hammer action keyboard

Heb je 'toevallig' ook Analog Lab 4 van Arturia?
Daar zitten mijn persoonlijke favorieten in.
Ja die heb ik bij de aankoop van keylab61mkII,ook met de V-piano V2.Wel ik vind de piano van Soundpaint veel beter klinken.Voordeel van Soundpaint is dat je native Kontakt niet nodig hebt.
newsletterpiano2.png
 
Zelf heb ik een StudioLogic SL88 Grand en dat speelt heerlijk.

Ik heb jaren op een Yamaha BH (balanced hammer action) keyboard gespeeld (Motif 8, ES8, XS8 en XF8 en was al wel gewend aan wat zwaarder spelende klavieren.

Ik heb eerst de StudioLogic SL88 Studio gehad die wat lichter speelt (en ook heel wat goedkoper) en dat is ook een uitstekende keyboard controller. Maar de SL88 Grand speelt echt fantastisch (voor mij toch). Houten toetsen met aftertouch.

De aanslagsterkte kan je trouwens helemaal instellen met de editor (zelfs voor elke toets apart als je dat zou willen). En eenvoudig in gebruik. Niet te veel knopjes waardoor het eenvoudig te bedienen is. Het enige 'minpunt' vind ik het in- of uitschakelen van een zone. Hiervoor had ik graag 4 aparte knoppen gehad om een zone in- of uit te schakelen. Nu moet je eerst aan de draaiknop draaien naar de juiste zone en dan de knop induwen. Tijdens drukke passages is het dan wat moeilijker om direct een zone te kiezen en te activeren/deactiveren. Daarvoor heb ik sinds kort de Mixface erbij gehaald waar dat wel kan (en meteen wat meer knopjes alhoewel ik die (nog) niet gebruik)
 
De aanslagsterkte kan je trouwens helemaal instellen met de editor (zelfs voor elke toets apart als je dat zou willen). En eenvoudig in gebruik.
Dat moet je eens voor me voorgoed uit te wereld helpen.De aanslag sterkte regelen is dat nu fysisch of softwarematig?
 
Dat moet je eens voor me voorgoed uit te wereld helpen.De aanslag sterkte regelen is dat nu fysisch of softwarematig?
Goed opgemerkt. Want het is inderdaad zo dat je fysiek niets verandert aan het klavier en de toetsen zelf. Die blijven steeds hetzelfde aanvoelen maar je kan, via instellingen, wel zorgen dat het keyboard de aanslag 'anders' zal interpreteren. Zo kan je met dezelfde fysieke aanslagsterkte toch een verschillende velocitywaarde opwekken.

Als je gewend bent om op een lichter aanvoelend klavier te spelen en je schakelt over op een zwaarder aanvoelend klavier dan zal je wat harder moeten spelen om dezelfde velocitywaarde te verkrijgen als op het lichter aanvoelende klavier.

Op de meeste aanslaggevoelige keyboards kan je dit via instellingen aanpassen. In de handleiding wordt dat meestal met een curve en een grafiek voorgesteld om de verschillende 'sterktes' voor te stellen (soft, medium, hard,...)

Als een klavier te zwaar aanvoelt kan je dit dus 'lichter' instellen waardoor je met een minder harde aanslag toch makkelijk een velocitywaarde van 127 kan bereiken.
Of omgekeerd. Speel je vaak op zwaarder aanvoelende klavieren en wil je even op een lichter aanvoelend klavier spelen dan zal je wellicht veel te snel de maximum velocitywaarde 127 bereiken en kan je het klavier dus 'zwaarder' instellen waardoor je dus harder moet spelen om die 127 te bereiken.

Er verandert fysiek dus niets maar door de velocity sensitivity (gevoeligheid) aan te passen kan je zelf bepalen of je met een zachtere/hardere aanslag meer/minder hard de toetsen moet aanslaan.

Als je een klavier hebt waar je dit kan aanpassen moet je dat eens aanpassen. Bij bv een pianoklank merk je al snel een verschil in de dynamiek van het geluid. Op een heel licht aanvoelend klavier met de instelling op de 'lichtste' aanslaggevoeligheid ga je moeilijk een pianoklank kunnen gebruiken, met een zwaardere aanslagcurve heb je meer 'ruimte' om dynamische te kunnen spelen.
 
Overigens, bij een akoustische piano kan je wel fysiek het klavier aanpassen. Wanneer een pianist een specifiek nummer of repertoire wil spelen, vaak 'oudere' muziek, dan wordt daar vaak een passende (meestal gerestaureerde) piano voor gebruikt om zo authentiek mogelijk de muziek en het geluid te benaderen. Door de hamers, snaren,... aan te passen kan het klavier zodanig worden aangepast aan de individuele wensen van de pianist.
 
