Riedeltje converteren naar MIDI

Een aantal programma's die ik al geïnstalleerd heb en waarvan ik nog moet nagaan nog die een audio-bestand naar MIDI kunnen converteren:
LMMS
Rosegarden
Ardour
MuseE
MuseScore
Audacity
Qtractor
 
Net even Bitwig geïnstalleerd (vanuit mijn repositories) maar voordat ik ermee aan de slag kon moest ik akkoord gaan met allerlei voorwaarden en mijzelf registreren. Dus die doe ik niet. Nu nog even zien hoe het met Reaper staat.

Bekeken: is mij ook te veel gedoe. Ik heb ook al de nodige gratis DAW's.
 
Zetten Audiosignalen om in MIDI info: note nummer, velocity etc. Waarschijnlijk geoptimaliseerd voor (bas)gitaar maar als je een beetje redelijk zingt moet het ook wel lukken

Gaat dat real time?
 
Ik zie op het internet dat er inmiddels ook microfoons met omzetters als complete "Voice2MIDI controllers" te koop zijn. Dat is wellicht ook interessant want dat lost dan gelijk ook het probleem van de Audio2MIDI conversie op. Heeft daar iemand hier ervaring mee? Zijn die dingen een beetje betaalbaar?
 
Ik zie op het internet dat er inmiddels ook microfoons met omzetters als complete "Voice2MIDI controllers" te koop zijn. Dat is wellicht ook interessant want dat lost dan gelijk ook het probleem van de Audio2MIDI conversie op. Heeft daar iemand hier ervaring mee? Zijn die dingen een beetje betaalbaar?

blijkbaar wil je geen bitwig, maar heb wel een licentie voor een bitwig 8-track, vrij weg te geven.. weet niet of die funktie er dan in zit. registreren moet altijd bij bitwig...
dus als je wil... het is een vrij uitgeklede versie, weet de restrikties niet.

@Havelock , ik heb bitwig studio 4, maar heb die funktie nooit ontdekt... ik moet nog redelik wat in bitwig ontdekken, alhoewel.. in ableton heb ik het wel eens gedaan, werkt vrij goed.
hoe gaat dat in bitwig?
 
@vink

Dank - maar ik wil mijn beperking tot gratis (liefst Open Source) software erin houden. Het gevaar van overkill is ook levensgroot als ik steeds maar meer DAW's e.d. installeer. Er blijft dan geen tijd meer over om die dingen goed te leren kennen. Als je met Voice2MIDI eenvoudig zelf muziekjes kunt maken lijkt mij dat leuk, maar ik zie enorm op tegen het dagenlang sleutelen aan één muziekstukje. Daarom is deze aanpak met Voice2MIDI maar even een probeersel. Lukt dat niet, dan kies ik voor het knutselen met zelf-genererende patches en programma's. Daar ben ik veel meer voor gemotiveerd om daar veel tijd in te steken.
 
Mijn eerste probeersels zijn lachwekkend slecht. :D Wel even lol mee gehad, maar dat gaat 'm niet worden.

Mijn volgende project wordt hoe je met Python geluidjes (en later mogelijk muziek) maakt. Ik heb daar al een boekje over.
 
De beste, en uiteindelijk snelste, manier om riedeltjes om te zetten naar MIDI: Neem de tijd en de moeite om een echte muzikant te worden. Heel veel luisteren, spelen, oefenen, studeren, muziektheorie leren, lessen nemen bij een goede muzikant en leraar. Al die slimme sofware op dit terrein is zelfs anno 2021 nog steeds behoorlijk dom.
 
De beste, en uiteindelijk snelste, manier om riedeltjes om te zetten naar MIDI: Neem de tijd en de moeite om een echte muzikant te worden. Heel veel luisteren, spelen, oefenen, studeren, muziektheorie leren, lessen nemen bij een goede muzikant en leraar. Al die slimme sofware op dit terrein is zelfs anno 2021 nog steeds behoorlijk dom.

Dat heb ik vroeger ook al eens geprobeerd, toen ik nog jong was en de tijd had. Ik ben nu niet meer gemotiveerd om daar nog weer eens jaren in te investeren om daar dan pas veel later als ik dat mag beleven mogelijk wat plezier van te hebben. Dan ga ik liever aan de slag met iets dat me direct al boeit zoals zelf-genererende patches en programma's.
 
Mijn eerste probeersels zijn lachwekkend slecht. :D Wel even lol mee gehad, maar dat gaat 'm niet worden.
Ik hoop voor je dat je een progje vindt wat het goed doet want mijn ervaring is dat een wavlijn converteren naar midi niet altijd geweldig werkt.
Dan heb je met zanglijnen ook nog vaak met glissando's te maken, da's ook voor een midiconverter vaak nogal lastig en wordt het een beetje een midilijntje die niet zo human meer klikt.
Ik denk dat je een beter resultaat behaalt door bijv de zanglijn zo goed als mogelijk zelf de noten uit te vogelen op een midikeyboard en dan op de pianoroll de midi er in te zetten.
 
blijkbaar wil je geen bitwig, maar heb wel een licentie voor een bitwig 8-track, vrij weg te geven.. weet niet of die funktie er dan in zit. registreren moet altijd bij bitwig...
dus als je wil... het is een vrij uitgeklede versie, weet de restrikties niet.

@Havelock , ik heb bitwig studio 4, maar heb die funktie nooit ontdekt... ik moet nog redelik wat in bitwig ontdekken, alhoewel.. in ableton heb ik het wel eens gedaan, werkt vrij goed.
hoe gaat dat in bitwig?
niet. ze verwarren slice to MIDI met audio freq naar MIDI noot.
ik dacht dat 1 van de gratis meldaproduction plugins het doet (Mtuner maybe?) en mss scaler2 (scaleraudio2?), ik geloof ook nog iets van hornetplugins, of het in linux kan weet ik niet (boeit me ook niet :) ) maar er is toch zo'n windows plugin layer ding in linux?
 
Fluiten heb ik ook geprobeerd.

In Linux heb je Wine waarmee je sommige Windows VST's kunt gebruiken, maar dat werkt niet voor alle plugins.

Ik heb gelezen dat Ardour met de nodige moeite audio naar MIDI kan omzetten, maar daar heb ik vrijwel geen ervaring mee.

Verder was het mijn bedoeling om via de microfoon en voice2MIDI virtueel metal gitaar te spelen, maar dat leek er in de verste verte niet op.
 
Back
Top