Oberheim heeft zijn naam terug gekregen van Music Tribe

Tom Oberheim maakte gisteren bekend dat na 36 jaar de wereldwijde rechten op het Oberheim-handelsmerk nu terug zijn bij de oprichter.

Tom Oberheim begon Oberheim Electronics in 1970 en werd in de jaren '70 en '80 een van de meest gerespecteerde en opgenomen makers van polyfone analoge synthesizers. Na vele jaren van succes moest Oberheim Electronics in mei 1985 faillissement aanvragen toen de geldschieter besloot het bedrijf niet langer te financieren en alle handelsmerken en andere activa van Oberheim door de bank werden verkocht. In 1988 verwierf Gibson de rechten op de naam Oberheim en produceerde ongeveer twintig jaar lang onafhankelijk van Tom producten van het Oberheim-merk.

In 2009 werd Tom door veel muzikanten aangemoedigd om opnieuw de synthesizermarkt te betreden, wat resulteerde in een nieuwe generatie van de SEM (Synthesizer Expander Module) op basis van zijn originele SEM-ontwerp uit 1974. Dit evolueerde snel naar een reeks op SEM gebaseerde producten de komende jaren.

In 2019 heeft Tom alle Oberheim-handelsmerken in de VS en verschillende landen weer op zijn naam kunnen zetten. In verschillende andere landen bezat Music Tribe Global Brands Ltd. registraties voor de Oberheim-handelsmerken.

"Ik was erg blij na al die jaren dat ik weer eigenaar was van enkele van de Oberheim-handelsmerken", zegt Tom Oberheim, de oprichter van Oberheim. "Dit leidde tot de hoop dat ik ooit mijn eigen naam zou kunnen gebruiken in alle landen waar het Oberheim-handelsmerk bestaat, dus namen we contact op met Music Tribe."

"Tom Oberheim is een pionier op het gebied van analoge synthesizers en onze hele industrie is hem veel dank verschuldigd voor zijn innovaties", zegt Uli Behringer, oprichter van Music Tribe. "Toen we hoorden dat Tom nog steeds geïnteresseerd was in het maken van zijn eigen producten met zijn oorspronkelijke naam, wisten we dat we al onze Oberheim-registraties aan hem moesten overdragen."

"Dankzij Uli en het team van Music Tribe en Behringer bezit ik voor het eerst sinds 1985 de wereldwijde rechten op mijn naam", voegde Tom eraan toe. "Het is een geweldige thuiskomst en het is een sensatie om opnieuw de naam en het logo van Oberheim op mijn producten te kunnen plaatsen."

Tom heeft onlangs een kleine productierun verzonden van een nieuw TVS-Pro Special Edition-model, de eerste synthesizers van Tom die het merk Oberheim in vele decennia dragen.

Bron: Music Tribe Oberheim Press Release

Originele Oberheim logo, eerst geïntroduceerd in 1970:
1628061814856.png
 
Als ik behringer hoor, denk ik aan de verhalen met de "corksniffer synth", het procederen tegen mensen op online fora die wat negatieve geluiden durven laten horen en dergelijke.
ook dat is de vraag of dat de waarheid is. volgens mij heeft Dave Smith echt met een trollen fabriek geprobeerd BH van de synth markt te houden.
Iig is het wel bewezen dat er er Dave S. medewerker in het befaamde gearslut topic actief was.
Dus....
 
Dat Corksniffer gedoe was wel een beetje triest, maar de reacties daarop waren ook wel weer zwaar overspannen. Het is in elk geval duidelijk dat onze Uli bij veel mensen de nodige emoties los weet te maken. Ik ben zelf meer van het stemmen met de portemonnee. Als ik iets niets vind of het bedrijf niet mag, koop ik hun meuk gewoon niet.
 
