To MPC or not to MPC Live Mk 2

iets heel anders.. als er persee iets mee moet op vakantie.. waarom geen powerbank en de 707 daarop?? Ik heb een Harley Benson gekocht en kan ook 9 volt leveren. Ook voldoende vermogen..
Ja, powerbank met ripcord heb ik overwogen. Ik zie dat deze ook gewoon een 9v aansluiting heeft, dus dan kan het nog weer wat simpeler (denk ik)
Das wel een leuke optie, maar wat al eerder gezegd is, is de hoeveelheid momenten dat je dat zou willen en kunnen minimaal in een jaar en of ik daarvoor nu een dikke € 90,- neer ga tellen (met snoertje) weet ik niet.
Het was meer een 'spark' die m'n interesse in de MPC aanwakkerde, gecombineerd met het midi gedoe waar ik bij de 707 tegenaan loop.
Overigens is de Deluge ook nog altijd een goede optie.
Wel heel anders dan de MPC of de 707, maar ik hoor mensen daar erg mooie dingen mee maken.
En daarbij kan hij (voor wat ik er van lees) best goed met midi overweg en dat eventueel ook nog voor me regelen.
Het gebrek aan een scherm (soort van) is wel twijfelpunt.
Het is wel heel veel goude knop, drukken, draaien, shift en nog een knop, zwarte knop draaien en drukken en dan noten inspelen.
Enzovoorts.
Maar dat is de 707 ook wel, alleen zie je dan nog iets beter waar je naar toe gaat en hoef je de menu's niet te onthouden.
Alles went, maar daar twijfel ik nog wel over.
Dat mega grid kan wel weer heel handig zijn.
En je kunt hem prima meenemen naar het strand.
Niet al te groot / zwaar. Geen scherm (dan weer een voordeel) om blind op te staren en gewoon een koptelefoontje mee.
 
Als je echt iets draagbaars zoekt, en waar je toch hele tracks mee kan maken dan is het misschien wel interessant om naar de Dirtywave M8 tracker te kijken. Helaas was mijn nieuwsbericht verwijderd, maar hier is meer info: Dirtywave M8 Tracker
Gaaf ding.
Ik zoek niet per sé iets heel draagbaars overigens.
Ik zag me gewoon in een roze wolk dikke beats maken op de MPC in het bos in Zweden.
Totaal niet realistisch, maar toen bedacht ik mij dat die ook mijn midi gedoe met de 707 zou kunnen oplossen en begon ik verder te 'gassen'.

Ik heb deze vraag ook in 3 Facebook groepen gesteld en er kwamen veel verschillende reacties terug.
Samengevat heb ik 4 opties overgehouden aan deze zoektocht.
1. Blijf muziek maken met wat ik heb (het apparaat maakt geen muziek, dat doe ik zelf). Goedkope oplossing qua tijd en geld. Dan moet ik alleen verder met het midi geneuzel.
2. MPC (one, live mk2). Heel anders dan de 707. Veel completer qua 'daw vervanger'. Maar dat maakt het ook direct een stuk minder 'instrument' dan de 707 waar je vooral lekker op weg kunt jammen.
3. Deluge. Totaal wat anders. Ook klein en met batterij. Wel veel tijd nodig om hem te leren kennen en geen geld terug optie omdat je hem in Nieuw Zeeland besteld.
4. Force. Een echt powerhouse. Totaal niet compact (zelfs voor in mijn thuisstudio eigenlijk te groot) en nog vele minder een instrument maar echt een launch geval waar je muziek op kunt programmeren.

Direct op volgorde gezet van wat er waarschijnlijk gaat gebeuren. Ik ga nu iig gewoon met de 707 verder. Ik wil me ook in het werken met samples gaan bekwamen (tot dusver nauwelijks gebruikt, muv wat er bij de 707 zat en de drums in Reason zijn vaak samples).
Ondertussen kijk ik wat meer naar de Deluge en de MPC (volgorde hiervan weet ik nog niet) en mocht er één 2e hands voorbij komen, dan sla ik misschien wel een keertje linksaf en ga ik die proberen.
De Force lijkt momenteel nog een brug te ver, maar ook die houd ik in de gaten op MP. Misschien is het wel wat voor mij.
Leuk man!
 
Gaaf ding.
Ik zoek niet per sé iets heel draagbaars overigens.

