Bass Station II Keytar

bjornciggaar

Nieuwkomer
Lid sinds
6 november 2015
Berichten
15
Hoi,

De originele Bass Station had gitaar strap buttons en daar kon je zo een keytar van maken...
Nu vroeg ik me af, kan dat ook met de Bass Station II? Ik heb een Bass Station II dus ik weet dat daar de buttons niet op zitten. Ik vroeg me af, is dit veilig te doen zonder dat je daarmee de BSII sloopt, maar dat het wel stevig genoeg is?

Als power supply gebruik ik dan een USB power bank, dus heb dan maar 1 audio draad naar de versterker lopen.

Beetje achtergrond; ik ben een zanger in een heavy metal band en ben helemaal weg van vintage synths, alleen vind mezelf een betere zanger dan toetsenist, en sleep niet graag synths mee naar oefenruimtes en optredens die amper gebruikt worden. En daarnaast, als het mini synths zijn helemaal onhandig om daar een goede standaard voor te vinden.
Maar nu zijn we bezig met een prog-metal Sci-Fi nummer waar ik helemaal los kan gaan met synths, veel zal een beetje als samples zijn (intro), maar... De bassist gaat zingen en aan mij de taak dachten wij om de bas te doen met de Bass Station II. En dat lijkt me helemaal mooi met een goede strap i.p.v. met een mini keyboardje op een gammele stand (want een x-stand moet heel hoog komen te staat voor die afmeting van de BSII).
Ik heb ook een Yamaha Reface en daar kan je een keytar van maken m.b.v. beugels (strap kit).

Ideetjes worden gewaardeerd! En als iemand denkt zoiets te kunnen bouwen hoor ik het zeker ook graag!

Groet,

Bjørn
 
Is het dan niet handiger om een goedkoop 2ehands midi keyboard om te bouwen? Dan kan je daar gewoon gaten in boren en straplocks inschroeven en dan een lange midi kabel naar je bass-station trekken. Als dat mis gaat ben je hooguit een paar tientjes kwijt voor het midi keyboard en staat je bassstation veilig achter op het podium...
Als je handig bent kun je zelfs nog proberen de pitch bender en een modulation wheel op een houten plank als hals te maken. Dan kan je met je linkerhand ook nog iets doen.

Klinkt wel gaaf! Ik kom wel kijken als je dit een keer ergens live gaat doen :okdan:
 
Als je er al aan begint.. kies voor straps waarvan je de schroef eruit kan halen en vervangen voor een verzonken boutje. Dan kun je ze aan de binnenkant met zelfborgende moertjes vastzetten. Daarbij kun je aan de binnenkant (en buitenkant) nog ringen met een grotere diameter gebruiken. Zo verklein je de kracht op de behuizing en de kans op het uitbreken ervan.

Zoiets als hieronder..

e8ae83a9-3138-4652-b786-92d15449c909_8f5a18ff-7cc1-4153-9fe2-9ca5ca9effa0@2x.jpg
 
Een keytar kopen en die verbinden is dan nog wel een idee... Maar dat is dan wel weer nog een apparaat meezeulen (maar ja, ik heb verder alleen een microfoon dus de drummer zal zeggen dat ik niet moet zeuren). 😎
Advies voor wat een goede is die er ook nog bijzonder/stoer uit ziet?
Alesis Vortex Wireless 2?
 
OK heb me eens verdiept en de Alesis Vortex Wireless besteld. Die ik dan aansluit op de Bass Station.
Om dat compleet wireless te doen ben ik erachter dat een USB/MIDI hub te gebruiken is. Nu wil ik waarschijnlijk meerdere synths gaan aansluiten (bass station voor bas, maar ik heb ook een Microfreak met mooie shred/lead samples). Is dat hier mee te doen?


Want hoe werkt zo'n poort met midi? Hoe herkent hij welke synth ik aan wil sturen? Of is dat zoiets wat je moet toewijzen op de keytar?
 
Je hebt een sowieso 1 USB MIDI HOST poort nodig nodig om het draadloze signaal van USB naar een Midi DIN te converteren. Die grote box heeft zo een aansluiting ook maar ik kon bij de features niet echt tegen of, en vooral hoe het stand-alone werkt. De manual schaft hier ook weinig info over.. betrekkelijk nieuw product van ze.

