Prism Circuits komt met Canvas System

Leuk nieuws voor Buchla liefhebbers. Prism Circuits introduceert 'Canvas Systeem' geïnspireerd (en dus geen kloon) op de Buchla Easel synth met een Serge/Fenix like 'paperface' frontpanel en een nette houten behuizing.
Het is geen Eurorack systeem. De prijs is wel een stevige USD 4999. Echter is het systeem ook als DIY pakket te bestellen, hetgeen de prijs wel wat zal drukken natuurlijk. Deze prijs is overigens nog niet bekend.

Aan boord de volgende modules:

  • 1973 Oscillator x 2
  • Triple Waveshaper
  • 1973 VCF
  • Noise Source
  • Gate x 2
  • Dual Mixer
  • 5 Step Programmer
  • Dual Processor
  • Envelope Generator x 2

prism-circuits-canvas-system-02.jpg





Uiteraard kun je ook altijd nog gaan voor de Command die een stuk goedkoper is.

Bron:
 
Serge zelf is overigens minder enthousiast over Prism:
Puur uit nieuwsgierigheid, maar dat is toch met betrekking tot dit instrument niet zo relevant? Serge kan toch geen aanspraak maken op de Buchla Easel waar dit op gebaseerd is?
 
Puur uit nieuwsgierigheid, maar dat is toch met betrekking tot dit instrument niet zo relevant? Serge kan toch geen aanspraak maken op de Buchla Easel waar dit op gebaseerd is?
De '73 vco, '73 vcf en triplewaveshaper zijn Serge ontwerpen...
Alle modules in het "nieuwe" Prism systeem zijn/waren als pcb te bestellen bij Ken Stone van CGS..
Waarschijnlijk dat hij een Easel met Serge/CGS pcb's wilde nabouwen....
Mijn eerste gedachte waren dat je voor een Prism Canvas prijs, een zo goed als zelfde systeem 2x door een ervaren bouwer met CGS pcb's incl. mooie panels van Scheaffer kan laten bouwen....
 
Laatst gewijzigd:
Die 73 VCO's die tracken ook nog eens niet, dacht ik.....
Als je zoveel uitgeeft dan beter aan een Easel Command of Random Source panel.
 
Op zich vind ik die symbolen wel gaaf. Maar deze panels en die van 73-75 hebben niet dezelde uitstraling als vintage paperface.
Ik wat LA67 Buchla 100 panels, en die zijn ook gewoon te nieuw. Die vintage panels zien er altijd zo lekker doorleefd uit.
 
Raar smaakje aan de aankondiging is het verpakken van Serge ontwerpen als Buchla-inspired.....

Het Canvas system zal ongetwijfeld degelijk en met hoogwaardige onderdelen worden gebouwd, maar tegenwoordig is er zoveel keus dat je imo veel meer voor hetzelfde geld kan krijgen....

Nog ff aanvullend:
Ken Stone had met Serge een gentlemen agreement. Hij betaalde fees en bracht zo onder licentie pcb's uit van Serge ontwerpen. Met Random Source zal dit ook wel zo geregeld zijn?!? Het vastleggen of beschermen van ontwerpen/schema's is zover ik begreep niet te doen. Behalve zeggen dat hij het Prism project niet ondersteunt, kan hij er verder weinig aan doen....

Roland heeft 2x een 1op1 kopie van de TB303 via de rechter aangevochten. Dit is jaren geleden al es op het forum besproken. De eerste was een particulier zonder commerciele bedoeling die voor zichzelf had gebouwd maar trots zijn eindresultaat via internet wereldkundig maakte, en de tweede Ty van ChipsforBrains/Cyclone. Beide keren ging het over de behuizing en de looks. Vandaar dat de MKII van Cyclone er heel anders uitziet dan de MKI....
 
Nog ff aanvullend:
Ken Stone had met Serge een gentlemen agreement. Hij betaalde fees en bracht zo onder licentie pcb's uit van Serge ontwerpen. Met Random Source zal dit ook wel zo geregeld zijn?!?

Ken Stone had de afspraak, maar heeft er voor zover ik op MW ed heb gelezen nooit een cent voor overgemaakt. RandomSource is tegenwoordig net een andere samenwerking, daar werkt Serge inmiddels actief mee samen om nieuwe modules te ontwikkelen, oude modules te verbeteren.
 
