Korg Collection 3: nu mét Prophecy (MOSS), miniKORG 700S en Triton Extreme

In 2004 kwam KORG met de KORG Legacy Collection, een grensverleggende zoektocht om authentiek klinkende recreaties uit te brengen van KORG's bekendste en populairste synthesizers. De hele KORG collection werd vernieuwd in 2017 met toevoeging van de ARP Odyssey en in 2019 nog eens als KORG Collection 2, met de TRITONs en een verfrissing van de GUI's van de eerdere synthesizer-modellen.

Nu in 2021, is er de KORG Collection 3 en de introductie van drie nieuwe software recreaties: KORG's eerste veelgebouwde analoge synthesizer, de miniKORG 700S, en ook de Korg Prophecy met zijn MOSS synthese, en de Triton Extreme, met tube-versterker.

Hiermee bestrijkt de KORG Collection 3 nu een fantastische reeks iconische geluiden uit de '70s, '80s, '90s en '00s.
 

Attachments

  • Korg_Collection3.png
    Korg_Collection3.png
    1,1 MB · Bekeken: 5.426
Last edited by a moderator:
Aha, vergelijkbaar met een buizenversterker bij gitaar. Interessante toevoeging wel.
ja daar is het inderdaad goed mee te vergelijken.
 
Ja uit de tijd dat overal buizen in gingen. Herinner je de behringer tube lijn nog? En de Korg electribes met buizen enzo.
Een beetje een marketing hype/gimmick. Uiteraard doen die buisjes wel wat met de sound. Al zat er bij behringer een lampje achter om het gloeien te simuleren.
 
Ja uit de tijd dat overal buizen in gingen. Herinner je de behringer tube lijn nog? En de Korg electribes met buizen enzo.
Een beetje een marketing hype/gimmick. Uiteraard doen die buisjes wel wat met de sound. Al zat er bij behringer een lampje achter om het gloeien te simuleren.
ja, en bij de triton extreme was het geloof ik een blauwe led die het simuleerde
 
De echte Prophecy vind ik nog beter dan de polyfone Z1, meer oomph, kwestie van DA denk ik. Ben de laatste tijd weer bezig met de Z1, heerlijk programmermachine. De presets zijn hopeloos verouderd en op een enkele na compleet ruk. Ben benieuwd hoe die softversie klinkt. Zijn patches uitwisselbaar tussen hard en softversie?
Ik weet niet of de Z-1 vergelijkbaar is met het EXB-MOSS uitbreidingsbord. Ik had dat in mijn Triton gebouwd maar het klonk slechter dan de Prophecy. De waveshaping daarvan werkte ook anders dus klanken een op een ombouwen lukte niet. Dan is een polyfone Prophecy wel een uitkomst. Het is dat ik zo veel hardware heb, dat ik niet meer aan software ga beginnen, maar anders had ik de collectie zeker aangeschaft.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik weet niet of de Z-1 vergelijkbaar is met het EXB-MOSS uitbreidingsbord.
Naar mijn beleving niet, heb een Z1 en een MOSS bord in een Trinity. De Z1 is een topper, de Profhecy ook. die MOSS borden doen me niet veel.
Mooie collectie idd, maar heb ook bijna alles in hardware + een Korg Kronos, daar zitten ook Softsynths van korg in.
 
er zijn updates uit, wat er gefixt is? Keine ahnus
 
Ik ben eens begonnen met de Prophecy eens te proberen. Wat me meteen opvalt is dat de knoppen niet met een externe controller aan te sturen zijn, op een paar na. Dat is toch wel een gemis, moet je veel meer met de muis werken. Is dat bij alle Korg plugins zo?
 
Ik ben eens begonnen met de Prophecy eens te proberen. Wat me meteen opvalt is dat de knoppen niet met een externe controller aan te sturen zijn, op een paar na. Dat is toch wel een gemis, moet je veel meer met de muis werken. Is dat bij alle Korg plugins zo?
dat hangt denk ik van je setup en daw af, ik heb gewoon 16 knoppen per korg synth gemapped op mijn midifighter in ableton.
Ik heb het even getest, maar er is geen knop of instelling die je niet kunt mappen in die korg synths, altans ik heb ze zo steekproefgewijs niet kunnen vinden.

Dus wat ik eenmalig gedaan heb is voor elke korg synth (en ook alle andere vst's die ik gebruik) 1 keer de knoppen gemapped naar mijn midifighter twister en dan het instrument als save default configuration opgeslagen, als ik hem dan kies is alles automatisch gemapped. In ableton is dat geen probleem.

