mono / stereo

Bizar: als ik de Mopho, of een ander instrumenten aansluit met de outputs L en R op aparte kanalen op mijn mixer dan kan ik enkel de eq wijzigen, als ik links of rechts draai om te pannen merk ik geen verschil..:erm:
Gebruik je dan de pan knoppen op de mengpaneel of gebruik je de panning op je synthesizer? Ik bedoelde in ieder geval dat je op de mixer het linker kanaal helemaal naar links moet zetten en het rechter kanaal helemaal naar rechts. Daarna zou de panning op je synthesizer (en andere stereo effecten) naar behoren moeten werken.
Just checking, ik neem aan dat je die 2 mono kanalen op je mixer hard links & rechts gepanned hebt?
Precies dit.

Als je op je mengpaneel je panning van beide kanalen in het midden laat staan maakt die van je stereo signaal gewoon weer mono, hij stuurt dan je linker kanaal naar zowel je linker als je rechter speaker en je rechter kanaal ook.

Geen idee of latere Waldorfs dit ook nog zo doen, maar hier ter illustratie plaatjes uit de Waldorf Micro Q manual:
diverse aansluitmogelijkheden, 'nomaal' met 2 mono-kabels voor stereo out, maar ook die met 1 TRS-kabel voor stereo out.
Heh, grappig, ik heb nu al mijn Waldorf synths maar eens nagekken. De Microwave II lijkt dit inderdaad ook te hebben. De Microwave I dan weer niet. De Rocket, StreichFett en Pulse II ook niet. Maar die synths zijn van Waldorf na het faillissement dus die zullen denk ik niet zo snel geld uitgeven aan features die maar een paar mensen zullen vinden.
 
Misschien is het handig om te weten welke mixer en welke uitgangen er zijn gebruikt. Bij sommige mixers wordt er een mono sum gemaakt. Bij een pfl bv. Of staan bus 1 en 2.op zowel L als R. Op een type Behringer mixer kan dit Bv.
 
Heren,

zowel bij panning L/R in Ableton als op de mixer zelf merk ik geen verschil.

Als ik luister met koptelefoon naar instrumenten hoor ik wel een stereoverschil, maar als ik dit doe op de mixer doe ik dit wel ook met dezelfde koptelefoon.. Geen boxen dus.. op zich niets ergs?

Ik luister wel met koptelefoon, zowel naar het instrument zelf als de mixer.

Wel gebruik ik trs-kabels op alle synts, behalve bij mijn MFB Tanzbär 1.
Ik heb ze allemaal vergeleken met beide kabels, en enkel bij deze maakte dit dus een verschil uit.
Synths:
- MFB Tanzbär
- Walfdorf Streichfett
- Korg ESX
- Elektron Analog Four mk2
- Waldorf Pulse2
- Novation Drumstation
- DSI Mopho
- Access Virus B

:mega:
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is het handig om te weten welke mixer en welke uitgangen er zijn gebruikt. Bij sommige mixers wordt er een mono sum gemaakt. Bij een pfl bv. Of staan bus 1 en 2.op zowel L als R. Op een type Behringer mixer kan dit Bv.

Aha: ik gebruik een Soundcraft Signature MTK22, gebruik de mono-ingangen met trs-kabels.
Wel luister ik inderdaad via pfl met een koptelefoon!
 
Wel luister ik inderdaad via pfl met een koptelefoon!
Ah, dat is je probleem. Ik heb dezelfde tafel en heb het net even uitgeprobeerd. Tot mijn verbazing werkt pfl mono. Ik weet eigenlijk niet of dat normaal is bij studio mengtafels.
 
Alle PFL knopjes uitzetten en de master opschroeven.. ALs je de headphones knop zelf harder zet ga je niet blij worden wanneer je per ongeluk toch PFL indrukt = knetterhard!! Ik heb zelf ook een Soundcraft tafeltje ;)

Edit: Ik zie al dat er geen control room opzit.. ik ga er even vanuit dat je ook monitoren gebruiken en daardoor je master laag houdt?? Dan is het misschien wijs om de monitoren zachter zetten.
 
Laatst gewijzigd:
Geen idee of latere Waldorfs dit ook nog zo doen, maar hier ter illustratie plaatjes uit de Waldorf Micro Q manual:
diverse aansluitmogelijkheden, 'nomaal' met 2 mono-kabels voor stereo out, maar ook die met 1 TRS-kabel voor stereo out.

Heh, grappig, ik heb nu al mijn Waldorf synths maar eens nagekken. De Microwave II lijkt dit inderdaad ook te hebben. De Microwave I dan weer niet. De Rocket, StreichFett en Pulse II ook niet. Maar die synths zijn van Waldorf na het faillissement dus die zullen denk ik niet zo snel geld uitgeven aan features die maar een paar mensen zullen vinden.