Wel ben naar een 2dehands modx7 gaan zien en toch geen aankoop gedaan vanwege het keybed.
Begrijp me niet verkeerd de modx is een wolf(montage engine)in een schapenvacht.Mogelijkheden zijn oneindig.
Maar zoals met alle goedkopere modellen is het materiaal navenant.Spijtig.Als ook pianist is het voor mij heel belangrijk dat de toetsen van (zeer)goede kwaliteit zijn.Tuurlijk kan ik het nog aansluiten op m'n SL73,maar dat is de bedoeling niet als je een klavier synth koopt, bovendien ook nog plaatsgebrek.
Maar niet getreurd, het was me een aangename ontdekking die engine van de modx-montage.
Een YT filmpje bekijken waard.Ja,moet al richting montage gaan en dat kost al het dubbele.
 
Laatst gewijzigd:
Wel ben naar een 2dehands modx7 gaan zien en toch geen aankoop gedaan vanwege het keybed.
Begrijp me niet verkeerd de modx is een wolf(montage engine)in een schapenvacht.Mogelijkheden zijn oneindig.
Maar zoals met alle goedkopere modellen is het materiaal navenant.Spijtig.Als ook pianist is het voor mij heel belangrijk dat de toetsen van (zeer)goede kwaliteit zijn.Tuurlijk kan ik het nog aansluiten op m'n SL73,maar dat is de bedoeling niet als je een klavier synth koopt, bovendien ook nog plaatsgebrek.
Maar niet getreurd, het was me een aangename ontdekking die engine van de modx-montage.
Een YT filmpje bekijken waard.Ja,moet al richting montage gaan en dat kost al het dubbele.
Ik herken me daar wel in.

Zelf gebruik ik een Roland FA-06 maar bespeel deze meestal via MIDI vanop mijn SL88 Grand. En dan klinkt dat toch direct 'anders', en extra bonus is natuurlijk dat ik dan wel Aftertouch kan gebruiken.

Roland is wellicht de enige die in hun 'standaard line-up' van workstations 3 verschillende klavieren aanbiedt. Eerst waren er enkel de FA-06 met een niet-gewogen synthklavier en de FA-08 met een gewogen klavier (beide zonder aftertouch). De FA-08 heb ik in de winkel bespeelt en, alhoewel het best een fijn klavier is kon ik bepaalde speeltechnieken niet op dat klavier gebruiken omdat de toetsen nogal 'raar' terug naar boven wippen (zoiets).
Later is de FA-07 geintroduceerd ... met een ander keybed dan de FA-06 (uiteraard ook met meer toetsen) en dat klavier is volgens velen een stuk beter (heb ik zelf nog niet kunnen ervaren). Zou dat wel fijn vinden indien andere fabrikanten dat ook zouden aanbieden. Dan kan je kiezen tussen een niet-gewogen, een semi-gewogen of gewogen klavier.

De MODX is zeker een fijn instrument, enkel de klavieren - zowel MODX6, MODX7 als MODX8 - vind ik niet prettig spelen.

De keybeds uit de duurdere line-up zoals Montage, Fantom vind ik allemaal prettig spelen ... maar kosten ook een veelvoud van de 'budgetversies natuurlijk.

Ik ben best tevreden met mijn aparte keyboard controller zodat ik steeds over een prima klavier beschik. Al moet je natuurlijk altijd minstens 2 apparaten meesleuren om ook geluid te hebben (MIDI-controller keyboard + synthesizer (al dan niet softsynth en computer)

Zelf ben ik zeker geen pianist maar speel al jaren op een gewogen klavier met aftertouch en zou zeker niet meer zonder willen.

Kanttekening:

Ik kan zowel de Studio Logic Studio 73/88 als de Grand aanraden, beiden vind ik uitstekend spelen. Het verschil tussen de Studio en Grand is niet zo groot en de keuze zal eerder een persoonlijke voorkeur zijn. Gewoon in de winkel beiden uitproberen en kijken welke voor jou het prettigst aanvoelt.
 
Laatst gewijzigd:
De keybed van midi-controllers zijn ook gewoon van zeer slechte kwaliteit, waarom daar op besparen?
Meer en meer mensen gebruiken klavier controllers, maakt ze dan met een uitstekende keybed.De SL73 is daar een uitzondering op maar is gewogen.
 
Back
Top