Dark Aggressive Vibe * (Behringer Neutron, Korg Volca Drum & Keys)

Wel een lekkere jam. Ziet er uit als een avondje goede lol met je spullen. De track is natuurlijk niet "af" maar als je zin hebt kun je gewoon wat je nu hebt multi tracken en vervolgens wat meer dingen er bovenop leggen, of variaties spelen, die chords die wijzigen natuurlijk niet maar je kunt volgens mij wel andere patterns programmeren en live switchen. Had je één of twee variaties in je chords en/of drums heb je al bijna een track, zelfs zonder multi tracking.

Ik moet zeggen dat de Neutron wederom interesse aanwakkert, lekkere volle basissound, snappy envelopes en dan nog een berg patchpoints.
 
Wel een lekkere jam. Ziet er uit als een avondje goede lol met je spullen. De track is natuurlijk niet "af" maar als je zin hebt kun je gewoon wat je nu hebt multi tracken en vervolgens wat meer dingen er bovenop leggen, of variaties spelen, die chords die wijzigen natuurlijk niet maar je kunt volgens mij wel andere patterns programmeren en live switchen. Had je één of twee variaties in je chords en/of drums heb je al bijna een track, zelfs zonder multi tracking.

Ik moet zeggen dat de Neutron wederom interesse aanwakkert, lekkere volle basissound, snappy envelopes en dan nog een berg patchpoints.

Dank! Voor mijn Youtube kanaal doe ik alleen 'one-take' opnames, dus het is wat het is, met kleine foutjes, etc. Of ik de jams ooit nog ga bewerken, wie weet. Vooralsnog is het allerbelangrijkste dat ik enorm veel plezier heb gehad!

De Neutron is een beest. Ik krijg er de perfecte, brute analoge basseline uitgeperst. Ik heb wel eens geëxperimenteerd met patchen, maar het lijkt niet echt waarde toe te voegen. Misschien moet ik eens op een regenachtige zondag een patch-dag inplannen en kijken of ik er meer uit krijg.
 
De Neutron is een beest. Ik krijg er de perfecte, brute analoge basseline uitgeperst. Ik heb wel eens geëxperimenteerd met patchen, maar het lijkt niet echt waarde toe te voegen. Misschien moet ik eens op een regenachtige zondag een patch-dag inplannen en kijken of ik er meer uit krijg.

Ik patch toch vrij veel bij mijn semi-modulaire bakken, maar meestal om subtiele dingen te doen zoals een LFO op te laten komen met een envelope als dat normaal niet kan, maar volgens mij heeft de Neutron standaard ook geen AM, FM of modulatie van OSC1 door OSC2 dus daar zou ik ook eerst naar kijken. Meestal als je direct bijvoorbeeld een oscillator naar de input van een andere plopt zit je meteen in de industrial / hoofdpijn hoek dus je moet meestal via de attenuators routen zodat je het effect kunt beheersen, misschien ook nog op laten komen via een envelope.

Die oscillatoren zitten ook in de Pro 1 en die zijn echt super stabiel dus je kunt er echt leuke ook muzikaal bespeelbare dingen mee doen. Ik heb al heel veel oude rave en D&B geluiden uit de Pro 1 kunnen halen, nog niet eens door de patchpoints maar simpelweg doordat er best speciale routings standaard ingebouwd zitten en je die ook makkelijk kunt "trimmen" met de knoppen aan de linkerkant. Daar gebruik ik de "wheel" input vaak als een soort van extra "attenuator". Maar die routings kunnen ook prima op de Neutron, bijvoorbeeld OSC B -> OSC A frequentie modulatie of naar het filter. Het enige wat niet kan lijkt het selecteren van 2-3 waveforms tegelijk, daar staat de morph tegenover.
 
Ok, dus de attenuators zijn er om de effecten (waar je het signaal naar doorstuurt) te beheersen op intensiteit? Goede tip! Ook je opmerking over de enveloppe snap ik. Helder! Hm, ik heb net alles opgeborgen... vanavond toch maar weer uit de kast halen? :)
 
Ok, dus de attenuators zijn er om de effecten (waar je het signaal naar doorstuurt) te beheersen op intensiteit? Goede tip! Ook je opmerking over de enveloppe snap ik. Helder! Hm, ik heb net alles opgeborgen... vanavond toch maar weer uit de kast halen? :)

Ik zit nog even naar de patchpoints te kijken en ik zie dat alleen att1 zowel een normale in heeft als een CV IN (dus bijvoorbeeld met een ENV CV aangestuurd kan worden), att2 kun je alleen bedienen met de knop dus dat is meer een soort van "signaaltrimmer" waarmee je de intensiteit van bijvoorbeeld je FM modulatie wat zachter kunt zetten.

Sommige dingen lijken op papier een goed idee maar zijn in de realiteit misschien niet beheersbaar, maar ik vraag me dus af dat als je de delay heel kort zet (dus flanger) en dat precies afstemt op één noot, kun je dan die delay echt betrouwbaar via het keyboard bespelen? Want dan gaat er echt weer een nieuwe wereld aan mogelijkheden open, wellicht zelfs karplus strong synthese!

LFO trig door NOTE ON trig is ook echt super bruikbaar als je wil dat je LFO altijd op het zelfde moment start, als je van die D&B LFO basjes wil maken die zeg maar strak met de rest mee blijven lopen zonder dat de LFO fase iedere keer anders is. Dat is een standaard feature met een eigen switch op veel andere synthesizers.
 
LFO trig door NOTE ON trig is ook echt super bruikbaar als je wil dat je LFO altijd op het zelfde moment start, als je van die D&B LFO basjes wil maken die zeg maar strak met de rest mee blijven lopen zonder dat de LFO fase iedere keer anders is. Dat is een standaard feature met een eigen switch op veel andere synthesizers.

Dat kan toch ook met het 'KEY SYNC' knopje op het LFO-gedeelte?
 
Back
Top