To MPC or not to MPC Live Mk 2

Gebruik je die X als 'complete' DAW vervanger, of heb je er ook nog een DAW naast?
Dat zou hij wel kunnen zijn, maar zo gebruik ik hem (nog) niet. Ik gebruik 'm meer als schetsboek in combinatie met mijn modular. Met de modular is het soms wat lastiger om melodielijnen te opnieuw te creëren, het is wat vluchtiger. Met de X kan ik dat soort dingen dan gewoon vastleggen en opnieuw oproepen. Ook voor het syncen op een bepaald tempo is het handig. De X kan daarbij ook nog eens syncen aan het syncsignaal van mijn 8 sporen cassetterecorder. Dus het is wel echt een main hub in het modulaire eilandje.
Ik zou 'm graag in de volgende ruimte (ik ga over een tijdje verhuizen) wel wat meer ook aan de PC juist willen koppelen om een nog betere integratie te krijgen met mijn DAW(s).
Het is een geweldig apparaat iig en zeker met alle updates van de afgelopen tijd zou je bijna niks anders meer nodig hebben.

Zat er (veel) meer content bij de Live t.o.v. de ONE?
Geen idee, haha! De standaard content gebruik ik eigenlijk nooit. Maar met er doorheen scrollen is het wel duidelijk dat er VEEL op staat, dus er zal altijd wel iets bruikbaars tussen zitten.
 
Die tafel is van eind jaren 70 begin 80. Zat nog geen usb op :P De stereo out van die tafel gaat dan via de fireface naar ableton of logic.
Dus het plan is een interface te zoeken die echt goed samenwerkt met de mpc.. Las dat lang niet alles goed werkt.
Wilde een Motu erbij kopen maar die schijnt dan juist weer niet te werken met de mpc.
Las dat de best werkende interfaces met de mpc volgens mij die van Behringer zijn.
Ben niet anti Behringer maar weet nou niet of ik een audio interface van Behringer wil. Maar mischien is wel helemaal niks mis mee en heb je voor een schijntje extra ouputs op je mpc.
Ja, ik ben daar wel benieuwd naar hoe dat laatste stuk (naar de DAW) werkt.
 
Thnx.
Gebruik je die X als 'complete' DAW vervanger, of heb je er ook nog een DAW naast?
Hij lijkt me super fijn qua dedicated knoppen enzo. Weinig schermtijd nodig.
Maar past niet zo goed in m'n huidige setup qua ruimte en prijs en is idd minder portabel.
Jouw opmerking over 'zonder stekker werken' snap ik heel goed.
Ik denk dat ik dat heel beperkt ga doen en dat is eigenlijk geen koop argument (rationeel bekeken).
Maar voor die paar keer dat het wel zou 'kunnen', leek het me een leuke feature.
Al kun je ook een powerbank en ripcord meenemen natuurlijk.

Zat er (veel) meer content bij de Live t.o.v. de ONE?
Ik lees bij AKAI dat je behoorlijk wat Gb meer krijgt bij de Live, maar hoor daar niemand over eigenlijk.
Die content is toch allemaal een beetje standaard meuk. Ik heb er paar analoge drumsynthjes aanhangen en synths en dat samplen in combi met de ingebouwde instrumenten is veel leuker.
Die Drumsynth die in de mpc/force zit is ook erg leuk.
 
Dat zou hij wel kunnen zijn, maar zo gebruik ik hem (nog) niet. Ik gebruik 'm meer als schetsboek in combinatie met mijn modular. Met de modular is het soms wat lastiger om melodielijnen te opnieuw te creëren, het is wat vluchtiger. Met de X kan ik dat soort dingen dan gewoon vastleggen en opnieuw oproepen. Ook voor het syncen op een bepaald tempo is het handig. De X kan daarbij ook nog eens syncen aan het syncsignaal van mijn 8 sporen cassetterecorder. Dus het is wel echt een main hub in het modulaire eilandje.
Ik zou 'm graag in de volgende ruimte (ik ga over een tijdje verhuizen) wel wat meer ook aan de PC juist willen koppelen om een nog betere integratie te krijgen met mijn DAW(s).
Het is een geweldig apparaat iig en zeker met alle updates van de afgelopen tijd zou je bijna niks anders meer nodig hebben.


