Iemand tips voor het creatief afmixen van tracks???

edhal

Ouwe rot
Lid sinds
26 januari 2007
Berichten
1.718
Locatie
nulvierachtacht
Ik heb een partij leuk werk liggen (in Audacity, ik werk voornamelijk 'outside the box' met hardware instrumenten), maar ik kom maar niet aan het (creatief) afmixen van de sporen toe.
Ik vind het erg lastig om de volumeverhoudingen juist te krijgen en daar creativiteit en dynamiek in aan te brengen.
Iemand tips???
Thanks!
 
Pfoe, dat is een behoorlijk brede vraag. Een tip voor je volumeverhoudingen, mix de volumes ook eens op een heel zacht volume uit je speakers, dan moet namelijk ook alles in balans zijn. Je hoort dan vrij snel of een spoor veel te hard of zacht staat ten opzichte van andere sporen.

Beste tip: zoek een goede 1 op 1 cursus in de buurt en investeer in een goede basis, zodat je daarna gerichter op YouTube of fora kan zoeken naar info die je nodig hebt.
 
Mijn muziek heeft de eigenschap om heel dynamisch te klinken. Mijn volume- en panverhoudingen worden eigenlijk al tijdens het inspelen vastgelegd via CC-code 7 en 10 mee op te nemen. Zo heb je op het moment van opnemen al gelijk de correcte feel. Mixen achteraf doe ik nooit.

Dat zijn natuurlijk vijgen na pasen maar je kan het misschien voor toekomstige projecten gebruiken.

Misschien ben je er iets mee.

Succes :okdan:

:doei:
Danny
 
Doe wat, laat 't ons horen en negeer of pas de comments toe?
 
Poe, dit is inderdaad wel een heel brede vraag.

Mijn advies: kies eerst je belangrijkste partij in het nummer en stem daar de rest op af. Dat kan een vocal zijn, de drums of misschien een gitaar. Die krijgt de hoofdrol. De rest 'kneed' je daar omheen.

Maak het ook niet te ingewikkeld in je hoofd.

Begin eenvoudig met volume en panning. Maak zo een basismix. Luister dan goed naar partijen die elkaar in de weg zitten of die je uit wilt leggen. Dat doe je met EQ. Niveauverschillen kun je aanpakken met compressie. Maar als ze groot zijn werkt volume automation vaak beter.

Als de basis eenmaal staat kun je creatief zijn. Leef je uit met alle extra effecten die je kunt vinden en maak er wat moois van 👍
 
ik heb eens een video gezien waar met zei dat stem 't luidste is, paar decibel lager de lead, en weer wat decibels lager de rest.
Let ook op: afh vh 'tijdperk' is de kick meer of minder aanwezig (dan de snare) - modern is luid qua kick. In de 80's hoor je de snare vaak veel harder.
Goede monitors is ook n idee, die goedkope namaak aurotone van behringer bijvoorbeeld (behritone) , kan je heel goed je mid op analyseren. Als je daar de stem op verstaat is 't overal goed. (vervang stem door lead indien geen stem)

n 't refrein bepaalde dingen wat luider is nogal een klassieke truc. Idem met de solo
Van dub leerde ik dan weer dat instrumentaal luider kan gemixed worden (omdat stemloos je meer luid doet gaan) - je moet indien stem ruimte laten zodat de stem uit de mix kan priemen (anders versta je 't niet) - lees: de rest moet dan wat zachter/
 
In het kort; zorg eerst dat je panning goed staat dus welk instrument wil je centraal en welke links of rechts en plaats ze zodanig dat als je je ogen sluit dat je hoort dat elk instrument op die plek staat dat het in jouw geluidsbeeld past.
Zorg dat al je levels op 0db staan en luister dan welke instrumenten er bovenuit komen en welke je wilt benadrukken en pas dat aan in je levels.
Het kan zijn dat sommige instrumenten muddy gaan klinken doordat ze met andere in elkaars frequentiegebied zitten en daardoor niet lekker gedefiniëerd zijn, pas dat aan met panning of met compressie/eq en dergelijke.
Misschien dat je tijdens een solo of bijv in de bridge iets wil benadrukken, pas dan je levels aan op die momenten dmv automation.

