Chill jam met de MC-707, Novation Peak en 2x Moog :)

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Tijd om de nieuwe layout aan de tand te voelen met een jam die ontstond aan de keukentafel met vreselijke lol om een handdrum ritme wat we (onze zoon en ik) bedachten.
Direct achter de 707 gekropen om hem voor later vast te leggen.
Ik kon het niet laten om een paar akkoorden op de Peak te spelen en ook die mochten blijven.
Het idee was om deze track te gebruiken voor de vakantievideo, dus het moest niet te lang worden.....
Het werden uiteindelijk 3 secties met veel handmatige opbouw / afbouw en gedraai aan knoppen.
Heerlijk!

Met de Subsequent wilde ik een stotterige lead toevoegen. Na wat spelen met de LFO's, tempo sync en het beïnvloeden van de rate van LFO 1 door LFO 2 kreeg ik wat ik voor ogen had.
De Source Audio geeft wat reverb aan de S37.
Eigenlijk kon ik daar al uren mee draaien, maar dat is misschien iets voor een andere video.

De bas was voorbestemd voor de Minitaur + Zoom B3. Man wat een lekker geluid geven die 2 samen.

En last (but not least) is de 707 sequencer van het geheel, drumcomputer, FX unit voor de interne tracks en zijn er 2 synth laagjes ingespeeld aldaar.

Door het gebruik van 2 stereo FX units kon ik helaas de audio niet via de 707 laten lopen (vandaar ook de vraag over een andere interface elders op het forum) en was het nog lastig om foutjes in de levels recht te breien.
Na 2 pogingen had ik alles goed, maar ik wil kijken naar extra inputs om i.i.g. de drum te kunnen scheiden van de synth tracks op de 707. Dat geeft meer mogelijkheden in de DAW met ducking etc.

Het geheel is dus door Reason gehaald voor EQ en compressie. Dat werkt voor mij toch prettiger dan alles in de 707 te doen.

 
klinkt erg lekker!
Wat is die sheet met akkoorden?
Heb hier gechecked maar zie niets Backing church – Begeleiden van liederen in kerken
Thnx.
Ja, dat is een eigen fabrikaat. Backing church is een side project van de toetsenist van 'mijn' band en mijzelf, maar door Corona is dat stil gevallen.
(je mocht niet zingen in de kerk, dus dan heb je niks aan backing tracks)
Die akkoordenposter was ooit meer voor mijzelf gemaakt, maar ik wilde ons logo een x afdrukken en dacht hem te combineren met BC als reclame object.
Ik wil hem downloadbaar maken op de site, maar daar is het nog niet van gekomen.
 
Dit is heerlijk, raakt zeker een gevoelige snaar bij me. Wat voor effect heb je op de bas zitten?
Merk wel echt dat de drums wat mij betreft meer naar de voorgrond mogen.

Heb 'm helemaal beluisterd!
 
Dit is heerlijk, raakt zeker een gevoelige snaar bij me. Wat voor effect heb je op de bas zitten?
Merk wel echt dat de drums wat mij betreft meer naar de voorgrond mogen.

Heb 'm helemaal beluisterd!
Thnx.
Ja, fijn dat je dat zegt.
Ik twijfelde erg om de drum nog meer te geven, maar ze piekten al behoorlijk en in het verleden had ik die vaak te hard staan. (je hoort het niet meer na een tijdje)
Ik kon het alleen niet meer lekker fixen in deze take omdat er ook synth spul op datzelfde kanaal zat (zie mijn vraag over meer inputs, want als ik de drum los had gehad, had ik die kunnen gebruiken om de rest wat te ducken of gewoon harder te zetten).
Toch maar serieus werk maken van een adat expander.
 
Thnx.
Ja, fijn dat je dat zegt.
Ik twijfelde erg om de drum nog meer te geven, maar ze piekten al behoorlijk en in het verleden had ik die vaak te hard staan. (je hoort het niet meer na een tijdje)
Ik kon het alleen niet meer lekker fixen in deze take omdat er ook synth spul op datzelfde kanaal zat (zie mijn vraag over meer inputs, want als ik de drum los had gehad, had ik die kunnen gebruiken om de rest wat te ducken of gewoon harder te zetten).
Toch maar serieus werk maken van een adat expander.
Ik wou nog erbij zeggen dat de drums waarschijnlijk niet meer harder konden door het euvel met de inputs, dus ik snap 'm helemaal! Hoe dan ook echt een heerlijke jam.

Ben wel nog benieuwd wat voor effect uit de B3 op de minitaur zit. Ben niet zo bekend met effecten op bas en het klinkt goed!
 
Ik wou nog erbij zeggen dat de drums waarschijnlijk niet meer harder konden door het euvel met de inputs, dus ik snap 'm helemaal! Hoe dan ook echt een heerlijke jam.

Ben wel nog benieuwd wat voor effect uit de B3 op de minitaur zit. Ben niet zo bekend met effecten op bas en het klinkt goed!
Ja, gewoon gebrek aan ervaring natuurlijk, wat je dan in post moet herstellen, maar dat lukt niet zo lekker nu.
Kan de rest wel zachter zetten, maar dan komt die pluck synth nog harder door.

Ik heb een preset gemaakt met een beetje reverb (Arena Reverb)
Een Hartke-3500 amp emulatie
En een chorus effect. (Ensemble heet die)
Kan binnenkort wel even een video opnemen dat je het verschil kunt horen.