Geen idee, haha! De standaard content gebruik ik eigenlijk nooit. Maar met er doorheen scrollen is het wel duidelijk dat er VEEL op staat, dus er zal altijd wel iets bruikbaars tussen zitten.
Ja, zo kijk ik er ook tegenaan (de X) die kan volgens mij bijna alles.
Niet precies waar ik momenteel naar op zoek ben. Ik was getriggerd door wat beperkingen van de 707 op het vlak van midi sequencing en de mogelijkheid om standalone te werken.
Wat er uiteindelijk bij (of in plaats van) gaat komen zal nog wel even in de lucht blijven hangen.
M'n ogen willen meer dan m'n portemonnee kan betalen en tijd om er echt in te duiken blijft een schaars goed :)
 
Die content is toch allemaal een beetje standaard meuk. Ik heb er paar analoge drumsynthjes aanhangen en synths en dat samplen in combi met de ingebouwde instrumenten is veel leuker.
Die Drumsynth die in de mpc/force zit is ook erg leuk.
Hahahahahahaha. Ik werk vooral met getweakte presets en bestaande drum samples op dit moment.
(de 707 heeft geen echte drum synth)
Zelf samplen is er nog niet van gekomen, want ik kan Reason natuurlijk leegtrekken.
Maar dat past nog niet helemaal in m'n brein. (samplen)

Dat was ook een reden dat ik naar een MPC keek. Toch wat meer met samples bezig gaan.
 
Ben niet anti Behringer maar weet nou niet of ik een audio interface van Behringer wil. Maar mischien is wel helemaal niks mis mee en heb je voor een schijntje extra ouputs op je mpc.
Met de audio interfaces van Behringer is weinig mis vind ik, preamps mooi stil ook, je moet alleen niet tegelijk een condensator mic willen gebruiken want zodra je 'm op 48V zet dan is dat meteen voor alle ingangen.
Als je er (nog) niet vertrouwen in hebt lees dan de reviews, die zijn veelal positief.
Ik vraag me wel af waarom specifiek een Behringer zo goed werkt met de MPC ivm andere merken?
 
Met de audio interfaces van Behringer is weinig mis vind ik, preamps mooi stil ook, je moet alleen niet tegelijk een condensator mic willen gebruiken want zodra je 'm op 48V zet dan is dat meteen voor alle ingangen.
Als je er (nog) niet vertrouwen in hebt lees dan de reviews, die zijn veelal positief.
Ik vraag me wel af waarom specifiek een Behringer zo goed werkt met de MPC ivm andere merken?
Ooit een x een u-phoria geprobeerd. Dat werkte prima, maar gaf alleen niet de latency oplossing die ik 'nodig' had.
Met de band hebben we een XR18 en een X32.Beide werken erg prettig.

Mogelijk is Behringer 'beter' compatibel met linux. (aangezien MPC op Linux draait). Maar eigenlijk heb ik geen idee.
Ik hoor ook redelijke verhalen over de Tascam model serie met de MPC.
 
Met de band hebben we een XR18 en een X32
Die X32 zat ik ook een beetje naar te kijken, ter vervanging van twee losse kleine mixers die ik nu gebruik. Zou weleens een mooie extra optie kunen zijn om alles nog wat beter te integreren. Alleen ruimte wordt dan misschien wel een dingetje... Ben je tevreden over die X32?
 
Mogelijk is Behringer 'beter' compatibel met linux. (aangezien MPC op Linux draait).
Ah dat is 'm, dat zou kunnen natuurlijk.
Maar eigenlijk heb ik geen idee.Ik hoor ook redelijke verhalen over de Tascam model serie met de MPC.
Die Model 12 lees ik goeie dingen over, dan kan je ook andere hardware syncen door midi en da's wel lekker natuurlijk, ligt eraan wat je nodig hebt bij elkaar?
Hij neemt op tot max 48 khz las ik, valt me een beetje tegen voor zo'n mooi ding maar lijkt me een prima tafel verder.
 
