Nieuwe USB audio interface gezocht

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.332
Locatie
Gelderland
Ik heb momenteel een Focusrite Clarett 4Pre USB met 8 ingangen en hoewel ik er grotendeels tevreden over ben, kom ik eigenlijk inputs tekort.
Ik ben al een tijdje aan het speuren, maar wil hier ook even kijken wat jullie gedachten zijn bij de keuze.

Zoekvraag
USB audio interface met minimaal 12 ingangen. Geen mixer formaat, want daar heb ik geen ruimte voor.
Ik werk veelal met lijn ingangen, dus heb het liefst ofwel gecombineerde connectors (XLR + Jack) of gewoon jack.
Een aantal XLR is handig voor Mic opnames, maar dus niet een bak met enkel XLR inputs.
Ik had bij m'n vorige interface wat latency problemen, maar ik verwacht dat dat meer aan Windows heeft gelegen. Deze Focusrite heeft er iig minder last van.
Budget.... Max € 1.000,- maar liever tot €700,- (het is maar hobby)

Wat ik heb bekeken (sta open voor alternatieven)
  1. Zoom LiveTrack 20R.
    Ken ik niet, kan er ook weinig over vinden. Op papier een goede keus, maar twijfel omdat ik er zo weinig ervaringen over lees.
  2. Presonus StudioLive Series III 24R
    Lijkt me een mooie interface, wel te duur en ik twijfel aan het gemis van een volumeknop voor de main out (richting m'n monitoren)
  3. Behringer X Air XR18
    Bevalt goed bij de band. Prima prijs. Ik weet niet hoe de latency is (maar dat kan ik testen) mist opnemen op SD
  4. Tascam US-16x08
    Te weinig line inputs. Ik kan natuurlijk met jack -XLR kabels werken, maar vind die combi ingangen eigenlijk prettiger. Wel goede prijs. Mist ook opnemen op SD.
  5. Roland UA-1610 Studio Capture
    Op papier ook een goede kandidaat, al heb ik iets minder goede ervaringen met eerdere Roland interfaces (Rubix serie)
Zie ik opties over het hoofd?
Iemand ervaringen met de genoemde keuzes?

Alvast bedankt!
 
Je kent de X32-Mixer toch ook? Ik ben heel tevreden over de rack versie daarvan. Dmv scenes makkelijk switchen tussen bv een jam instelling zonder computer met interne fx, of juist alles via de computer Naar binnen en in de daw mixen. iPad of computer app werkt goed evt voor de interne mixer, maar het instelwerk (zowel volumes als processing) gaat prima op de unit zelf. Verder kan je inputs en outputs erg uitgebreid routen, wat zowel een nadeel als voordeel is hehe. Kost wat duiten extra voor de xlr naar Jack kabels, maar das een keer aansluiten en vergeten. Als je de aux in als line in instelt heb je 22 inputs alleen al op de rack (eigenlijk 20 want twee voor je computer). Mocht je een keer nog meer nodig hebben kan je hem makkelijk uitbreiden :)
 
Gebruik sinds 'n jaar ongeveer 'n Behringer X18 en zeer tevreden over. Je moet alleen een ethernet poort opofferen of via een external (extra) Wi-fi dongle verbinden voor het editen. Als de computer uit staat pak ik trouwens ook best vaak mijn telefoon, als de iPad weer leeg is of niet in de buurt is.. werkt prima. Alleen het routen is natuurlijk beter te doen via de computer.

Ik gebruik em de laatste weken eigenlijk permanent op de Akai sampler en had al een tijdje zitten rondkijken. Hele tijd omprikken als ik de computer aanzet wil ik niet eeuwig blijven doen. Het viel me op de X18 stukken hoger zit ineens. Ook hebben ze een behoorlijke levertijd. Toen naar de Midas versie zitten te kijken. Vorig jaar bijna gekocht maar ik zag de desktop versie (x18 ) om verschillende redenen wel zitten. Nu is de levertijd van de MR18 lager dan de Behringer en deze besteld. Kost ietsje meer maar je hebt een veel hogere S/N met de pre-amps en klank schijnt ook beter te zijn.

Mocht je ooit voor een Akai sampler gaan en em als geluidskaart willen gebruiekn. Je hebt een interface nodig die zonder computer APP werkt. Ik vrees dat die Tascam en Roland dan niet bruikbaar zullen zijn.
Ow.. heb in het verleden ook eens een Tascam bekeken. Ook 'n ding met alleen Mic inputs. Die waren voor line signaal niet bruikbaar.
 
