Waarom beschikt veel hardware(synths) aparaten over weinig opslag geheugen om dingen in op te slaan ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.400
Locatie
Obdam (NL)
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje misschien is die al voorbij gekomen op dit synthforum de titel verraad de vraag al een beetje!

"Waarom beschikt veel hardware(synths) apparaten over weinig opslag geheugen om dingen in op te slaan ?"

Ik neem nu de Korg minilgue XD(omdat ik die nu in bezit heb) als voorbeeld.
Korg is vast heel trots op zijn multi-engine maar waarom kan je er maar 16 slots(osc) in laden(opslaan)
waarom zo weinig aan de kosten kan het toch niet aan liggen zou je denken toch ?
En waarom kan je niet meer dan 500 presets in laden dat had er van mij wel veel meer gemogen!
Ik bedoel zoveel opslag ruimte neemt dat toch niet in beslag zou je zeggen en toch doen ze het niet waarom niet vraag ik mij toch af ?
Volgens mij word z'n synth(muziek gear) niet meteen veel duurder van.

Bedoel ik heb genoeg muziek gear in me leven gehad ik koop al meer dan 10 jaar muziek spullen
en toch zie niet echt verandering hier in.
Het kan blijkbaar wel er zijn namelijk wel muziek spullen op de markt die het wel doen!
Dat het niet mogelijk is geloof ik namelijk niet wat is dan wel de reden ?
Nu is vroeg ik me af wat hier de reden van is en hoe kan ik dit probleem oplossen door bij voorbeeld extern op te slaan met externe apparatuur
wie kan mij dit uitleggen ik ben oprecht hier benieuwd naar want anno 2021 moet dit toch geen probleem meer zijn ?
 
16 slots voor user osc's en 500 preset opslag weinig?
sorrie maar waarschijnlijk ben je enig kind en wat verwend 😂
ik heb op mijn prologue nu 200 patches gemaakt en nog steeds vrije over.
Er is ook een Liberian dus dan kun je een dump van alle patches maken en kun je weer 500 patches maken.

mijn DX11 heeft maar 32 opslag plaatsen. Dat is icm met performance patches en patch per key heel weinig.
 
Non-volatile geheugen (geheugen dat niet wordt gewist als de stroom eraf gaat) is nog steeds relatief duur.

Overigens vind ik 16 osc models en 500 preset slots helemaal niet zo slecht. In veel van de oudere oudere synths mag je al blij wezen als je er meer dan 100 kwijt kunt, en vaak is het nog een stuk minder (64 is vrij gangbaar in modellen die rond 1990 uitkwamen bijvoorbeeld).
 
Non-volatile geheugen (geheugen dat niet wordt gewist als de stroom eraf gaat) is nog steeds relatief duur.
Werkelijk?? Volgens mij is Flash geheugen goedkoper dan ooit.. en hoeveel parameters (data) heb je nu eigenlijk in gebruik bij een patch? Op een Blofeld passen alle parameters nog zelfs binnen de 127 cc#'s en dat is echt extreem veel. Dus laat zeggen 128 byte per patch.. Dat is dus 64kb voor 500 patches..
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben niet precies op de hoogte van de huidige technische toestand van die dingen, maar in onze oude embedded systemen was NVRAM een van de duurste componenten en plaatsten we dus ook alleen wat echt nodig was. Ik kan me ook voorstellen dat de prijzen voor bedrijfskritische onderdelen in een apparaat zoals NVRAM een stuk hoger liggen dan het flashram in een consumenten USB stickje van de Media Markt. Kijk maar eens naar het verschil in prijs tussen een industriele of consumenten CF card bijvoorbeeld. Het verschil? De industriele variant heeft veel minder last van bitrot en kan dus ook langer/meer data vasthouden zonder corrupt te raken.
 
Dat heeft voornamelijk met de snelheid ervan te maken.. met patches laden ga je daar echt niets van merken.. het is ook 8 bit.. of hooguit 10. En waarschijnlijk wordt er ook gewoon 16 bit geheugen gebruikt wat onderbenut is.

In mijn Alesis Fusion kan ik ongelimiteerd banken aanmaken.. het hele alfabet als het moet. Is het Alfabet vol ga ik naar een volgende soundset. Alles wordt van een harde schijf geladen. En ik kan er zelfs een SSD of een Flash ding in hangen.. Fabrikanten houden zich misschien meer vast aan een standaard.. de kosten van geheugen heeft het echt niets mee te maken...
 
Nee, het heeft vooral met betrouwbaarheid te maken. Flash geheugen degradeert bij gebruik en het aantal lees/schrijf bewerkingen voordat sectoren verrot raken ligt bij industriele kwaliteit vele malen hoger (en is dus ook een stuk duurder). Uiteindelijk zal een fabrikant altijd een afweging moeten maken tussen kostprijs, marge en functionaliteit. En als 99.9% van de gebruikers tevreden is met 500 patches zullen ze ook geen dubbele kosten maken om er 1.000 van te maken.
 
