Boete van 21 miljoen Euro opgelegd aan Duitse muziekzaken vanwege prijsafspraken

price-fixing-concept-icon-vector.jpg


Na een onderzoek van het Duitse Bundeskartellamt dat in 2018 begon, is een boete van in totaal 21 miljoen Euro opgelegd aan 3 bouwers en twee verkopers van muziekinstrumenten. Yamaha, Roland en Fender hebben verkopers onder druk gezet om hun producten niet onder een minimumverkoopprijs aan te bieden. De bouwers maakten gebruik van speciaal ontwikkelde software om de verkoopprijzen in de gaten te houden en dreigden de samenwerking met de verkopers te beëindigen als ze na constatering van een te lage verkoopprijs de prijzen niet zouden aanpassen.

Daarnaast hadden Thomann en MUSIC Store sinds december 2014 onderling afspraken gemaakt over verkoopprijzen van specifieke producten.

Andreas Mundt, voorzitter van het Bundeskartellamt:

Hersteller und Händler von Musikinstrumenten haben über Jahre hinweg systematisch darauf hingewirkt, den Preiswettbewerb gegenüber den Endverbrauchern einzuschränken. Die Hersteller haben zumindest die führenden Fachhändler Thomann und MUSIC Store dazu angehalten, festgesetzte Mindestverkaufspreise nicht zu unterschreiten, was diese in vielen Fällen auch taten. Darüber hinaus haben die Händler untereinander in Einzelfällen Absprachen über Preiserhöhungen einzelner Produkte getroffenen. Das Bundeskartellamt sendet mit den verhängten Bußgeldern nicht nur an die betroffenen Unternehmen, sondern auch an die gesamte Musikinstrumente-Branche das klare Signal, dass Verstöße gegen das Verbot der Preisbindung und von Preisabsprachen nicht toleriert werden.

Alle betrokken partijen hebben meegewerkt aan het onderzoek.

Bron:

 
Hehe.. op het bedrijf waar ik werk maken we machines voor de voedselindustrie.. en dan hoor je weleens wat.. Je moest eens weten welke levensmiddelen (exact hetzelfde product) er allemaal onder verschillende merknamen worden aangeboden.. en tegen variërende prijzen. ;)

Voorbeeldje.. Melk komt uit de fabriek toch?? :D

 
Tegenwoordig heb je wel meer initiatieven waarbij lokale boeren hun waren rechtstreeks aan de consument verkopen. Zou graag willen dat het hier ook 'ns komt. Synthbouwers verkopen soms ook rechtstreeks, maar ik kan me voorstellen dat dit soms niet gemakkelijk is, met rompslomp en "gedoe". Als je in één keer een partij kan verkopen aan een grote retailer die het vervolgens doosje na doosje het doorschuift naar de consument, het scheelt misschien best wat hoofdpijn.
 
En wie betaalt die boete denk je. De klant. Er valt niks te winnen.
Die monsterboetes worden zelfs nooit volledig betaald.Althans niet in België.
Hier is het zelfs een jaarlijks nieuwsitem/krantenartikel.
Daarin vermelden ze dat de superboetes innen door minnelijke schikkingen te treffen met de veroordeelden in kwestie.
Het verlies dat ze maken wordt zoals "klinkske" schrijft,doorgerekend aan de klant en door aanpassingen van belastingen.
Voor de ene partij spelen ze sinterklaas,dat is het clubje met de rijken, en voor de andere partij de boeman, het merendeel van de bevolking aka de perssinaasappelen.
 

Attachments

  • 268333453.jpg
    268333453.jpg
    23,9 KB · Bekeken: 111
Succes met het vinden van een supermarkt waar niet minstens 1x iets misgegaan is waardoor iemand zich genaaid heeft gevoeld. Er zijn gewoon te weinig winkels en merken om zo'n boycot effectief te maken en in het geval van supermarkten houd je geen plek meer over om boodschappen te doen...
Tja het is ook maar hoeveel moeite je er wilt insteken, en wat je persoonlijke situatie is. Ik koop eigenlijk alleen wasmiddel e.d. en kattenvoer in de supermarkt. De rest bij boerderijwinkels en dat soort plekken. Ik kook graag, dus maak verder zo goed als alles zelf. Brood en pasta en zo.
Kleding is lastiger, maar ook daar zijn genoeg opties als je echt wil.
Enige nadeel is, dus mbt persoonlijke omstandigheden, dat het wel geld kost. Niet iedereen kan boodschappen doen zoals wij doen, en ook als je student bent bv in de stad, dan lukt het je ook niet zo makkelijk.
Of je woont echt zeer onhandig t.o.v. dat soort kleine winkels etc.
Maar ik ben van mening dat ook al kun je niet op alle vlakken keuzes maken zoals je graag zou willen, iedere goede keuze er eentje is. Alle beetjes helpen.
En het zou mooi zijn als bedrijven als AH vaker en harder aangepakt zouden worden voor het gebrek aan respect dat ze hun klanten soms tonen. Of die keukenmaffiabende etc. ...
Ik was altijd enorm fan van Korg, maar door ontzettend lullig handelen van de importeur ben ik zo afgeknapt dat ik nooit meer iets van korg heb gekocht. Ondanks dat ze inmiddels aardig wat instrumenten hebben gemaakt die ik anders zeker had gekocht. Kost ze toch weer 2-3 instrumenten omzet.
 
