Aanvulling op FM en analoge synths

LocalTrack19

Stamgast
Lid sinds
24 juli 2020
Berichten
192
Locatie
Arnhem
Als aanvulling op mijn Minilogue XD en Reface DX ben ik nog op zoek naar een breed inzetbare digitale synth / rompler. Qua sound spreken de Rolands me behoorlijk aan, en ik heb op mijn shortlist nu een gebruikte en opgeknapte Roland XP50, een Roland Juno G en misschien ook wel gewoon een nieuwe Roland Juno DS61 (oplopend van goedkoop naar duurder). Welke kunnen jullie me aanbevelen en welke is de beste aanvulling op wat ik al heb? Heb zelfs even gedacht over een JDXI, vooral omdat je hier ook veel voor weinig krijgt. De Minilogue en de Reface gebruik ik vooral voor de geluiden die ik zelf maak, de nieuwe aanwinst zou meer van de Bread and Butter sounds moeten zijn die ook wel getweakt kunnen worden. Zijn er nog andere interessante opties voor mijn shortlist?
 
Lees eens reviews van jexus. Die roland j nogwat was behoorlijk ruim, herinner ik me
 
Ik ben zelf wel groot fan van de Roland XV-5080, maar misschien zoek je iets moderners? De Roland Jupiter Xm heeft ook alle classic (en moderne) Roland rompler sounds en ook nog een VA.
 
JV XV serie van roland.
Heb zelf de XV5080, erg goed voor idd.
Daar kunnen ook nog srx an sr-jv kaarten in.
Zo heb ik goede Rhodes, Hammonds, synths etc.
Als je echt niet gaat programmen is wellicht een XV5050 een optie.
 
Thanks voor de suggesties! Ik ga vooral voor de meer classic Roland rompler sounds, mijn muziek is vooral 80s en 90s geïnspireerd.
De XP50 heeft als ik me niet vergis de JV1080 engine toch? Die staat goed aangeschreven?
En ik lees her en der wat reviews van gebruikers die de sound van de Juno G en Juno DS vrij “dun” vinden, klopt dat?
 
Ja eigenlijk zijn alle Roland romplers familie van elkaar.
Maar de XV engine is all een stukje uitgebreider en de Zen core nog meer.

Heb zelf ook een JX305 groove synth, die weer van de JV2080 is afgeleid net als de MC505.

Verder over dat dun klinken.. Dat kan maar dat is niet slecht of zo.
Voor mij klinkt de XV5080 glazig digitaal maar heel mooi, de JV2080 juist weer wat grittier minder definition.
 
De XP50 is idd op de JV1080 gebaseerd.
Verhalen over "dun" klinkende gear zou ik lekker negeren. Denken dat oudere/andere gear beter klinkt dan nieuwe/andere gear zit ENKEL tussen oren. Luister naar jouw oren en koop wat jij lekker vind en laat je vooral niet gek maken door andere meningen.
 
Novation Peak bevalt mij goed voor de 'bread and butter sounds'.
Ik ben nog altijd met de presets bezig en er komen binnenkort 3 of 4 video's aan met mijn favorieten in verschillende categorieën .
Kan heel lekker ambient klinken door de wonderbaarlijk fijne FX sectie die er op zitten, maar ook gewoon (bijna) als m'n Subsequent 37, alleen dan polyfoon.
 
Novation Peak bevalt mij goed voor de 'bread and butter sounds'.
Met Bread & Butter sounds worden meestal 'realistische' geluiden als piano's, strings, blaasinstrumenten, orgels, koren, percussie etc. bedoeld. De Peak is een gewone analoge-stijl synth met alleen maar de standaard saw/square/tri wave en wat wavetables. Niet echt te vergelijken met een digitale rompler synth.
 
Met Bread & Butter sounds worden meestal 'realistische' geluiden als piano's, strings, blaasinstrumenten, orgels, koren, percussie etc. bedoeld. De Peak is een gewone analoge-stijl synth met alleen maar de standaard saw/square/tri wave en wat wavetables. Niet echt te vergelijken met een digitale rompler synth.
Grappig. Toen ik zocht naar ervaringen met de Peak, werd dat genoemd ('gebruik ik veel voor de B&B geluiden')
Maar dat is dan vast in de context van een synth.
Die ga je daar niet 123 uithalen idd.
 
Heb zelfs even gedacht over een JDXI, vooral omdat je hier ook veel voor weinig krijgt.
Da's best een leuke synth, hij maakt gebruik van de supernatural synthengine maar als je echt meer wilt dan de presets spelen dan wordt het wel menu diven.
Er is een goede free editor te downloaden en daarmee kan je echt goed de engine induiken en je settings ook saven.

