Melodie omzetten in muziekschrift

gilberto

Stamgast
Lid sinds
15 april 2020
Berichten
119
Locatie
eksaarde
Hello,

Is het mogelijk een melodie opgenomen op een midi-file rechtstreeks te converteren naar muzieknoten op een partituur in cubase 5?
Dus niet een liedje rechtstreeks inspelen met de synthesizer in cubase, maar een midi -bestand met een liedje importeren in cubase en omzetten in muziekschrift naar de partituur.

grtz,

gilberto
 
Bedankt maar ik zie alleen hoe er partituren verschijnen met muziekschrift. Ik heb een midi file geïmporteeerd maar alleen de muziekinstrumenten verschijnen in de opnamesector. Op de partituur verschijnen er geen muzieknoten. De spreker verwijst ook nergens aan hoe je het muziekschrift op de partituur kunt laden.

Ik heb wel al een melodie rechtstreeks in de partituur zonder problemen gespeeld onder de tab Score. Hij toont ook aan hoe je in Preferences de akkoord symbolen op de partituur kunt aanbrengen.

En ja de titel zegt wel duidelijk hoe je de notatie van een midi file kunt uitprinten, maar duidt niet op het converteren van een midi file naar muziekschrift op een partituur.

Enfin, ik zoel wel verder naar een oplossing.


Grtz,

gilberto
 

Attachments

  • gil  voorbeeld notenschrift  9 aug 2021.png
    gil voorbeeld notenschrift 9 aug 2021.png
    643,9 KB · Bekeken: 134
  • gil  how to print notations 9 aug  2021.png
    gil how to print notations 9 aug 2021.png
    485,2 KB · Bekeken: 132
Ahzo,

De Steinberg hulp-index legt het als volgt uit:

"How do I print a score in Cubase?"

Procedure
  1. Open the parts that you want to print in the Score Editor.
  2. Select File > Page Setup and make sure that all your printer settings are correct. Important. ...
  3. Click OK.
  4. Select File > Print.
  5. In the Print dialog, make your settings.
  6. Click Print.

Printing the Score - Steinberg.help​

https://steinberg.help › midi_editors_score_printing_t


En hier staat het nog een keer na een vraag op het Steinberg forum:


 
Laatst gewijzigd:
Vriendelijk dank voor de moeite en aangeboden hulp om een partituur af te drukken in cubase Score.
Maar er is een misverstand tussen ons beiden over de vraag die ik stelde.

Het is wel mogelijk om een melodie die je zelf speelt op de midi-control(midi keyboard) of synthesizer in de midi interface om de muzieknoten te zien op de partituren onder Score. En je kunt die ook afprinten zoals in het antwoord wordt gegeven.

Maar mijn vraag gaat specifiek hoe een melodie dat je hebt gespeeld op jouw midi keyboard of arranger synthesizer, en daarna opgenomen als midi bestand op een usb stick kunt importeren in cubase score. Dus niet de instrumenten laden in de opnamesector van score, maar de midi file rechtstreeks converteren naar muziekschrift op de partituur.

Ik weet niet of dit mogelijk is in cubase, ik heb wel gelezen dat een muzieknotatieprogramma als Scorecloud WEL MIDI files kan omzetten naar notenschrift.
Het enige verschil is dat je bij Scorecloud uw muziek niet rechtstreeks kunt inspelen langs de Line in ingang van de soundcard op de computer.

Je moet een microfoon aansluiten en daarmee de muziek die je speelt opnemen. Maar dan is de opname natuurlijk niet zo zuiver door de geluiden in de omgeving als je geen opname studio hebt.

Dus ik weet niet of in cubase de mogelijkheid bestaat om een midi file met muziek rechtstreeks te converteren naar muziekschrift onder Score in cubase .

grtz,

gilberto

 
Ik heb dit draadje nu een keer of 5 gelezen, maar ik snap hem nog steeds niet.

Je hebt een melodie gespeeld op je midi keyboard. Die melodie heb je als midi opgenomen en dat midi bestand staat nu op een oude USB stick? Of heb je die melodie in Cubase opgenomen?
Als je een midi bestand op je stick hebt staan, kun je hem toch als midi bestand inladen in Cubase? En vervolgens een partituur tonen van dat spoor door Score en dan Open Selection?

Wat ik verwarrend vind:

maar een midi -bestand met een liedje importeren in cubase en omzetten in muziekschrift naar de partituur.
ik zie alleen hoe er partituren verschijnen met muziekschrift.

Dit is toch exact wat je wilt?

Of is dit het probleem:

Op de partituur verschijnen er geen muzieknoten.

Wat mij betreft kan dat twee dingen betekenen:
1. Je midi file is leeg.
2. Je hebt niet het juiste spoor geselecteerd voordat je de partituur hebt gegenereerd.

Maak eens een schermafdruk van je arranger view na het inladen van je midi file. Dan kunnen we misschien zien of het bestand leeg is of niet.