Maar als je meer van de NKS implementatie bent, dan heeft korg voor zover ik weet geen standaard NKS script meegeleverd, dus daar zal je het niet zomaar zien, dan moet je die alsnog zelf even maken. Maar het liefst werkt ik zelf met die default configuraties die ik zelf maak, omdat ik dan zelf bepaal wat en waar ik control via de hardware controllers op een vst (synth en effecten)
 
Kan zijn dat het via Ableton dan misschien wat anders werkt. Ik heb het nu alleen nog maar standalone bekeken en het enige menu m.b.t. toekennen van CC's is via global settings. En daar kun je eigenlijk alleen de performance controls mappen:

1628800513067.png


Bij bv de Arturia plugins kun je nagenoeg bij alle knoppen een CC toekennen. In combinatie met de Electra One werkt dat super, dan kun je meer dan 100 parameters gewoon met echte knoppen tweaken. En bij nagenoeg alle VST's die ik heb kan dat, dus ik vond deze beperking een beetje eigenaardig, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd? Lukt jou dat dan wel standalone? Bijvoorbeeld filter cutoff en resonance mappen?
 
Bij bv de Arturia plugins kun je nagenoeg bij alle knoppen een CC toekennen. In combinatie met de Electra One werkt dat super, dan kun je meer dan 100 parameters gewoon met echte knoppen tweaken. En bij nagenoeg alle VST's die ik heb kan dat, dus ik vond deze beperking een beetje eigenaardig, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd? Lukt jou dat dan wel standalone? Bijvoorbeeld filter cutoff en resonance mappen?
ik gebruik het nooit standalone, ik doe het altijd in de DAW, en daar zijn alle parameters gewoon beschikbaar (in cubase ook zag ik). Wat betreft de cutoff en reso die zijn voor de meeste presets al gemapped naar performance control 1 en 2 geloof ik. Maar goed, om een hele synth te bedienen in stand alone mode met alleen maar CC's dat zou ik niet weten. Het verbaast me dat native instruments en arturia dat wel kunnen aangezien die synths vaak veel meer dan 127 parameters tot hun beschikking hebben, maar in stand alone mode dat mappen, ik denk niet dat korg dat kan.
 
Het verbaast me dat native instruments en arturia dat wel kunnen aangezien die synths vaak veel meer dan 127 parameters tot hun beschikking hebben, maar in stand alone mode dat mappen, ik denk niet dat korg dat kan.
Het is op zich een kwestie van keuzes maken; bij de meeste Arturia plugins kom je net toe. Sommige synths zijn wel te complex en dan moet je uiteraard de meest gebruikte parameters kiezen of waarvan je denkt dat ze meer voor hands-on controle geschikt zijn.
Net trouwens ook de MS-20 plugin gestart en daar kun je wel alle knoppen naar CC mappen (als je met rechts op de knop klikt). Ik kan dus bv mijn template die ik gemaakt heb voor de Cherry Audio PS-20 vrij eenvoudig omzetten. Maar de Prophecy zo te zien dus niet.
 
Hmm... bij de Polysix kan het ook gewoon. Is dus echt alleen een dingetje bij de Prophecy zo te zien.
 
Wat me zo al even opvalt is dat de layout en settings zo anders zijn van verschillende plugins binnen de collectie. Net alsof sommige plugins ook al een stuk ouder zijn, doen wat gedateerd aan. En geen uniformiteit wat betreft waar de presets e.d. zitten. Het lijkt wat meer een samenraapsel dan bij bv Arturia. Daar is dat toch allemaal wat meer uniform gedaan. En ook het verschil in grootte van bestanden vind ik opvallend:

1628803893878.png


De miniKorg oogt ook een stuk moderner. Ben benieuwd of ze dat allemaal nog eens gelijk gaan trekken. Sommige plugins zien er toch een beetje jaren '00 uit qua styling. Ze klinken wel goed, dat is uiteraard het belangrijkste, maar het oog wil ook wat... :D
 
De miniKorg oogt ook een stuk moderner. Ben benieuwd of ze dat allemaal nog eens gelijk gaan trekken. Sommige plugins zien er toch een beetje jaren '00 uit qua styling. Ze klinken wel goed, dat is uiteraard het belangrijkste, maar het oog wil ook wat... :D

Dat klopt wel, want afgezien van de nieuwe toevoegingen komen ze ook uit de '00s :D
 
Dat klopt wel, want afgezien van de nieuwe toevoegingen komen ze ook uit de '00s :D
:D Maar ik vind de verschillen ook bij de nieuwe toevoegingen frapant. Als je de interface van de Prophecy vergelijkt met die van de 700S dan is de 700S toch een stuk aantrekkelijker en moderner. In de 1e post stond dat er ook een opfrissing van de GUI van de oudere plugins zou zijn. M.i. is die dan maar minimaal geweest.
 
