hammer action keyboard

Wat betreft kleinere klavieren:

Roland RD64. Niet meer nieuw te krijgen maar wel goed keybed. Hammer action.

En Roland GO piano zag ik onlangs.. 61 keys. Roland GO:PIANO
Geen echte hammer action maar wel iets zwaarder dan een gewone synth begreep ik, Ivory feel noemen ze het. Kent iemand deze dingen?

Nadeel van dit soort pianoklavieren. Geen pitch en modwheel.

Ik heb een Fatar 88 keys gehad. Zo'n Studiologic. Ook een Yamaha KX8.. Geen modulatie en pitch en daarbij ook nogeens geen aftertouch. Kon later een 88 key versie van de Alesis Fusion kopen. Iets lichtere aanslag, en daardoor dichter bij de Wurlitzer, die ik super lekker vind om op te spelen. :)

De Fusion is opzich wel breed met 88 keys maar er zit niet nogeens een mod en pitch wheel naast zoals bij de Korg Kronos.. Had anders de 73 key versie daarvan willen kopen. Schijnt ook een lekker keybed te hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Wat betreft kleinere klavieren:

Roland RD64. Niet meer nieuw te krijgen maar wel goed keybed. Hammer action.

En Roland GO piano zag ik onlangs.. 61 keys. Roland GO:PIANO
Geen echte hammer action maar wel iets zwaarder dan een gewone synth begreep ik, Ivory feel noemen ze het. Kent iemand deze dingen?

Nadeel van dit soort pianoklavieren. Geen pitch en modwheel.

Ik heb een Fatar 88 keys gehad. Zo'n Studiologic. Ook een Yamaha KX8.. Geen modulatie en pitch en daarbij ook nogeens geen aftertouch. Kon later een 88 key versie van de Alesis Fusion kopen. Iets lichtere aanslag, en daardoor dichter bij de Wurlitzer, die ik super lekker vind om op te spelen. :)

De Fusion is opzich wel breed met 88 keys maar er zit niet nogeens een mod en pitch wheel naast zoals bij de Korg Kronos.. Had anders de 73 key versie daarvan willen kopen. Schijnt ook een lekker keybed te hebben.
Korg Kronos heb ik ook even op gespeeld, maar voor mij gaat er niets boven de Nord Stage 3 qua keybed.
Nu weet ik niet of de SL dezelfde gebruikt, daar was ik wel benieuwd naar.
Die studiologic (althans de recente) heeft toch 3 joysticks, waarvan er 2 terugveren?
(die je als mod en pitch bend kunt gebruiken dus)
 
k ging op zoek omdat onze toetsenist een Nord Stage 3 heeft met een fatar keybed.
Geen idee of dat exact dezelfde is, maar het speelt wel lekker (die Stage 3).

De Nord Stage 3 88 gebruikt de Fatar TP40M. Daar schrijft Nord nog over:

"These keybeds are further calibrated at the Nord factory to optimise performance and that info is stored within each instrument. As each keybed is going to be minutely different, this means that every Stage 3 has its own unique ‘fingerprint’ of how its keybed behaves, stored within its own particular memory to ensure an absolutely perfect response."

De SL88 Grand gebruikt de Fatar TP/40WOOD. De Studio-versie de TP/100LR.
 
Ah,
De Nord Stage 3 88 gebruikt de Fatar TP40M. Daar schrijft Nord nog over:

"These keybeds are further calibrated at the Nord factory to optimise performance and that info is stored within each instrument. As each keybed is going to be minutely different, this means that every Stage 3 has its own unique ‘fingerprint’ of how its keybed behaves, stored within its own particular memory to ensure an absolutely perfect response."

De SL88 Grand gebruikt de Fatar TP/40WOOD. De Studio-versie de TP/100LR.
zo ver was ik nog niet gegaan.
Dan heb ik op de TPO 80 gespeeld (Nord Stage 3 Compact)
 
Dag mensen

Weet iemand of een Studiologic SL88 na een tijdje gebruiken warm wordt?


Groet!
 
Heb hier zelf een SL73 Studio staan en die geeft vrijwel geen warmte af. Is overigens een heel fijne MIDI-controller met Fatar TP/100LR toetsen.
Heb er ook ene, fijn toestel, niks warmte,krijg het alleen warm als ik er zelf op speel.😷
 
Heb hier zelf een SL73 Studio staan en die geeft vrijwel geen warmte af. Is overigens een heel fijne MIDI-controller met Fatar TP/100LR toetsen.
Ik lees her en der dat hij erg ‘zwaar’ speelt.
Hoe ervaar jij dat?
PS, ik hoop op iets als de Nord Stage 3 compact, want die speelt erg lekker.
 
