Oberheim heeft zijn naam terug gekregen van Music Tribe

Tom Oberheim maakte gisteren bekend dat na 36 jaar de wereldwijde rechten op het Oberheim-handelsmerk nu terug zijn bij de oprichter.

Tom Oberheim begon Oberheim Electronics in 1970 en werd in de jaren '70 en '80 een van de meest gerespecteerde en opgenomen makers van polyfone analoge synthesizers. Na vele jaren van succes moest Oberheim Electronics in mei 1985 faillissement aanvragen toen de geldschieter besloot het bedrijf niet langer te financieren en alle handelsmerken en andere activa van Oberheim door de bank werden verkocht. In 1988 verwierf Gibson de rechten op de naam Oberheim en produceerde ongeveer twintig jaar lang onafhankelijk van Tom producten van het Oberheim-merk.

In 2009 werd Tom door veel muzikanten aangemoedigd om opnieuw de synthesizermarkt te betreden, wat resulteerde in een nieuwe generatie van de SEM (Synthesizer Expander Module) op basis van zijn originele SEM-ontwerp uit 1974. Dit evolueerde snel naar een reeks op SEM gebaseerde producten de komende jaren.

In 2019 heeft Tom alle Oberheim-handelsmerken in de VS en verschillende landen weer op zijn naam kunnen zetten. In verschillende andere landen bezat Music Tribe Global Brands Ltd. registraties voor de Oberheim-handelsmerken.

"Ik was erg blij na al die jaren dat ik weer eigenaar was van enkele van de Oberheim-handelsmerken", zegt Tom Oberheim, de oprichter van Oberheim. "Dit leidde tot de hoop dat ik ooit mijn eigen naam zou kunnen gebruiken in alle landen waar het Oberheim-handelsmerk bestaat, dus namen we contact op met Music Tribe."

"Tom Oberheim is een pionier op het gebied van analoge synthesizers en onze hele industrie is hem veel dank verschuldigd voor zijn innovaties", zegt Uli Behringer, oprichter van Music Tribe. "Toen we hoorden dat Tom nog steeds geïnteresseerd was in het maken van zijn eigen producten met zijn oorspronkelijke naam, wisten we dat we al onze Oberheim-registraties aan hem moesten overdragen."

"Dankzij Uli en het team van Music Tribe en Behringer bezit ik voor het eerst sinds 1985 de wereldwijde rechten op mijn naam", voegde Tom eraan toe. "Het is een geweldige thuiskomst en het is een sensatie om opnieuw de naam en het logo van Oberheim op mijn producten te kunnen plaatsen."

Tom heeft onlangs een kleine productierun verzonden van een nieuw TVS-Pro Special Edition-model, de eerste synthesizers van Tom die het merk Oberheim in vele decennia dragen.

Bron: Music Tribe Oberheim Press Release

Originele Oberheim logo, eerst geïntroduceerd in 1970:
1628061814856.png
 
Mooi nieuws!
 
En als Uli een dag niet in het nieuws te komt dan helpt Tom gewoon ff een handje zodat het gezeur gewoon kan doorgaan.
Die Uli heeft toch wel een netwerk. :)
 
Ik ben benieuwd hoe mensen hier weer iets negatiefs van gaan maken, maar het zal ze vast lukken!

Hij heeft het alleen maar teruggegeven door de Duitse achternaam van Tom. :D
 
Uli zit dus ook al in de hulpverlening. Hier heb jij je naam terug… nog gedacht aan die schema’s Tom?
Voor zover ik kan nagaan gaat het hier om de handelsnaam. Geen idee hoe het met de intellectuele eigendommen zit, maar aangezien Tom al (op basis de originele) SEM’s heeft geproduceerd nadat Gibson een en ander had overgenomen denk ik ik dat daar het probleem niet (meer) zit (eventuele patenten uit die tijd zijn denk ik al verlopen).
 
hoop dat tom zijn eurorack sem's gaat uitbrengen.
Toch tof van Uli.
Kan er werkelijk niets negatiefs aan verbinden.
 
Ik ben benieuwd hoe mensen hier weer iets negatiefs van gaan maken, maar het zal ze vast lukken!

"Dit is alleen maar een publiciteitsstunt van Uli B. om zwakke zieltjes te doen geloven dat ie Joris Goedbloed himself is, maar we weten natuurlijk allemaal wel dat de werkelijkheid heel anders is. Moet ik echt voor de 1000-ste keer oplepelen dat ie de markt kapot maakt, het allemaal goedkope rommel is wat ie maakt, deze vent totaal geen benul heeft van enig fatsoen of ethiek, dat deze Zwitser als het erop aan komt bijna net zo erg is als die Oostenrijker destijds? Ik snap echt niet dat mensen hier met open ogen intrappen, bla bla bla..."

Zoiets? :D
 
De twist is natuurlijk dat Behringer goede kwaliteit goedkoop heeft gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe/of andere merken deze prijs/kwaliteit op termijn gaan matchen. We gaan goede tijden tegemoed :kimono:
 
Nou, 'goede kwaliteit' is misschien een beetje overdreven. Ik zou het eerder omschrijven als 'een redelijke kwaliteit voor een habbekrats'. Prijs-prestatie is prima, maar je merkt toch wel snel dat het allemaal geen premium spul is, varierend van de componenten tot de software ondersteuning/firmware. Ik had persoonlijk liever gezien dat ze net wat duurder waren met net wat betere producten en software en ondersteuning.
 
De twist is natuurlijk dat Behringer goede kwaliteit goedkoop heeft gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe/of andere merken deze prijs/kwaliteit op termijn gaan matchen. We gaan goede tijden tegemoed :kimono:

Ja, of andere merken kunnen het niet maken voor die lage prijzen en raken langzaam hun marktaandeel kwijt tot een punt dat ze niet meer verder kunnen.
 
Ja, of andere merken kunnen het niet maken voor die lage prijzen en raken langzaam hun marktaandeel kwijt tot een punt dat ze niet meer verder kunnen.
Que sera, dan kunnen de knappe koppen achter de (te) dure merken altijd nog voor een Uli gaan werken: goeie ideeën, goede kwaliteit, lage prijzen?
 
Nou, 'goede kwaliteit' is misschien een beetje overdreven. Ik zou het eerder omschrijven als 'een redelijke kwaliteit voor een habbekrats'. Prijs-prestatie is prima, maar je merkt toch wel snel dat het allemaal geen premium spul is, varierend van de componenten tot de software ondersteuning/firmware. Ik had persoonlijk liever gezien dat ze net wat duurder waren met net wat betere producten en software en ondersteuning.
Ik zeg "goede kwaliteit" puur in vergelijking met wat de 'A-merken' leveren voor een vergelijkbare prijs. Ik denk bijvoorbeeld aan de veelal waardeloze klavierkwaliteit van Korg en Clavia (de Nord Electro's zijn bijvoorbeeld echt compleet ruk qua aanslag) en de rammelende aansluitingen van Roland gear. Qua software ondersteuning moet nog blijken of B dit minstens net zo goed (slecht) gaat doen als de A-merken.
 
Kijk nou eens, Thomann heeft net een Uli SF300 afgeleverd ! :mega:
 
Back
Top