Tja het is ook maar hoeveel moeite je er wilt insteken, en wat je persoonlijke situatie is. Ik koop eigenlijk alleen wasmiddel e.d. en kattenvoer in de supermarkt. De rest bij boerderijwinkels en dat soort plekken. Ik kook graag, dus maak verder zo goed als alles zelf. Brood en pasta en zo.
Kleding is lastiger, maar ook daar zijn genoeg opties als je echt wil.
Enige nadeel is, dus mbt persoonlijke omstandigheden, dat het wel geld kost. Niet iedereen kan boodschappen doen zoals wij doen, en ook als je student bent bv in de stad, dan lukt het je ook niet zo makkelijk.
Of je woont echt zeer onhandig t.o.v. dat soort kleine winkels etc.
Precies. Het ontbreekt de meeste mensen aan het geld en/of de tijd om de 'alternatieve keuzes' te maken. Ander probleempje is dat je boerderijwinkel eigenaar het spaans benauwd krijgt als alle inwoners van je plaats daar ineens de boodschappen gaan doen. Goede kans dat daar dan ook dingen misgaan en mensen weer gaan zoeken naar wat anders...

Maar ik ben van mening dat ook al kun je niet op alle vlakken keuzes maken zoals je graag zou willen, iedere goede keuze er eentje is. Alle beetjes helpen.
En het zou mooi zijn als bedrijven als AH vaker en harder aangepakt zouden worden voor het gebrek aan respect dat ze hun klanten soms tonen. Of die keukenmaffiabende etc. ...
Op wat voor manier voel je je niet gerespecteerd dan? Ik personificeer grote winkelketens meestal niet, en heb geen echte klachten over de medewerkers van mijn super...

Ik was altijd enorm fan van Korg, maar door ontzettend lullig handelen van de importeur ben ik zo afgeknapt dat ik nooit meer iets van korg heb gekocht. Ondanks dat ze inmiddels aardig wat instrumenten hebben gemaakt die ik anders zeker had gekocht. Kost ze toch weer 2-3 instrumenten omzet.
Probleem is dat ze dat 1) niet weten en 2) een afrondingsfout is in hun omzet. Dus in die zin is het redelijk futiel om dit soort 'vendetta's' te hebben met bedrijven als niet grootafnemer.
Daarnaast is er geen enkele reden om aan te nemen dat een andere importeur 100% onfeilbaar zou zijn...
 
Nou, Voerman heeft echt wel een slechte reputatie hoor. Misschien agv van beroerd personeelsbeleid, rotte appel en zo maar ik heb nooit een behulpzaam antwoord ontvangen, als er al beantwoord werd. Gewoon vragen over OS, onderdelen en ROMs en zo. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Roland Benelux (geen heiligen btw)
 
Op wat voor manier voel je je niet gerespecteerd dan? Ik personificeer grote winkelketens meestal niet, en heb geen echte klachten over de medewerkers van mijn super...
Ik wil de thread niet kapen ofzo he, maar het is nog redelijk ontopic geloof ik..