Dit zijn de basistricks waarmee je in principe altijd wel een redelijke mix moet kunnen neerzetten.
Luister verder goed naar je favoriete artiesten hoe die het doen en zoek op internet naar hun manier, daar kan je altijd goede tips van weghalen.

Je kan het ook overlaten aan Artificiële Intelligentie dmv iZotope neutron bijv.
Die heeft verschillende tools; bijv een track assistant die je allerlei voorstellen doet op welke punten je mix aangepast kan worden.
Ze hebben een free trial download voor 10 dagen dus je kan het proberen, op hun site zie je allerlei clips hoe het een en ander werkt; Neutron 3 Overview | The modern way to mix

Op het moment is de advanced versie (meest uitgebreide) in de aanbieding bij Thomann voor half geld; 99 euro;

En anders kan je op youtube zat vinden als je zoekt op mixing and producing.

En zoals @klinske zegt; post wat en je krijgt genoeg tips waar je mee verder kan experimenteren, je zit niet voor niets op dit forum dus gebruik het.
 
Je kan het ook overlaten aan Artificiële Intelligentie dmv iZotope neutron bijv.
Ik mix met Neutron, maar die auto-tools raad ik niet aan. Het is het vaak niet en kost alsnog veel tijd. Voor het automatisch afstellen van de volumes moet je bijvoorbeeld de complete track afspelen en dan klinkt het nog steeds matig. Dan doe ik het liever zelf.

Dat wil overigens niet zeggen dat het geen goede suite is, want je krijgt heel veel waar voor je geld. De presets bieden ook vaak een goed starpunt. Je kunt alleen beter vertrouwen op je oren dan op automation.
 
Je kunt alleen beter vertrouwen op je oren dan op automation.
Dat vind ik ook maar schijnbaar is dat voor de topicstarter best lastig?
Je moet uiteindelijk het ook met je oren doen maar voor sommigen is dat makkelijker dan voor anderen, sommigen horen van nature beter alle details enz en weten makkelijker hoe ze een en ander aanpakken.
 
* laat anderen adviseren over je mix (kun je gewoon hier doen b.v.). Maar ook de oren van je eigen vriendenkring of gezin kunnen kritisch luisteren.
* een mix is pas klaar als hij een tijdje later volgens jou ook nog goed klinkt (vaak ondek je dan onvolkomenheden). Doe dat meerdere keren. Publiceer nooit iets meteen. Neem de tijd.
* maak het ruimtelijk door panning (kan ook dynamisch gebeuren met automatiseren van tracks)
* zorg dat frequenties elkaar niet in de weg zitten als je drukkere tracks maakt. Mute tracks ten opzichte van elkaar en probeer het optimum te vinden. Speel met de EQ en haal zoveel mogelijk weg van frequenties die er niet toe doen. Als het nog steeds goed klinkt heb je het transparanter gemaakt.
* speel het resultaat af op verschillende apparatuur/boxen en hoofdtelefoons. Als het dan nog goed klinkt ben je er.
 
Even reageren, mag dat? 😁

* laat anderen adviseren over je mix (kun je gewoon hier doen b.v.). Maar ook de oren van je eigen vriendenkring of gezin kunnen kritisch luisteren.

Doe ik nooit, ook niet op dit forum. In het begin wel, maar zoveel mensen zoveel meningen. Kies dan 1 iemand uit die je vertrouwt, zou ik zeggen.

* een mix is pas klaar als hij een tijdje later volgens jou ook nog goed klinkt (vaak ondek je dan onvolkomenheden). Doe dat meerdere keren. Publiceer nooit iets meteen. Neem de tijd.

Kan. Maar snel dingen afmaken heeft ook voordelen. Wat ik vaak doe is in sessie 1 alles netjes groeperen, labelen en een ruwe mix maken. Een dag later ga ik dan met frisse oren zitten voor de definitieve mix.

