Nieuwe Sequential Polysynth - Take 5

Sequential Take 5.jpg





€ 1.299

5 stemmige analoge synth
Digitale effecten
Presets
2 VCO’s
Sequencer
Arp
Prophet 5 filter



bron:



SPECS

OSCILLATORS
  • Two analog VCOs per voice
  • Continuously variable wave shape (sine, sawtooth, variable-width pulse) per oscillator
  • Hard sync: oscillator 1 syncs to oscillator 2
  • Square wave sub-octave generator (oscillator 1) per voice
  • Keyboard tracking on/off for each oscillator
  • Front-panel FM (frequency modulation)

MIXER
  • Oscillator 1 amount
  • Oscillator 1 sub-octave amount
  • Oscillator 2 amount
  • White noise amount

LOW-PASS FILTER
  • Four-pole, resonant, analog low-pass filter per voice, based on Prophet 5 Rev 4 design
  • Filter can be driven into self-oscillation with the Resonance control
  • Bi-polar filter envelope amount

ENVELOPES
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing (filter, amplifier, gate)
  • Velocity modulation of each envelope amount
  • Envelopes freely assignable to multiple modulation destinations

LOW FREQUENCY OSCILLATOR
  • Five wave shapes: triangle, sawtooth, reverse sawtooth, square, and random (sample and hold)
  • Clock sync (internal or external MIDI clock)
  • Freely assignable to multiple modulation destinations

DIGITAL EFFECTS

  • One dedicated reverb with damping, pre-delay, decay and tone
  • One multi-effect with stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, distortion, high-pass filter
  • Dedicated Overdrive effect

VINTAGE KNOB

  • Recreates the characteristics of vintage synthesizers by introducing micro-fluctuations in oscillators, filter, and envelopes per voice
AFTERTOUCH
  • Source: channel (mono) aftertouch with bi-polar amount
  • Aftertouch freely assignable to multiple modulation destinations

CLOCK
  • Master clock with tap tempo
  • BPM control and display
  • MIDI clock sync
ARPEGGIATOR
  • Up, down, up+down, random, assign modes
  • Syncs to MIDI clock
  • Re-latching arpeggiation

SEQUENCER
  • Polyphonic step sequencer with up to 64 steps with ties and rests

PERFORMANCE CONTROLS
Full-sized, semi-weighted, 3.5-octave premium Fatar keyboard with velocity and aftertouch
  • Spring-loaded pitch wheel with selectable range per program with independently adjustable upper and lower pitch wheel range transpose controls
  • Low-split mode creates two independent performance zones with different octave ranges
  • Hold switch latches held notes on
  • Polyphonic glide (portamento)
  • Unison (monophonic) mode with configurable voice count, from one to all five voices, and key modes
  • Factory switch: when off, the front panel is live; what you see is what you hear
PATCH MEMORY
  • 128 user and 128 factory
IN/OUT
  • 1 MIDI In, 1 MIDI Out, and 1 MIDI Thru port
  • USB port for bidirectional MIDI communication
  • 1 Sustain/footswitch input
  • 1 Expression pedal input
  • Main stereo output (2 x 1/4″ phone jack)
  • Headphone out (stereo 1/4″ phone jack)
POWER
  • IEC AC power inlet for internal power supply
  • Operates worldwide on voltages between 100 and 240 volts at 50 to 60 Hz; 14 watts maximum power consumption
PHYSICAL SPECS
  • Premium, 3.5-octave, semi-weighted Fatar keyboard
  • 25″ L x 12.75″ W x 4.4″ H (63.5 cm x 32.4 cm x 11.2 cm)
  • Weight: 17 lbs (7.7 kg)

Sequential Take 5 - Achter.jpg
 
Last edited by a moderator:
Hij kan erg veel voor het geld - verder is Sequential bepaald niet goedkoop - maar lijkt het geluid niet te veel op dat van de Prophet '08? Dat vond ik een prima, zij het wat brave synth, totdat ik de OB-6 ernaast had. Die vind ik organisch en levendig en dat geluid past meer bij mijn muziek. Sequential heeft nu wel een ruime keus in analoge synths. Voor elke smaak analoog hebben ze wel wat.
 
Deze synth mist iets t.o.v. andere analoge synths, naar mijn idee komen die vco’s niet helemaal uit de verf door de te strakke digitale aansturing. De effecten zijn redelijk maar ook niet echt geweldig. De mod matrix is daarentegen wel top. Het is geen slechte synth maar wel een downgrade in vergelijking met de andere sequential bakken. Wellicht bewust want ze willen natuurlijk niet in eigen vlees snijden.
 
Het is geen slechte synth maar wel een downgrade in vergelijking met de andere sequential bakken. Wellicht bewust want ze willen natuurlijk niet in eigen vlees snijden.
Sequential is normaal duurder
 
Nou ik vind hem fijn hoor. Nog niet veel tijd gehad ermee, maar wat door de presets gegaan en een aantal klassieke patches gemaakt. Dat gaat vrij makkelijk. Ik vind het geluid echt goed (misschien geen p6, maar wel echt goed) en de vele modulatie opties maken hem echt veelzijdig. Zin om er meer mee experimenteren.
 
