welk akkoord in maat partituur

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Hallo

Ik ben een partituur aan het 'analyseren'. Bij onderstaande maat vraag ik me af:
- is hier sprake van het akkoord ACE met D en F als 'versiernoten', of van DFA met A en C als 'versiernoten'?
- heeft een waardestreep betrekking op 1 akkoord, of kan dit over meerdere ook? M.a.w. kan het in deze maat zijn dat akkoord ACE gevolgd wordt door akkoord DFA?

Thanks a lot!! :geslaagd: 8):halleluja
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-08-28 om 09.22.43.png
    Schermafbeelding 2021-08-28 om 09.22.43.png
    22,5 KB · Bekeken: 161
Het stuk staat in As dus het zijn al andere noten. Het hangt helemaal van het stuk af hoe de losse noten bij elkaar 'horen' en hoe je dus het akkooord noemt
 
Bedankt voor het antwoord, maar uit de gehele partituur op zich is af te leiden dat het toonsoort f is.
Ik ben vrij zeker dat een VI akkoord van f is, DFA, maar in in tweede omkering.

Iemand dit aub kan bevestigen?
 
Of weet iemand of een waardenstreep altijd over 1 akkoord op zich gaat, of kan dit 2 akkoorden overspannen?
 
Dan begrijp ik de vragen niet. Je laat 5 losse noten zien die je anders benoemt dan wat er staat en vraagt dan welk akkoord het is en of de waardenstreep per akkoord gaat. Je kan rustig een handvol akkoorden onder de losse noten spelen. Samen kunnen ze een akkoord vormen maar daar heeft die waardenstreep niks mee te maken.
 
Ok, dus een waardenstreep kan noten verbinden van meerdere akkoorden? Het hoeft niet peré noten van 1 akkoord te zijn die je verbindt met een waardenstreep zijn?
 
Een akkoord is meestal ern groep noten die tegelijk gespeeld worden en dus boven elkaar genoteerd worden. Een rijtje noten die na elkaar gespeeld worden kunnen een akkoord vormen of van een akkoord afgeleid zijn maar dat hoeft natuurlijk niet. De waardenstreep is vooral om het notenbeeld een beetje netjes te houden. Voor de rest heb ik er niet veel verstand van hoor.
 
Tijd voor een beetje notenleer denk ik.
Ook voor mij.

I.i.g. heb je 4 mollen, dus sowieso geen F maar Ab of Fmin. (het kan geen F zijn, want dan zou er bijv. een A in zitten en die zit er niet in)
Even de toonladder van Ab erbij pakken om te zien wat er allemaal gespeeld kan worden.
In mijn herinnering is die waardestreep (zonder n) van toepassing op de lengte van het geheel van de noten die verbonden zijn.
In dit geval worden er dus 4 gespeeld in 1 tel.
Staat helemaal los van de akkoorden die er bij bedoeld zijn. Vaak staan die uitgeschreven op de tweede (F) balk (linkerhand).
Maar in jouw geval is er niks bedacht in het arrangement op die plek voor de linkerhand.

Maar je bent vrij om er wel wat te spelen, meestal hangt dat af van wat er voor of na komt qua akkoord en welke noten er in de rechterhand zitten (Eb-Ab-Db-F) .
Dan heb je best wat keuzes qua akkoorden.
Als je alle noten terug wilt laten komen wilt (zou ik zelf niet doen) kom je hier uit.

Ik zou kijken wat er gebeurt als je er 1 weglaat. Dan heb je wat meer 'gangbare' akkoorden die overblijven.
Maar laat je gaan. Het kan heel lekker klinken om van de vage akkoorden te gebruiken met een net wat minder voor de hand liggende spreiding. Zolang je de noten uit de toonsoort gebruikt, zit je i.i.g. goed.
 
met de laatste consonante C inbegrepen, staat daar in de simpelste vorm een oplossing van Ab sus4 (door de Db noot), naar een Ab.

Een Absus4, is een suspense-akkoord en die kan je opbreken in talloze 2-5 varianten. De noten kan je dus spelen over 3 akkoorden : Bbmin (Eb-Ab) > Eb dominant7 (Db - F) > Ab (C)
Dat klinkt wel een beetje vreemd, meestal 'landt' je op de prime of kwint, niet op een terts als je een krachtige wilt kiezen <- uitgezonderd picardische terts e.d., die is wel krachtig maar daar hoort context vooraf bij. Als dit een picardische terts zou zijn, dan zou je dat horen in het voorgaande en dat hoor ik niet gesuggereerd in deze noten.

wil je gek akkoord eronder, probeer eens: Gb +11 / 13 (bijv in mol-dur erover gespeeld). "geklutst" is dat bijv dit akkoord: E - Ab - Bb - Eb met een Gb in de bas <- de laatste noot C wordt dan de +11

Verder begrijp ik de vraag ook niet, de 1e post lijkt kant noch wal te raken. Ik vraag me zelfs af, of (eerst) gewoonweg spelenderwijs leren niet beter is, als dit is waar je in vastloopt lijkt het me geen goed doen.
maw: goed bedoeld, maar let op dat je niet verdwaald raakt.
 
Laatst gewijzigd:
Op gitaar speel ik onder de eerste twee een Absus4, dan onder de derde en vierde een Fis (majeur), dan een Cis (majeur). Voor bij het kampvuur :D.

Waar komt dat riedeltje eigenlijk vandaan?
 
Bedankt jongens!

Wim Mertens - Struggle for pleasure :doei:
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-08-30 om 18.51.07.png
    Schermafbeelding 2021-08-30 om 18.51.07.png
    445,7 KB · Bekeken: 113
Back
Top