Funk bass syhth leren spelen

jando

schelpdier
Lid sinds
29 januari 2014
Berichten
1.050
Locatie
IJmuiden
Wat ik nodig heb is een startpunt om meer te leren over Funky bas op de synth. Nu ben ik gaan zoeken op youtube, maar het valt me op dat er niet gek veel te vinden is over het specifiek spelen van Funk op een bass. Wel het programmeren van funk bas patches, maar niet zozeer specifiek wat te spelen.

Deze video van Alex Ball vond ik nog de beste:



Op het kanaal van Matt Johnson van Jamiroquai zijn ook veel funk tips te vinden, maar hij gaat me vaak wat te snel voor een beginner zoals ik.


En ik luister naar de Funk klassiekers. Probleem is dat ik geen getrained oor heb, om na te spelen wat er op de bas gespeeld wordt.

Wat ik dus heb begrepen is dat telkens terugkomen op de één belangrijk is, na één of twee bars. En dat je in feite een willekeurige key met een root note kunt nemen, als je maar terugkeert naar die één. Wat ik dan doe is bijv. jammen op Dorian D over een funk drum-loop, en dat gaat wel aardig.

Ik kom wel veel funk tutorials tegen voor basgitaar, maar ik speel dus geen bas, en de notatie is vaak in tabs, die ik niet kan lezen. Misschien moet ik die ook maar gaan leren. Kan opzich wel noten lezen, als ik echt mijn best doe.

Hoe dan ook, wat ik dus zoek zijn wat startpunten, of wat tips om funky bass op de synth te spelen. Sowieso wel tof om een topic over te hebben, lijkt me.

Tot slot, om mezelf wat meer te verdiepen in de cultuur van Funk heb ik deze docu opgezet, lang maar een aanrader! (had trouwens wel wat meer live muziek opnames in genomen, maar verder gaaf)

 
Laatst gewijzigd:
^^ah, ik zit niet meer op instagram, maar zijn youtube kanaal is wat beperkt helaas.
 
Die videos van Moot Booxle zijn te gek idd.

Als je noten leest zou ik wat transcripties pakken van bestaande funk synth bas nummers. (Flashlight, Boogie on reggae woman, etc.)

Veel funk bas is qua toonladder “minor pentatonic”, wellicht dat dat ook helpt met zoeken.
 
Toch maar even uitgezocht hoe je bas tabs vertaalt naar noten, is er toch een stuk meer te vinden.
 
Afhankelijk van de weg die je wilt volgen om je doel te bereiken...kijk ook eens naar de Virtual Bassist producten van Ujam. In 'Dandy' zitten aardig wat funky lijntjes. Die kun je ook midi transporteren naar je DAW om ze verder uit te zoeken en na te leren spelen + uiteraard de nodige variatie die je hierin kunt aanbrengen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Genoeg verschillende 'Phrases' en speelstijlen Daarnaast kun je deze VST/AAX plugin ook gewoon als normale speler gebruiken. Dat wil zeggen: zonder de kant- en klare lijntjes die in de software zijn opgenomen en dus gewoon iets wat jij speelt op je synth. Je moet er natuurlijk voor open staan om dit soort producten te willen gebruiken, maar de kwaliteit is goed. Je leert op een speelse manier in een korte tijd heel veel bij verwacht ik en je kunt letterlijk op je scherm zien wat er allemaal gebeurt. Wacht gewoon op een leuke aanbieding. Die hebben ze bij Ujam regelmatig.



 
dit is wel een leuke playlist voor je, 50 funky songs kwa synth basslines.

eventueel neem je het stukje bas even op (bijvoorbeeld via audacity) en dan zet je die loop via je daw om naar midi patterns. Dan kun je studeren zo veel je wil.

 
Veel naar Sly & The family stone luisteren, t is allemaal erg clean qua mix dus goed te horen wat er precies gebeurt.
 
Afhankelijk van de weg die je wilt volgen om je doel te bereiken...kijk ook eens naar de Virtual Bassist producten van Ujam. In 'Dandy' zitten aardig wat funky lijntjes. Die kun je ook midi transporteren naar je DAW om ze verder uit te zoeken en na te leren spelen + uiteraard de nodige variatie die je hierin kunt aanbrengen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Genoeg verschillende 'Phrases' en speelstijlen Daarnaast kun je deze VST/AAX plugin ook gewoon als normale speler gebruiken. Dat wil zeggen: zonder de kant- en klare lijntjes die in de software zijn opgenomen en dus gewoon iets wat jij speelt op je synth. Je moet er natuurlijk voor open staan om dit soort producten te willen gebruiken, maar de kwaliteit is goed. Je leert op een speelse manier in een korte tijd heel veel bij verwacht ik en je kunt letterlijk op je scherm zien wat er allemaal gebeurt. Wacht gewoon op een leuke aanbieding. Die hebben ze bij Ujam regelmatig.





Mooi product! Ik ga er even over nadenken, of ik het nodig heb. Klinkt erg mooi in ieder geval. Voor educatieve doeleinden zeker handig.
 
^^Ja had hem vermeld in de openingspost. Is wel echt een virtuoso en vond hem in veel video's lastig te volgen, maar deze video is duidelijk.
 
Back
Top