Ik heb zelf op aanraden van een topic op SF een versie van DOREMI gekocht en werkt gewoon heel simpel. USB kabel erin en midi din poort(en in + out) kun je verbinden met apparatuur die een midi din poort heeft

Via de midi out op dit apparaat kun je naar de Microfreak of de Bass Sation. 'n MIDI THRU box, of een MIDI THRU poort een synth kun je gebruiken om signaal te splitsen. Helaas zit er op de Microfreak, nog de Bass station geen THRU poort. Zo'n kastje als dit zou dan het compactst zijn MIDI THRU-3 Box - DOREMiDi

Het signaal wat de Vortex uitstuurt door de andere synths laten herkennen werkt via het midikanaal (1-16) op elkaar afstemmen. Staat het MIDI OUT kanaal in de Vortex op 13? Zullen de andere midi devices/synths alleen op de Vortex reageren als deze ook op midikanaal 13 zijn ingesteld. :)
 
Laatst gewijzigd:
Wow bedankt voor de info, precies wat ik zocht... Dus wat sowieso werkt is een DOREMI midi USB host zoals in het filmpje verbinden. En dan wanneer ik van lead naar bas wil zou ik dan óf de midi kabel inprikken... Als ik in 1 nummer wil switchen van lead naar bas dan is zo'n thru box nodig. Maar... Wat een gedoe met kabeltjes (ugh, zeg ik terwijl ik een Behringer 2600 hebt besteld, maar goed, ik ga straks naar gigs dus met minimaal 3 synth/keyboards, een sampler pedaal, een vocal effecten pedaal en een MOOG Theremini; dat te bedenken dat ik dus eigenlijk voornamelijk de zanger ben)... Zou die grote box het proberen waard zijn? Want wat bedoel je precies met of het stand-alone werkt?
 
Om meerdere synths gelijktijdig te kunnen aansturen heb je zo'n THRU box nodig. Deze hebben geen settings die je snel kan selecteren, ook die uitgebreidere niet. Het wordt dan echt tussendoor midi kanalen op de synths zelf instellen vrees ik. De Vortex ken ik verder niet. De meeste master klaviers hebben een functie waar je settings (keyrange en welke midi kanalen ze aansturen) kunt opslaan. Ik kom dat bij de Vortex ook niet echt tegen.. maar niet in de manual gekeken verder.

Ik heb zelf een Roland a880. Hierop kun je via knopjes snel selecteren welke van de MIDI uitgangen met een bepaalde ingang corresponderen. De settings zijn zelfs op te slaan. Maar deze zijn niet echt meer te vinden en ik ken zelf ook niet zoveel producten uit het hedendaagse aanbod MIDI tools. Er is bv de MIO die dit kan.. of de Sipario.. beiden zijn tevens USB MIDI host en kunnen dus stand-alone (zonder computer) werken.



 
Zoiets als hieronder..

e8ae83a9-3138-4652-b786-92d15449c909_8f5a18ff-7cc1-4153-9fe2-9ca5ca9effa0@2x.jpg
Ik weet wat een gepruts het is om de juiste ijzerwaren te vinden, en om hiernaar te vragen bij de handelaar als je de benaming niet weet en de goede man heeft het moeilijk om je uitleg te begrijpen. Dus deze tip over hardware ; zeer interessant. Link? Zodat ik de naam kan onthouden voor in de ijzerwinkel.
 
Ik weet wat een gepruts het is om de juiste ijzerwaren te vinden, en om hiernaar te vragen bij de handelaar als je de benaming niet weet en de goede man heeft het moeilijk om je uitleg te begrijpen. Dus deze tip over hardware ; zeer interessant. Link? Zodat ik de naam kan onthouden voor in de ijzerwinkel.
Bedoel je deze?

De kruiskop schroeven vervangen voor een versie met schroefdaad lijkt mij bij elke bouwmarkt wel te regelen. Je hebt hierin verschillende versies idd. Voor het de verzonken gat (de trechtervorm eigenlijk) in Strap-on kun je het best een verzonken bout gebruiken. De verschillende types worden aangeduid met een DIN nummer. De 865 is de kruiskopversie maar je hebt ze evt ook met inbus ben ff kwijt welke dat is.. maar hier een kruiskop versie. Metaalschroef, platkop, kruiskop, PH, DIN 965, verzinkt – in de Häfele Nederland Shop

Voor ringen. Zoek op 'Carrosseriering'. Op het bedrijf waar ik werk hebben we eventueel nog grotere aangezien we dit zelf kunnen 'snijden'. Als iemand wat nodig heeft laat maar weten, kan ik kijken of er nog wat in de schappen ligt te verstoffen.. ;)

Voor de borging moet je met deze toepassing de zogenoemde 'zelfborgende moer' gebruiken. Kunststof kan krimpen wanneer het onder spanning komt te staan en een normale moer gaat dan loszitten binnen in je behuizing. De zelfborgers hebben een bepaalde weerstand bij het los/vastdraaien en trillen niet zomaar los dus. https://www.google.com/search?q=zel...i59j0i512l9.1671j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Je kunt ook normale moeren gebruiken trouwens en deze vastzetten met locktight bv.

