Korg Collection 3: nu mét Prophecy (MOSS), miniKORG 700S en Triton Extreme

In 2004 kwam KORG met de KORG Legacy Collection, een grensverleggende zoektocht om authentiek klinkende recreaties uit te brengen van KORG's bekendste en populairste synthesizers. De hele KORG collection werd vernieuwd in 2017 met toevoeging van de ARP Odyssey en in 2019 nog eens als KORG Collection 2, met de TRITONs en een verfrissing van de GUI's van de eerdere synthesizer-modellen.

Nu in 2021, is er de KORG Collection 3 en de introductie van drie nieuwe software recreaties: KORG's eerste veelgebouwde analoge synthesizer, de miniKORG 700S, en ook de Korg Prophecy met zijn MOSS synthese, en de Triton Extreme, met tube-versterker.

Hiermee bestrijkt de KORG Collection 3 nu een fantastische reeks iconische geluiden uit de '70s, '80s, '90s en '00s.
 

Attachments

  • Korg_Collection3.png
    Korg_Collection3.png
    1,1 MB · Bekeken: 5.434
Last edited by a moderator:
Vandaag zijn er weer nieuwe updates uitgebracht voor de korg collection 3 (M1, Prophecy, Triton Extreme en Legacy cell zijn geupdate). Je kunt ze downloaden via je korg software pass.

Vanaf nu werkt de legacycell VST ook weer in je DAW, deze had blijkbaar geen licentie voor de collection 3 pass. Nu wel na de update.
 
Ik hoop dat ze de Korg Trident niet vergeten in Korg collection 4.
 
Deze kan je inladen in de prophecy plugin. Korg Prophecy patches

Meer patches erbij, lekker toch.
absoluut, goede tip!

ik was net even met de Neo Bell sound bezig in de korg prophecy, ik heb er een paar kleine aanpassingen aan gedaan en vervolgens een arpeggiator ervoor gezet met een paar akkoorden en voor ik het wist had ik een basis voor een nieuwe ambient song. (de wind sectie in de korg prophecy is ook geweldig overigens voor ambient).

In de video laat ik even zien welke elementen ik heb gebruikt:
- basis: arpeggiator pattern op de Neo Bell Preset in de Korg Prophecy
- De Korg Wavestation VST gebruik ik voor wat moving choir achtige pad sounds erover heen
- vervolgens gebruik ik Arturia Pigments 3 voor wat basis Ambient Pads als support sound
- En dan een droevig-achtige Lead sound (32 measures) op de Arturia Jup-V8 v4

En dan heb je je ambient basis om je piano melodieen, of wind achtige sounds te gaan spelen.

De combinatie van Korg synths en Arturia synths pakt verrassend goed uit voor de ambient stijl, dat had ik nog niet eerder geprobeerd maar die klanken vullen elkaar mooi aan naar mijn mening.

 
Vult elkaar zeker goed aan! Al denk ik wel dat dat meer door de korg vsts komt dan door die van arturia. Misschien is het persoonlijke voorkeur maar de korgs snijden hier beter in een mix, met name ook droog waarbij ik bij een arturia vst altijd de neiging heb om het dicht te smeren met fx. Maar de balans zoals je hier gevonden hebt is perfect.

edit: los van pigments overigens, ik bedoelde meer de classic arturia vsts
 
Vult elkaar zeker goed aan! Al denk ik wel dat dat meer door de korg vsts komt dan door die van arturia. Misschien is het persoonlijke voorkeur maar de korgs snijden hier beter in een mix, met name ook droog waarbij ik bij een arturia vst altijd de neiging heb om het dicht te smeren met fx. Maar de balans zoals je hier gevonden hebt is perfect.

edit: los van pigments overigens, ik bedoelde meer de classic arturia vsts
ja, ik was ook verbaasd dat het pallet zo goed bij elkaar past. Ik moet wel zeggen dat ik op elk spoor een EQ moest zetten.

- Met name de arturia VST's geven in het laag een hoop 'rommel' wat je niet hoort, maar wel je klankbeeld verknalt.
- De korg prophecy had een irritante resonance sound in die bel sound, die heb ik met EQ voor een groot gedeelte weggehaald

Maar na de EQing van de verschillende synths vond ik het een mooi klank pallet geworden. De arturia piano (ambient piano) erover heen klinkt ook geweldig moet ik zeggen, net zoals de wind sounds (die shakuhachi is werelds, met name bij harde velocity waarbij die overstuurt) van de korg prophecy.
 
tip:

gisteren is de korg collection geupdate met nieuwe versies waaronder de splinternieuwe korg prophecy 1.5 update met onder andere 180 nieuwe sounds. Deze update is weer gratis voor de prophecy vst owners. Dus check je korg pass (bij mij waren er meer synths trouwens kwa updates)

 
Collection v4 is er nu ook, 99 dollar voor een upgrade van v3 vind ik toch wat aan de forse kant. Er zitten wel 3 nieuwe plugins in; Microkorg, Electribe-R en Kaoss pad:


1669217373886.png
 
Ik zag hem in m’n mail voorbij komen. Ik vind het ook aan de forse kant die 100 euro
 
die electribe is wel tof hoor, lekker veel presets erbij, instant late 90s dnb/electro etc
die kaospad en microkorg zijn ook wel leuk, veel skins bij de laatste

trouwens als je de edit openklapt bij die kaospad gaat het je duizelen qua opties
 
die electribe is wel tof hoor
Ja, dat vind ik ook de enige interessante toevoeging. Ik heb de hardware ER-1 gehad (zowel de eerste als de Mk-II) en de iPad versie heb ik ook nog. Blijft een erg leuke drumsynth.
 
Ja, dat vind ik ook de enige interessante toevoeging. Ik heb de hardware ER-1 gehad (zowel de eerste als de Mk-II) en de iPad versie heb ik ook nog. Blijft een erg leuke drumsynth.

De ipad versie draait nog zelfs op mijn antieke IPAD1. De er1 heb ik zelf ook meerdere malen gehad, naast snel wat leuke loops maken was deze ook zeer geschikt om extern drumspul of zelfs een daw aan te sturen.
 
Back
Top