Denk dat het niet veel draagbaarder wordt dan de M8, als hij echt in de productie komt ga ik er denk ik wel eentje kopen, zeker omdat het zo'n compleet ding is.

De Akai Force lijkt me ook wel leuk, maar dat is dan meer echt een production workstation achtig iets met minder de nadruk op samplen. Hoe dan ook, het onderzoeken wat er is, en wat je eventueel verder kan helpen is ook een mooi proces. Zo kom je uiteindelijk op misschien wel heel iets anders uit maar veel beter bij je past!
 
Denk dat het niet veel draagbaarder wordt dan de M8, als hij echt in de productie komt ga ik er denk ik wel eentje kopen, zeker omdat het zo'n compleet ding is.

De Akai Force lijkt me ook wel leuk, maar dat is dan meer echt een production workstation achtig iets met minder de nadruk op samplen. Hoe dan ook, het onderzoeken wat er is, en wat je eventueel verder kan helpen is ook een mooi proces. Zo kom je uiteindelijk op misschien wel heel iets anders uit maar veel beter bij je past!
Ja idd.
Leuk is het zeker.
Wel tijdrovend.
Vandaar nu ook weer een pauze.
Even alles op me in laten werken.
 
Is er met die nieuwe mpc firmware nog een verschil tussen de verschillende modellen dat er echt toe doet?

Met de nieuwe firmware ondersteunen ze midi interfaces en audio kaarten, dan wordt de "baby" mpc one ineens heel interresant in vergelijking met de grote broers. Of is er ook verschil in processor kracht dat zich uit in aantal plugins, audio tracks, fx, dynamics en bijbehorende interne routing etc?

Ik neig op moment heel erg naar de force om mijn mpc 5000 te vervangen. Als de force eenzelfde update krijgt, en er geen verschil is tussen alle mpc's en force wat betreft mogelijkheden (buiten de hardware midi in/out en audio in/out om) dan zie ik voor mijzelf niet een reden om voor de mpc x te gaan.

Iemand die daar meer van weet?
 
Is er met die nieuwe mpc firmware nog een verschil tussen de verschillende modellen dat er echt toe doet?

Met de nieuwe firmware ondersteunen ze midi interfaces en audio kaarten, dan wordt de "baby" mpc one ineens heel interresant in vergelijking met de grote broers. Of is er ook verschil in processor kracht dat zich uit in aantal plugins, audio tracks, fx, dynamics en bijbehorende interne routing etc?

Ik neig op moment heel erg naar de force om mijn mpc 5000 te vervangen. Als de force eenzelfde update krijgt, en er geen verschil is tussen alle mpc's en force wat betreft mogelijkheden (buiten de hardware midi in/out en audio in/out om) dan zie ik voor mijzelf niet een reden om voor de mpc x te gaan.

Iemand die daar meer van weet?
De verschillen zijn minimaal qua hardware. De Live Mk 2 en X hebben iets meer geheugen (voor samples, niet voor de software) en verder zijn het de bekende fysieke verschillen (aantal knoppen, aansluitingen etc.)
De processor enzo zijn gelijk.

Hier staan de verschillen op een rijtje.

Overigens lijken die extra knoppen op de X wel de moeite waard. Dat scheelt veel shift + combi's leren en je hebt de scribble script displays boven de q links wat het allemaal nog weer overzichtelijker maakt.
De Force zou dezelfde update moeten krijgen, het verschil zit hem in het werken met samples (choppen) dat werkt (wat ik heb begrepen) minder fijn op de Force en de Force heeft die 8x8 mini pads, waardoor je makkelijker clips kunt launchen etc.
Er zitten nog meer software verschillen tussen de Force en de MPC range, maar dat moet je op YT maar bekijken.
 
En je kunt hem prima meenemen naar het strand.
Ik weet niet of opwaaiend zand nou zo fijn is voor je apparatuur?
Korreltjes zand tussen je faders lijkt me niet optimaal.
Ik zou er toch twee keer over nadenken om in zo'n omgeving met electrische apparaten te gaan zitten.
 
Ik weet niet of opwaaiend zand nou zo fijn is voor je apparatuur?
Korreltjes zand tussen je faders lijkt me niet optimaal.
Ik zou er toch twee keer over nadenken om in zo'n omgeving met electrische apparaten te gaan zitten.
Klopt zeker. Het is een metafoor voor 'in het wild' muziek maken.
In ons geval bestond het strand uit mini kiezeltjes en stenen en geen zand, maar ik begrijp je punt helemaal.
Ik zie het echt als een leuk extraatje, maar geen 'must have' oid.
Zo vaak zal het niet voorkomen dat ik in het wild muziek ga maken.
Maar voor die twee keer per jaar dat het kan, lijkt het me wel geinig als 'de box' het makkelijk kan.
Die Deluge zou wat dat betreft (denk ik) de beste optie zijn, maar daar moet ik me echt nog verder in verdiepen.
 