Ik zou wel een MS-30 willen hebben, een mix van twee van de MS-10 oscillatoren en de filter sectie van de MS-20 met nog wat extraatjes als betere CV controle, splits, sums en individuele inputs en outputs voor alle oscillatoren en filters. Of die filterbank van de 3x00 reeks.
MS-50 zou ik wel zien zitten (als ik dan toch overstag zou moeten gaan!)
 
Ik zou wel een MS-30 willen hebben, een mix van twee van de MS-10 oscillatoren en de filter sectie van de MS-20 met nog wat extraatjes als betere CV controle, splits, sums en individuele inputs en outputs voor alle oscillatoren en filters. Of die filterbank van de 3x00 reeks.
Maak er dan gelijk een MS-80 van!
 
Behringer werkt wel degelijk samen met een aantal grote namen uit de synthindustrie, zowel 'legendes van vroeger' als moderne bouwers. Twee weken geleden heeft de Polyvoks man zich nog aangesloten bijvoorbeeld. Ook je R&D opmerkingen kloppen niet, want een synth van 40 jaar geleden omzetten naar moderne technieken en geschikt maken voor hedendaags productieprocessen is ook niet zomaar gepiept. Dus zoals Kraut hierboven al zei, eerst even checken en dan pas roepen.
I stand corrected.
Daarvoor zijn we hier toch, om te leren?
 
ook dat is de vraag of dat de waarheid is. volgens mij heeft Dave Smith echt met een trollen fabriek geprobeerd BH van de synth markt te houden.
Iig is het wel bewezen dat er er Dave S. medewerker in het befaamde gearslut topic actief was.
Dus....
Klopt niet. De medewerker gaf info, en gaf zijn mening (met deze beschreven als zodanig) - met een degelijke vermelding van zijn persoon als medewerker. Dat Dave Smith mensen zou betalen om B zwart te maken lijkt me sterk.
Dat Corksniffer gedoe was wel een beetje triest, maar de reacties daarop waren ook wel weer zwaar overspannen. Het is in elk geval duidelijk dat onze Uli bij veel mensen de nodige emoties los weet te maken. Ik ben zelf meer van het stemmen met de portemonnee. Als ik iets niets vind of het bedrijf niet mag, koop ik hun meuk gewoon niet.
Is eigenlijk precies wat ik zei, toch?
En ik zei ook "maar ik kan mis zijn" dus ik heb niet de waarheid in pacht en ik ben me er bewust van dat anderen een ander perspectief hebben.
Mijn perspectief is, een bedrijf is meer dan de prijs van zijn producten. Dat Behringer geen r+d heeft is dan blijkbaar een online mythe.

Maar goed, emoties inderdaad. Ik wil niemand zijn speelplezier met de Deepmind en Crave vergallen. Als dat zo leek, dan was dat een verkeerde indruk.
Ik denk dat ik niemand aanviel, dus ik hoop van anderen hetzelfde.
Het ging over Oberheim. Leuk voor hem. Zal mijn gevoel over Uli niet veranderen.
Fora zijn er voor om meningen te uiten?
 
“When we learned that Tom was still interested in making his own products with his original name, we knew the right thing to do was to transfer all of our Oberheim registrations back to him.”

Dat Tom graag z'n eigen naam zou willen gebruiken, dat had Uli natuurlijk "nicht gewusst" toen hij de naam Oberheim claimde in al die registraties :engel:
 
Tom Oberheim beschouwt dit overduidelijke Behringer PR-lulverhaal waarschijnlijk als een kleine prijs voor het terugkrijgen van zijn merknaam. Uli Behringer kan hier weer enkele maanden mee vooruit en zal dit uitmelken als de louche tweedehands-autoverkoper die hij diep van binnen natuurlijk gewoon is. Hetzelfde geldt denk ik voor het Polivoks verhaal. Noodzakelijk kwaad om te zorgen dat je niet compleet genegeerd en geript wordt. Want de Ulivoks komt er toch wel. :)
 
Back
Top