Geloof dat dat ook de reden is dat Serge er nu wat strakker in zit lol.
 
Op de Triple waveshaper na zijn het ook wel zo'n beetje de saaiste Serge/CGS modules in dat Canvas systeem. Het filmpje verzuipt in de delay/reverb die er uiteraard ook niet op zitten. Kan je beter een Kilpatrick Phenol zoeken. Hou je een dikke 4000 euro over.
 
Kan je beter een Kilpatrick Phenol zoeken. Hou je een dikke 4000 euro over.
Inderdaad een leuk ding en de prijs is echt geweldig. Ik had nog nooit van deze synth gehoord en is blijkbaar geheel aan me voorbij gegaan. En in tegenstelling tot die Prism heeft deze wel midi!
 
Ken Stone had de afspraak, maar heeft er voor zover ik op MW ed heb gelezen nooit een cent voor overgemaakt. RandomSource is tegenwoordig net een andere samenwerking, daar werkt Serge inmiddels actief mee samen om nieuwe modules te ontwikkelen, oude modules te verbeteren.
Dat klopt niet ik heb first hand info van KS gezien een paypal betaling naar Serge toe voor royalties op verkochte pcb's.

Maar ik heb maar 1 betaling gezien.. ,en hij deed wel handel in prive van copies van bepaalde pcb's.

(Daarna heb ik via KS een kennis van mij met Serge in contact gebracht en Serge is zelfs dan tot in Belgie gekomen)

Wat Rex Probe betreft die hoeft niets te betalen in royalties want die heeft de boel overgekocht zonder die afspraak,en daar ook heb ik second hand info van van de persoon die achter verschillende panel ontwerpen staat van STS.

Fact is Serge beklaagt dat die de boel destijds verkocht heeft,hij had geld nodig want de zaak draaide niet meer en zijn vrouw wilde daar weg,RP was de redder in nood en heeft voor peanuts de boel over gekocht inclusief de IP/schemas.

Als gift heeft Rex Probe Serge nog een gebouwd 3 panel systeem geschonken toen die al in Frankrijk was waarvoor hij zelf nooit een dankwoord voor heeft gekregen,allicht had hij dan al spijt van zijn domme actie.

Nu is het te laat voor te zagen ,iedereen mag deze systemen nabouwen en verkopen ,niets is beschermd en de naam ook niet.

Eigenlijk moet je Rex Probe 'toestemming' vragen en in geen geval Serge.

Dit zijn de enige echte facts en al de rest op het internet is bullcrap.
 
Laatst gewijzigd:
Oh, niet netjes van meneer Tcherepnin lijkt mij.
Geld verdienen op iets waar hij de rechten niet meer van heeft.
 
De verwarring zit hem in dat het merknaam zijn eigen naam is waardoor hij het eigendom opijst 'omdat het tenslotte zijn naam en ontwerp is ,zal hij zich in eigen gedachte zeggen'.

Als dit niet het geval zou geweest zijn zou het erg ongeloofwaardig zijn om eigendom terug op te eisen na IP te hebben verkocht aan Rex Probe,nu probeert die er zo mee weg te komen natuurlijk.

Er zijn verklaringen van hem dat hij het merknaam niet zou hebben overgedragen bij de verkoop,maar Rex Probe gebruikt dus 'STS' als merk naam en niet 'Serge' namelijk,er staat wel 'Serge Modular' op het panel,maar dat is het merknaam dus niet...

Het oorspronkelijke merk was 'Serge Modular Music Systems' trouwens, iedereen die 'Serge Modular' op een panel zet en verkoopt mag dit doen,er is geen trade mark voor zover ik weet dus mag Rex Probe dit ook doen.

Clonen is iets anders,dit moet je dan echter aan Rex Probe vragen.

Er werd trouwens op de 'geheime site' van KS (ondersteund dus door Serge zelf) ook duidelijk met een introductie/verwelkomings text (waarvan ik een kopie heb) verwezen naar hun leden toe om op te letten dat er geen info publieklijk uitlekt zodat dit niet aan de ogen komt van Rex Probe waar je dus recht uit kan concluderen dat de hele bende incl Serge weet dat ze zelf fout bezig zijn t.o.v Rex Probe,de enige IP eigenaar van de circuits.
 
Back
Top