Waarom beschikt veel hardware(synths) aparaten over weinig opslag geheugen om dingen in op te slaan ?

Beperkingen stimuleren creativiteit. Woorden van gelijke strekking komen hier op het forum ook vaak genoeg voorbij, dan zal het wel waar zijn. De fabrikanten lezen vast mee, dus...
 
De fabrikanten weten echt wel wat ze doen. Dat van die noodzaak voor duizenden patches duidt op keuzestress. Daar is vast wel therapie voor. Maar 8x8 is wel aan de krappe kant idd.
 
Gewoon een SSD of SD kaart erin en volblaffen!
Precies, ik snap ook niet dat tegenwoordig nog steeds niet alle synths die mogelijkheid hebben?
Dat zou ook voor mensen die live spelen het veel makkelijker maken denk ik en dan zouden bepaalde synths ook voor die mensen een stuk interessanter worden.
Die sd kaarten kosten helemaal niets tegenwoordig en een kaartlezertje inbouwen dat moet geen probleem zijn.
Als je je verkoop daarmee stimuleert voor maar weinig meerkosten dan zou je daar als fabrikant toch voor kiezen.
 
Precies, ik snap ook niet dat tegenwoordig nog steeds niet alle synths die mogelijkheid hebben?

Ik snap het eigenlijk wel. Voor een goede werking ben je in hoge mate afhankelijk van iets dat extern is. De fabrikant heeft er geen invloed op als een gebruiker kaart X of Y in het ding steekt, en als fabrikant moet je maar hopen dat het in alle gevallen goed gaat. Als dat niet het geval is, kans dat de beschuldigende vinger ook naar de fabrikant gaat. Terecht, of waarschijnlijk vaak ook onterecht, in beide gevallen wil je dat niet als fabrikant. Zou bij het ontwerpen daarom al snel denken aan intern geheugen dat je als fabrikant zelf kan kiezen. Als door hogere kosten de opslagcapaciteit minder groot kan zijn, maar verwacht je tegelijkertijd minder gedoe after-sales, dan kan dat laatste toch doorslaggevend zijn.

Het zal vaak aan het kaartje zelf liggen als er problemen zijn. Heb het zelf in de afgelopen jaren ook een paar keer meegemaakt dat een kaartje niet meer goed werkte. En dat waren niet de goedkoopste kaartjes.
 
Het zal vaak aan het kaartje zelf liggen als er problemen zijn. Heb het zelf in de afgelopen jaren ook een paar keer meegemaakt dat een kaartje niet meer goed werkte. En dat waren niet de goedkoopste kaartjes.
Ik heb recent een vergelijkbare ervaring gehad met de Novation Circuit Rhythm. Ik had een snelle micro SD-kaart van Integral gekocht. Dat zorgde voor problemen: ik kon packs niet dupliceren en (belangrijker nog) geen lange(re) samples opnemen. Sinds zaterdag zit er een langzamer kaartje van Sandisk in het apparaat (deze) en nu werkt het opeens wel. Beide kaartjes zijn nieuw gekocht. Beiden voldeden aan de specificaties van de fabrikant. Het ene kaartje geeft problemen, het andere doet wat je als gebruiker ervan verwacht.
Overigens vind ik het wel fijn om niet door een menu te hoeven scrollen naar de plek waar ik mijn (bewerkte) patch wil opslaan. Liever banks en patchnrs. Dat is een reden dat de Korg Minilogue XD hier niet in huis is gekomen: te veel beeldschermgebruik.
 
Back
Top