcomputer voor ik hem verkocht... eenmaal gesampled nasst het origineel klonk dat echt veel vetter.
Van een vintage sampler snap ik dat maar waarom klinkt het bij de One of Live/X dikker?
Is dat een algoritme of die in/outs van de mpc? M-audio is van Inmusic die ook eigenaar zijn van Akai en Rane Denon etc zijn.
Dacht als de interne audio mischien van een M-audio interface is afgeleid dan is dat mischien wel een goede keuze..
Lees niet veel goede berichten over M-audio interfaces maar mischien wel in combi met een MPC...
 
Via Yamaha HS 7’a hoor ik geen verschil tussen montage en sample van de montage. Ik kan geen koptelefoons meer verdragen dus preciezer horen kan ik het niet.

De montage als audio interface voor de mpc geef crackles. Behringer Xair 18 kan ik me niet van herinneren of die dat ook deed. Ik lees op “mpcforum” dat veel class-compliant interfaces het probleem hebben en dat er twee soorten class compliant zijn (?). Je kunt ook geen buffer instellen. Op YouTube (Tefty and Meens of Liam Killen dacht ik) ook gehoord van de best wel wat latency die je met een model 12 (en iedere interface wss) extra krijgt.

Zit wel te denken om m’n live te wisselen voor de force. Ik vind het een super platform.
 
Via Yamaha HS 7’a hoor ik geen verschil tussen montage en sample van de montage. Ik kan geen koptelefoons meer verdragen dus preciezer horen kan ik het niet.

De montage als audio interface voor de mpc geef crackles. Behringer Xair 18 kan ik me niet van herinneren of die dat ook deed. Ik lees op “mpcforum” dat veel class-compliant interfaces het probleem hebben en dat er twee soorten class compliant zijn (?). Je kunt ook geen buffer instellen. Op YouTube (Tefty and Meens of Liam Killen dacht ik) ook gehoord van de best wel wat latency die je met een model 12 (en iedere interface wss) extra krijgt.

Zit wel te denken om m’n live te wisselen voor de force. Ik vind het een super platform.
Die video had ik ook gezien. Dat latency verhaal is logisch. Het is gewoon een kleine 'PC' die (zeker met niet asio drivers) latency introduceert als je audio verwerkt.
Ze gebruiken 'nu' (als ik hun video mag geloven) een Tascam en nemen multitrack op via die tafel, om dan later in de DAW het spul af te maken.
Ik meende dat dat het probleem voor hen oploste, maar dan is het verschil met gewoon een laptop met een DAW gebruiken wel minimaal (vind ik iig).
 
Back
Top