* Mute tracks ten opzichte van elkaar en probeer het optimum te vinden.

Steengoede tip! 👍 Mute is je grote vriend, dan hoor je wat een partij in het geheel doet. Soms voegt het niets toe en kun je hem gewoon deleten.

Speel met de EQ en haal zoveel mogelijk weg van frequenties die er niet toe doen. Als het nog steeds goed klinkt heb je het transparanter gemaakt.

Daar zijn de meningen over verdeeld. "Don't fix it if it ain't broke," las ik laatst in een boek over mixen. Dat vond ik wel een goede.

* speel het resultaat af op verschillende apparatuur/boxen en hoofdtelefoons. Als het dan nog goed klinkt ben je er.
Dat, of leer je speakers echt kennen. Er bestaat nu trouwens ook software waarmee je verschillende omgevingen en studio's kunt nabootsen met een koptelefoon. Onder andere van Waves. Geen idee of het werkt.
 
* zorg dat frequenties elkaar niet in de weg zitten als je drukkere tracks maakt. Mute tracks ten opzichte van elkaar en probeer het optimum te vinden. Speel met de EQ en haal zoveel mogelijk weg van frequenties die er niet toe doen. Als het nog steeds goed klinkt heb je het transparanter gemaakt.

Dit is een van de belangrijkste dingen voordat je andere ‘truukjes’ gaat toepassen. Zorg dat elk instrument/geluidje zijn eigen ruimte krijgt en eq de frequenties weg die je niet nodig hebt (bijv laag bij hihats). Wat je iig niet moet doen is frequenties boosten om ze meer prominent te maken, dit is dan alleen maar een gevecht naar boven.

Zelf blijf ik ook een voorstander van analoge summing. Voor mij geeft dat altijd meer ruimte voor tracks dan ITB. Dat kan al op een goedkoop mixertje, moet je we meerdere outputs op je geluidsinterface hebben.
 
Zo zie je maar dat iedereen z'n eigen methodiek voor het mixen heeft en dat is prima zo.:okdan:
Heel goed punt 👍 Ik heb jarenlang door o.a. YouTube-tutorials gedacht dat het op een bepaalde manier moet. En dan vooral met heeeeeeeeeeeel veel plug-ins. Maar dat is onzin.

Het doel is dat je muziek beter gaat klinken. Of je daar nu 1 of 10 plug-ins voor gebruikt. De luisteraar ziet dat sowieso niet.

Daarom is dat misschien wel het beste advies ja, vind je eigen manier. Daar slaag ik steeds beter in en ik laat de regels lekker los. Alles mag, als het maar goed klinkt.

Nog 2 tips voor de topic starter die me nu te binnen schieten.

1. Zet de spectrum-analyzer op je EQ plug-in uit, anders mix je met je ogen. Die golfjes zeggen niet zoveel, luister gewoon wat aanpassingen doen voor je sound. Ik doe tegenwoordig ook regelmatig mijn ogen dicht tijdens het mixen, om geconcentreerd te luisteren.

2. Kijk niet te veel YouTube-tutorials. Iedereen heeft zijn eigen aanpak

Ik zag van de week nog een clip over het mixen van de perfecte low-end. Die gast haalde er 7 plug-ins en visualizers bij en deed enorm veel moeite om de bas net zo te laten klinken als een reference track. Maar elk geluid is anders en/of speelt een andere rol in een nummer! Laat dat lekker los en vergelijk pas na afloop. Dan hoor je snel genoeg wat de verschillen zijn en wat je eventueel wilt aanpassen. Zo doe ik het in elk geval 😉
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb jarenlang door o.a. YouTube-tutorials gedacht dat het op een bepaalde manier moet. En dan vooral met heeeeeeeeeeeel veel plug-ins. Maar dat is onzin.

