on stage switchen projects

jdDD

Ouwe rot
Lid sinds
21 november 2018
Berichten
576
Hallo

In Ableton is 1 nummer 1 project bij mij. Wat ik me afvroeg: hoe speelt men dan het best live het ene nummer na het andere, want on stage projecten laden houdt risico's in denk ik, niet in het minst dat je sowieso met een stuk stilte zou vallen?

Een idee, als het kan tenminste, is om scenes te kopiƫren van het ene naar het andere project, of naar een blanco project dat dan eigenlijk een samenstelling van is verschillende nummers.

Maar hoe doen jullie dit?

Bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
ja inderdaad, 1 groot project met alles erin. CPU besparende tip: automate de on/off van je plugins op tracks die niets doen op dat moment. Anders is de kans op vastlopers/ongewenste glitches voor livetoepassingen te groot.
 
Denk dat men alles in 1 project laadt en daarna secties mute / unmute.


Bedankt!

Doe je dit dan best door eerst per project alle clips/scenes in de User Library te plaatsen, en dit dan in een blanco project doen?
 
Dat is een mogelijkheid. Er zijn verschillende dingen die je kan doen, en het hangt erg van de complexiteit van je tracks af en hoeveel controle je wilt hebben over bepaalde zaken. ik raad je aan wat youtube filmpjes te kijken hoe andere artiesten dit doen, zelf heb ik niet de snelste laptop dus ben fan van het platslaan van loops waar mogelijk, en een beetje economisch omgaan met galm (niet bij iedere song de galm FX-en meenemen, maar een galm onder send zetten en opnieuw automaten)
 
verschillende audiosporen samenvoegen tot 1 audiobestand. dus in plaats van dat ik losse sporen voor de 5 drumsporen, de bas en FX heb in de liveset zorg ik dat die op 1 spoor passen. dit werkt natuurlijk alleen als je deze partijen ook alleen samen terug wilt horen en er niet live aan wilt tweaken. het is per song een afweging wat (om even in web-beheer termen te spreken) "statische content" is die alleen maar afgespeeld hoeft te worden, en wat "dynamische content" is, het materiaal dat je live inspeelt of manipuleert.
 
dit is ook aan de orde gekomen bij de vraag van bombario of mensen tips voor live optredens hadden,

hoe je het in de praktijk kunt aanpakken om je songs naar ableton live session view te krijgen, dat is redelijk simpel:
Per song:
- exporteer je complete song naar wav files per spoor (dus alles apart!)
- importeer dan al die wav files in de ableton live arrangement view
- zet ableton live op het juiste tempo en zet warp uit voor alle audio sporen
- zet daarna markers per sectie die je wilt kunnen activeren in je song (dus intro, verse 1, verse 2, chorus 1, bridge, etc..)
- split daarna alle wav files in de arrangement view op de plekken van de markers.
- dan Control A (alles selecteren) en dan met de muis slepen, op tab drukken zodat je in session view komt en daar loslaten
- nu heb je hele song in secties opgedeeld waarbij al je instrument sporen apart te activeren zijn. Geef vervolgens rechts de session lanes de juiste naam (zoals intro, verse 1, etc) en dan heb je je complete live set helemaal klaar voor gebruik in push.

meerdere songs
En dit proces kun je uiteraard doen voor al je songs die je live wilt doen, en die laad je dan steeds in je arrangement view in bij het voorbereiden van je live set file, en zo bouw je dan via het arrangement window je sessie view op waarbij je elke song horizontaal en verticaal een eigen plek in de session view grid geeft zodat elke song uniek is, en het mooie is dat je zo onderdelen van de verschillende songs door elkaar heen kunt laten lopen.

en uiteindelijk heb je dan 1 live view song waarin al je songs zijn opgeknipt in de session view op eigen tracks en lanes en aangezien alles audio is loop je niet echt risico op hickups. Je kunt dan nog een paar effect routings maken in group channels waarheen je alles heenroute en dan heb je al je songs dus opgedeeld in losse audio clips met full 'live effecten' control.
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Wel zou het vooral om midiclips gaan..
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Wel zou het vooral om midiclips gaan..
voor live zu ik die midi clips gewoon renderen naar audio, dat scheelt je een hoop gesleep met hardware en het is simpelweg stabieler
 
voor live zu ik die midi clips gewoon renderen naar audio, dat scheelt je een hoop gesleep met hardware en het is simpelweg stabieler

Tips voor als men het toch met midi clips en hardware wil doen? 8)
 
Zorgen dat je handig wordt met midi cc in ableton. Ik heb op youtube iemand gezien die in session view tussen iedere track een rij had met alleen maar clips die preset-data in de hardware opriepen en parameters zette. geen idee hoe dat allemaal werkt, maar dat is denk ik de hoek waarin je moet zoeken.
 
Back
Top