:D Maar ik vind de verschillen ook bij de nieuwe toevoegingen frapant. Als je de interface van de Prophecy vergelijkt met die van de 700S dan is de 700S toch een stuk aantrekkelijker en moderner. In de 1e post stond dat er ook een opfrissing van de GUI van de oudere plugins zou zijn. M.i. is die dan maar minimaal geweest.
heb je wel de meest recente versies dan?

want de oude gui was inderdaad niet om aan te zien, maar die nieuwe gui ziet er in 4k hier echt super uit (op de korg m1 na, die blijf ik lelijk vinden).

zo hoort het er nu uit te zien:


De oude gui voor de upgrade vorig jaar was inderdaad vreselijk.
 
:D Maar ik vind de verschillen ook bij de nieuwe toevoegingen frapant. Als je de interface van de Prophecy vergelijkt met die van de 700S dan is de 700S toch een stuk aantrekkelijker en moderner. In de 1e post stond dat er ook een opfrissing van de GUI van de oudere plugins zou zijn. M.i. is die dan maar minimaal geweest.

Vind het zelf wel overzichtelijk, ik denk dat ook door de IPAD apps ze wel hebben nagedacht over de interface, dus met name voor touchscreen gebruikers lijkt me dit ook wel lekker werken. Maar wat ik nog beter vind is dat (iig de oude) plugins niet zo CPU hongerig zijn. Dat vind mijn bejaarde PC ook wel fijn.
 
heb je wel de meest recente versies dan?

Ja, ik heb de laatste. Ik ben aan het muggenziften hoor, maar als ik bv naar het menuutje kijk op de Mono/Poly of Prophecy om presets te selecteren of instellingen te veranderen dan ziet dat er heel anders uit (gedateerder) dan bij de andere 4 die ik heb geprobeerd. Dus dit:

1629143361807.png


1629143449837.png


De MS-20 en Polysix zijn tenminste hetzelfde:

MS-20

1629143405228.png


Polysix:

1629143508118.png


Als alles hetzelfde zou zijn dan zou dat m.i. beter zijn, maar is misschien een kwestie van smaak.

ik denk dat ook door de IPAD apps ze wel hebben nagedacht over de interface, dus met name voor touchscreen gebruikers lijkt me dit ook wel lekker werken.
Nou, dat dacht ik ook een beetje. Maar ook daar merk je dat er verschil zit tussen de plugins. Bijvoorbeeld bij de Prophecy en de 700S kun je prima met een touchscreen werken (ik heb een laptop die dat heeft, dus dat was ook 1 van de eerste dingen die ik uitprobeerde). Maar bij de Mono/Poly, Polysix en MS-20 gaat dat gewoon niet. Je kunt daar niet een toets indrukken. Je kunt er wel overheen swipen, dan speelt hij wel alle (denk ik) toetsen. Maar als je gewoon 1 noot wil spelen krijg je een selectie vakje, zoals dit:

1629143127509.png


Dus als je gewoon even snel wat wil spelen zonder extra hardware dan is dat niet mogelijk. Het lijkt me dus dat die plugins minder op touch in gedachte gemaakt (en geupdate) zijn.
 
Ja, ik heb de laatste. Ik ben aan het muggenziften hoor, maar als ik bv naar het menuutje kijk op de Mono/Poly of Prophecy om presets te selecteren of instellingen te veranderen dan ziet dat er heel anders uit (gedateerder) dan bij de andere 4 die ik heb geprobeerd. Dus dit:
ja, de mono/poly en prophecy zijn nieuwer dan de polysix en ms20, ik vind zelf de interface van de polysix en ms20 helemaal top, maar dat komt omdat ze daar de interface praktisch 1 op 1 overgenomen hebben van de ipad variant. De prophecy interface lijkt meer op het originele apparaat zelf, ik denk dat ze dat bewust hebben gedaan om meer mensen aan te spreken.

Maar inderdaad vind ik zelf ook wel die ipad achtige interfaces een stuk beter. Dus daar geef ik je wel gelijk in, voor een collectie zit er wel veel verschil in design keuzes.
Maar vergeleken met de oude versies van de collection vind ik dit wel een megastap voorwaarts. Alle plugins schalen naadloos op 4K schermen in verschillende groottes ( ik heb ze op 130 procent draaien).
 
Back
Top