Wat je zou moeten doen:
1. Laad je midi file in Cubase.
2. Selecteer het spoor waar nu je midi file staat.
3. Kies Scores
4. Kies Open Selection

That's it.
 
Thanks again. Zoals ik reeds schreef wanneer ik een midi file maak in cubase elements 10.5 en daarna op mijn synthesizer arranger een melodie speel komen de muzieknoten mooi op de partituur te staan in Scores.

Wanneer ik een melodie die opgenomen is als midi -bestand op mijn synthesizer arranger op een usb stick opsla, en daarna importeer in cubase elements 10.5 dan komen de verschillende instrumenten tracks(7) in de opname sector te staan. Dit is ook zo voor mijn cubase 5.

Als ik op play klik speelt de midi file goed af. Dus dit werkt allemaal uitstekend.


Vandaag is het gelukt wanneer ik de richtlijnen van Dr van Lansberg heb opgevolgd.

Ik heb de midi file geïmporteerd in cubase elements 10.5 en in cubase 5, en allebei verschenen ze nadat ze waren geladen en geselecteerd in de opname sector in Scores op de partituren als muziekschrift.

Het printen van het muziekschrift verloopt minder vlot. Ik klik op "Print" en zie de layout verschijnen die loopt tot 100 %.

Maar de muzieknoten worden samengedrukt na deze bewerking. Zie bijlagen.

Het antwoord:
Selecteer in de paginamodus de eerste notenbalk en ga vervolgens naar het menu Scores>Auto Layout>"Optimize All" (of :knipoog: "Move Bars and Staves" zal waarschijnlijk net zo goed doen), en experimenteer met de "Afstand"-waarden, naar wens... hoewel het misschien perfect bevredigend is links bij de standaardinstellingen).

Layout heb ik gevonden, maar de overige "Optimize All" of("Move Bars and Staves" vind ik niet. Ook de juiste "Afstand"--waarden ken ik niet. Er staat nu viermaal 0,02 aangeduid bij set page up bij cubase elements 10.5 en 0,15 bij cubase 5.

Wat is er aan de hand?

Grtz,
gilberto
 

Attachments

  • gil muziekschrift  Bruegeldans  11 aug  2021.png
    gil muziekschrift Bruegeldans 11 aug 2021.png
    433,1 KB · Bekeken: 138
  • gil lay out bij print 11 aug  2021.png
    gil lay out bij print 11 aug 2021.png
    623,8 KB · Bekeken: 143
  • gil   muzieknoten in cubase elements 10.5 wprden samengedrukt.png
    gil muzieknoten in cubase elements 10.5 wprden samengedrukt.png
    632,7 KB · Bekeken: 127
  • gil  score voor synthforum dr lance  11 aug  2021.png
    gil score voor synthforum dr lance 11 aug 2021.png
    556,1 KB · Bekeken: 126
  • gil   printen mislukt in  score  11 aug  2021.png
    gil printen mislukt in score 11 aug 2021.png
    718,1 KB · Bekeken: 125
  • gil   afprinten mislukt in SCORE 11 aug  2021.png
    gil afprinten mislukt in SCORE 11 aug 2021.png
    616,3 KB · Bekeken: 130
Thanks.

Ik heb gekeken naar het filmpje met de diverse verbeteringen die zijn aangebracht. Ziet eer aanlokkelijk uit te proberen.

Maar ..... er is een kanttekening.
Hier bij staat wel vermeld dat het een open soure programma is, wat wel positief lijkt.

Hoe kan ik deze partituren met midi notenschrift opslaan of saven?

Kan ik mijn composities die op een midi file staan en in muziekschrift zijn geconverteerd door MuseScore op een partituur op mijn pc of laptop, opslaan op mijn computer of gebeurt dit enkel online zodat MuseScore er bezit van krijgt.

Ik schrijf dit omdat de opvolger van MuseScore 3.6.2 64 bit Windows 10, die nu MidiSheetMuse wordt genoemd jouw composities opslaat online in de free versie.
In de betalende versie kun je uw composities wel op jouw pc opslaan.
Is dit ook zo bij de MuseScore 3.6.2 64 bit versie free ?

grtz,

gilberto
 
klopt, nieuwste versies staan ook online maar daar heb ik me nog niet mee beziggehouden, ik werkt gewoon verder met de composities waarmee ik bezig was
wat de security is bij MuseScore heb ik geen idee van
je kan ervoor kiezen om ze publiekelijk te delen dacht ik zo
je kan ze/partituren ook lokaal opslaan (save as...)
 
Hi,
Ja tof programma, wat me met cubase elements 10.5 niet lukt, werkt wel uitstekend en snel met MusicScore 4.
Ik was wel verrast van het aantal pagina's 12 A4 formaat bladzijden.
Dank voor de hulp.
Grtz,
gilberto
 
Back
Top