Laatst gewijzigd:
Je kent de X32-Mixer toch ook? Ik ben heel tevreden over de rack versie daarvan. Dmv scenes makkelijk switchen tussen bv een jam instelling zonder computer met interne fx, of juist alles via de computer Naar binnen en in de daw mixen. iPad of computer app werkt goed evt voor de interne mixer, maar het instelwerk (zowel volumes als processing) gaat prima op de unit zelf. Verder kan je inputs en outputs erg uitgebreid routen, wat zowel een nadeel als voordeel is hehe. Kost wat duiten extra voor de xlr naar Jack kabels, maar das een keer aansluiten en vergeten. Als je de aux in als line in instelt heb je 22 inputs alleen al op de rack (eigenlijk 20 want twee voor je computer). Mocht je een keer nog meer nodig hebben kan je hem makkelijk uitbreiden :)
Oh ja, die was ik idd nog vergeten.

We hebben de X32 zelf idd voor live, maar had niet aan de rack versie gedacht.
Hoe is die qua latency (als je midi inspeelt op een software synth)
Ik had voor de Focusrite te veel latency met de interfaces die ik gehad heb (Roland Rubix en Behringer UMC404HD)
 
Gebruik sinds 'n jaar ongeveer 'n Behringer X18 en zeer tevreden over. Je moet alleen een ethernet poort opofferen of via een external (extra) Wi-fi dongle verbinden voor het editen. Als de computer uit staat pak ik trouwens ook best vaak mijn telefoon, als de iPad weer leeg is of niet in de buurt is.. werkt prima. Alleen het routen is natuurlijk beter te doen via de computer.

Ik gebruik em de laatste weken eigenlijk permanent op de Akai sampler en had al een tijdje zitten rondkijken. Hele tijd omprikken als ik de computer aanzet wil ik niet eeuwig blijven doen. Het viel me op de X18 stukken hoger zit ineens. Ook hebben ze een behoorlijke levertijd. Toen naar de Midas versie zitten te kijken. Vorig jaar bijna gekocht maar ik zag de desktop versie (x18 ) om verschillende redenen wel zitten. Nu is de levertijd van de MR18 lager dan de Behringer en deze besteld. Kost ietsje meer maar je hebt een veel hogere S/N met de pre-amps en klank schijnt ook beter te zijn.

Mocht je ooit voor een Akai sampler gaan en em als geluidskaart willen gebruiekn. Je hebt een interface nodig die zonder computer APP werkt. Ik vrees dat die Tascam en Roland dan niet bruikbaar zullen zijn.
Ow.. heb in het verleden ook eens een Tascam bekeken. Ook 'n ding met alleen Mic inputs. Die waren voor line signaal niet bruikbaar.
Oh joh, die Midas kende ik nog niet.
Dat is echt 1:1 met de XR qua uiterlijk.
Heb jij ervaring met latency als je software synths bespeelt met de X18?
 
Oh joh, die Midas kende ik nog niet.
Dat is echt 1:1 met de XR qua uiterlijk.
Heb jij ervaring met latency als je software synths bespeelt met de X18?
Ja Midas is opgekocht door Music Tribe. Een maatje van me heeft die M32 van ze. Is bediening op het scherm hetzelfde maar ziet er wel iets ander uit. De MR en XR ontlopen elkaar niet zoveel nee. Maar het verschil zit em in de Pre-amps. Ik vind de X18 ook niet verkeerd voor mics maar voor een klein beetje meer betalen meer dynamisch bereik zag ik nu wel zitten. Ik ga em ook onder mijn desk zetten nu.

De latency was volgens mij gewoon prima. Heb eigenlijk eversince alleen maar een paar plug-in getest die ik gekocht had. Geen zware projecten gedraaid... het is gewoon de mixer voor mijn synths en ik neem er afentoe wat mee op. Zou eens moeten testen van het weekend.

Kobuz draait er ook mee op z'n computer.. die zou het ook wel moeten weten dan. Eigenlijk is zo'n X32 ook wel te gek zit ik nu te denken..
 
OMG.. die zat toch veel lager altijd??
 
OMG.. die zat toch veel lager altijd??
Ja idd, ik had vorig jaar een bstock voor net geen 700 euro. Nog wel wat goedkoper bij thomann trouwens.
over de latency, volgens mij staat ie bij ableton op 256, voor mij geen noemenswaardige latency iig.
 
Waarom breid je niet uit met een ADAT expander?
Je hebt nu een een Clarett (das 1 lijn onder de top lijn (rednet)) en dan ga je kijken naar interfaces die het lang niet halen bij de preamps en conversie die je nu al hebt, op zijn minst bijzonder te noemen :D. Als je verder tevreden bent zou ik dus gewoon uitbreiden met een goede ADAT expander uit de focusrite lijn of anders iets van rme/uaudio/audient/etc. dan heb je er 8 inputs bij (outputs werkt helaas niet zie ik ivm ontbreken ADAT out) en zit je op 12inputs. Problem solved en je houdt als het mee zit knaken over.
 
Laatst gewijzigd:
Even een tip voor de behringer xr18, met een kleine workaround kun je de bcf2000 gebruiken als controller! Scheelt een dure xtouch maar toch met dezelfde handson functionaliteit.
Ja, heb ik gehad. (de X Touch, maar toch weer verkocht omdat hij teveel ruimte innam voor de beperkte keren dat hij gebruikt werd) Wel een gaaf ding trouwens, die X Touch, zeker met Reason.
Maar ik heb toch liever de Peak die op z'n plek kon staan.
 
