Hobby herontdekken na meer dan 30 jaren...

Xaverius

Nieuwkomer
Lid sinds
1 augustus 2021
Berichten
1
Locatie
Vlaanderen
Dag allen,

Ik ben een 'oude' liefhebber van elektronische muziek, die zelf geen noot muziek kent (en dat toch maar eens zou moeten aanleren).

Desondanks kocht ik in 1982 een Korg MS20 die ik nadien vergezelde van een Roland JUNO 106 en Roland sequencer. Met deze apparaten beleefde ik destijds 'leuke' uren in mijn slaapkamer (op de grond gezeten als een would-be Schulze) en experimenteerde ik met opname op band. Enkele jaren later, in 1986, ruilde ik alles in en legde bij voor een Korg DSS-1 (ik liet me toen verleiden door het sampling fenomeen, dat furore maakte).

Maar het leven ging verder: universiteit, huwelijk, werk, kinderen, huis ...en de DSS-1 verdween in een hoekje in de slaapkamer om er niet meer uit te komen sinds de beginjaren 90. Ondertussen groeide mijn liefde voor goede weergave van muziek en investeerde ik geleidelijk aan (veel te veel) in een 'goede' hifi-installatie. Elektronische muziek bleef hoe dan ook de voorkeur wegdragen, aangevuld met nu-jazz, ambient-lounge etc. Dankzij de wondere wereld van het internet -en relatief recent dankzij 'streaming'- leerde ik allerlei andere soorten muziek ontdekken en waarderen, en zocht/zoek in het bijzonder naar wat ik noem 'niet-vanzelfsprekende' elektronische muziek (bv. ISAN, Arjen Schat etc).

Het lot was mij echter niet gunstig: bijna vier jaren geleden overleed mijn echtgenote met wie ik in 1989 trouwde. Een van de manieren om dit verlies (een beetje) te verwerken, was het hernieuwen van de interesse in de hobby uit mijn jongere jaren. Ik begon mij zeer voorzichtig maar oppervlakkig terug een beetje te verdiepen in de wereld van synthesizers, maar kwam er niet toe om de toetsen & knoppen opnieuw te beroeren.

Tot recent: het virus maakte zich onverbiddelijk weer van mij meester en in een min of meer impulsieve bui kocht ik een Roland Fantom 6 (in afwachting van de 7) en haalde ik -figuurlijk althans- de DSS onder het stof (dit toestel is als nieuw en werd bv. nooit buitenshuis gebruikt). Ik stelde echter vast dat het netsnoer van de Korg ontbreekt en ben aldus via Google bij dit forum terecht gekomen.

Ik hoop hier de draad te kunnen herop te pikken en aldus mijn oude hobby verder te herontdekken: dit zal zich beperken tot 'smodderen' in de kamer. In het bijzonder hoor ik erg graag complexe poly-rythmische sequencen (cf. State Azure).

Groeten vanuit Vlaanderen

Renaat (productiejaar 1964)
 
Welkom.

Tip: zoek eens een synthesizermaat en ga tracks en probeersels uitwisselen. Laat je door elkaar inspireren, bouw samen een nummer en publiceer het op je eigen YouTube kanaal. Dikke pret!
 
Welkom! Er zijn veel mensen die na een lange pauze (verplichtingen des levens :) de boel weer oppakken. Hopelijk vind/deel je hier de nodige inspiratie.
 
Welkom Renaat,

Je eertse deel kon letterlijk mijn bewandeling zijn geweest.
Hoop dat je hier zoekt wat je denkt te vinden en anders is het een mooie aanvulling op je verdere zoektocht en inspiratiebron voor de nummers die je wilt gaan maken.
Wbt je hifi, zit je misschien ook op een hifi forum?
 
Welkom Renaat.

Die DSS1 is echt een geweldige synthesizer en leuk dat je er weer mee aan de gang gaat. 8)
Toen de ruimte het hier nog toeliet had ik er twee en is veruit een van de allerbeste synths die ik ooit gehad heb.
Ik mis hem nog wel eens.. Je hoort ook eigenlijk nooit zoveel van dit geweldige slagschip van Korg en ik denk dat dit vooral komt omdat de meeste die er een hebben (of meer ik ken ze) deze ook koesteren met zijn brute digitale kracht en zijn analoge filters. :mega:
 
Wat je trouwens geweldig kunt doen met de DSS1 is golfvormen samplen uit andere synths en deze vervolgens inladen in de DSS1. Een beetje klonen maar dan anders :D
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top