verschillende device settings per clip van eenzelfde track (Ableton)

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
589
Hallo

Ik vroeg me af of het mogelijk is om verschillende device settings per clip van eenzelfde (audio)track in Ableton te maken?
Bv. een track van een synth, maar in de eerste clip een andere compressor (van Ableton zelf) setting dan in de onderliggende clip.

Dit omdat ik graag per (synth)track in verschillende scenes, en dus opeenvolgende clips van 1 track, met andere device-settings wil werken (van bv. compressor, autofilter, eq, etc).

Groet! :koffie:
 
ja, dat kan wel en is eenvoudig toe te passen.

dat die je als volgt:
- maak meerdere effect racks achter elkaar (bijvoorbeeld 2 verschillende compressor racks zoals in jouw voorbeeld) en zet die op dat audio track kanaal
- dan in clip 1 voeg je een automation toe dat effect rack 1 aanstaat en effect rack 2 uit.
- in clip 2 voeg je een automation toe dat effect rack 2 aanstaat en effect rack 1 uit

Dat is alles, afhankelijk van de clip wordt nu automatisch het juiste effect rack actief, omdat in de clip de automation is opgeslagen.
 
ja, dat kan wel en is eenvoudig toe te passen.

dat die je als volgt:
- maak meerdere effect racks achter elkaar (bijvoorbeeld 2 verschillende compressor racks zoals in jouw voorbeeld) en zet die op dat audio track kanaal
- dan in clip 1 voeg je een automation toe dat effect rack 1 aanstaat en effect rack 2 uit.
- in clip 2 voeg je een automation toe dat effect rack 2 aanstaat en effect rack 1 uit

Dat is alles, afhankelijk van de clip wordt nu automatisch het juiste effect rack actief, omdat in de clip de automation is opgeslagen.
Je kan toch ook gewoon alleen de parameters die je wilt automatiseren aan de clip koppelen? Dan hoef je niet met meerdere racks te werken. Lijkt me ook handiger als je een parameter wilt tweaken die je niet per clip automatiseert, anders ben je dat iedere keer per rack (dus 2, 3 4 keer) aan het doen.

Ik werk zelf voornamelijk in de arrangement view, daar is het helemaal simpel om te automatiseren. Maar zou me verbazen als het in clips niet zou gaan op de manier die ik net beschrijf.
 
Je kan toch ook gewoon alleen de parameters die je wilt automatiseren aan de clip koppelen? Dan hoef je niet met meerdere racks te werken. Lijkt me ook handiger als je een parameter wilt tweaken die je niet per clip automatiseert, anders ben je dat iedere keer per rack (dus 2, 3 4 keer) aan het doen.

Ik werk zelf voornamelijk in de arrangement view, daar is het helemaal simpel om te automatiseren. Maar zou me verbazen als het in clips niet zou gaan op de manier die ik net beschrijf.
uiteraard, dat werkt precies hetzelfde, alleen zou ik zelf voor effect racks kiezen omdat je daar ineens de hele effect chain kunt wisselen, het lijkt me niet dat je alleen maar een compressor gebruikt per clip, daar zal toch het nodige extra bij inhangen (altans dat is bij mij wel zo hier).

Dus vandaar dat ik dan zelf effect racks zou enablen en disablen per clip, dan ben je klaar met 2 automation regels per clip inplaats van elk device te automation regels per clip. (bijvoorbeeld een chain van utility - Saturation - Compressor - EQ - Utility en een chain van utility - distortion - compressor - EQ - utility, dan heb je maar 2 automation settings nodig inplaats van 10 per clip).

Maar inderdaad het kan ook los.

overigens kun je voor live natuurlijk ook gewoon 2 mappings maken naar je effect racks, dan kun je wanneer je maar wil wisselen met je midi controller, dan maakt zelfs niet meer uit welke clip je speelt, dan bepaal je dat gewoon zelf via switch mapping naar je controller
 
Het heeft allebei zo zijn plus en minnen denk ik. Op de manier die ik beschreef kun je bijvoorbeeld de threshold van een compressor automaten voor meerdere clips. Als je nu besluit dat in je mix je de ratio hoger wilt en ook de makeup gain 1,5dB harder dan hoef je dat maar aan 1 device aan te passen. Je krijgt dan inderdaad wel automation lanes per setting, en bij jouw oplossing is het een automation lane per groep van settings die je aan of uitschakelt.
 
Het heeft allebei zo zijn plus en minnen denk ik. Op de manier die ik beschreef kun je bijvoorbeeld de threshold van een compressor automaten voor meerdere clips. Als je nu besluit dat in je mix je de ratio hoger wilt en ook de makeup gain 1,5dB harder dan hoef je dat maar aan 1 device aan te passen. Je krijgt dan inderdaad wel automation lanes per setting, en bij jouw oplossing is het een automation lane per groep van settings die je aan of uitschakelt.
klopt,
bij gewone automation zou ik het ook zo doen als jij zegt, maar in het geval van de topic starter, die vroeg te switchen tussen twee verschillende devices met compleet andere instellingen, dan kom je toch op aan/uit zetten van effect racks / grouped effects

Ach,
het is mooi dat al die manieren van werken ondersteunt worden :)
 
Gevalletje best of both worlds, maar idd een effect rack en dan daarin verschillende fx chains. Dan kan je de chains selecteren per clip.
 
Back
Top