Met de audio interfaces van Behringer is weinig mis vind ik, preamps mooi stil ook, je moet alleen niet tegelijk een condensator mic willen gebruiken want zodra je 'm op 48V zet dan is dat meteen voor alle ingangen.
Als je er (nog) niet vertrouwen in hebt lees dan de reviews, die zijn veelal positief.
Ik vraag me wel af waarom specifiek een Behringer zo goed werkt met de MPC ivm andere merken?
Lees me een versuffing :) is een beetje 50/50 soms dat ik dat vooral die van die gearsluts mannetjes willen pochen met hun veels te dure spullen en dan Behringer afkraken. Ik heb zo'n Behringer adat ding en daar is idd ook niks mis mee.

Dacht mischien die m-audio air omdat m-audio van Akai is maar daar heb ik nog nooit een goed bericht over kunnen vinden.
Lijkt me dat het audio in en uit van de akai m-audio is.
 
Ah dat is 'm, dat zou kunnen natuurlijk.

Die Model 12 lees ik goeie dingen over, dan kan je ook andere hardware syncen door midi en da's wel lekker natuurlijk, ligt eraan wat je nodig hebt bij elkaar?
Hij neemt op tot max 48 khz las ik, valt me een beetje tegen voor zo'n mooi ding maar lijkt me een prima tafel verder.
Ja idd, dat is wel een mooie voor een kleinere studio denk ik. Beetje jammer dat er geen FX send / return op zit, want ik had graag m'n Source Audio Collider over meer synths kunnen gooien.
Maar je kunt niet alles hebben denk ik.
En wat me nog altijd niet duidelijk is, is hoe je vanaf daar naar de DAW gaat (multitrack). Want de tascam hangt dan aan de MPC.
 
Lees me een versuffing :) is een beetje 50/50 soms dat ik dat vooral die van die gearsluts mannetjes willen pochen met hun veels te dure spullen en dan Behringer afkraken. Ik heb zo'n Behringer adat ding en daar is idd ook niks mis mee.

Dacht mischien die m-audio air omdat m-audio van Akai is maar daar heb ik nog nooit een goed bericht over kunnen vinden.
Lijkt me dat het audio in en uit van de akai m-audio is.
Als m'n werkzame leven er van af hing, had ik geen Behringer gekocht. Maar voor de hobby werkt het prima. Ik heb weinig klachten over Behringer tot dusver.
 
Die X32 zat ik ook een beetje naar te kijken, ter vervanging van twee losse kleine mixers die ik nu gebruik. Zou weleens een mooie extra optie kunen zijn om alles nog wat beter te integreren. Alleen ruimte wordt dan misschien wel een dingetje... Ben je tevreden over die X32?

Over ruimte, ik ben erg tevreden over mijn x32 Rack, met onder het bureau nog een sd8 voor extra inputs. Moet zeggen dat ik de laatste tijd de mixer functies zelf weinig gebruik (alles naar Ableton, daar de levels doen), maar in het begin ook de interne mixer gebruikt en dat werkt aardig op het apparaat zelf (best goede interface) en nog makkelijker wireless via een iPad of via de computer. Geen oplossing als je de mixer als performance tool gebruikt, maar prima als je alleen af en toe ff een kanaal of een fx paramter moet aanpassen. En je kan altijd uitbreiden met de motorized controllers van behringer mocht je toch nog handson willen werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
 
Die X32 zat ik ook een beetje naar te kijken, ter vervanging van twee losse kleine mixers die ik nu gebruik. Zou weleens een mooie extra optie kunen zijn om alles nog wat beter te integreren. Alleen ruimte wordt dan misschien wel een dingetje... Ben je tevreden over die X32?
Ja heel erg. Maar we gebruiken hem alleen voor het afmixen van het zaalgeluid.
Hij is wel heel compleet, flexibel (en daarmee ook best complex voor een 'leek' op afmix gebied).
Onze technici zijn er iig erg over te spreken en krijgen eigenlijk altijd alles voor elkaar met dat ding.

