DIY subwoofer bypass

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hallo,

Ik wil een sub toevoegen aan mijn monitoring om af en toe het laag te checken, maar 90% van de tijd zal ik de sub niet willen gebruiken.
Nou hebben lang niet alle subs een eigen bypass om de sub en het crossover filter te bypassen, dus dat verlaagt het aantal subs wat in aanmerking komt aanzienlijk. Sterker nog, de sub die ik wil heeft geen bypass.

Goed ik heb nog een hele hoop relais liggen voor mijn automatisering hobby, dus ik dacht wat als ik die schakeling nou zelf maak.

Ik zie zo geen problemen, ik maak een klein kastje met 4 xlr inputs, 4 xlr outputs, stop er 12 relais in en kan met een simpele schakelaar de relais bekrachtigen om zo de subwoofer (en dus het crossover filter) in te schakelen.
Makkelijker kan niet toch? Ik heb even heel simpel snel een schemaatje getekend. Ik zie eigenlijk geen problemen?

Eventueel zou ik de ground helemaal niet hoeven te schakelen om brom te voorkomen.
Of juist tijdens het switchen de cold en hot meteen uitschakelen dan de ground met een een vertraging uitschakelen, daarna de ground weer inschakelen en de cold en hot met een vertraging inschakelen.
Of alleen schakelen terwijl de audio interface en monitoren en sub uitstaan, maarja dat is ook zo'n gedoe.

Ik kan eigenlijk online geen passende oplossing vinden, een simpele passieve subwoofer bypass die precies dit doet en niet meer is als simpele audio router zonder overbodige extra's.
Eventueel zou ik de sub op een andere output van de audio interface kunnen zetten. Scheelt een hoop kabels en geknutsel maar dan heb ik geen simultane volume control voor de sub en monitors, dat werkt dus niet.



subswitch.png
 
Ik heb ook even de fabrikant gecontacteerd of zij mij het schema willen geven van de sub zelf.
Ik acht de kans klein maar in het geval ze dat wel doen, zou dat wat kunnen helpen om een bypass in de sub zelf te bouwen.

Dat scheelt mij alleen al aan neutrik xlr sockets en xlr stekkers 60 euro. Daarnaast spaar ik nog 6 meter audio kabel, een aantal relais en nog wat klein materiaal uit en geen extra kastje in mijn hok.
Wel moet ik dan even uitvogelen hoe ik een mute inbouw voor de amp zelf, of alsnog 12 relais gebruiken.

Mackie mrs10 block diagram

mackie mrs10 block diagram.png


Mocht iemand met technische kennis wel problemen zien, hoor ik het graag. Mijn kennis is op hobby amateur niveau.
 
Ik heb ook even de fabrikant gecontacteerd of zij mij het schema willen geven van de sub zelf.
Ik acht de kans klein maar in het geval ze dat wel doen, zou dat wat kunnen helpen om een bypass in de sub zelf te bouwen.

Als je met schema zo'n blokdiagram bedoelt, heb je toch meer een schematic nodig om precies te weten wáár na de filters je het signaal, die naar de speakers gaat, moet onderbreken en naar een schakelaar omleidt.

Wel moet ik dan even uitvogelen hoe ik een mute inbouw voor de amp zelf, ....

Door een 3PDT switch te gebruiken, kun je het 'gesumde' signaal, die na de Low Pass filter verder richting de Subwoofer loopt, ook onderbreken en via de schakelaar omleiden, waardoor je gelijk met het 'bypassen' van de filters voor het signaal naar de monitoren, ook meteen het signaal naar de subwoofer onderbreekt.

Zo'n schakelaar op/in de sub zelf te bouwen, lijkt mij zeker te doen; alleen weet ik niet hoe het gaat werken als je de signalen BUITEN de sub, via kabels naar een schakelaar op afstand moet omleiden, om de bediening op afstand te doen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes. :)


OFF TOPIC:
In mijn ervaring, als het echt om mixen gaat (en niet zozeer om lekker het meubilair te doen schudden) en het systeem (inclusief sub) goed met de akoestiek afgestemd is, je de sub toch niet gaat 'bypassen'.
De reden is dat als je de akoestiek, plaatsing, etc., allemaal zodanig regelt dat het systeem, MET sub optimaal klinkt, het zonder sub niet zo goed zal klinken.

Ik heb zelf ook mooi een knop in mijn mengtafel aangebracht om daarmee mijn sub te kunnen in/uitschakelen, maar nooit gebruikt; gelukkig heb ik een andere functie kunnen vinden voor die knop. :D
 
Bedankt voor je reply,

Ik bedoelde echt het circuit schema. Ik heb de sub inmiddels al open gemaakt en tot de conclusie gekomen dat ik daar niets in ga bouwen. Alle xlr's, en switches zitten in een luchtdichte goot verwerkt welke met een brede mini molex stekker naadloos rechtsreeks op het amp board zit gesoldeerd. Daar ga ik niet aan knooien.