Misschien dat een Ultranova ook een interessante synth kan zijn, veelzijdige synth met oa wavetables en prima keybed.
Mininova heeft dezelfde engine maar minder knoppen en minikeys.
 
bread and butter vallen ook rhodes, gitaren, basen, wurlies, orgels, pianos, strijk instrumenten etc onder.
Maar in de context van synths zijn het hele standaard maar bruikbare synth sounds. zoals bassen, leads, pads, strings.
Dus ja de peak kan prima bread and butter synth sounds doen.
De vraag is of @LocalTrack19 algemene bread and butter bedoelt of synth bread and butter.
 
Wat ik vooral zoek is een bak die de meest gangbare geluiden kan produceren die ik NIET uit mijn Minilogue XD krijg (realistische strings, piano’s, van die typische MIDI stacks, EPs, mallets etc). Ik hoef niet direct helemaal DAWless te gaan, maar voor mijn werk zit ik al de hele dag voor een scherm en als ik muziek maak vind ik het zoeken in verschillende VSTs naar een goed geluid niet het meest inspirerende, nog los van het feit dat ik toch het idee heb dat veel HW synths fijner klinken in de mix dan veel soft synths (maar dat kan perceptie zijn, laat ik niet die discussie starten 😬).

Beetje tweaken is prima, maar ik hoef niet per se vanuit een Init patch een volstrekt vernieuwend en uniek geluid ermee te maken. Ik speel veel 80s en 90s dus als sommige geluiden / sounds “ietwat achterhaald” of “cheesy” zijn dan is dat niet direct een showstopper.
Ik hoor ook goede verhalen over de Korg Triton. Weet een van jullie of je die weighted hammer action van de 88 kunt uitschakelen? Die is fijn voor piano natuurlijk, maar minder fijn voor synths en andere instrumenten.
Alvast dank voor de tips!
 
De Roland Phantom X serie kunnen net als de XV5080 ook 4 SRX kaarten in.
Zie ze alleen nooit te koop staan.
De Triton Le en Rack zie je vaker staan.
Roland Sonic Cell, kunnen ook 2 SRX kaarten in. Staat 1 op mp voor 175e

Voor demo's ff op youtube checken
 
Kijk voor een tweedehandse Roland Integra 7 soundmodule als je gewoon realistische sounds nodig hebt ipv "tweaken" en zeker niet "cheesey", dan heb je zowel de Jupiter als de fantom enz, denk dat dat iets is wat je zoekt;
Forumlid @Nap had er eentje, misschien kan je hem 'ns wat er over vragen.

 
Laatst gewijzigd:
Integra is inderdaad een prima bak bread & butter sounds met alle XV/SRX toestand erin en SuperNatural instrumenten en die VA. Let wel dat je niet de 'model expansions' hebt van de nieuwere generatie Roland synths (de Juno, Jupiter, SH etc.). Het grote minpunt vond ik het editen, maar als je vooral presets gaat gebruiken is dat geen probleem natuurlijk. En hij klinkt goed en is redelijk betaalbaar (2e hands wel rond de 750 te bemachtigen).
 
Het lijkt erop dat het een tweedehands Roland Juno-DS gaat worden, ben heel benieuwd. Vond de demo’s erg overtuigend klinken, en lees vrij goede reviews 👍🏻
 
Ik vind dit wel een goeie vraag, blijkt dat ik zelf ook een bak met presets erin nodig heb. Het liefst dan 19", usb-midi, redelijk goedkoop en vrij droog (als in niet teveel fx erop zoals bv Triton)..

Die integra is tof, maar me dan net te duur voor wat ik er uiteindelijk mee wil doen.

Kan me ook wel voorstellen dat zoiets helemaal niet bestaat ghehe, en het allemaal meer itb is gegaan zoals omnisphere bv... Voel er alleen niet veel voor om €400 voor een vst te betalen en t gedoe van een 64gb programma installeren.

Iemand tips? Zo'n juno ds zou namelijk prima zijn in rack vorm!
 
Ik vind dit wel een goeie vraag, blijkt dat ik zelf ook een bak met presets erin nodig heb. Het liefst dan 19", usb-midi, redelijk goedkoop en vrij droog (als in niet teveel fx erop zoals bv Triton)..

Die integra is tof, maar me dan net te duur voor wat ik er uiteindelijk mee wil doen.

Kan me ook wel voorstellen dat zoiets helemaal niet bestaat ghehe, en het allemaal meer itb is gegaan zoals omnisphere bv... Voel er alleen niet veel voor om €400 voor een vst te betalen en t gedoe van een 64gb programma installeren.

Iemand tips? Zo'n juno ds zou namelijk prima zijn in rack vorm!
Voor mij is het vooral een kwestie dat ik meer focus op spelen wil hebben en niet de hele tijd naar een scherm wil staren en mijn hand op een computer-muis heb liggen. En op de een of andere manier voelt het als een kleinere stap om 400,- uit te geven aan een ding dat in je homestudio staat, dan aan een stuk software dat je downloadt en op je harde schijf installeert 😬. Maar misschien zijn dat allemaal tekenen dat je oldskool bent / een oude l#l wordt*


* doorhalen wat niet van toepassing is
 
Back
Top