De verschillen zijn minimaal qua hardware. De Live Mk 2 en X hebben iets meer geheugen (voor samples, niet voor de software) en verder zijn het de bekende fysieke verschillen (aantal knoppen, aansluitingen etc.)
De processor enzo zijn gelijk.

Hier staan de verschillen op een rijtje.

Overigens lijken die extra knoppen op de X wel de moeite waard. Dat scheelt veel shift + combi's leren en je hebt de scribble script displays boven de q links wat het allemaal nog weer overzichtelijker maakt.
De Force zou dezelfde update moeten krijgen, het verschil zit hem in het werken met samples (choppen) dat werkt (wat ik heb begrepen) minder fijn op de Force en de Force heeft die 8x8 mini pads, waardoor je makkelijker clips kunt launchen etc.
Er zitten nog meer software verschillen tussen de Force en de MPC range, maar dat moet je op YT maar bekijken.
Oke duidelijk. Als je minder knoppen en kleinere pads voor lief neemt, er zelf een midi interface en class complient audio interface aanhangt heb je aan de mpc one (of force) dus een volwaardig alternatief voor de mpc x.

Vind het best spannend en interresant allemaal, ik had destijds een mpc1000 als middelpunt van mijn liveset hoekje, die heb ik ooit vervangen voor de mpc5000 en eigeijk wel spijt van gehad. De mpc 5000 bracht mij meer ongemak. De force spreekt mij aan door de launchpads en de nieuwe lineaire sequencer. Kan ik mijn live hoekje weer wat nieuw leven inblazen.
 
Oke duidelijk. Als je minder knoppen en kleinere pads voor lief neemt, er zelf een midi interface en class complient audio interface aanhangt heb je aan de mpc one (of force) dus een volwaardig alternatief voor de mpc x.

Vind het best spannend en interresant allemaal, ik had destijds een mpc1000 als middelpunt van mijn liveset hoekje, die heb ik ooit vervangen voor de mpc5000 en eigeijk wel spijt van gehad. De mpc 5000 bracht mij meer ongemak. De force spreekt mij aan door de launchpads en de nieuwe lineaire sequencer. Kan ik mijn live hoekje weer wat nieuw leven inblazen.
Ja idd. Men is wel heel tevreden over die extra knoppen op de X overigens. Maar je moet er wel het budget en ruimte voor hebben.
Die Force heeft inderdaad veel om blij van te worden.
Ik kan er alleen nog niet echt een instrument gevoel uit halen. Meer een vermomde PC met controller 😂
 
Je hebt gelijk.. via send kan je het per sample doen. :o: Voor straf moet ik maar een weekend opgesloten worden met de Deluge.. ik heb em nu weer voor me.. maar damn.. wat zakt dat allemaal snel weg..
 
Je hebt gelijk.. via send kan je het per sample doen. :o: Voor straf moet ik maar een weekend opgesloten worden met de Deluge.. ik heb em nu weer voor me.. maar damn.. wat zakt dat allemaal snel weg..
Hahahahahahaha. Dat is precies wat mij bij ‘nog’ een box tegenstaat. Dat het allemaal zo weg zakt en je onvoldoende tijd besteed aan een box om hem goed te kunnen benutten.
Gelukkig is er dan nog het www
 
Perfect zondagje zo
 

Attachments

  • 3CCE8DF7-A35A-44E2-859A-E41CD59D88F0.jpeg
    3CCE8DF7-A35A-44E2-859A-E41CD59D88F0.jpeg
    278,9 KB · Bekeken: 182
Dit is wel een GAS bevorderend draadje geworden zeg, ik moet eigenlijk ff een koopstop inlassen, maar dit soort praat maakt dat wel moeilijk :P. Anyway, hier 2 compleet verschillende videos (een review en een tutorial) van de One en Maschine+, wellicht interessant voor anderen die dit draadje volgen, de verschillen worden (voor mij) zo wel wat duidelijker.