Ja idd, ik had vorig jaar een bstock voor net geen 700 euro. Nog wel wat goedkoper bij thomann trouwens.
over de latency, volgens mij staat ie bij ableton op 256, voor mij geen noemenswaardige latency iig.
Nee, das prima idd.
Die prijs bevalt me overigens wat minder hahahahaha.
 
Waarom breid je niet uit met een ADAT expander?
Je hebt nu een een Clarett (das 1 lijn onder de top lijn (rednet)) en dan ga je kijken naar interfaces die het lang niet halen bij de preamps en conversie die je nu al hebt, op zijn minst bijzonder te noemen :D. Als je verder tevreden bent zou ik dus gewoon uitbreiden met een goede ADAT expander uit de focusrite lijn of anders iets van rme/uaudio/audient/etc. dan heb je er 8 inputs bij (outputs werkt helaas niet zie ik ivm ontbreken ADAT out) en zit je op 12inputs. Problem solved en je houdt als het mee zit knaken over.
Goed punt. Ik heb er even naar gekeken, maar kon die zo niet vinden (gebrek aan de juiste zoektermen denk ik) en vond 2 apparaten nog wel een nadeeltje.
Moet je dan ook een USB poort gebruiken op de PC, of loopt dat allemaal via de 'hoofd' interface?
 
Goed punt. Ik heb er even naar gekeken, maar kon die zo niet vinden (gebrek aan de juiste zoektermen denk ik) en vond 2 apparaten nog wel een nadeeltje.
Moet je dan ook een USB poort gebruiken op de PC, of loopt dat allemaal via de 'hoofd' interface?
Loopt allemaal via de hoofd interface. Ik zou het bijv eerst proberen met een ADAT expander zoals een AI3 of ADA8200 - desnoods lenen van iemand als dat kan en mag. Mocht dat goed werken kun je alsnog een meer 'high-end' convertor pakken. Lucid is tweedehands goedkoop en ook erg goed alleen wel 2u. Focusrite Clarett Octopre doet wat je verwacht denk ik. Werk je op 44.1 of 48kHz of liever hoger?

Ik zie nu trouwens dat je al 8 inputs hebt. dus dan zou je er 16 hebben met zo'n ADAT expander.
 
Laatst gewijzigd:
Loopt allemaal via de hoofd interface. Ik zou het bijv eerst proberen met een ADAT expander zoals een AI3 of ADA8200 - desnoods lenen van iemand als dat kan en mag. Mocht dat goed werken kun je alsnog een meer 'high-end' convertor pakken. Lucid is tweedehands goedkoop en ook erg goed alleen wel 2u. Focusrite Clarett Octopre doet wat je verwacht denk ik. Werk je op 44.1 of 48kHz of liever hoger?

Ik zie nu trouwens dat je al 8 inputs hebt. dus dan zou je er 16 hebben met zo'n ADAT expander.
Thnx. Dat is dus zeker een optie.
Welke lucid denk je aan?
44.1
 
Laatst gewijzigd:
LUCID ADA8824 Discreet A232 Interface 8 Channel 24 Bit A/d Converter Ada 8824 for sale online | eBay -> betaalbaar en goed klinkend. Weet niet of deze goed is natuurlijk - vermoedelijk wel te repareren :-) maar qua kabels misschien iets minder handig voor je. Anders dit soort adat expanders: Octopre: Focusrite Clarett OctoPre (lastig leverbaar misschien) of een audient ASP800: Audient ASP800 microfoon voorversterker bijv. De rest (RME/Uaudio) zijn volgens mij nog een tandje duurder.
Die die octopre is een gaaf ding. Wel wat duurder dan de behringer 8200, maar iig keuze genoeg. Thnx zover!
 
Ik gebruik Fostex VC-8 ADAT expanders aan mijn RME interface. Die Fostex doosjes vind je tweedehands voor een appel en een ei, en in mijn beleving klinken ze prima. Zijn een halve rack breedte groot en mooi zien ze er niet uit, maar ik heb ze gewoon uit het zicht verstopt. Wel alleen tulp ingangen, maar daarvoor koop je bij Bax of Thomann voor een paar piek een setje kabels tulp-jack.
 
Als je een adat IN hebt?? idd voor een adat uitbreiding gaan.

Fostex is leuk ja. Lekker compact maar zie je niet heel vaak.
Behringer ADA8000 kun je je met ('n vraagprijs) 50 euro ook geen buidel aan vallen.
 
Net een update van Bax. De bevestiging van de eerder bestelde Midas MR18.. als het niet op voorraad is durf ik het wel aan met ze. :)
Maar is dit nieuw?? 10 jaar garantie zonder iets bij te betalen 😲

10 jaar garantie.png
 
Back
Top