motion sequence korg esx (Ableton)

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Hallo

De opzet van mijn setup is om alles van midi uit te sturen naar de instrumenten. Voor noten is dit vrij makkelijk.

Ik kan, bv. bij mijn Korg Esx, in een pattern, met de interne sequencer noten programmeren en van de bijhorende klank kan ik 'realtime changes made to the knobs and keys' toevoegen door de functie 'motion sequence', een soort van Korg's automation. Allemaal zeer leuk!

Maar hoe kan ik van deze parameters die wijzigende midi data opnemen in Ableton, zodanig dat ik dit dan later, tijdens een optreden, kan terugsturen? Want ook al wil ik alle klanken live, het is niet haalbaar om alle parameter-wijzigingen live te doen.

Ook als ik het breder bekijk naar andere instrumenten toe, vermoed ik dat noten uitsturen naar een instrument en de bij het instrument bijhorende wijzigende parameters ('motion sequence'/'automation'/etc) niet gespitst kunnen worden; dat beide oftewel in het instrument of in de DAW plaatsvinden?

Bedankt!
 
Ook als ik het breder bekijk naar andere instrumenten toe, vermoed ik dat noten uitsturen naar een instrument en de bij het instrument bijhorende wijzigende parameters ('motion sequence'/'automation'/etc) niet gespitst kunnen worden; dat beide oftewel in het instrument of in de DAW plaatsvinden?

Bedankt!

Toevallig iemand hierover kennis? :beard:
 
ik ken de esx niet , maar ik vermoed dat het niet kan en dat die motion sequencer gewoon intern parameters uitstuurt en niet via midi te controleren is. Tenminste zo is het bij de meeste hardware synths met motion sequencers die ik hier gebruik.

Maar voor je live sets kun je het wel anders doen in ableton. Als je bijvoorbeeld motions op parameters maakt die te controleren zijn via Control Changes dan kun je het heel makkelijk doen in ableton via LFO's, Envelopes, Expression control en een CC mapper device, dan bouw je al die motions gewoon na in je ableton rack voor je externe synth en heb je volledige controle tijdens je live set. Je verplaatst gewoon van dat soort handling naar de daw dan op je Hardware sound.
 
Cool, thx! 8)

Niemand die weet of van een patroon de midi-noten en midi-parameters los van elkaar kunnen staan?
Dus bv. midinoten uitsturen naar een synth, en op de synth zelf enkel de wijzigende/motionsequence/automation/etc (midi-)parameters?

Of hoort dit effectief samen?

Thx!:geslaagd:
 
Ik denk niet dat je midi intern en extern met elkaar kunt combineren. Wat je wel kunt proberen is middels de midichart van de esx erachter komen welke cc nummers de motion sequencing vertegenwoordigen
Of.. je neemt een clip op in Ableton met je midi-out van de ESX, draait aan je knoppen op de esx en stelt de MS in, zet je automation record aan, en kijkt in je envelope tabje van de midiclip of hij informatie heeft opgenomen. Dan weet je ook direct welk cc nummers je MS parameters hebben.
 
Zou moeten werken hoor.

Probeer de suggestie van @BasZiePee, om te checken of Ableton de knop-bewegingen van je ESX netjes ontvangt.

Daarna omdraaien: kijken of je ESX netjes de midi-cc's vanuit Ableton ontvangt.

Zo niet, check p. 90 van de ESX-handleiding, misschien staan er midi-filters aan.

En als het werkt, zie p. 102 voor alle midi cc-parameters. Veel plezier!

Hier die handleiding:

 
Wel een toffe bak trouwens die esx. Ooit gehad en verkocht…soms doe je van die dingen in het leven waarvan je achteraf denkt…
Was dat nou nodig…
 
Back
Top