Ik heb hem 1x als interface gebruikt om op te nemen in de oefenruimte. Dat werkte ook, maar was niet praktisch omdat het zo'n lomp ding is. (vandaar de XR18, voor dat geld zou ik niet weten wat je nog meer moest)
Die interactive channel strip is echt heel prettig.
We hebben er een 32/16 digital snake aan hangen, dus ook geen dikke kabelboom meer naar het podium en meer dan genoeg poortjes. .
Ik meende dat je hem ook kunt gebruiken als DAW controller, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb wel met de X-Touch gewerkt een tijdje. Dat is echt een fijne toevoeging voor de XR18 en ook om de DAW mee aan te sturen.
Toch weer verkocht omdat ik de cash en ruimte liever voor wat anders gebruikte (daar is de Peak deels mee bekostigd en die plek is helemaal ingenomen door de Peak)

Het enige minpunt wat ik zo kan bedenken van de X32 is dat ze de ios monitor app niet hebben bijgewerkt naar 32 bit.
Dat doen we nu met een 3rd party app (indien iOS). Wat wel werkt, maar iets minder stabiel dan de native app.

Waar ik ook naar aan het kijken ben is een Presonus StudioLive Series III 24R voor de band.
Die is behoorlijk compact en heeft net even wat meer inputs dan de XR18.
Je hebt hem ook nog groter trouwens. (32 kanaals) Presonus StudioLive Series III 32R
Maar nog niet aan toe gekomen, budget ontbreekt door gebrek aan optredens.
 
Hahahahahahaha. Ik werk vooral met getweakte presets en bestaande drum samples op dit moment.
(de 707 heeft geen echte drum synth)
Zelf samplen is er nog niet van gekomen, want ik kan Reason natuurlijk leegtrekken.
Maar dat past nog niet helemaal in m'n brein. (samplen)

Dat was ook een reden dat ik naar een MPC keek. Toch wat meer met samples bezig gaan.
Dan is mischien die machine+ een beter optie?
Die heeft volgens mij meer van die expansions.
Akai heeft dat Splice(wat ik echt vreselijk vindt)
 
Dan is mischien die machine+ een beter optie?
Die heeft volgens mij meer van die expansions.
Akai heeft dat Splice(wat ik echt vreselijk vindt)
Ja, heb ik bekeken. Ik laat hem nog even links liggen in de zoekactie.
Hij lijkt net iets minder geschikt als midi hub voor m'n synths.
Maar ook dat zal hij ongetwijfeld kunnen.
Ik lees alleen dat gebruikers er niet zo snel complete arrangementen mee maken.
Kan wel, maar dat werkt dan handiger in de DAW.

Al denk ik dat het best een capabel ding is, maar ik probeer de zoek actie iets beperkt te houden.
Momenteel is het MPC / Force / Deluge.
Dat zijn er al 2 meer dan ik zou willen om te onderzoeken ;P

En idd, splice is niks voor mij.
Mooie dingen, maar ik ga niet maandelijks betalen voor m'n hobby.
 
Wat betreft de USB audio class compliant devices. Ik heb tot nu toe 5 uiteenlopende devices getest en werkten allemaal. :) Samson Go-Mic, Digitech RP360XP, Roland M16DX, Audient iD14 en een Behringer X18.
Toch, niet alles is geschikt en juist omdat sommige interfaces met direct monitoring vaak gebruik maken van een stukje software voor direct monitoring wat natuurlijk niet op een MPC kan draaien. Zo zitten de Microfoon ingangen van de Audient default links en rechts gepanned.. en ook volume kun je niet inregelen.. alsmede het USB return geluid wat van de MPC komt. Dat maakt deze interface ongeschikt om bv 'n gitaar of 1 microfoon in te prikken. Je kunt wel de monitoring ON selecteren op de MPC maar er zit altijd dan altijd wat fase verschil in samen met het geluid wat via Direct Monitoring, en dan zit het nogeens aan één kant.