Het doel is dat je muziek beter gaat klinken. Of je daar nu 1 of 10 plug-ins voor gebruikt. De luisteraar ziet dat sowieso niet.
Wat mij betreft moet je met weinig of geen extra plugins al in staat zijn om een redelijke basic track te maken, als dat niet gaat dan kan je beter proberen te ontdekken wat je in het begin al niet goed doet.
Dan kan je daarna zoals al in sommige posts werd gezegd dmv EQ hier en daar bijschaven zodat elk instrument goed gedefiniëerd z'n plek heeft of eventueel je arrangement aanpassen.

Doordat er tegenwoordig internet bestaat, informatie voor het oprapen ligt en daarnaast allerlei techniek veel goedkoper is geworden kan elk persoon die een redelijk gehoor heeft al een behoorlijke mix maken naar eigen smaak.
Maar een echte pro sound daar komt toch wat meer bij kijken, dan heb je volgens mij toch ook echt talent nodig ipv alleen een redelijk gehoor.
 
Ik vind het erg lastig om de volumeverhoudingen juist te krijgen en daar creativiteit en dynamiek in aan te brengen.
Ik las je post nog even opnieuw en iets wat misschien onderbelicht is maar wel heel belangrijk is "ruimte" in de muziek.
Wat je tegenwoordig nog wel 'ns tegenkomt en zeker in de reclames is dat alles opgepompt wordt om maar het gehoor van de kijker/luisteraar binnen te dringen en tegelijk het erg vermoeiend en opdringerig wordt en er geen ruimte meer is.
Juist door de afwisseling van wat harder en zachter en verschillende instrumenten/parijen hun passende level te geven krijg je de dynamiek die je graag wilt, een belangrijk begrip daarbij is "balans".
Balans is de juiste verhouding tussen alle instrumenten en passages in je track, als je die puzzel op de goede manier invult is elke track in principe geslaagd.
 
Maar een echte pro sound daar komt toch wat meer bij kijken, dan heb je volgens mij toch ook echt talent nodig ipv alleen een redelijk gehoor.
Je moet balanceren tussen techniek en muzikaliteit, verstand en gevoel. Met alleen maar technische kennis maak je geen geweldige mix. Maar als je je apparatuur niet beheerst lukt het ook niet. Ik weet wel wat dat ik steeds minder vertrouw op meters en visualizers. Die zeggen niets over hoe iets klinkt.
 
Ik weet wel wat dat ik steeds minder vertrouw op meters en visualizers. Die zeggen niets over hoe iets klinkt.
Precies, luisteren daar gaat het om en dat doe je niet met je ogen.
Die hulpmiddelen kunnen als je niet oplet je flink afleiden over datgene waar het om draait; de muziek. :)
 
* zorg dat frequenties elkaar niet in de weg zitten als je drukkere tracks maakt. Mute tracks ten opzichte van elkaar en probeer het optimum te vinden. Speel met de EQ en haal zoveel mogelijk weg van frequenties die er niet toe doen. Als het nog steeds goed klinkt heb je het transparanter gemaakt.
mee eens, dit lijkt me 1 van de belangrijkste regels bij het afmixen, gecombineerd met het overhouden van voldoende headroom voor de mastering fase.

En natuurlijk mix je af volgens wat je hoort en maak je de beslissingen, maar ik vind zelf al die hulp tools wel super handig, zoals spectrum analysers , EQ graphs, Tone Balance viewers en plugins als Insight 2 die je veel audio analyse feedback geven. Maar dat komt omdat ik hier niet de luxe heb van vele verschillende monitoren met een volledig bereik, ik mix af op 1 set VXT8's die ik wel door en door ken, maar zonder die hulpmiddelen weet ik ook dat het op andere monitoren niet zo goed zou klinken als ik wil en niet de basis regels zou toepassen. Nu kom ik een heel eind door deze tools gecombineerd met de theoretische kennis hoe je het toe moet passen.

Maar ik vind wel dat iedereen moet doen wat die het prettigst vindt en hoe dit voor zijn of haar gevoel bij het beste resultaat kan komen waar die tevreden mee is.
 
Back
Top