Ja inderdaad, er zullen meer mensen mogelijk door in verwarring zijn geraakt dan dat er zijn die het daadwerkelijk gebruikt hebben ;)
'k Kan dit soort features echter wel waarderen, 't geeft de indruk van een fabrikant die 'doordenkt' (of gewoon zin had in wat Engineering Delight 8) ).

'k Zag dat pre-faillissement-Waldorf sowieso meestal 'volle' jack-sockets gebruikt (TRS met switches) dus dit wel/niet implementeren is een printspoortje verschil. Maar ik kan me voorstellen dat ze het op gegeven moment hebben laten vallen, wellicht ook meteen simpelere jacksockets zijn gaan gebruiken.

Terecht dat niemand ze hier op zal aanspreken - itt die arme Rickenbacker, die hebben voor bepaalde gtr/bss-modellen ooit dat 'Ric-O-Sound' feature(/gimmick/stereo-output via TRS) bedacht, willen er zelf graag vanaf voor nieuwe productie, maar krijgen dan boze reacties omdat de originaliteit dan in het geding zou zijn... 8o)
 
Op m'n Blofeld staat duidelijk dat het linkerkanaal eventueel als stereo gebruikt kan worden met de juiste kabel dan wel.
Nou is de Pulse een bass synth dus ik zou dan gewoon mono opnemen.
Polyfoon of monofoon maakt volgens mij niets uit voor mono of stereo, al zou je een synth met 100 voices hebben, je hoort alle voices net zo makkelijk in mono, het gaat toch je daw in.
Vooral voor je fx is het belangrijk want bijv een pingpong delay wordt erg lastig als je mono uitzend. :P

Ik heb er op Gearslutz ook wel hele discussies over gelezen of je nou in mono of stereo moet opnemen en iedereen had zo z'n mening.
Ik denk behalve met fx dat het niet veel uitmaakt, uiteindelijk ga je in je daw toch pannen tot je een goed stereobeeld hebt.
 
Ja inderdaad, er zullen meer mensen mogelijk door in verwarring zijn geraakt dan dat er zijn die het daadwerkelijk gebruikt hebben ;)
'k Kan dit soort features echter wel waarderen, 't geeft de indruk van een fabrikant die 'doordenkt' (of gewoon zin had in wat Engineering Delight 8) ).
Ik vind het zelf wel een mooie feature maar ik zie liever op alle synths TRS pluggen met een mono gebalanceerd signaal. Maar dat is een beetje mijn pet-peeve denk ik 8) en weer een hele andere discussie.

Ik heb er op Gearslutz ook wel hele discussies over gelezen of je nou in mono of stereo moet opnemen en iedereen had zo z'n mening.
Ja, dat soort discussies is ook nooit een antwoord op te geven natuurlijk. Een synthesizer is een stuk gereedschap en hoe je het inzet is maar net afhankelijk van welk doel je probeert te bereiken. Het is een beetje alsof je probeert een antwoord te geven wat nou beter is, een hamer of een schroevendraaier.
 
Ik vind het zelf wel een mooie feature maar ik zie liever op alle synths TRS pluggen met een mono gebalanceerd signaal. Maar dat is een beetje mijn pet-peeve denk ik 8) en weer een hele andere discussie.

Check, ja dat zou beter zijn. Want wel leuk dat Waldorf-'extraatje', maar je moet ook maar net weer net een insert-kabel (1xTRS naar 2xTS) hebben liggen om er weer in je mixer oid mee naar binnen te kunnen.

Speaking of pet-peeves 8) , ik ben fan van 'poor-mans balanced' oplossingen (zie onderstaande link voor wat varianten):
m.i. het beste compromis qua laaghouden v extra kosten (een TRS-socket ipv TS-socket + 1 (of 2) Resistor(-s) (+1 Cap optioneel))

Ground Compensated Output
 

Attachments

  • QA_0615_03b-_GRolH.UJLBTdW9iJQ3iRrhbVrmHPsM..jpg
    QA_0615_03b-_GRolH.UJLBTdW9iJQ3iRrhbVrmHPsM..jpg
    51,2 KB · Bekeken: 100
Speaking of pet-peeves 8) , ik ben fan van 'poor-mans balanced' oplossingen (zie onderstaande link voor wat varianten):
m.i. het beste compromis qua laaghouden v extra kosten (een TRS-socket ipv TS-socket + 1 (of 2) Resistor(-s) (+1 Cap optioneel))
Ja, ik had hier zelf al naar gekeken voor een diy eurorack output module waar ik mee bezig was. Ik ben uiteindelijk toch voor een ic buffertje gegaan. Maar als alle synthesizers dit voor hun outputs zouden gebruiken zou ik helemaal blij zijn. Ik heb hier best een paar tientjes extra voor over in de prijs van een synth.
 
Back
Top