Was er niet een reparateur die zich verbaasde over het feit dat de meeste synths die hij binnen kreeg vrijwel alle presets in het user memory hebben? Maw de meeste mensen maken geen eigen patches. En wie weet er nou wat er in patch 491 zit?
 
ik kom meestal ook niet verder dan een handvol, want ik maak steeds nieuwe en overschrijf de oude voor zover ik ze al opsla. De enige synths waar ik heel veel patches op bewaard heb is de Moog One omdat je daar gewoon een put hebt waar je spul in kunt blijven gooien zoals files op een harde schijf zonder dat je met banks en slots enzo hoeft te werken.
 
Nee, het heeft vooral met betrouwbaarheid te maken. Flash geheugen degradeert bij gebruik en het aantal lees/schrijf bewerkingen voordat sectoren verrot raken ligt bij industriele kwaliteit vele malen hoger (en is dus ook een stuk duurder). Uiteindelijk zal een fabrikant altijd een afweging moeten maken tussen kostprijs, marge en functionaliteit. En als 99.9% van de gebruikers tevreden is met 500 patches zullen ze ook geen dubbele kosten maken om er 1.000 van te maken.
Vroeger was alles beter.. maar dat dus niet.. :D
De geheugengrootte van de chip doet er echt niet toe.. we hebben het hier over kb's.. en met duizenden patches misschien 1mb.. vraag me eerder af of deze grootte nog ergens wordt geproduceerd. :)
 
16 slots voor user osc's en 500 preset opslag weinig?
sorrie maar waarschijnlijk ben je enig kind en wat verwend 😂
ik heb op mijn prologue nu 200 patches gemaakt en nog steeds vrije over.
Er is ook een Liberian dus dan kun je een dump van alle patches maken en kun je weer 500 patches maken.

mijn DX11 heeft maar 32 opslag plaatsen. Dat is icm met performance patches en patch per key heel weinig.
Nope ik ben niet het enigste kind ik heb nog een broer en 2 half zusjes en 2 stief broertjes maar goed.
Ik bedoel 500 patches is redelijk maar dat kan tegenwoordig toch veel meer zou je toch denken ?
Om elke keer die software Liberian bij te pakken is gewoon irritant dat kan tegenwoordig toch veel beter we leven niet meer in jaren 80/90 dat toen opslag nog heel duur was.
Het is gewoon een oprechte vraag van me waarom ze het niet doen.
Voorbeeld ik had patches(premium) gekregen 350(minilogue xd) van een maat van me en ik gooi namelijk die voor gebakken patches bijna nooit weg
ja ik weet dat ik ze weer kan downloaden via korg website maar ik wil gewoon hands-on beschikbaar hebben blijkbaar denken jullie er anders over!
En dan moet ik een keuze gaan maken je kan namelijk niet alles van te voren uit proberen(alleen luisteren via audio/video voorbeelden).
modal(Cobalt 8m(desktop rack) doet dat iets beter want die beschikt gewoon over een app integratie waar ik meteen die patches kan uitproberen via die app!
 
ja ik bedoel ik zou het niet erg vinden om 1000 of 1500 patches te kunnen opslaan.
maar ben nu een aantal jaar verder en heb 200 patches gemaakt.
evt bestaat er voor je synth wellicht een editor/librian waarmee je vaak ook de instelling van de huidige patches kunt zien.
voor mijn DX11 wil ik wel een geheugenkaart kopen daar gaan 6400 patches op wat gewoon veel te veel is.
het is ook belangrijk dat je patches snel kunt vinden.
Mijn Matrix 6 heeft controller en kan er 1000 op slaan.
van de Alpes machines site:
(As of 2016, memory costs nothing. So the Matrix Ctrlr also manages all the patches memory with the capability to record up to 1000 patches in its internal memory.)

nou goed je het wel een punt denk ik.
maar meer dan 1000 hoeft voor mij niet.
 
Ik ben op mijn Alesis Fusion al enige tijd geleden in bank K op positie 3 aangekomen.. weet niet waar ik nu zit ik?? Als ik een patch save selecteert de synth zelf de eerstvolgende lege plaats... maar het was wel een apart moment. Had een preset gemaakt die zo warm en vol klonk dat ik aan een patch in mijn Kawai k3 moest denken :)

Ik doe verder niet zo heel veel met de interne presets.. meestal vanaf scratch of een eerder gemaakt iets (soortvan template) aanpassen.

Ben nu met de Blofeld bezig.. preset die tof is onderzoeken op settings.. aanpassen en inspiratie vinden.. Bij het opslaan merk ik dat ik toch wel lege banken mis. Je wilt toch liever de originele presets ook in tact houden ofzo..
 
1628415423831.jpeg
 
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraagje misschien is die al voorbij gekomen op dit synthforum de titel verraad de vraag al een beetje!

"Waarom beschikt veel hardware(synths) apparaten over weinig opslag geheugen om dingen in op te slaan ?"

wie kan mij dit uitleggen ik ben oprecht hier benieuwd naar want anno 2021 moet dit toch geen probleem meer zijn ?

Omdat al die synthmaker oerdom zijn,daarom,en enkel dat.

je moet minstens 1000 presets hebben op een basic synth,2k of meer is beter,bij Modal zijn ze slim,10k in de 008 en 002

Schmidt heeft er 1028,veel te weinig voor zo een synth die enkel maar uitnodigd om sounds te maken,hij zit dus ook vol en erger me er aan op een synth van 20+ keuro
 
Back
Top