Alternatief was om dit in de 707 te doen, maar dan had ik eigenlijk de S37 ook via de 707 moeten laten lopen zodat ik genoeg had aan 4 inputs van de 707 en alle audio via daar kon.
Maar dan mis je weer de master FX (die zitten alleen op de master) en die waren weer een belangrijk onderdeel van de pluck synth (reversed delay).
En omdat de drum op 1 track komt, zitten eventuele reverb dan ook op 'alles'.
Beperkingen zijn leuk, maar.....

Natuurlijk kun je alles in de DAW namaken, maar ja, dan mis je weer het directe gevoel van spelen op de 707 en moet de drum dus nog weer apart qua dingen die met en zonder reverb moeten.

Het is nog even zoeken.
Weet overigens zo niet of de 2e outputs van de 707 ook wel master FX hebben. dat moet ik nog even testen....
 
Lekkere chords. Nice arrangement. :mega:
Qua mix klinken de 'deep' chords wat wollig.. bas lijkt wat reverb op te zitten.. (klopt dit?) dat maakt het wat rommelig in het laag.
Drums lijkt een soort peak te hebben qua EQ in het mid die het wel een soort presence geven maar.. maar het hoog komt er daardoor minder uit in de snare.. maar slechts details natuurlijk voor in de afmixfase. Lekkere jam man! :mega:

ow.. ik heb volgens mij gisteren ook een Deluge te koop gezien in het draadje van Jwiering.. toch vreemd dat ie niet meer te vinden is. Was 850 dacht ik.. maar had gelezen dat je je plannen hiervoor en de MPC even in de ijskast had gezet. ;)
 
Lekkere chords. Nice arrangement. :mega:
Qua mix klinken de 'deep' chords wat wollig.. bas lijkt wat reverb op te zitten.. (klopt dit?) dat maakt het wat rommelig in het laag.
Drums lijkt een soort peak te hebben qua EQ in het mid die het wel een soort presence geven maar.. maar het hoog komt er daardoor minder uit in de snare.. maar slechts details natuurlijk voor in de afmixfase. Lekkere jam man! :mega:

ow.. ik heb volgens mij gisteren ook een Deluge te koop gezien in het draadje van Jwiering.. toch vreemd dat ie niet meer te vinden is. Was 850 dacht ik.. maar had gelezen dat je je plannen hiervoor en de MPC even in de ijskast had gezet. ;)
Thnx man.
Klopt, ik prop vaak een beetje eq op de bas.
Zal kijken of ik die een volgende x wat terug kan draaien.

En de mix van de drum ben ik niet tevreden over. Met name de snare idd.
Maar omdat ik 1 audio track van het 707 geluid heb, is het lastig afmixen zonder de 2 andere synth tracks teveel te beïnvloeden.
Vandaar de vraag naar die interface.
Al vind ik eigenlijk dat ik dit ook op gehoor zou moeten kunnen tijdens het maken van het geheel, maar dat is toch een vak apart merk ik.

Ja, das vreemd.
850 is een prima prijs lijkt me.
Het jeukt nog altijd, maar 'problemen' als deze met de mix zijn met de Deluge ook lastig achteraf te fixen (als je de interne synth gebruikt).
Overigens ook met de 707, want ook al heb je 8x USB uit, dan nog mis je de individuele drum hits qua EQ.

Het komt er gewoon op neer dat ik het mixen beter onder de knie moet krijgen 'in de box' en niet (zoals ik gewend was) achteraf dat nog een x doen.
Of helemaal gescheiden in de DAW moet werken en alles daar af moet mixen.
Maar dat werkt niet met de 707 (althans niet bij drums)
Hmmmm.
 
Lekkere chords. Nice arrangement. :mega:
Qua mix klinken de 'deep' chords wat wollig.. bas lijkt wat reverb op te zitten.. (klopt dit?) dat maakt het wat rommelig in het laag.
Drums lijkt een soort peak te hebben qua EQ in het mid die het wel een soort presence geven maar.. maar het hoog komt er daardoor minder uit in de snare.. maar slechts details natuurlijk voor in de afmixfase. Lekkere jam man! :mega:

ow.. ik heb volgens mij gisteren ook een Deluge te koop gezien in het draadje van Jwiering.. toch vreemd dat ie niet meer te vinden is. Was 850 dacht ik.. maar had gelezen dat je je plannen hiervoor en de MPC even in de ijskast had gezet. ;)
Ik ben er ook achter waarom die snare een beetje anders klinkt : de cutoff stond nog op halverwege bij de drum track.
Handig.
Mocht ik helemaal niet uitkomen met de Zweden film (ik ben er bang voor, gezien de grote hoeveelheid beeldmateriaal) dan maak ik misschien nog een nieuwe versie met minder reverb op de bas en de cutoff open op de drum.
(en nog wat minimale andere wijzigingen, beetje minder pluck synth, iets minder laag in de 'string')

Maar dat is wel een beetje het punt. Blijkbaar hoor ik onvoldoende wat er nog anders zou 'moeten' omdat ik vooral naar de muziek luister.
En in een DAWless project is dat niet zo handig.

Toch maar vaker korte stukken exporteren en dan op meer plekken luisteren. \
 
Ik heb overlegd met mijzelf en was het eens met de conclusie die we trokken.

M'n hobbytijd gaat de komende tijd besteed worden aan het verder werken aan m'n mix vaardigheden, jamsessies met de 707, video's maken voor m'n youtube kanaal, oefenen voor de band en nog andere dingen in de seconden die dan nog over blijven per dag :P
Een nieuwe box komt er eerst niet in.

Ik heb genoeg spullen voor de tijd, budget, ruimte en inputs die ik beschikbaar heb.

M'n ogen en oren blijven open, maar voor nu heb ik eerst voldoende om de avonden mee te vullen.
 
Back
Top