Studio akoestiek - Beste plek monitoren

User87

Nieuwkomer
Lid sinds
29 oktober 2018
Berichten
18
Heb een nieuwe studio ruimte.. Wat is akoestisch de meest ideale plek voor mijn speakers? Heb ze nu tegen de kleine muur staan maar twijfel of dit beste plek is.. Is de lange rechte muur in het midden beter?

De hoek waarin ze nu staan is de meest ideale plek qua ruimte verdeling, en ik kan in deze hoek nog gordijnen (20cm van muur) rondom hangen.. Ik heb gister wat muziek gedraaid en merk dat de lage tonenn wel wat stapelen in de hoek..

Bedankt!
 

Attachments

  • IMG_2155 2.JPG
    IMG_2155 2.JPG
    136,7 KB · Bekeken: 158
  • IMG_2156 2.JPG
    IMG_2156 2.JPG
    116,6 KB · Bekeken: 148
Beter een lange smalle kamer, dan in het midden van een brede muur.
Reflecties (en bassen tot op een bepaald punt) verzamelen zich dan ver achter je. Als ik me goed herinner hoeft asymmetrie geen probleem te vormen, maar ik ben geen autoriteit...

Bas problemen kan je alleen verhelpen met bass-traps, want die problemen krijg je wel overal, zelfs in een multi-facetten plafond.
 
Dat is zeker. Ik las genoeg over akoustiek, om te weten dat je er heel ver kan in gaan.
Voor sommigen een exacte wetenschap, voor anderen alchemie, maar je kiest zelf met hoeveel parameters je rekening houdt.

Ik ken de site. Ethan Winer wordt zowat beschouwd als een oneindige bron van kennis, nuchter ook. (i.t.t. sommige 'audiophiles')

Ik had de indruk, dat hier gevraagd werd naar de plaatsing. Naar mijn bescheiden mening is het verplaatsen van de set-up geen oplossing. Behandelen van de ruimte wel.
Ik denk dat dit op de site van Ethan Winer ook zo staat.

Nog wat leesvoer; Soundproofing vs Sound Absorbing - the difference - ASI
SOS deed ooit een segment met user cases van lezers. Best interessant. Ook dit; The SOS Guide To Control Room Design
Asymmetrische control rooms; Thomann Online Guides Notes on inconveniently configured control rooms Studio Acoustics

Je kan ook de ruimte analyseren met een aantal tools.

Er bestaan ook commerciële tools.
Gaat over software en hardware correctie, maar het analyse gedeelte kan veel bieden.
 
Er zijn processors voor de monitors, die als Room Correction gebruikt worden. Vind dit niet zo direct terug, dus misschien uit de mode. (SPL? SSL?)
edit; dit was em KRK Ergo Maar; " Overall I was impressed by KRK's Ergo, but £450$600 buys you a lot of traditional acoustic treatment, and however clever it is, no black box can eradicate room modal ringing and nulls. ... Spending the same amount on bass traps and acoustic tiles will almost certainly result in better acoustics, with reduced modal ringing and nulls.

Software; ARC System 3 - Acoustic Correction System.

Naast Correction heb je Room Calibration; soms apart te koop, eigenlijk het deel voor de correctie, dus analyse.
Interessant om te weten welke frequenties het probleem zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top