Studio One vs. externe modules

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo allemaal,

Ik heb al ongeveer 20 jaar gewerkt met een ouwe Cakewalk en ten slotte met Sonar (van Cakewalk) uit 2011. Dit ging prima (offline) totdat ik noodgedwongen mijn muziek-computer aan het internet heb gehangen. Toen moest ik ineens gaan registreren, en toen ik dat vervolgens deed, bleek dat dat niet meer kon, en werd ik eigenlijk geloodst naar die nieuwe DAW Bandlab: zo'n online DAW waar ik niks mee te maken wil hebben.

Dus, de stap maar gewaagd om te gaan voor Studio One Artist. Een nette, betrouwbare en vooral moderne DAW. In de artist-versie weinig plugin instrumenten, maar dat geeft niet want ik werk eigenlijk vooral met externe modules. Maar ik ging er natuurlijk wel van uit dat zo'n gerenommeerd programma daar toch wel een keurige interface voor zou hebben, al zou het alleen maar zijn om banks en program changes te kunnen maken. Dat viel dus vies tegen. In de Inspector zit zelfs geen fader om het volume aan te passen, laat staan te automatiseren.
Nu heb ik er al wat op gegoogled en er schijnt wat mogelijk te zijn met behulp van MSB's of LSB's, waar ik weinig kaas van heb gegeten.

Is er werkelijk geen andere manier om zulke basic opdrachten met externe modules uit te voeren vanuit dit programma? Ik kan me toch werkelijk niet voorstellen dat ze je zo het bos insturen als je werkt met gewone bread&butter Romplers.

Graag ervaringen, tips, trucs, bemoedigende woorden. Alles is welkom.

Groeten,
Pjeut.
 
Als dit allemaal toch jammer maar helaas is, dan ben ik eigenlijk wel op zoek naar een goedkope GM VST. Eentje waar gewoon alle instrumenten inzitten. Ik heb heel veel nummers die ik toch eerst van geluid moet voorzien om ze MIDI-perfect te maken. Daarna vervangen door betere geluiden, of het liefst audio inspelen.

Dus wie weet iets?
 
Ik heb geen ervaring met studio one maar simpel googlen op general midi vst kwam ik op een bekend merk uit.




nvm, je moet onderdeel worden van de roland cloud dan geloof ik .... pffff

Ik werk zelf met Reason en die heeft van zichzelf al een dedicated GM module erin zitten, dus ik heb makkelijk praten.
 
Nu kwam ik ook een tip tegen om hiervoor MIDI-Quest te gebruiken. Maar dit lijkt me toch wel behoorlijk een typisch gevalletje van een blik openen met een schroevendraaier.
 
Weet je zeker dat je de oude, vertrouwde Sonar niet meer aan de praat kan krijgen? Bij oudere software is het soms een kwestie van een paar .dll bestandjes weghalen of iets met regedit aanpassen en dan werkt het weer. Als ik het zo hoor wil je gewoon verder met de project files en instellingen die je al hebt.
 
ik werk met Studio One, maar ben niet 100% zeker wat je bedoelt bedoel je de CC parameters enz..te kunnen veranderen voor externe instrumenten?

Sorry als ik verkeerd ben.
 
ik werk met Studio One, maar ben niet 100% zeker wat je bedoelt bedoel je de CC parameters enz..te kunnen veranderen voor externe instrumenten?

Sorry als ik verkeerd ben.

Inderdaad, cc’s maar ook program changes. Jouw filmpje gaat over het aansluiten, en dat is allemaal geen probleem. Het gaat over hoe je vanuit Studio One je modules op andere presets kan zetten. Ik heb het nog niet kunnen vinden.
 
Het moet wel kunnen. Ik vond deze 2 voor je:


Als het goed is kun je dan Bank en Program Changes opgeven:

 
Sorry, ik was iets te snel. De werkwijze voor versie 4 is toch wel wat anders dan die voor versie 5. Hier moet je met MSB's en LSB's gaan werken. Bepaald nog niet makkelijk voor mij. Ik ga hiermee aan de stoei, en ik vertel mijn verrichtingen hier.
 
De antwoord die je wist dat ging komen, maar waar je waarschijnlijk niet op zat te wachten:

Als je eventueel toch een nieuwe DAW overweegt, how about Reaper?

Die heeft ook meteen deze plugin: ReaControlMIDI

ReaControlMIDI by Cockos - MIDI Controller Plugin VST
 

Attachments

  • reacontrolmidi.png
    reacontrolmidi.png
    20,9 KB · Bekeken: 150
Studio One 5 is juist heel handig met externe hardware. Je kan je hardware synths gebruiken als plugins basically. Ik heb geen Facebook meer maar ik weet dat daar een actieve community is van Studio One gebruikers waar je al je vragen kan stellen, Presonus mensen zitten ook in die groep.
 
Bank/program changes en midi CC werken in S1.
Wat ik wel mis (ik kom ook van Sonar, en na een paar jaar met Reaper in S1 terechtgekomen) zijn de *.ins bestanden met daarin de patchnames.
Reaper kon die lezen via ReacontrolMidi, maar voor S1 heb nog geen oplossing gevonden hiervoor.
Hier hoe ik het momenteel heb opgelost, als voorbeeld met mijn Blofeld.
In de Inspector geef je patch, bank en subbank in.
In de manual van je synth (of in de *.ins file die je in Sonar had kan je de MSB en LSB vinden)
1630222040670.png


1630222050740.png
 
Studio One is duidelijk niet ontwikkeld voor fossielen die met oude modules werken. Ik doe het nu zo: ik heb de gratis Cakewalk van Bandlab gedownload, maak daar alle midi in (met de juiste PC's, MSB's en LSB's, exporteer dit als MIDI-file en laad dit in in Studio One om alles daar als audio op te nemen.

Duidelijk niet wat ik voor ogen had toen ik Studio One kocht, maar goed. Het werkt, en daar gaat het voor nu even om.
 
Back
Top