Ik doel op dingen als bv ( hoe onbenullig het ook klinkt) de AH die eco-pleepapier verkoopt voor 3x de prijs van normaal pleepapier, terwijl de productiekosten ervan ongeveer de helft zijn. Dat soort dingen gaan niet per ongeluk, daar zitten volwassen mensen die dit soort beslissingen nemen. Dat is alsof ze je recht in je gezicht uit staan te lachen toch ?
En dat doen ze echt niet bij 1 product. Komt nog bij dat ze regelmatig hun leveranciers onder druk zetten omdat ze zo groot zijn dat ze dat nu eenmaal kunnen, ook niet heel netjes. En zo zijn er zoveel dingen die, in mijn ogen althans, niet deugen, dat ik ze mijn geld niet meer gun.
Ook die keukenclub die ik noemde.. ze hebben allerlei BV's met andere merknamen, maar het is eigenlijk één en hetzelfde bedrijf. Nog tot daar aan toe, komt vaker voor. Maar als je de verhalen hoort hoe mensen daar bespeeld worden om iets aan te schaffen, als je niet weerbaar bent, en dat zijn veel mensen niet, ga je gewoon voor de bijl. Niet iedereen is opgewassen tegen een getrainde verkoper die een heel arsenaal aan verkooptrucs op ze afvuurt. En als er dan iets mis is met het product, gewoon niet thuis geven en echt alles in het werk stellen om te zorgen dat mensen het uit wanhoop maar opgeven en met een halve keuken achterblijven waar ze, al was het een hele keuken, veel te veel voor hebben betaald.

Nou ja.. enz. enz.

Wbt Voerman:
Ik heb afspraken met ze gemaakt ooit ( lang geleden hoor) over een synth die een fabrieksfout had. Lang verhaal kort: een heel gesteggel met als resultaat kosten voor mij zonder enige verandering in de situatie.
Ik neem dit soort dingen persoonlijk. (hoe anders). En ik handel er naar. Das alles :)
Wat een ander doet moet ie zelf weten natuurlijk, maar ik vind het uiteraard wel fijn als meer mensen het op de manier doen waarvan ik denk dat het werkt.
Ik accepteer dat er ook mensen zijn die mij daardoor een mafkees of een zeikerd of etc vinden en daar zit ik niet zo mee, want dat geldt voor iedereen wel uiteindelijk nietwaar?
 
Waarom is Thomann dan alsnog zo vaak de goedkoopste? Schaal voordeel?
Niet altijd hoor. Ik vergelijk Bax vaak met Thomann en die doen regelmatig stuivertje wisselen.
Bax is vaker goedkoop (de keren dat ik keek), maar Thomann soms ook.
Bax heeft dan wel vaak nog 5% extra korting, wat Thomann echt zeer zelden heeft.
 
Ik heb afspraken met ze gemaakt ooit ( lang geleden hoor) over een synth die een fabrieksfout had. Lang verhaal kort: een heel gesteggel met als resultaat kosten voor mij zonder enige verandering in de situatie.
Ik neem dit soort dingen persoonlijk. (hoe anders). En ik handel er naar. Das alles :)
Wat een ander doet moet ie zelf weten natuurlijk, maar ik vind het uiteraard wel fijn als meer mensen het op de manier doen waarvan ik denk dat het werkt.
Ik accepteer dat er ook mensen zijn die mij daardoor een mafkees of een zeikerd of etc vinden en daar zit ik niet zo mee, want dat geldt voor iedereen wel uiteindelijk nietwaar?
Dat je ee klacht hebt maakt je nog niet automatisch een zeur of mafkees. En als een bedrijf mij zoiets flikt zou ik daar ook niet gelukkig van worden.
Maar bekeken vanaf de andere kant is het voor een fabrikant feitelijk ondoenlijk om 100% klanttevredenheid te garanderen. Gewoon omdat de keten van jouw probleem tot de fabrikant die het op moet lossen zo lang is dat hoe klein de kans op fouten onderweg ook is het altijd wel bij iemand misgaat.
(tegenwoordig zou ik een apparaat met een duidelijk hardware defect acuut terugsturen naar de winkel, maar vaak gaan mensen veel te lang door met zelf rommelen omdat ze het als 'hun' apparaat zien, zeker bij lastig verkrijgbare artikelen wel een dingetje)

Ik werk zelf voor een ICT bedrijf met duizenden klanten en zie dat daar het soms ook niet lukt om mensen het volledig naar de zin te maken puur vanwege het feit dat een ontwikkelaar maar 40 uur in de week heeft en het aantal klanten zo groot is dat je keuzes moet maken en de oplossingen waarmee de meeste mensen geholpen worden dan de hoogste prioriteit krijgen. Kleine problemen die een specifiek persoon met een 'vreemde' workflow heeft staan dan vaak onderaan de lijst...
Je kan jezelf best koning vinden als klant, maar het getuigt niet echt van realisme door er vanuit te gaan dat je voor duizenden euro's support kan verwachten op een product met een marge van een paar knaken...
 
Interessante discussie.



Wat mij betreft gaan bedrijven ook kijken naar schaalnadelen in plaats van alleen de schaalvoordelen. Ik zal er vast een paar voor ze opnoemen, misschien lezen ze mee:

1.Betrokkenheid bij product/dienst wordt kleiner naarmate een bedrijf groter wordt.