Ik lees her en der dat hij erg ‘zwaar’ speelt.
Hoe ervaar jij dat?
Het zijn absoluut geen toetsen die in de buurt komen van synth-action toetsen qua speelstijl. Supersnel gepingel kun je dus vergeten. In de fabrieksstand, hebben de toetsen inderdaad wat druk nodig om de volledige velocity van 127 te raken. De toetsen ervaar ik als prettig, ook al hebben ze een stevige aanslag, maar heb vrijwel geen directe referentiepunten van andere gewogen pianotoetsen. Dus voor mij bestaat niet de vergelijking van tig merken en nuances in sensitiviteit. De sensitiviteit van de velocity kun je volledig zelf aanpassen via de software. Daarin kun je kiezen uit een serie velocity curves, of kun je nog je eigen curves samenstellen. Als ik me niet vergis, kun je dat zelfs per MIDI-kanaal laten verschillen. Oja, er zit ook aftertouch op: dat zie je niet meer zo vaak tegenwoordig. Alhoewel je dat soort effecten natuurlijk ook met een voetpedaal zou kunnen aansturen.
 
Het zijn absoluut geen toetsen die in de buurt komen van synth-action toetsen qua speelstijl. Supersnel gepingel kun je dus vergeten. In de fabrieksstand, hebben de toetsen inderdaad wat druk nodig om de volledige velocity van 127 te raken. De toetsen ervaar ik als prettig, ook al hebben ze een stevige aanslag, maar heb vrijwel geen directe referentiepunten van andere gewogen pianotoetsen. Dus voor mij bestaat niet de vergelijking van tig merken en nuances in sensitiviteit. De sensitiviteit van de velocity kun je volledig zelf aanpassen via de software. Daarin kun je kiezen uit een serie velocity curves, of kun je nog je eigen curves samenstellen. Als ik me niet vergis, kun je dat zelfs per MIDI-kanaal laten verschillen. Oja, er zit ook aftertouch op: dat zie je niet meer zo vaak tegenwoordig. Alhoewel je dat soort effecten natuurlijk ook met een voetpedaal zou kunnen aansturen.
Ik moet ze eerst een keer proberen denk ik. Of gewoon gokken en terugsturen, maar daar ben ik normaal gesproken niet zo van.
 
Ook ik heb geen referentiepunten, maar is het niet zo dat hij vrij realistisch speelt qua zwaarte van toetsen, etc? :beard:
 
Ik moet ze eerst een keer proberen denk ik. Of gewoon gokken en terugsturen, maar daar ben ik normaal gesproken niet zo van.
Als (ook)piano speler vind ik de toetsen van de SL prettig spelen, zelf aan de lichte kant en toch in tegentelling wat droomsfeer zegt, kan ik daar wel serieus snel m'n riffs spelen hoor.Het is voor iedereen wat verschillend hé.Dus ja uitproberen.
 
Als (ook)piano speler vind ik de toetsen van de SL prettig spelen, zelf aan de lichte kant en toch in tegentelling wat droomsfeer zegt, kan ik daar wel serieus snel m'n riffs spelen hoor.Het is voor iedereen wat verschillend hé.Dus ja uitproberen.
Thnx.
Beetje lastig, dat uitproberen (op locatie) waar ik woon.
Maar bestellen kan natuurlijk altijd.
 
Is dit 1 v d hammer action keyboards die een echte piano relatief goed benaderd? Groet!
 
Thnx.
Beetje lastig, dat uitproberen (op locatie) waar ik woon.
Maar bestellen kan natuurlijk altijd.
Er zijn nog andere keyboards die gebruik maken van deze toetsenbord.
o.a Arturia keylab 88,nord electro 4,kurzweil artis,dus vraag eens in de winkel welke actie ze hebben zodat je ze kunt uitproberen.
 
Er zijn nog andere keyboards die gebruik maken van deze toetsenbord.
o.a Arturia keylab 88,nord electro 4,kurzweil artis,dus vraag eens in de winkel welke actie ze hebben zodat je ze kunt uitproberen.
Ja idd, niet op voorraad helaas bij de pianowinkel in de buurt.
Zijn veelal oudere producten die ik zo zie staan in de lijst op gearspace.
En Bax Apeldoorn heeft blijkbaar heel weinig toetsen op voorraad.
Daar kreeg ik iig ook geen hits helaas.
 
Back
Top