Ik ga dus de bypass in een kastje maken.
Nu ik toch bezig ben, maak ik er ook een input selector op voor livehoek/dj of productiehoek. Daarnaast nog voor de monitoren output een selector zodat ik kan kiesen tussen 2 paar monitoren.

Off topic:
Wat betreft het sub gebruik, ik heb er jaren over gedaan om met mijn monitoren het geluid elders goed te krijgen, het lijkt erop dat sinds ik mijn huidige monitoren heb het redelijk goed gaat.

Met de sub always on begin ik weer opnieuw. Het gaat mij echt om het laag te checken en af en toe even te luisteren hoe het klinkt. En wie weet begin ik er aan te wennen en ga ik het meer gebruiken.

Ik gebruik overigens sinds 2016 sonarworks op 2 hobbyplekjes en op de koptelefoon.
Vorig jaar heb ik mijn muziek hokje verhuisd en wou ik alles vanaf scratch opnieuw opbouwen en meteen de akoestiek meepakken. Sonarworks zou dan hopenlijk alleen nog nodig zijn voor correcties die ik niet op kan lossen vanwege ruimtegebrek.
Dat is vanwege de bouwmarkten crisis iets anders verlopen. Helaas zit ik komende jaren weer in een drukke periode dus zit klussen er voorlopig niet meer in. Op moment voorlopig dus geen ideale situatie voor de sub.
 
Correctie!!!
Ik zat er met mijn hoofd er niet helemaal bij; je hebt helemaal geen 24PDT switch nodig.
Een 8PDT switch is alles wat je nodig hebt (massaverbinding niet mee schakelend).

:)
 
Ik wist niet dat er zulke schakelaars bestonden, ik ga ze onthouden voor de toekomst.

Ik ga voor nu voor relais. Heb al een paar dagen mijzelf zitten inlezen en het lijkt erop dat de relais welke ik heb liggen niet zo best zijn voor audio. De contacten in het relais zijn te grof, hebben een minimale current nodig om goed contact te maken etc. Ik lees wisselende info, de een zweert bij audio grade relais welke in de grote dure mengtafels zitten, de ander zegt het werkt prima.

Afijn, ik ga eerst een test versie maken met de huidige relais en eens kijken of het fijn werkt. Zoja, dan ga ik zelf een printplaat ontwerpen/tekenen met plaats voor de low signal relais.

Pakketjes dag:

IMG_20210820_153615.jpg
 
Je zou Jeffrey de Gans van Da Goose Mastering kunnen mailen, tegenwoordig maakt hij onder de naam DuTCH Home - DuTCH.audio ook apparatuur met veel relais.
 
Ik heb z'n oudere diy werk in het verleden op het forum gezien en dat was al erg mooi. Heb ook even je link bekeken en werkelijk waar heel mooi spul. Mag ook Bob Katz tot zijn klanten rekenen zie ik, inclusief bijbehorende prijzen uit het hoogste segment.

En die prijzen zijn mij echt te, het leuke van diy is juist kosten te besparen naast dat ik graag aan het knutselen ben.
Voor het "prototype" ben ik tot nu toe ongeveer 150 euro kwijt.
Zou ik nog een mooie frontplaat tekenen, laten uitsnijden en beletteren door schaeffer en een eigen circuitboardje etsen met andere relais dan zal er nog eens een 150 bij komen.

Waarschijnlijk zal het niet in de buurt komen van het geen wat dutch audio maakt, ook zijn ervaring kan ik natuurlijk niet tegen op maar even goed wel leuk om te doen.
Ben bijna klaar, als het zover is zal ik nog een plaatje posten.
 
Bedoelde ook meer mailen voor tips en tricks enzo :dubbel:
 
Ah oke, ik kan mij voorstellen dat gezien het zijn brood is, hij daar misschien niet zo op zit te wachten? Wel goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

Hier een foto, al voelt het nu wel een beetje lullig na dat high end spul van dagoose (bedankt erase :D ), anyway ik heb in elk geval een subwoofer & filter bypass.
De labelprinter cassette was op, dus ben even creatief geweest met de 3d printer. Dat grijze filament pakte flink lelijker uit als verwacht, de letters had ik willen volgieten met inkt maar laten we het hier maar bij houden. Het is functioneel en makkelijk te verwijderen :D

Nu nog xlr kabels maken.

210827-IMG_20210827_034949.jpg



210827-IMG_20210827_034923.jpg
 
Back
Top