2.Overzicht/inzicht wordt kleiner naarmate een bedrijf groter wordt.

3.Om bovengenoemd overzicht/inzicht proberen te krijgen wordt alles naar getallen vertaald.

4.Ik ga deze lijst niet afmaken en weer leuk of SF rondkijken…
 
Ben het niet helemaal met je punten eens:

Jouw punt 1. Ik denk dat Apple dat niet met je eens is.
Jouw punt 2. Meer klanten, meer producten, meer data, meer informatie, meer info op kengetallen.
Jouw punt 3. Wat is daar het nadeel van?
Jouw punt 4. Helemaal mee eens :okdan:
 
Ben het niet helemaal met je punten eens:

Jouw punt 1. Ik denk dat Apple dat niet met je eens is.
Jouw punt 2. Meer klanten, meer producten, meer data, meer informatie, meer info op kengetallen.
Jouw punt 3. Wat is daar het nadeel van?
Jouw punt 4. Helemaal mee eens :okdan:
1. Apple misschien niet, in zijn algemeenheid wel...
2. Ik doelde op overzicht over het bedrijf. Als voorbeeld: Ik ben ZZP-er en ken klanten en opdrachten grotendeels uit mijn hoofd. Lastiger bij een groot bedrijf.... Meer data betekent niet per definitie meer (relevante) informatie.
3. De werkelijkheid is vaak vele malen complexer en soms vele malen simpeler dan een datasheet.
 
Je kan jezelf best koning vinden als klant, maar het getuigt niet echt van realisme door er vanuit te gaan dat je voor duizenden euro's support kan verwachten op een product met een marge van een paar knaken...
Lijkt me niet de schuld van de klant dat ze te kleine marges hanteren.
Dit is één van die dingen waarbij ik me verbaas dat wij het als consument blijkbaar normaal zijn gaan vinden.
Okee, je kunt het begeerde item kopen, maar doordat de prijs zo laag is dat jij het net kunt betalen is een consequentie bijvoorbeeld dat je amper tot geen support krijgt. Het jammere is, dat ze wel hun producten aanprijzen als ware het gemaakt door de hand van god zelf, maar er niet bij zeggen dat hun supportafdeling bestaat uit 3 verdwaalde Indiërs in een callcentrum in New Delhi die al maanden geleden zijn ontslagen.
Het is gewoon oneerlijk zaken doen.
En dat is dan nog maar één voorbeeld.
Het erge is, dat bij veel bedrijven mensen werken die moedwillig misbruik maken van het feit dat consumenten graag hun eigen persoonlijke kraaltjes en spiegeltjes willen hebben, ook al is het niet mogelijk om een fatsoenlijk product te leveren voor de prijs waarvoor het verkocht wordt. Als daar dan mensen ook nog door in de (financiele) problemen komen gaan ze gewoon door...
Waarom accepteren consumenten dat ? Het is toch ronduit idioot als je er over nadenkt.
Blijkbaar is niet ieders realiteit dezelfde. Ik ben me bewust dat ik voortdurend wordt gemanipuleerd door alle commerciele uitingen die op mij worden afgevuurd, maar veel mensen die ik ken staan daar niet eens bij stil. En als bedrijven daar misbruik van maken vind ik dat kwalijk op zijn zachtst.
En dan kun je stellen dat de wereld nu eenmaal zo is, maar ik ben van mening dat de wereld is wat je er van maakt. En Jodie Foster is het met me eens. Dat je het even weet.(Sorry heb net Contact gezien)

Ik vind de Boete dan ook erg laag.
Straffen voor het management. Dát zouden ze moeten invoeren.
Als je de verantwoordelijkheid neemt, dan moet je ook verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Lever je loon maar in. En je bonus krijg je nog wel maar dan negatief. Nou ja, iets in die richting iig ;)
Op zich niet eens zo'n gek idee al zeg ik het zelf. Mensen in machtige posities zouden meer risico moeten lopen op gevolgen.

En een TV show erbij natuurlijk.
Zoiets als 'Wegmisbruikers' maar dan bijv. 'Machtsmisbruikers' oid met dezelfde slappe presentatie en voice over. Geweldig. Allemaal oppakken met een camera er bij. ...
(Bijvoorbeeld met deze geweldige camera die je nu voor 29 euro kunt kopen bij de Action, en dan krijg je er een 6-persoons opblaasbare whirlpool voor op het balkon en een gratis reis voor 2 naar Costa Rica bij.!!!)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top