Mooi toch. Uiteindelijk kan je zoveel zeggen over synths maar komt het voor een groot deel neer op persoonlijke smaak en wat je eruit wil halen.
 
Ja zeker. Iedereen heeft verschillende eisen en wensen.

Ik ben ook geen uber synth guru. Ik had ooit een poly 61, maar dat was de enige echte analoge poly die ik had. Dan is dit wel een stap voorwaarts vind ik:)
 
Als je eenmaal in de Sequential loop zie je op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer .. Als je kijkt naar de ervaring van Adjust, dan zou het qua sound niet veel beter zijn dan de Prophet Rev2, en de Rev2 heeft dan 8 ipv 5 .. Je zou dan voor de (meer) ’echte analoge’ sound naar een Prophet 6 (of O6) moeten gaan of je hele inventaris verkopen voor een Prophet 5 of 10 (one to rule the all? ; )
De ervaringen lopen wel heel erg uiteen over de vraag of te Take 5 nu inderdaad beter/lekkerder klinkt dan de Rev2 maar ook of het nu zoveel minder is dan de Prophet 6 ..
Vrijwel steeds lijkt de Rev2 hoe dan ook het onderspit te delven, ik vraag me af of dat nu helemaal terecht is, kijk eens op Youtube naar Marc Melia (Somiatruites of Arpeggios nr2/ Music for Prophet 8, qua sound toch niet zo verkeerd .. Of de geluidensets waarmee Nick Semrad adverteert.
Kan helaas nog niet zelf oordelen over de T5 of P6, alleen dus de P08 gehad en nu dus de Rev2 (ook de Mopho X4, fijn formaat maar 4 stemmen is voor mij toch wat te weinig om lekker akkoorden te kunnen spelen).
Heb wel de indruk dat de kwaliteit van het toetsenbord van de Prophet 6 een stuk beter is dan dat van de Rev2 (vond ik wat flimsy), en als ik het goed begrijp heeft de Take5 een klavier vergelijkbaar met dat van de Prophet 6?
Kortom ik ben er nog niet uit die Take 5, al staat hij hoog op mijn wensenlijstje. Of toch gaan voor de upgrade van de Rev2 van 8 naar 16 stemmen .. ik ben voorlopig nog lekker reviews aan het lezen/ luisteren ..
 
een Prophet 6 kun je voor 2k scoren dus waarom dan een take 5 nemen?
Moet je wel mazzel hebben, nieuw zijn ze nu € 3500,-

Take5 mist iig dedicated hpf, dat is wel een gemis. Qua sound ben ik het met adjust eens. Leuk, maar niet zo mooi als een p6
 
oohhh das wel duur nieuw.
ik ben iig heel blij met mijn Prophet 6.
De take 5 zou soundwise toch wel dingen kunnen die de p6 dan weer niet kan?
 
oohhh das wel duur nieuw.
ik ben iig heel blij met mijn Prophet 6.
De take 5 zou soundwise toch wel dingen kunnen die de p6 dan weer niet kan?
Idd al behoorlijk lang zo prijzig.

Absoluut, sonisch/technische gezien kan die andere dingen. Maar niet beter klinkend vind ik, dus tja, dan idd maar doorsparen :-)
 
oohhh das wel duur nieuw.
ik ben iig heel blij met mijn Prophet 6.
De take 5 zou soundwise toch wel dingen kunnen die de p6 dan weer niet kan?
Ik heb de take5 kort geprobeerd bij Bax. Sprak mij niet aan in die korte tijd. Ik heb uiteindelijk een prophet 6 module gekocht die ik met een mooie bstock aanbieding voor niet heel veel meer dan een take5 heb.
 
Bijna vervelend dat ze na de P6 weer de P5 hebben uitgebracht, een P6 is al een stuk ‘beter’ dan de Rev2 en Take 5, maar ja het is toch net geen P5 .. dus ga je voor het ultieme Sequential geluid …
Ik geloof wel dat er vooral ook een stuk ‘beleving’ aan de Prophet 5 zit t.o.v. de P6 of T5. Of dat het gemis aan functionaliteiten (effecten, sequencer, arpeggiator) en 1 voice compenseert, met weer een fors hoger prijskaartje ..
 
Dat de P5 er is is ook een reden waarom je de p6 voor een goede prijs kunt vinden.
Mensen willen altijd het nieuwste.
Tuurlijk is de P5/10 een leuke bak maar de p5 en p6 hebben veel overlap.
De p5 wat vetter romiger en de p6 wat moderner.
Maar goed een p6 keyboard kun je voor rond de 2k scoren.
Ik ben daarom voor de laatste gegaan.
En mijn p5 lust is er wel mee verdwenen.
 
Back
Top