De Samson Go-Mic was wel redelijk ok. 1 ingang dus panning is standaard in het midden.. maar had tekort output.. gek genoeg had ik daar op mijn iPad geen last van.
De Roland en Behringer maken beiden gebruik van een mixer die niet op de computer (via USB) bediend hoeft te worden.. dus dan gaat het monitoren prima en de ingangen selecteer je per track in de MPC.. gaat trouwens echt super makkelijk. Hij voelt ook een beetje als een DAW met het ARMen van tracks en de monitoring.. De beperking van het geheugen is wel een dingetje.. MPC heeft een kleiner OS dan de Force dus meer ruimte voor audio opnames. Ik heb ooit de Akai Force gekocht juist voor de phantom powered Mic aansluiting.. beetje als vervanger voor een aantal HD recorders die ik gebruikte. De 2.10 update heeft daar voor de MPC verandering in gebracht. :)
 
Wat betreft de USB audio class compliant devices. Ik heb tot nu toe 5 uiteenlopende devices getest en werkten allemaal. :) Samson Go-Mic, Digitech RP360XP, Roland M16DX, Audient iD14 en een Behringer X18.
Toch, niet alles is geschikt en juist omdat sommige interfaces met direct monitoring vaak gebruik maken van een stukje software voor direct monitoring wat natuurlijk niet op een MPC kan draaien. Zo zitten de Microfoon ingangen van de Audient default links en rechts gepanned.. en ook volume kun je niet inregelen.. alsmede het USB return geluid wat van de MPC komt. Dat maakt deze interface ongeschikt om bv 'n gitaar of 1 microfoon in te prikken. Je kunt wel de monitoring ON selecteren op de MPC maar er zit altijd dan altijd wat fase verschil in samen met het geluid wat via Direct Monitoring, en dan zit het nogeens aan één kant.

De Samson Go-Mic was wel redelijk ok. 1 ingang dus panning is standaard in het midden.. maar had tekort output.. gek genoeg had ik daar op mijn iPad geen last van.
De Roland en Behringer maken beiden gebruik van een mixer die niet op de computer (via USB) bediend hoeft te worden.. dus dan gaat het monitoren prima en de ingangen selecteer je per track in de MPC.. gaat trouwens echt super makkelijk. Hij voelt ook een beetje als een DAW met het ARMen van tracks en de monitoring.. De beperking van het geheugen is wel een dingetje.. MPC heeft een kleiner OS dan de Force dus meer ruimte voor audio opnames. Ik heb ooit de Akai Force gekocht juist voor de phantom powered Mic aansluiting.. beetje als vervanger voor een aantal HD recorders die ik gebruikte. De 2.10 update heeft daar voor de MPC verandering in gebracht. :)
Gisteren nog naar die Audient gekeken.
Die spreekt me wel aan moet ik zeggen.
 
O en vergeet te zeggen dat autosampler is echt te gek!


Dit is zou voor mij de reden zijn om een mpc te kopen. Als ik er 1 zou kopen zou het de one zijn. Maar ik ben voor ableton met push 2 gegaan. Heb jaren een 1000 gehad en op gegeven moment zijn computers gewoon zo veel sneller geworden. Mijn doel is muziek maken. Die muziek moet uiteindelijk in ableton terecht komen dus alles wat nog een daw opzich is komt erbij mij niet meer in. Want dat is allemaal dubbel werk. Er valt wel wat voor te zeggen als je de mpc software gebruikt. Dat is ook een daw opzich en reason kan je dan als vst gebruiken.
 
Dat is ook een daw opzich
An sich wel, maar 1 van de grootste tekortkomingen (tenzij ik echt iets gigantisch over het hoofd zie) is dat de MPC 2.0 software nog steeds geen VST3 plugins ondersteund. Ik krijg althans alleen maar VST2's geladen.
 
Back
Top