Zoiets?? :)
 
Laatst gewijzigd:
Bedoel je deze?

De kruiskop schroeven vervangen voor een versie met schroefdaad lijkt mij bij elke bouwmarkt wel te regelen. Je hebt hierin verschillende versies idd. Voor het de verzonken gat (de trechtervorm eigenlijk) in Strap-on kun je het best een verzonken bout gebruiken. De verschillende types worden aangeduid met een DIN nummer. De 865 is de kruiskopversie maar je hebt ze evt ook met inbus ben ff kwijt welke dat is.. maar hier een kruiskop versie. Metaalschroef, platkop, kruiskop, PH, DIN 965, verzinkt – in de Häfele Nederland Shop

Voor ringen. Zoek op 'Carrosseriering'. Op het bedrijf waar ik werk hebben we eventueel nog grotere aangezien we dit zelf kunnen 'snijden'. Als iemand wat nodig heeft laat maar weten, kan ik kijken of er nog wat in de schappen ligt te verstoffen.. ;)

Voor de borging moet je met deze toepassing de zogenoemde 'zelfborgende moer' gebruiken. Kunststof kan krimpen wanneer het onder spanning komt te staan en een normale moer gaat dan loszitten binnen in je behuizing. De zelfborgers hebben een bepaalde weerstand bij het los/vastdraaien en trillen niet zomaar los dus. https://www.google.com/search?q=zel...i59j0i512l9.1671j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Je kunt ook normale moeren gebruiken trouwens en deze vastzetten met locktight bv.

Zoiets?? :)
Super. Bedankt.
 
OK ik denk dat ik alles in huis heb inmiddels... Maar heb een vraagje, want misschien ben ik even te ver gegaan of heb te ingewikkeld gedacht...

Ik heb:
Een keytar (Vortex 2 Wireless)
DOREMIDI USB MIDI host en DOREMIDI THRU-6

Welnu wou ik starten met het koppelen van keyboards/synths en ik heb een:
Yamaha Reface YC
Arturia Microfreak
Novation Bass Station
Behringer 2600

OK... En nu... Keytar USB dongle gaat in de host, host naar de thru, en de thru naar de diverse synths.

Ik ben hier helemaal nieuw in dus dit zijn vast vragen die logisch klinken voor sommigen. :)

Als ik het goed heb dus moet ik de MIDI INPUT channels configureren zodat ik met de keytar met een druk op de knop de juiste synth kan selecteren (klopt toch?). Met wat juiste commands kan ik de synth zelfs dan nog redelijk besturen (preset kiezen bijvoorbeeld). Dat is wat handleidingen induiken maar dat lukt me wel.

Ik heb dit nog niet gedaan want... In mijn studio wil ik de keytar ook gebruiken voor het aansturen van de synths. Daarvoor gaat dan de USB dongle naar de computer... En toen dacht ik... In een studio setting heb ik deze hele bovenstaande setting niet nodig, toch?? Dan ga ik naar de external devices settings in de DAW en wijs alles daar in toe? Alle synths zijn aangesloten op de computer via USB MIDI (behalve de Yamaha Reface YC).

Dat zou voor in de studio het één en ander aan bekabeling schelen. En mocht ik ooit het hele arsenaal meenemen voor live optredens dan gebruik ik de DOREMIDI boxjes.
 
Dus de THRU split de MIDI signalen naar alle poorten, of wellicht is deze wat slimmer en kan hij zelfs alle berichten die niet voor het kanaal van de synth op die poort zijn er uit filteren. In principe zijn het qua MIDI allemaal moderne synths en reageren ze doorgaans maar op één kanaal, het kanaal wat je instelt. Dat staat in de handleiding. Je moet ze dus allemaal een ander kanaal geven en daarna kun je door het OUT kanaal van je keytar aan te passen inderdaad een andere synthesizer aansturen. Alle MIDI berichten op een kanaal waar de synth niet op ingesteld staat worden genegeerd, tenzij je per ongeluk OMNI hebt ingesteld.

In de studio stuur je doorgaans het geselecteerde kanaal aan met het aangesloten keyboard op de IN. Wellicht moet je een keer instellen op welk kanaal je MIDI IN komt. Dus als je wederom één synth per poort hebt ingesteld kun je simpel switchen in je DAW en kun je inderdaad je THRU box gewoon gebruiken voor optredens.
 
Back
Top