Casio FZ-10M nauwelijks nog audio output

djkoelkast

Ouwe rot
Lid sinds
19 mei 2005
Berichten
608
Locatie
Retroforum.nl
Mijn Casio FZ-10M geeft opeens nauwelijks nog geluid. Ik zie bij sampling dat het wel binnenkomt, maar je hoort het door de main out (beide) en de koptelefoon gewoon heeeeel verweg ergens en dan krakerig.
Als ik het ingestuurde signaal overstem hoor je dat ook en het display geeft gewoon het juiste audiovolume aan. Als ik bijvoorbeeld een lijnsignaal op de mic-ingang aanbied dan hoor je ook dat het te hard wordt ingestuurd, maar nog steeds van ergens extreem ver weg.

Ik heb alle schuiven en ingangen schoongemaakt met contactspray en ook de 2 relais op het outputboard gereinigd.
Daarmee ben ik door mijn (simpele) opties heen. Ik heb het stof (wat je nog ziet hier) vanuit het voedingdeel ook weggehaald. De condensatoren op het voedingbord lekken niet, dat is lijm en ik heb gemeten of die lijm geleidend is: dat is die niet.

Verder werken alle functies naar behoren (alleen heel soms werkt DISPLAY + VALUE niet om het contrast van het display aan te passen). Wat kan ik nog proberen? Heeft iemand dit al meegemaakt?





 
Als je een disk laadt en de sample/voice afspeelt hoor je dan wel geluid?
Oftelwel: is er alleen een laag of onhoorbaar volume als je samplet?
Ik vraag me namelijk of of de FZ binnenkomend signaal doorstuurt naar de outputs voor monitoring tijdens het samplen of dat de monitor-functie aan/uit gezet kan worden.
 
Als je een disk laadt en de sample/voice afspeelt hoor je dan wel geluid?
Oftelwel: is er alleen een laag of onhoorbaar volume als je samplet?
Ik vraag me namelijk of of de FZ binnenkomend signaal doorstuurt naar de outputs voor monitoring tijdens het samplen of dat de monitor-functie aan/uit gezet kan worden.

Ik hoor bij afspelen zelfs helemaal niets, ook niet als ik een voice genereer via de ingebouwde waveforms. Maar het zou natuurlijk kunnen zijn dat er een midikabel niet werkt ofzo, dus eigenlijk wel een goede tip, ik zal vandaag eens een los midikeyboard met een nieuwe kabel rechtstreeks aansluiten en dat proberen. Ik meen me te herinneren (maar het is al even geleden) dat het geluid gemonitord werd.
 
Werken een deel van de individual outs wel ?

vermoed defecte opamp, die van mix out en koptelefoon is dezelfde, de individual out hebben eigen opamps.
 
Werken een deel van de individual outs wel ?

vermoed defecte opamp, die van mix out en koptelefoon is dezelfde, de individual out hebben eigen opamps.
Ik heb daar nog nooit mee gewerkt, dus die zou ik dan ook moeten testen, even de manual vinden hoe dat werkt.
Koptelefoon en main out zitten wel op een totaal ander board, gebruiken die dan nog steeds dezelfde opamp?
 
Ik heb de schemas van de Casio FZ-10M niet. als je die hebt kan ik je de hoofdverdachte aanwijzen.

Heb gekeken op de schemas van de casio FZ1 keyboard versie, aan je fotos te zien zal er weinig verschil zijn.
 
Als je handig bent, vervang dan LA6462D-6 (en goed de baantjes uitmeten die er naar toe lopen)
Zo te zien aan de foto is dat de opamp die alle individuals opsomt en naar de koptelefoon en mix output gaat (via de relais)
 
Heb je alle voedingsspanningen gemeten? Das meestal het eerste waar ik kijk.
 
Ik was het helemaal vergeten, uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Het was toch human error. Loszittende midikabel aan de patchbaykant + niet meer weten dat hij inderdaad géén audio doorgeeft bij het samplen.
Nou ja, hij is wel een keer goed schoongemaakt van binnen ;)
 
Back
Top