Batterij in effect pedaal; go or no?

Bibeaux

Stamgast
Lid sinds
11 mei 2020
Berichten
144
Locatie
Heerhugowaard
Ik ben voor mijn cock pit (drumcomputers, acid machines en synths) op zoek naar wat effecten zoals delay, distortion, reverb, etc. Er is een wildgroei aan merken en modellen, daar worstel ik mij nu doorheen :)

Maar her en der zie ik de mogelijkheid voor een batterij voeding, naast de standaard 220 adapter. Dat lijkt mij handig, want dat scheelt kabels en stekkers op mijn al volle bureau :okdan: Maar hoe is jullie ervaring met dat type pedalen/effecten?
Is de gebruiksduur op een 9V batterij goed te noemen of stromen ze snel leeg?
En heeft een pedaal met louter 220 adapter over het algemeen meer power, daardoor een sterkere output en dus meer waar voor je geld?
 
Beter muuwratten gebruiken op een stekkerdoos met schakelaar. Kan je alles in 1 keer uitschakelen.
Batterijen hebben hun plaats maar het is duur, ze lopen uit en maken schade, in een studio niet nodig.

Jm2c :biertje:
 
Batterij is wel een schone stroom voorziening. Ik gebruik ze alleen in een mobiele setup. of met een usb powerbank met 9v converter kabel.
Maar voor de studio gaan ze te snel leeg.
 
Ik herken het probleem met de overvloed aan stekkerdozen.. zelf zit ik met verschillende voltages. Maar misschien is voor stompboxen een Powerplant een optie?? Dan heb je maar 1 x de 220v aansluiting.

 
Ik herken het probleem met de overvloed aan stekkerdozen.. zelf zit ik met verschillende voltages. Maar misschien is voor stompboxen een Powerplant een optie?? Dan heb je maar 1 x de 220v aansluiting.

Die is nice :halleluja en er zit een schakelaar op, alles in 1 keer aan of uitschakelen.
 
Die is nice :halleluja en er zit een schakelaar op, alles in 1 keer aan of uitschakelen.

Ik heb ook een tijdje via een splitter gewerkt. En dan een zwaardere voeding maar volgens mij is zo'n Powerplant wel meer safe doordat elke voedingslijn gezekerd is. De voeding die ik kocht was bijna net zo duur als zo'n PowerPlant en die heeft nog een paar 12v aansluitingen naast de reguliere 9v voor stompbox.

 
Maar misschien is voor stompboxen een Powerplant een optie?? Dan heb je maar 1 x de 220v aansluiting.
Dat zou ideaal zijn als je dan ook nog op elke ingang apart het voltage en polariteit kan instellen, ben je in één keer van flink wat adapters af voor je synths.
Zou zoiets er zijn?
 
Dat zou ideaal zijn als je dan ook nog op elke ingang apart het voltage en polariteit kan instellen, ben je in één keer van flink wat adapters af voor je synths.
Zou zoiets er zijn?

Zo'n PowerPlant is de stroomsterkte van 500ma vaak te zwak voor synths.. die zitten toch eerder op 1 of 2ampere

In mijn geval moest ik 1 kabeltje omsolderen.. herken je em ook altijd.. maar je moet wel weten welke van je spullen reversed polarity is natuurlijk :)
Je moet met een samengestelde voeding wel zorgen dat je een redelijke overhead in beschikbaar vermogen hebt. Ik heb al 1 voeding gehad die de geest heeft gegeven.. :(
 
Laatst gewijzigd:
Je moet met een samengestelde voeding wel zorgen dat je een redelijke overhead in beschikbaar vermogen hebt.

Inderdaad, met een uitroepteken erachter. Een voeding mag nooit op z'n tenen lopen. Bij het ontwerpen moet je eigenlijk e.e.a. overdimensioneren, dat zal niet altijd het geval zijn. Commercieel gezien is het niet aantrekkelijk natuurlijk, maar vanuit technisch oogpunt is het wel wenselijk.

Die PowerPlant is wel een leuke oplossing voor stompkastjes die niet zoveel stroom trekken. :)
 
Die blauwe PowerPlant = prima ding. Outputs van hetzelfde voltage zijn wel allemaal doorverbonden.
Voor niet veel extra zou je een 'geisoleerde' versie kunnen overwegen, om aardlussen (en eventuele brom) te voorkomen.

Of gewoon maar proberen; ik gebruik zo'n blauwe op een FX-board (alle 9V outputs in gebruik) en heb geen last van brom.
Als je echter langere audiokabels gaat gebruiken tussen de apparaten die allemaal uit 'die blauwe' worden gevoed zou er mogelijk wel meer troep-uit-de-lucht in die grotere lussen gevangen kunnen worden.

Diverse modellen met dergelijke geisoleerde outputs staan hier ook tussen:

Harley Benton voedingen
 
Als je batterijen gebruikt moet je wel steeds de input jack eruit trekken als je klaar bent met spelen.
Ga er maar vanuit dat je dit een paar keer vergeet en je batterijen de dag ernaa allemaal in 1 klap leeg zijn ;).
Verder: met een vol bureau hebt is het in- en uittrekken van input jacks denk ik geen fijn klusje omdat je weinig ruimte hebt.
 
Voordelen van batterijen: kleine kans op aardbrom en andere voedingsgerelateerde storingen (wie ooit heeft bedacht dat het een goed idee is om audio-apparatuur door USB te laten voeden, verdient een slagroomtaart in zijn gezicht).

Nadelen van batterijen: duur in gebruik; gedoe; foutgevoelig (als je input kabeltje laat zitten, lopen ze langzaam leeg, ook al staat effect uit); kunnen gaan lekken...

Wat hierboven al is geschreven... een geïsoleerde voeding voor meerdere effecten scheelt een hoop ruimte en gezeik. LET WEL OP!! Sommige apparaatjes willen de + op de pin, anderen op de ring. Doe je dat per ongeluk verkeerd, dan kun je je effect beschadigen. En dan zijn er ook nog effecten die geen DC (gelijkstroom) maar AC stroom willen (wisselspanning). Sluit de eerste keer dus extra zorgvuldig aan, en label je aansluitingen meteen zodat je bij een volgende keer geen fouten maakt.

Voor modellen voedingen kun je het beste kijken bij de afdeling gitaareffecten: Gitaareffect adapter / voeding kopen? | Bax Music
Koop groter dan je (nu) nodig hebt.
 
Voordelen van batterijen: kleine kans op aardbrom en andere voedingsgerelateerde storingen (wie ooit heeft bedacht dat het een goed idee is om audio-apparatuur door USB te laten voeden, verdient een slagroomtaart in zijn ....

gaat bij mij prima met een usb isolator ertussen.
zonder is het niet te doen
 
Back
Top