 
Dit is wel een GAS bevorderend draadje geworden zeg, ik moet eigenlijk ff een koopstop inlassen, maar dit soort praat maakt dat wel moeilijk :P. Anyway, hier 2 compleet verschillende videos (een review en een tutorial) van de One en Maschine+, wellicht interessant voor anderen die dit draadje volgen, de verschillen worden (voor mij) zo wel wat duidelijker.




Hihi.
Ja, inderdaad. Zeg dat wel.

Voor iemand die zich afvraagt, wat ik nu zo lastig vind aan de 707 :


Das eigenlijk het enige wat me tegenwerkt, maar ja, als het je 'midi hub' moet zijn is het wel verrekte lastig als zo iets niet werkt......
Ik ga er nog een draadje voor starten om te kijken of ik misschien wat over het hoofd zie.
 

Tjongejonge. Hij weet die M+ wel tot het gaatje te persen.
En nu zie ik ook de lineaire arranger (25:26) view een x in beeld.
Goed, hij raakt aan het eind wel dicht bij de CMU max van de M+ en is er 4 uur mee bezig, maar toch, lekkere track hoor. En als hij het doet, lijkt het nog best eenvoudig.

Zo blijkt toch maar weer dat 'de box' niet zoveel uitmaakt.....
(vrije) tijd, ervaring en talent wel.
 
Tjongejonge. Hij weet die M+ wel tot het gaatje te persen.
En nu zie ik ook de lineaire arranger (25:26) view een x in beeld.
Goed, hij raakt aan het eind wel dicht bij de CMU max van de M+ en is er 4 uur mee bezig, maar toch, lekkere track hoor. En als hij het doet, lijkt het nog best eenvoudig.

Zo blijkt toch maar weer dat 'de box' niet zoveel uitmaakt.....
(vrije) tijd, ervaring en talent wel.
Ja die Jeremy weet wel wat die doet en het lukt hem atlijd aardig om zelfs uit de meest simpele apparaten nog wat fatsoenlijks te persen (kijk zijn fimples op een Novation Circuit bv eens), hoewel ik deze track van um wel aan de kazige kant vind, niet zijn beste werk. Maar hij had hier restricties (waarscchijnlijk van NI) opgelegd om alleen maar interne soundbronnen (synths, dus geen samples) te gebruiken. Wat verder in dat filmpje opvalt is dat net bij het stuk over arrangeren hij maar ff doorspoelt, zegt mij genoeg :P en bevestigt nog maar eens mijn eigen bevindingen dat dat gewoon zuigt op de Maschine. Ik gebruik zelf de Maschine niet voor sessions of arrangement, maar puur om beats te maken van 8 a 16 maten, die exporteer ik dan naar wav en ga ik dan verder bewerken in Ableton.

Wat mij verder opvalt tussen de twee fimpjes is het verschil in UI/bediening. Maschine is/oogt veel rustiger/dedicated voor specifieke onderdelen in het proces. Ik denk dat de One ontzettend veel mogelijkheden heeft, maar het lijkt me ook een behoorlijke learningcurve hebben, al de verschillende menu's, shift opties en schermen..... De UX is daar denk ik wel het zwakke punt.

Zoals eerder gezegd, ik heb op dit moment een Maschine MK3, een Maschine+ voegt volgens mij in deze vorm niks toe. Aangezien je toch in principe aan een stekker vast zit (ripcord daargelaten) kan je net zo goed een latop ergens in de buurt zetten en dan een USB kabel van 3 tot max 5m er op aansluiten. Power wordt dan gewoon geleverd over USB, dus dan heb je ook maar met 1 kabel te maken. Bovendien heeft de MK3 een eigen audio interface, die voldoende performed. Dat is de setup dus ik nu wel eens hanteer voor "op de bank". Bovendien heb je dan niet de beperkingen die de standalone versie met zich meebrengt. Dus de + laat ik ff lekker links liggen, mocht er een follow-up komen waarbij er minder beperkingen zijn, dan ga ik er wel eens opnieuw over nadenken.

Blijft de One over die wel intereressant voor me zou kunnen zijn, juist omdat die dus een heel andere workflow heeft dan Maschine, maar toch, elke keer als ik fimpjes bekijk en dan dan mensen met die touchscreen bezig zie denk ik, nee dat is um ook niet. Maar ja, je weet dat soort dingen pas echt als je het in huis haalt er er serieus wat tijd mee doorbrengt, dus wie weet bedenk ik me nog :P
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top